Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)


Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Jeg har vært urolig for overtagelse av leilighet. Jeg flytter snart. Grunnen er at jeg har røyket ekstremt mye inne . Når jeg har drukket å Edru. Leiligheten min har fått en grå/brun mørk Farge. Jeg søkte på nettet, å det var none da er som anbefalte klorin. Uff. Dette er jo Kjempe darling å inhalere. Jeg gikk til Maler, å fant er super produkt. Florence 49 fra flugger. Grunnen jeg leggier ut her er hvis none andre har Samme problem.

jeg røyker ekstremt mye når jeg har angst eller er full. Så mitt vedlagte Bildet håper jeg snakker for seg selv. Dette var første 8 plankene jeg rengjorde. Nå er jeg ferdig med hele taket. Full arbeidstid var 4 timer. Fordelt på 2 dager. Det er en del sikkerhets tiltak som må taes, som engangs hanske, å huske å Klemme kluten skikkelig hard, så det Ikke drypper I ansiktet. Jeg har og noen andre røverknep, hvis noen er I samme situasjon, å er urolige. Bare å spør, kanskje jeg kan Hjelpe.

Her er resultatet mitt fra foto.post-296524-0-75955500-1551742067_thumb.jpeg for er hvert problem, finnes som regel en ganske Grei løsning. Når det Gjelder hus//Hjem.

Jeg var Redd for å miste depositum.

Endret av ClarkGable
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver hele tiden. Litt av problemet tror jeg er at resultatene blir små og uteblir når jeg gjør fornuftige grep: Jeg trener 3 ganger i uka og spiser relativt sunt uten å gå ned/mininal vektnedgang. Forrige gang jeg gikk ned masse og klarte å holde meg der trente jeg 5-6 ganger i uka og spiste kjempesunt. Forskjellen var at jeg hadde en veldig entusiasme for livsstilen jeg hadde. Jeg prøver å få den tilbake, men jeg er ofte apatisk og lite motivert. Det er som om viljestyrken har fått seg en real knekk.

 

Det kan stemme at jeg er litt utbrent. Ikke fysiologisk, men mer psykologisk. Jeg har lite overskudd og har blitt lat. Jeg tilskriver det til at jeg stod oppi flere vanskelige situasjoner på en og samme gang som tømte meg helt. Nå har jeg kommet meg litt mer ovenpå til å leve mer normalt, men føler altså at jeg sliter med å ha lyst til å orke alt som er viktig for meg.

 

Jeg tror metoden er å jobbe med å bygge bedre vaner og bryte de dårlige, ta tida til hjelp og ikke gi opp. Det er lett å bli utålmodig og tenke at ting skal skje veldig fort.

 

Anonymous poster hash: c3627...1df

Jeg starta med en konkurranse med ei venninne, ingenting sukkerholdig utenom vanlig middagsmat (sukker i sauser osv) i en uke. Det var beintøft, men hjalp godt på.

 

Såklart gjelder det langt fra alle, noen har elendig forbrenning, noen har bra forbrenning. Jeg har en kompis som bokstavelig talt skiter en gang i uka, og noen som er på dass 2 ganger om dagen.

 

Jeg er enig i at det viktigste er å bryte med dårlige vaner, og kanskje ignorere vekt og muskler, og la de komme som et resultat av at du har brutt med de dårlige vanene! Som sagt, ingen er like, uansett hvor like vi egentlig er!

 

For min del går jeg en haug med toppturer nå. Det er alt jeg trener, men det fikser motivasjonen for meg! Det gir meg noe igjen, det gjør ikke et sterilt og kjedelig treningssenter. Jeg har tilogmed gått opp 2kg de siste to ukene, men det er ikke så nøye, kroppen funker meget bra på topptur, det er alt jeg ønsker. Går jeg flere, så vil vekta gå nedover igjen, så lenge muskelbygginga ikke er større enn fettapet jeg har.

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Jeg hater meg selv for at jeg driver å spiser alt for mye usunt noen dager.

Prøvde å spise litt salat igår til lunsj, men ble ikke mett i det hele tatt. Enten opp på McDonalds og spiste der også. Idag har jeg kun spist en neve med tortilla chips, som jeg hadde fra igår.

Når jeg ikke er i form så drikker jeg alt for mye sukkerholdig iste og brus, men ikke så veldig ofte heldigvis. Prøver å gå over til mer og mer vann og sukkerfri saft (typ FunLight Bringebær og FunLight Iste Fersken).

 

Hadde et lite nervøst sammenbrudd igjen idag. Har hatt det flere ganger i uka i ca 5 uker nå.

Hater forverring av flashbacks, gjenopplevelser, angst, tankekjør og selvmords og selvskadingstanker (ingen planer, eller sånne tanker nå :) ).

Lenke til kommentar

Bare salat er ikke nok, altså blader, du må tilsette ting som ptroteiner (kylling og biff er flott i salat) og andre typer grønnsaker som gjør det med nam og spennende som paprika, vårløk, løk, purreløk, agurk, mais, kanskje litt chili oppi også for å gi den ett lite kick? Go nuts. Nøtter kan du også ha oppi! Og hvitost, fetaost, you name it, det er godt i salaten. 

Ellers blir du selvsagt ikke mett. 

Selv eeeelsker jeg en biff med en salat til og litt tzaziki på. Begynner å sikle bare jeg tenker på det,,

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Har vært preget mye av angst og panikkanfall siste tiden. Anfall har jeg ikke hatt siden jeg hadde det kontinuerlig i 5 dager. Tok sobril da det var uutholdelig. Ikke hatt det siden. Dere som har opplevd det vet hvor forferdelig det er. Nå i ettertid har jeg mye etterdønninger med fryktfølelse, som kommer og går daglig - og varierer i grad. Kanskje en angst for angsten. Jeg fungerer som normalt - jobber og trener, men får plutselig angst ut av det blå, selv om jeg har det veldig bra rundt meg. Føler meg heller ikke deprimert. Noen dager er så klart tyngre enn andre. Jeg er en rolig person av natur, og ganske sikker på at jeg ikke er manisk. For på de beste dagene føler jeg meg svært lykkelig, men ikke slik som karakteriserer mani. Har en eske med Cipralex liggende, men jeg er så skeptisk til medisin - og redd det skal gi meg mer angst når jeg slutter på det. Er samtidig nysgjerrig på CBD olje. Angsten er mer hypppig når jeg er hjemme, og på ettermiddag/kveld. Sover bra om natta, og står enkelt opp til jobb. Det er altså til å leve med! Bare veldig ubehagelig følelse.

Noen som kan identifisere seg med meg? Lurer på hvor lenge jeg skal føle disse etterdønningene. 

Endret av Grubleruble124
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har vært preget mye av angst og panikkanfall siste tiden. Anfall har jeg ikke hatt siden jeg hadde det kontinuerlig i 5 dager. Tok sobril da det var uutholdelig. Ikke hatt det siden. Dere som har opplevd det vet hvor forferdelig det er. Nå i ettertid har jeg mye etterdønninger med fryktfølelse, som kommer og går daglig - og varierer i grad. Kanskje en angst for angsten.

 

Hei. 

 

Jeg vil anbefale at du tar deg en time eller to hos en psykolog. Kanskje du har noe du må få ut, som du egentlig ikke forstår deg på, slik er det ihvertfall jeg leser innlegget ditt på. Kanskje du er litt usikker på deg selv, og derfor kommer slike panikkangst? 

 

Har selv også vært i en ganske rolig situasjon, for så å plutselig, uten advarsel få slike anfall.. For så å prøve å oppføre seg "normalt", er ganske vanskelig. 

 

Jeg hadde kylling og dressing på salaten.  :)

 

Er du en som spiser litt mye kanskje? Da kan det nok være akkurat det som er problemet. Om du spiser mye, også skal du venne deg til å spise mindre vil det ta tid. Husk på at folk som er veldig overvektige tar operasjon for å gjøre magesekken mindre (Gastric Bypass), dette er noe du bør ha i tankene når du prøver å gå ned i vekt, det er rett og slett et valg og et vanskelig valg du må ta. 

 

Så den kyllingsalaten kan godt være at ikke var svært mettende, men med tiden, så vil det være det. Ellers kan du jo legge til ekstra ting som pasta og ting som faktisk fungerer mettende en stund. Jeg er veldig flink selv til å spise mye når jeg er sulten, men husk på at etter min forståelse så er det faktisk bedre å ha flere måltider utover dagen (ehe, sier fyren som nesten ikke spiser mer enn en til to måltider pr. dag). 

 

Og en ide er også å kutte alt som heter fast food, spesielt McDonalds. Om du absolutt skal ha noe kjapt og enkelt, kjøp deg heller en subway eller noe i den duren, men da må det også være noe som er sunt, og husk å velg det groveste brødet du får. Det er ingen vits å drive å spise loff (det er overhode ingen næring i det)! 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg er ikke fan av "spis oftere for å gå ned i vekt" - for det første så er det tull, det spiller ingen rolle om du tar inn den dagens kalorier inn i 5 måltid eller 2, det er snakk om grunnleggende prinsipper at du ikke kan skape noe ut av ingenting, som er hva CICO handler om. Det er calories in calories out, som betyr kalorier inn og kalorier ut, som rett og slett betyr at du må forbrenne mer enn det du inntar for å kunne gå ned i vekt. 

For det andre så er det garantert grunnen til hvorfor så mange sliter så med vekten. Når de sier 5 måltider daglig så mener de at du skal fordele alle kaloriene for den dagen i 5, og hvis du er en mann som går ned i vekt og la oss si skal spise kun 2000-1500 kcal daglig - så ser du fort hvorfor det er regelrett dumt å skulle spise 5 ganger daglig. Du gjør det vanskeligere for deg selv, det blir litt som å snuble i sine egne føtter. 

Med større måltider (2 stk daglig feks) kan han ihvertfall se frem til å være skikkelig mett ett par ganger daglig, og da blir det enklere når magen krever mat ved å gjøre vondt. MEN, den følelsen er også midlertidig. Den forsvinner. Jeg faster, jeg har ALDRI vært feit og spiser gjerne kun ett måltid om dagen. Alltid vært slank, selv uten noe særlig til trening det siste tiåret. Går gjerne en dag eller to uten mat nå og da. (Hvis du er interessert i å faste så ikke bare slutt å spise, LES masse om det, eller send meg en PM og jeg kan fortelle deg maaasse!)

Vi er ikke skapt for å stappe mat i trynet vårt hele tiden. Det er direkte unaturlig for oss å ha så lett tilgang på mat. 

Edit: Ble mc donalds sent i går natt faktisk siden det ble så sent. Jeg spiser som jeg vil, men jeg sørger også for å få i meg næringsrik mat til vanlig, da går det helt fint å på mc dicks i ny og ne. 

Edit2: Skal TS adde noe i salaten så burde han adde mer proteiner for å bli mettere. Hvis målet hans er å slanke seg og han er i en posisjon hvor man MÅ gå ned i vekt for sin helse så burde han kutte ut alle karbohydrater for nå (ris, poteter, brød, pasta, etc). Ja, karbo er sunt i ett normalt kosthold, men også veldig enkelt å spise for mye av, og når du fjerner dem så vil du se ett relativt kjapt vekttap (de fleste vil jo helst at det skal skje noe i løpet av en dag eller 5, sannheten er at du må holde på en stund). 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Til info så er jeg ingen ekspert på dette, så kan godt være buffys råd er meget bedre enn mine. Ga ihvertfall mye mening. :)

Lenke til kommentar

Som regel så spiser jeg ikke så store porsjoner om gangen. Men hender at jeg går én dag eller 2 med veldig lite/null inntak av mat. Og spiser da som regel litt større porsjoner enn det jeg pleier neste gang.

 

Jeg prøver å gå meg en liten kveldstur (i det siste) hver dag, type 20-45 min.

 

Brødet jeg pleier å spise er 86% grovt. :)

 

Hvis jeg er i dårlig form så er det enten at jeg spiser veldig lite, eller veldig mye.

 

Men jeg spiser som regel sunt. Men jeg var så dum og kjøpte godteri i Sverige for ca 2 uker siden.

Klarte forsåvidt å posjonere det ut over de 2 ukene.

Jeg prøver å gå ned i vekt, men det er vanskelig når jeg har lite energi og ikke noe krefter igjen.

Jeg begynner forsåvidt å bli lei alt det jeg sliter med. Men må nok bare ta tiden til hjelp, og fortsette å godta hjelpen jeg får av de ansatte i boligen og fra FACT Teamet på DPS.

:)

Lenke til kommentar

Som regel så spiser jeg ikke så store porsjoner om gangen. Men hender at jeg går én dag eller 2 med veldig lite/null inntak av mat. Og spiser da som regel litt større porsjoner enn det jeg pleier neste gang.

 

Kan du prøve å slutte å gjøre det? Prøve å spise igjen tapte kalorier. Prøv heller å spise normale mengder. Når du faster så krymper magen din veldig kjapt, den er veldig tilpasningsdyktig, utnytt det til din fordel. 

 

Kveldsturer er veldig bra! Har en venninne som holder seg slank med en lang kveldstur hver dag. Er det noe annet fysisk du kunne tenke deg å begynne med? 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En kompis hadde smartklokka på på en topptur vi gikk sist helg. Sto 3000 kcal, kan si 2000-2500 kcal som mer realistisk. Finn noe som du ikke gjør for vekta, men som er gøy først og fremst. Så lenge det er fysisk aktivitet, det være seg ski som meg, fotball, jogging, kampsport, sykling, eller en kombo.

 

Jeg starta med toppturer fordi det er gøy å kjøre ned, enda mer når det er urørt snø. Oppturen ble en koselig og positiv del av hele turen, selv om jeg ikke tenkte slik på det i starten. Vekta tenkte jeg hvertfall ikke på, men jeg ser vekta sige nedover, og i lårene er fettet bytta ut med muskler! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er så utrolig lei meg for hvordan livet mitt ble... Jeg vet jeg ikke kan gå tilbake i tid, eller endre noe... Det eneste jeg har er det som er NÅ.

Men jeg klarer ikke lenger se noen som helst fremtid.

Jeg har ikke fullført utdanningen. jeg har ikke like mye jobberfaring som andre (pga sykdom)

Kommer til å slite med å finne noe jobb fordi alle vil ha noen med en lang CV. Og det har ikke jeg :(

Føler meg helt ubrukelig.

 

Jeg er i midten av tjueårene, og idag gikk det opp for meg.  Det kommer ikke til å bli bedre... Så mange år som er tapt, og hva er det jeg liksom i helvete har å se fram til??

Ser bare en mørk tunnel, og det er ikke noe lys i slutten.

 

liker ikke dette livet.. det er bare fullt av løgner.

Og dette kommer fra en ung kvinne som liksom ''har hele livet foran seg''. Spiller ingen rolle når man ikke ser noe poeng.



Anonymous poster hash: 51d0d...98a
Lenke til kommentar

En kompis hadde smartklokka på på en topptur vi gikk sist helg. Sto 3000 kcal, kan si 2000-2500 kcal som mer realistisk. Finn noe som du ikke gjør for vekta, men som er gøy først og fremst. Så lenge det er fysisk aktivitet, det være seg ski som meg, fotball, jogging, kampsport, sykling, eller en kombo.

 

Jeg starta med toppturer fordi det er gøy å kjøre ned, enda mer når det er urørt snø. Oppturen ble en koselig og positiv del av hele turen, selv om jeg ikke tenkte slik på det i starten. Vekta tenkte jeg hvertfall ikke på, men jeg ser vekta sige nedover, og i lårene er fettet bytta ut med muskler! :)

Er det ikke helt utrolig når du ser forandringer etter bare å ha kost deg? :) 

 

Alle burde finne en aktiv hobby de virkelig liker. 

 

 

 

 

Er så utrolig lei meg for hvordan livet mitt ble... Jeg vet jeg ikke kan gå tilbake i tid, eller endre noe... Det eneste jeg har er det som er NÅ.

Men jeg klarer ikke lenger se noen som helst fremtid.

Jeg har ikke fullført utdanningen. jeg har ikke like mye jobberfaring som andre (pga sykdom)

Kommer til å slite med å finne noe jobb fordi alle vil ha noen med en lang CV. Og det har ikke jeg :(

Føler meg helt ubrukelig.

 

Jeg er i midten av tjueårene, og idag gikk det opp for meg.  Det kommer ikke til å bli bedre... Så mange år som er tapt, og hva er det jeg liksom i helvete har å se fram til??

Ser bare en mørk tunnel, og det er ikke noe lys i slutten.

 

liker ikke dette livet.. det er bare fullt av løgner.

Og dette kommer fra en ung kvinne som liksom ''har hele livet foran seg''. Spiller ingen rolle når man ikke ser noe poeng.

 

Anonymous poster hash: 51d0d...98a

 

Mange feiler grovt tidlig i livet, det betyr ikke at det er over! Har selv vært vitne til at en person som ble sviktet av systemet gjennom hele oppveksten klarte å få seg fast jobb og leilighet innen 4 år. Han er 26 år nå, livet så veldig blekt ut for han generelt når han var så ung som 20. Ting kan bli bedre, du må bare holde ut, og søk støtte og trøst når du trenger det, her hos oss feks hvis du føler deg komfortabel nok med det, er flott at man kan poste som anonym her i tråden :) 

 

Husk også at det er aldri lurt å sammenligne seg selv med jevnaldrende, livene våre er ikke like og det å forvente at vi alle "kommer i mål" på samme tid er totalt urealistisk. 

 

Hva du har å se frem til? Alt det flotte livet kan by på, når ting begynner å se lysere ut. Jeg vet det er vanskelig nå. Bare hold ut <3

Lenke til kommentar

Er det ikke helt utrolig når du ser forandringer etter bare å ha kost deg? :)

 

Alle burde finne en aktiv hobby de virkelig liker.

 

Jeg frykter mai! Hadde jeg hatt penger til en sykkel så hadde jeg hatt tilsvarende sommerhobby i skog og mark...

 

Får bruke apostlenes hester til kontoen sier ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...