Gå til innhold

Test: MSI Radeon HD 5870 Lightning


Anbefalte innlegg

Det kan kanskje være en ide å lage et noe mer nyansert anbefalingssystem om det ikke går an å gi Lightning-kortet anbefalt fordi referansekortet har mer value, mens Lightning likevel er et LANGT bedre kjøp enn atomreaktoren GTX480. Kunne isåfall gitt gull til 5870 referanse, og sølv til Lightning og GTX480 (evt bronse på sistnevnte).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men også en plass for fjortisser å fritt kommentere uten noe som helst respekt ? Hadde aldri villet skrevet noe som helst her, siden det sitter bedrevitere som skal kommentere hver eneste ting. Ja dem kunne ha testet kortet annerledes men fortsatt beste testen gjort i Norge? Og dette er en fantastisk side så hva med å svelge en chill pill?

Lenke til kommentar

Mye synsing her gitt. Dersom vi fortsatt ønsker at hw.no fortsatt skal gidde kjøre tester på skjermkort er vi nøtt for å komme med litt mere konstruktiv kritikk.

 

Selv mener jeg Nilsen skriver svært godt. Jeg får som regel svar på det jeg lurer på i artiklene hans.

 

En må jo se på realitetene her. Det blir litt feil å sammenligne Hw.no med Guru3D, Toms Hardware ect hvor det testes skjermkort mye oftere.

Lenke til kommentar

Mye synsing her gitt. Dersom vi fortsatt ønsker at hw.no fortsatt skal gidde kjøre tester på skjermkort er vi nøtt for å komme med litt mere konstruktiv kritikk.

 

Selv mener jeg Nilsen skriver svært godt. Jeg får som regel svar på det jeg lurer på i artiklene hans.

 

En må jo se på realitetene her. Det blir litt feil å sammenligne Hw.no med Guru3D, Toms Hardware ect hvor det testes skjermkort mye oftere.

 

Mangelen på kvalifiserte journalister bør ikke gå ut over kvaliteten på artikkelene.

Er det sånn at det ikke er atraktivt å skrive for en såpass stor aktør som Hardware.no / tek.no så er det noe alvorlig galt her.

Lenke til kommentar

Er delvis enig at det ikke blir helt korrekt å samenlikne Hw.no med Hardocp og Guru3d. Men som eneste norske Hardware side, så bør uansett hardware testes bedre. Alle de store hw sidene på nett konkurerer jo med hverandre om lesere som fører til meget grundige reviews. HW.no er for normenn og har derfor ingen reell konkuranse noe som gjør at kvaliteten kan være lavere? hmm...

 

Hvis dere skal produsere tester av hw som er litt under middels, så bør dere ihvertfall linke til andre tester av samme produkt for de som ønsker en noe mer "utvidet" test..

 

Nilsen: Etterlyser fortsatt tall av Call of duty 4 testen gjort med dette kortet. Du skriver at dette ble spillet ble brukt til å teste kortet, men resultatet uteble vist.

 

For meg så ser det som denne testen bare er en copy & paste av en tidligere test med redigert innhold.

 

Hvis dere ikke har tid / mulighet til å teste ting inngående pga for mye produkter som ligger på vent for testing, så burde dere jo outsource dette til andre som er villige til å hjelpe til.

 

Ser også at Nilsen tester utrolig mye ustyr og forstår også derfor at det er begrenset hvor mye tid man kan benytte på hvert produkt.

Lenke til kommentar

Er delvis enig at det ikke blir helt korrekt å samenlikne Hw.no med Hardocp og Guru3d. Men som eneste norske Hardware side, så bør uansett hardware testes bedre. Alle de store hw sidene på nett konkurerer jo med hverandre om lesere som fører til meget grundige reviews. HW.no er for normenn og har derfor ingen reell konkuranse noe som gjør at kvaliteten kan være lavere? hmm...

Er litt derfor jeg mener det bør være mer fokus på ytelse/pris. HW.no er i en enestående posisjon til å formidle gode kjøp i det dyre, overprisede Norge.

 

For meg så ser det som denne testen bare er en copy & paste av en tidligere test med redigert innhold.

+1 Det virker som alle testene følger en mal, og så bare putter de inn tallene og forandrer konklusjonen som nødvendig. Tipper det er som du sier at tid spiller en faktor. Men pessimisten i meg sier at dette bare er enda et eksempel på god gammeldags norsk latskap. Får de ikke betalt for dette?

Lenke til kommentar

At testeren følger en mal er jo en selvfølge, her er det ikke noe feil, ville være galt hvis ikke. At malen er dårlig er en annen sak. Jeg savner tiden da produkter ble testet opp mot hverandre, f.eks når gtx 480/470 engang blir å finne i butikker burde det vel gå å få en test av 5850, 5870, 5970, 470 og 480 opp mot hverandre.

 

Men hva som gjør at et produkt får anbefalt av hw.no stempel eller ikke er for meg en gåte, det har iallefall ikke noen logisk grunnlag. Gtx480 er jo heller ikke raskeste grafikkløsningen en får til vel kr 4000,-, jfr hexus får den bank av 2 x 5850 også.

 

At gtx 480 fikk det kan vel eneste grunn være at det er den raskeste singel gu grafikkort, men i seg selv er dette like dumt som å gi en singelcore cpu anbefalt i dag. Dog bare nesten er tross alt endel problemer med cd og sli løsninger om enn minimale.

 

At i5-661 fikk anbefalt er totalt uforståelig, den får tross alt bank av flere cpu'er i samme prisklasse fra både Intel og AMD, ikke minst av i5-750 som etter det jeg forstår kan bruke samme plattform.

Lenke til kommentar

Nilsen: Etterlyser fortsatt tall av Call of duty 4 testen gjort med dette kortet. Du skriver at dette ble spillet ble brukt til å teste kortet, men resultatet uteble vist.

 

For meg så ser det som denne testen bare er en copy & paste av en tidligere test med redigert innhold.

 

Hvis dere ikke har tid / mulighet til å teste ting inngående pga for mye produkter som ligger på vent for testing, så burde dere jo outsource dette til andre som er villige til å hjelpe til.

 

Ser også at Nilsen tester utrolig mye ustyr og forstår også derfor at det er begrenset hvor mye tid man kan benytte på hvert produkt.

 

Maler benyttes, men dette er for oss et hjelpemiddel. Malene er tilstede for at tester av samme art skal se relativt like ut, samt at vi ikke skal glemme enkeltpunkter i forbifarten. En mal som blir oppdatert fra test til test gjør at vi alltid får sett etter absolutt alt, uten at noe vi oppdaget for et halvt år siden går i glemmeboken. Vi ønsker at en kategori med tester skal se relativt like ut slik at det hele kan virke mer oversiktelig.

 

Det er uheldig at "Call of Duty 4" har hengt igjen, det er en stund siden vi sluttet med dette spillet. Jeg har nå sakset dette vekk fra både malen og denne testen :-)

 

Når det gjelder skjermkorttestbenken, så står en ny versjon av denne på toppen av ønskelisten min. Med denne på plass vil vi definitivt heve oss til et betydelig høyere nivå enn hva vi ligger på i dag. Dette innebærer også en mer konkret spesifisering av hvordan anbefales-logen benyttes.

 

 

Når man ført snakker om denne logoen, vil jeg få trekke frem at vi kun har to slike medaljer som deles ut ved enkelttester. Vi benytter i all hovedsak én, og det er det kjente anbefales-bildet. "Editors Choice" ligger i bakhånd for de absolutt ypperste produktene. Andre konkurrerende sider der ute deler gjerne ut et ti-talls forskjellige slike logoer av ulik nyttegrad, vi benytter kun én.

 

Tipset om outsourcing blir faktisk benyttet. Dette gjelder faktisk så godt som alle tester, selv er jeg freelancer som jobber over snittet lange dager. Det er begrenset hvor mye tid man kan bruke på en test, slik er det bare. Det betyr derimot ikke at vi ikke har minstekrav. At vi har mye å gjøre betyr ikke at vi må senke listen, og det er uheldig om dette har skjedd. Som Alcoholiday sier er det mye synsing og ubegrunnede tilbakemeldinger som kommer inn, sammen med de objektive og gode. Førstnevnte får vi dessverre ikke gjort så mye med. Da er det synd når disse blir diskutert ekstra mye, spesielt om det aldri blir trukket frem at en sak har flere sider. Vi har tross alt en rekke andre kategorier hvor jeg mener vi gjør det meget godt. Samtidig er jeg fullstendig enig i at oppgraderingen av skjermkorttestbenken har tatt lengre tid enn ønskelig. Men, endringer vil skje.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

tror jeg skal kjøpe ett eller to av dette kortet ja.

 

hadde tenke ett gtx 480 men med den tempraturen så står jeg over.

 

er det noen som vet når dette kortet 5870 til msi blir tilgjengelig??

 

og blir prosessoren jeg bruker en flaskehals med to stk i crossfire?

 

den er ikke klokket. core i7 950 3.07 ghz.

Endret av rbr
Lenke til kommentar

tror jeg skal kjøpe ett eller to av dette kortet ja.

 

hadde tenke ett gtx 480 men med den tempraturen så står jeg over.

 

er det noen som vet når dette kortet 5870 til msi blir tilgjengelig??

 

og blir prosessoren jeg bruker en flaskehals med to stk i crossfire?

 

den er ikke klokket. core i7 950 3.07 ghz.

 

Både ja og nei, benchmarkmessig blir den flaskehals ved 1 skjerm (1920x1080/1200), og det er bare tull og ha 2 x 5870 for 1 skjerm. Men en skjerm vil gi deg 60 hz, dvs 60 fps, slik at om du har 110 eller 60 fps merker du ikke forskjell. Et oppsett med 2 x 5870 fortjener eyefinety 3 skjerms oppsett og her er det nok engang ikke cpu som blir flaskehals, men gpu, vi snakker da om om oppløsning på 5760 x 1080/1200 her.

 

Så når du snakker om flaskehals er det flere ting en må tenke på

 

Skjermoppløsning - dess lavere skjermoppløsning dess oftere er cpu flaskehals og motsatt dess høyere skjermoppløsning så blir det gpu som er flaskehals.

 

Hva skjermen kan gi deg av fps - Normal oppfriskinsrate er 60hz dvs 60 fps. Og ikke fan om et normelt menskeøye kan se forskjell på 50 eller 70 fps, så i mange tilfeller så er det vi som er flaskehalsen.

 

Er du derimot benchmarker, tja så klokk til vel 4 ghz på i7 og du har kongeoppsett med 2 x 5870....forbehold har ikke sett sli av gtx 480 mot cf av 5870, men uansett det vil være kun metro 3033 og muligens crysis du vil kunne se forskjell med 1 skjerm.

 

Edit:

 

Så er det litt morsomt dette her, at ved 2 x 5870 så viser det seg at i5 og i7 er bedre enn phIIx4, mens med 1 x 5970 så er det omvendt, her er phii x4 noe bedre. Pussige saker.

 

Referanse for dette er legionhardware.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Litt morsomt så har jeg en forbakset laptop med Nvidia 7300Go som holder 95 grader under load og 4 år etterpå fungerer fremmdeles. Men jeg kan ikke ha den på fanget. men det er en fin romvarmer når det blir kaldt og til Lan.

Jeg frykter derfor ikke varmen fra GTX480 så mye men venter til GTX485 på grunn av manglende shadere. Men jeg går for ATI 5870 hvis det er mulig på hovedkortet mitt å ha to forkjellige merker. Det er jeg så usikker på og jeg er tilhenger av avansert fysikk.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Snotrus: Bruk et Nvidia kort som fysikk kort sammen med 5870et da :thumbup:

Er noen brukere her som gjør det og fungerer ganske bra:)

 

Nilsen: Har full tillit til at dere kommer til og komme på topp igjen :thumbup:

Kanskje det med klokking kunne dere tråkke til litt mer på, men det er noe som ikke er et supermust. Hadde bare lyst og nevne det siden du har enn liten klokker i deg.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

 

Edit:

 

Så er det litt morsomt dette her, at ved 2 x 5870 så viser det seg at i5 og i7 er bedre enn phIIx4, mens med 1 x 5970 så er det omvendt, her er phii x4 noe bedre. Pussige saker.

 

Referanse for dette er legionhardware.

er ett lite mysterium dette...personlig trur jeg det har noe med chipsett å gjøre, Intel x56/p55 virker mer stabilt enn amd 790fx, kan hende jeg er helt på jordet her, men jeg synest det er rart når i3 i flere tilfeller klarer å matche PIIX4 når det gjelder minimum framerate.

 

Og ser man på average fps så er da tallene til amd ikke så ille.

 

Er derfor litt nysgjerrig på 890fx brikkesettet som kommer ut i nær fremtid

 

Kanskje litt off topic, men følte jeg måtte nevne det

 

On topic: etterlyser en test av sapphire hd5870 vapor-x, har hd4870 vapor selv og hvis hd5870 er like stille som den så mener jeg det er ett bedre kort enn det som er omtalt i artikkelen.

Lenke til kommentar

Både ja og nei, benchmarkmessig blir den flaskehals ved 1 skjerm (1920x1080/1200), og det er bare tull og ha 2 x 5870 for 1 skjerm. Men en skjerm vil gi deg 60 hz, dvs 60 fps, slik at om du har 110 eller 60 fps merker du ikke forskjell. Et oppsett med 2 x 5870 fortjener eyefinety 3 skjerms oppsett og her er det nok engang ikke cpu som blir flaskehals, men gpu, vi snakker da om om oppløsning på 5760 x 1080/1200 her.

 

Hva skjermen kan gi deg av fps - Normal oppfriskinsrate er 60hz dvs 60 fps. Og ikke fan om et normelt menskeøye kan se forskjell på 50 eller 70 fps, så i mange tilfeller så er det vi som er flaskehalsen.

Man vil få raskere frame oppdatering selv om disse vil spre seg utover en skjerms refresh oppdatering. Når det gjelder å se forskjell mellom 50 og 70fps så avhenger det mye av spillet, men ihvertfall for raske FPS spill som f.eks counter-strike vi de fleste lett kunne se forskjell, her kan man også gå en del høyere enn 70FPS før man ikke lenger merker en forbedring.

Lenke til kommentar

For gamere har FPS opp til Tick-rate noe å si, grunnet latency.

FPS legges også til latency når man spiller på nett. 30 FPS = 1/30 sek ekstra delay = 33ms, som er relevant når det legges til pingen. Har man allerede 30+ i ping vil dette være merkbart på gameplay. 50FPS = 20ms ekstra ping. 100 FPS = 10 ekstra ping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...