Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
All plastikken og komponenter og deler som ikke er laget for å bli skrudd til skikkelig. Men når ting først sitter og er tett, ja så tåler det også rimelig høyt trykk. :)

 

Men det skal så lite før det ikke er tett, og selv om de på jobben har sine problemer med lekkasje, både med vilje og uten. (ja, på så høyt trykk så vil alle/de fleste pumpene ikke kunne gjøres tette, så de er laget for å lekke olje kontrollert, som blir pumpet inn i tanken igjen).

 

Koser meg inne i en produksjonshall og på et kontor her også ja. ^^

Lenke til kommentar

Har forresten bestilt dette -

EK vanntank m/pumpe EK-D5 Vario X-RES 100

EK CPU-vannblokk, EK-Supremacy Clean CSQ - Full Copper

Tygon R3400, slange, 3/8"ID -5/8"OD, sort

EK Coolstream radiator, RAD XT (360), 3x120-47

Bitspower komp.nippel, 1/4"BSPx3/8"ID-5/8"OD, Matt Black

EK - Ekoolant, Klar, 1 liter

 

Det er alt jeg trenger vel....???

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

All plastikken og komponenter og deler som ikke er laget for å bli skrudd til skikkelig. Men når ting først sitter og er tett, ja så tåler det også rimelig høyt trykk. :)

Tja. Jeg har per i dag ikke brukt verktøy til noe annet enn å løsne deler i min PC. Alt er montert med håndmakt. Tørr rett og slett ikke annet i frykt for å dra i filler gjenger i blokkene eller rive i fra hverandre noe annet.

 

Samme gjelder jo nesten boreriggen jeg kjører og. Det er kun ved tilfeller hvor det er nippel/blokk som er skadet at jeg begynner å bruke makt for å stramme sammen ting. Ellers er det bare å dra inntil og eventuelt dra etter om det så smått lekker.

 

 

Men det skal så lite før det ikke er tett, og selv om de på jobben har sine problemer med lekkasje, både med vilje og uten. (ja, på så høyt trykk så vil alle/de fleste pumpene ikke kunne gjøres tette, så de er laget for å lekke olje kontrollert, som blir pumpet inn i tanken igjen).

 

 

Koser meg inne i en produksjonshall og på et kontor her også ja. ^^

Ja det er sant. Men så er og trykken 100+ ganger mer enn hva det er i en normal loop på en PC og.

 

Koser meg på anlegg jeg. :)

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan dere får til at alt lekker. Eneste problemet jeg har hatt, minus en ihjelrustet radiator fra ebay ( :p ), var noen 90-graderskoblinger som begynte å lekke pga at de var herjet en god del med. Det var da ikke o-ringen som var problemet, men akkurat i vinkelen ting gikk skeis.

Jeg vet ikke hvor mye "tørrtesting" det er hensiktsmessig å gjøre, men jeg har hvertfall den senere tid lagt meg til å koble opp via kranen på kjøkkenet (den gir bra trykk), eventuelt kjøre med min gode, gamle Iwaki RD-30, som såvidt jeg kan se på martinsliquidlab gir en god del bedre trykk enn selv to DDC/MCP355 i serie. Holder den greit i noen minutter i noen av disse tilfellene er det jeg tester etter mitt skjønn potte tett :)

Lenke til kommentar

Har forresten bestilt dette -

EK vanntank m/pumpe EK-D5 Vario X-RES 100

EK CPU-vannblokk, EK-Supremacy Clean CSQ - Full Copper

Tygon R3400, slange, 3/8"ID -5/8"OD, sort

EK Coolstream radiator, RAD XT (360), 3x120-47

Bitspower komp.nippel, 1/4"BSPx3/8"ID-5/8"OD, Matt Black

EK - Ekoolant, Klar, 1 liter

 

Det er alt jeg trenger vel....???

Fint det der, men X-RES 100 er ganske lite. Ikke at det trenger å ha så mye å si :)

Lenke til kommentar

Har de siste dagene måtte tette rundt og opp i mente, med både plast, gummi og metall. Så har testet en del produkter.

 

Trenger nok en bedre beskrivelse av hva som lekker? Er det en sprekk? Et festepunkt mellom slange og nippel i metall etc..? Hvor bred er sprekken/lekkasjen? Er det noe du kan påføre press på (hvor begge festedelene er mulig å klemme sammen)?

 

Silikon fungerer til mye. Det er fleksibelt, fester seg godt i det meste, tåler høye og lave temperaturer uten å endre form, er billig og lett å påføre. Den passer for større sprekker og mindre. Nedsiden er at det trenger en stund på å tørke (en dags tid). Nedsiden er dog at det er for mykt noen ganger, og vil kunne forflytte seg for mye.

 

For veldig små hull og sprekker så finnes det superlim fra bla. loctite som limer beinhardt og sterkt på få sekunder om det er mulig med litt press, og etter 5-10min så er det gjennomherdet. Selvsagt vannfast og ofte min favoritt for mye. OBS: ELSKER å lime hud. får du en dråpe på huden så er det good-bye til de hudcellene. Herder på et sekund i kontakt med hud, og etthvert forsøk på å desperat tørke av, vil kun forskynne prosessen. MEN! Den er svært rennende, og kan derfor KUN lime små sprekker/ting som kan presses sammen.

 

For Mellomstore sprekker/hull så vil Loctite Power Epoxy fungere bra: http://www.clasohlson.com/no/Loctite-Power-Epoxy/34-8917

Blir ganske hardt, men ikke så hardt at det sprekker, og er dermed langt mindre fleksibel enn silikonet. Vil ikke være avhengig av å tørke fra oksygen i lufta (to-komponent som blandes 50/50), og uansett mengde så vil det herde på en 10-20 min. En ganske grei middelvei. Ikke noe særlig å få på fingrene, men kan tørkes bort ved nød. (fin middel

 

Noob-versjonen som koster mer, men som er med idiotsikker vil jeg tro (med en spesiell stuss). ^^

 

Edit2: Fordelen med å ha noe som herder raskt er jo at du raskt kan utbedre om du har tabbet deg ut. Er hat om det ikke er skikkelig tett etter en dags tid, og du må vente ENDA en dag. Skal jeg tippe så er sistnenvte (power epoxy) det beste all-round alternativet, og reddet dagen min i går. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ahh, da er det gjengetetningsteip du skal ha: http://www.clasohlson.com/no/Koblingssett-for-trykkluft/40-7506

(den blå boksen til høyre) Og fåes som sett, og/eller selges enkeltvis på bla. biltema også.

Alternativet som er mer fast, og som da egentlig betyr at du ikke får den opp igjen (det går, men krever da litt mer kraft): http://www.clasohlson.com/no/Superlim,/25-1544
Et par dråper på gjengene, og så er det bare å skru igjen. Aldri vært borti noen gjenger som ikke lenger gjennom de.

Silikon kan jo også brukes, men er ikke like elegant, og tyter gjerne over alt, og i værste fall så kan det komme noe inn i loopen som kan tette det igjen. Heller ikke like lett å dosere.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...