Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Kjører Tank->Pumpe->Radiator->GPU->GPU->HK->CPU selv, og må innrømme at jeg har litt høyere temps over CPU enn jeg skulle ønsket.

 

Har egentlig ikke god nok kjøling for alle komponentene mine, men å ta GPU til slutt er nok lurt, da disse ofte er laget for å tåle høyere temperaturer enn CPU

 

Men, da jeg hadde bare étt skjermkort, fungerte loopen utmerket, så det er absolutt ingen krise å kjøre gjennom GPU først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, så etter å ha lest litt så er det omtrent ingen forskjell (hvis det er noen forskjell) på hvordan man har loopen. Det som er viktig er at reservoaret er før pumpen. Det virker som at det som har størst innflytelse på temperaturen er hvor mange fittings og hvor mye slange du bruker med samme antall radiatorer, blocker og pumper. Dette er informasjon jeg har fått fra flere ulike forumdiskusjoner rundt hvordan oppsett påvirker temperaturen (da har jeg spesielt sett på to GPUer og CPU oppsett). Mtp. slangelengde i systemet så er Tank -> Pumpe -> GPU -> GPU -> CPU -> Rad -> Tank og Tank -> Pumpe -> GPU -> GPU -> Rad -> CPU -> Tank de som gir minste slangelengde fra det jeg har klart å se til nå.

 

Vet ikke om noen kan bekrefte eller avkrefte dette? Er i hvert fall dette som gikk igjen i alle de diskusjonene jeg leste. :hmm:

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Espen3, CPU bør før GPU i loopen om det er praktisk mulig, da den er mye mer følsom for temperatur.

Om vannet øker temp med f.eks. 2C over CPU og 4C over hver av GPU, for så å ta av 10C igjen i radiator, vil det være 8C forskjell på kjølevannet til CPU, og tilsvarende forskjell i CPU temp.

Dette er bare tall tatt ut av lufta for å illustrere, ikke nødvendigvis realistiske tall.

 

Har testet ut begge deler og "OM" det er forskjell så er den så mikroskopisk at det ikke er noe å bry seg med...

Vanntempen vil stabilisere seg etter kort tid.

Legg loopen slik det ser penest ut imo.

Lenke til kommentar

OK, så med blokkene, effekten på prosessorene, og flowrate blir det et ikke-eksisterende temperaturdelta over blokkene i praksis. Jeg mistenkte det var veldig lite, men eksemplet over var for å illustrere teoretisk hvilken rekkefølge som var best dersom det var betydelig temperaturdelta over blokkene.

Lenke til kommentar

Rett meg om jeg tar feil, men den spesifikke varmekapasiteten til vann ved 30 grader er: 4.179 kJ/kgK

Dette betyr at man trenger 4.197kJ for å varme en liter vann opp 1 grad.

1W = 1J/s dvs at en PC som trekker 400W vil bruke 4179(j)/400(j/s) = 10,5s på å varme en liter vann en grad.

Dersom vi skal oprettholde et delta på 1 grad må vi presse 1liter gjennom hvert 10,5 sekund.

I en time er det 3600 sekunder. dvs pumpen må ha en flow på minst 342l/h

 

 

Swiftech MCP355™ 18W klarer 454l/h.

 

For å ta det andre veien. Hva er maksefekten MCP355 klarer å holde unna og fremdeles ha et delta på 1grad?

Den klarer 1l per 7.9s. Dette fører til at det må 528W til for å gi et delta høyere enn 1grad.

 

Gir det mening eller har alt jeg ikke lærte skikkelig i fysikkforelesningene forlatt meg?

Lenke til kommentar

Huff, vannkjøling er farlig. Jo mer jeg ser på oppsettet, jo dyrere blir det... Veldig nærme 7000kr nå (etter moms), hmm...

 

Er det noen som har testet Tygon vs Primochill LRT? Vet at Tygon er veldig gode, men virker som at det er flere og flere som sier gode ord om LRT (og sier at de er bedre enn Tygon, enda de koster mindre).

 

Er det noen som har testet Liang D5/Swiftech MCP655 i PSU-sonen i Corsair Obsidian 800D? Litt usikker på høyden.

 

EK-FC580 GTX+ for Nvidia GTX 580 Reference Design - Acetal, vil jeg da trenge å blokkere alle hullene som ikke blir brukt? På to slike blir det jo til sammens 8 stykk, og vil jo bare bruke 4 av disse. Fant også denne som et alternativ til SLI-bro som var ganske pen.

 

Også, hva bruker egentlig folk til å kutte slanger?

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Hello, folkens. Jeg lurer på hvilke kabinett en skal gå for om man skal ha 100% intern kjøling, mulig på 2-3 skjemkort, hovedkort og en cpu med 4 HDD plasser ish?

 

Og igjen hvilken stocket er å anbefale som vi vet vil blir oppgradert for å bli LGA 2011 ready?

Lenke til kommentar

o_O Og hva i alle dager heter det? :p

 

Og om dere vet om flere så er jeg åpen for det, liker å ha noe å velge i :D

 

Corsair Obsidian 800D, kan jeg anbefale :thumbup: Er vel et av de beste kabinettene jeg har benyttet noensinne, period.

 

Forøvrig er det ikke kabinettet du ser på posten over.

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...