Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

<snip>

Det var artikkelen på HW.no som fikk meg til å tenke på det, men det var det spesifike med tanken at det skulle være via vann og ikke heatpipes, og helst stående tårn. :)

Klarer Classic der forresten å holde unna 90W fra en prosessor på en sommerdag? Det står ikke noe om TDP.

Står ingenting om tdp verken på hjemmesiden eller i manualen. Er endel som har bygget denne med 2 og 4 kjerner med tdp opp til og med 83W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare få opplyse om at slanger fra Koolance er det værste vannkjølingsproduktet jeg noen sinne har prøvd. Større piece of shit skal man lete lenge etter. Dyre, harde, kjipe og elendige.

 

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p8801_Koolance-tubing-13-10mm--3-8-ID--black.html

Anyone who has ever laid their eyes on a Koolance product, be it waterblocks, fittings, reservoir etc., will have noticed the uniqueness of the products

 

Helt riktig at disse slangene er unike. Unikt elendige. Styr unna. God natt.

Lenke til kommentar

Her er min nye midlertige build, venter på noen qdc.

Beklager dårlig bildekvalitet, må få meg et kamera som ikke sitter fast i mobilen snart :p

 

EDIT: HW er Asus p6x58d-e i7 920 D0 @ 191x21 og GTX 580 SLI @ 932/2147

post-49148-0-14304300-1301477586_thumb.jpg

Endret av Føss
Lenke til kommentar

Må bare legge inn noen gode ord for Bitpower.

 

Fikk lekkasje i crossfire fittingsa mine, så jeg sendte dem mail. Forklarte dem at RMA var vanskelig, siden jeg bor i Norge, og lurte på om de hadde noen tips.

 

Innen 10 minutter fikk jeg beskjed om at jeg bare skulle oppgi en adresse så skulle de sende meg nye deler, kostnadsfritt.

 

Hva mer kan man egentlig be om som kunde?

 

+1 til BP :)

Lenke til kommentar

Åh, det har jeg fått hos Komplett også. Hadde et skjermkort som var gåent, så sendte de nytt før jeg sendte mitt gamle inn, siden det var juleferie og kaos rett rundt hjørnet.

 

Et unntak fra deres regler, ja, men de fikk iallefall meg til å fortsette som kunde der :) Ikke at jeg hadde forlatt dem uansett :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Driver å snuser litt på vannkjøling siden jeg skal investere i ny PC snart. Gjorde mye research før mitt først PC-bygg for 3 år siden, men endte opp med å bare gå for luftkjøling den gangen. Nå som jeg er på tur til å anskaffe en ny PC er jeg ved samme sted som sist, og kommer derfor hit for å få noen råd. Har snakket bittelitt med Wikipedersen, og han nevnte at det kunne være lurt å stikke innom her (mange kloke folk :) ).

 

Første og fremst må jeg bare stille det berømte spørsmålet, hvor stor er risikoen? Jeg har som dere sikkert kan merke, aldri rørt ved et vannkjølingssystem selv. Fra det jeg kan forstå så skyldes de episodene der ting går galt som regel brukeren?

 

Videre kan jeg nevne hvorfor jeg har tenkt en del på vannkjøling vs luftkjøling. Det virker på meg som at vannkjøling kan være svaret på noen av mine problemer. For eksempel:

  • RAM-heatsinks vs CPU-kjøler
  • To GPUer og ett lydkort (Plass problemer, GPUer for tett)
  • Lydnivå (fra det jeg har forstått)

 

I tillegg fikk jeg mail fra Gigabyte der de nevnte at hvis jeg skulle kjøre to av disse GPUeneGigabyte P67 UD7-B3 så burde jeg gå for et kabinett som har kjøling fra front til back (han anbefalte CM HAF X), men når jeg skal bruke såpass mye penger så klarer jeg ikke å få meg selv til å kjøpe et kabinett jeg synes ser mindre pent ut (håper ingen blir fornærmet). Har vel egentlig helt fra starten av bestemt meg for å gå for Corsair Obsidian 800D (men som jeg har hørt tidligere er dette beregnet for vannkjøling, og ikke luftkjøling).

 

Har ikke kjøpt noen av PC-delene enda, men her er en liten liste av de delene jeg vil tro er relevante i forhold til vannkjøling (skrik ut hvis dere trenger noen andre deler):

  • 2 x GTX 580
  • Gigabyte P67 UD7-B3 (ikke 100% sikker)
  • i7 2600K
  • Corsair Obsidian 800D

 

Må vel runde av så denne ikke blir for lang. Uansett, vil gjerne få svar på noen av mine spørsmål og bekymringer. Trenger selvfølgelig råd til et oppsett, siden jeg er ganske så blank. Har ikke satt et fast budsjett enda, men det virker som at det vil lande en plass mellom 3000 og 5000kr. Kan dette stemme? Jeg lurer også på om folk hovedsakelig bestiller fra utlandet, eller om de benytter seg av Techbay? :hmm:

 

Skulle det være noe mer så er det bare å si i fra!

 

Mvh.

Espen Andreassen :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva risiko angår, vil det alltid være en viss sjanse for at noe går galt.

 

Hos meg har jeg hatt utallige lekkasjer, av forskjellige årsaker, men bruker man ordentlig væske er det sjelden et problem. Jeg har hatt overforsømmelse på samtlige GPU's jeg har hatt, uten at noen har tatt skade av det - gulvet mitt derimot, er tilnærmet blått...(vurder å ha noe under PC'en om du skal ha farge på væsken).

 

Ang. pris, vil jeg råde deg til å vente til du får råd til et ordentlig oppsett i stedet for å gå for noe halvbra. Vannkjølig er som med alt annet, at man får hva man betaler for, men til forskjell fra andre komponenter i en datamaskin, kan vannkjøling holde i mange mange år, om man behandler det ordentlig.

 

Derfor mener jeg at det er bedre å bare gjøre alt riktig første gangen, i stedet for å gjøre det halvveis nå, for så å få et halvbra resultat, og til og med kanskje oppleve at noe går i stykker, for SÅ å gå til innkjøp av noe bedre.

 

Dropp det første steger, og skaff noe ordentlig med en gang!

 

Med dette mener jeg; gå for produkter fra kjente leverandører (EK, Koolance, Swiftech osv.). Kjøp heller ikke de billigste fittingsa du finner og den slags.

 

Også må du bestemme deg for slange tykkelse. Tykkere slanger er vanskeligere å ha med å gjøre, men til gjengjeld vil du får en bedre flow i systemet, og forhåpentligvis også bedre kjøling.

 

Du må også være obs på at vannkjøling krever mye mer kjærlighet enn vanlig kjøling. Her må ting vedlikeholdes om det skal fungere. Om du har farge på væsken, bør komponentene rengjøres en gang årlig, og man bør med jevne mellomrom sjekke at pumper og den slags går som det skal.

 

Hvilket kabinett du skal burke avhengig litt av hvilke komponenter du velger. Om du skal ha 360 rad osv, men vil råde deg til å i alle fall gå for en fulltower løsning. Hvilket du velger har ikke alt for mye å si, da de fleste kan modifiseres for intern vannkjøling. Selv har jeg Lian Li PC-P80 og er veldig fornøyd med det (bilder i sig).

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hmm, jeg trodde ikke det var vanlig å ha lekkasjer så jevnlig som det virker som du har hatt? :p Gjetter på at du bare har drevet med det lenge, og at det har vært småsaker de fleste gangene?

 

Angående pris så skal nok ikke det være det største problemet. Hadde heller ikke tenkt å ha noen spesiell farge i vannet (siden jeg enten ville ha hatt helt hvite tubes eller helt svarte tubes).

 

Når du sier at "vannkjøling krever mye mer kjærlighet enn vanlig kjøling", hva mener du eksakt med dette? Jeg skjønner selvsagt at det krever mer tid (tror det var det du mente med kjærlighet?) enn luftkjøling, men krever det så mye mer tid enn at du bytter ut vesken hver 6.-12. måned (spesielt siden jeg ikke har tenkt å ha noen form for fargetilsetning)? Og selvfølgelig ser etter lekkasjer og slikt en gang i mellom? (Skjønner jo at det tar en stund å få satt det opp ordentlig første gangen også). Hvis dere er borte en lengre stund (noen måneder), hva gjør dere som regel med vannkjølingen da?

Lenke til kommentar

Da har jeg byttet radiator vifter og herregud så digg! :dribble:

Satt inn Scythe Gentle Typhoon 1850 rpm og kjører de på 8Volt noe som er tilstrekklig for "omtrent"alle omstendigheter.

 

Skjønner godt hvorfor så mange har lagt sin elsk på de viftene her: de er ikke helt lydløs, men det man hører er bare en svært behaglig dur.

Noe annet enn de jeg byttet fra mao.

 

Tok et sammenlignigsbilde, men linsen var nok noe flekkete pga barnehender :!:

Ser pinglete ut de nye viftene og de gir "litt" dårligere temps, men det er så definitivt verdt det.

 

post-166959-0-78014600-1301595777_thumb.jpg

 

Byw, begynner å se nytteverrdien i hurtigkoplinger... var en sinnsyk klønete å få byttet vifter pga korte slanger og dårli plass...

Lenke til kommentar

Snip

- Hvor hårete skal det bli? tenkter du å vannkjøle "alt", eller bare CPU+GPU?

- 2GPU+CPU blir ganske varmt, så jeg vil anbefale i vhertfall 3x120 radiator. Nå er ikke jeg så veldig kjennt med 800D, men denne skal ha plass til en slik i toppen?

- Ville også vurdert enda en radiator på baksiden.

- Er du en "modder" eller vil du at ting skal passe out of the box?

(- Eier du en dremmel eller tilsvarende?)

- Er du ute etter "looks" eller "performance"?

- Jeg vil tro at du vil ende på rundt 5000kr for et bra oppsett (uten kabinett) Jeg landa på 3500 for singel GPU og 240 rad.

- IKKE spar penger på vannkjøling og kabinett. Dropp heller et skjermkort eller spar penger på hardware. Vannkjølingen og kassa kommer du til å ha i flere år og du tar vare på den!

- Mitt lian-li er nå på 6. året og har overlevd 2 kabinetter hos en kompis. Så den ekstra tusenlappen har jeg spar inn for lengesiden. KValitet lønner seg.

 

Det hele beror egentlig på hvor langt du vil ta det, og hvor lyst du har til å modde selv. Jeg kan pønske ut mye rart, men stort sett avhenger det av

- Du kan modde selv

- Eller finner et kabinett ment for vannkjøling.

Lenke til kommentar

Snip

Snap

 

Skal være ærlig å si at jeg ikke er kommet ekstremt langt i tenkefasen enda, men at jeg bare driver å prøve å få litt info og nyttige tips, i tillegg til å få forslag til eventuelle ting jeg vil trenge.

 

Jeg kan vel si med en gang at jeg ikke er en modder, har ikke noe utstyr til dette, men fra det jeg har hørt er Corsair Obsidian 800D meget egnet til vannkjøling (var visstnok det dette kabinett var tiltenkt). Derfor er jeg vel mer "out-of-the-box"-type :p

 

Hadde i all hovedsak tenkt å vannkjøle CPU og to GPUer. Tenker at jeg er på utkikk av best mulig blanding av performance, looks og lydnivå.

 

Når det kommer til pris så skal jeg nok klare å strekke meg, hvis jeg først skal gå for vannkjøling så blir jeg å kjøpe kvalitet, og bruker de pengene jeg trenger å bruke. Er dette anslaget noenlunde riktig?:

  • Pumpe: 500-900kr (Trenger vel kanskje en topp til en del pumper?)
  • To GPU-blokker: 1500-1800kr (Vet ikke om man også trenger bakplate?)
  • CPU-blokk: 500-700kr
  • Radiator: Vanlig pris for en 3x120mm er vel 500-600kr
  • Tank: 300-400kr
  • Slanger: Har ikke peiling hva disse ligger på, varierer vel veldig. Jeg gjetter på ~90kr/m for kvalitetsslanger. Så 350kr-ish (tenkte hovedsakelig på helt hvite, eller kanskje helt svarte slanger).
  • Nipler: Vet ikke hvor mange jeg vil trenge, eller hva som kommer med nipler. Setter bare 400kr her :p
  • Klemmer: Trenger vel en til hver kobling. Omtrent 16 koblinger eller noe sånt? 150-200kr.
  • Vifter: Blir vel rundt 350kr.
  • Kjølepasta: 60kr.
  • Tilsetning: Har ikke peiling på hva man trenger her. Sikkert rundt 100-150kr.
  • Totalt: Dette ville gitt rundt 4800-5800kr, noe som jeg tror virker korrekt?

 

Kan være at jeg har glømt noe i overslaget. Vet ikke hvordan det er med norske priser vs utenlandske priser (mtp at du får momsen på de prisene)?

 

Takk for hjelp så langt :thumbup:

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Snip

Snap

 

Skal være ærlig å si at jeg ikke er kommet ekstremt langt i tenkefasen enda, men at jeg bare driver å prøve å få litt info og nyttige tips, i tillegg til å få forslag til eventuelle ting jeg vil trenge.

 

Jeg kan vel si med en gang at jeg ikke er en modder, har ikke noe utstyr til dette, men fra det jeg har hørt er Corsair Obsidian 800D meget egnet til vannkjøling (var visstnok det dette kabinett var tiltenkt). Derfor er jeg vel mer "out-of-the-box"-type :p

 

Hadde i all hovedsak tenkt å vannkjøle CPU og to GPUer. Tenker at jeg er på utkikk av best mulig blanding av performance, looks og lydnivå.

 

Når det kommer til pris så skal jeg nok klare å strekke meg, hvis jeg først skal gå for vannkjøling så blir jeg å kjøpe kvalitet, og bruker de pengene jeg trenger å bruke. Er dette anslaget noenlunde riktig?:

  • Pumpe: 500-900kr (Trenger vel kanskje en topp til en del pumper?)
  • To GPU-blokker: 1500-1800kr (Vet ikke om man også trenger bakplate?)
  • CPU-blokk: 500-700kr
  • Radiator: Vanlig pris for en 3x120mm er vel 500-600kr
  • Tank: 300-400kr
  • Slanger: Har ikke peiling hva disse ligger på, varierer vel veldig. Jeg gjetter på ~90kr/m for kvalitetsslanger. Så 350kr-ish (tenkte hovedsakelig på helt hvite, eller kanskje helt svarte slanger).
  • Nipler: Vet ikke hvor mange jeg vil trenge, eller hva som kommer med nipler. Setter bare 400kr her :p
  • Klemmer: Trenger vel en til hver kobling. Omtrent 16 koblinger eller noe sånt? 150-200kr.
  • Vifter: Blir vel rundt 350kr.
  • Kjølepasta: 60kr.
  • Tilsetning: Har ikke peiling på hva man trenger her. Sikkert rundt 100-150kr.
  • Totalt: Dette ville gitt rundt 4800-5800kr, noe som jeg tror virker korrekt?

 

Kan være at jeg har glømt noe i overslaget. Vet ikke hvordan det er med norske priser vs utenlandske priser (mtp at du får momsen på de prisene)?

 

Takk for hjelp så langt :thumbup:

Ser ut å stemme med det overslaget jeg tok ja.

- Først ville jeg funnet et kabinett. 800D er veldig populært, men finnes det noen alternativer?

- Du skal kjøle 3 enheter (GPU+GPU+CPU) så 3x120 burde holde, men her er jeg usikker så du må høre med andre som har prøvd dette.

- GPU blokker er dyre og avhengig av kort design. Bruk EK sin kort browser, finn et kort som er støttet, og kjøp dette. Ikke kjøp et kort for så å prøve å finne en vannblokk. Jeg har brennt meg på dette, men hadde flaks som har tilgjengelig fres på skola.

- Lite bråk: Black Ice® SR1-360 + Lav RPM vifter (har ikke rpøv denne selv, men lest tester)

- Høy ytelse: Black Ice® GTX360 + Høy RPM vifter (lav rpm funker dårlig på denne, har testet)

- Kjøp kompressor nippler, de ser sexy ut, og koster ikke mer enn at det er verdt det, både mrp sikkerhet og looks.

- Pumpen din kommer til å bråke, så kjøp med eller lag en form for smart montering til denne. Du får forskjellige skum klosser i nettbutikker for å montere på.

- Kjøt også med noen antiknekk spiraler til slangene. Koster et par dollar for en lengde, du trenger kansje en eller to lengder avhengig av hvor mye slanger du har. Skal sjekke litt priser og se hva jeg kan få slengt sammen i en egen post:)

Lenke til kommentar

Priser og deler hentet fra: www.performance-pcs.com

 

CPU: EK-Supreme-HF-AC - 73 USD

GPU: 2x EK-FC580 GTX+ for Nvidia GTX 580 Reference Design - Acetal - 100 USD

Bakplate: 2x EK-FC580 GTX Backplate - Black - 28 USD

Radiator: Black Ice® SR1 360 - 113 USD

Tank: Swiftech MCRES-MICRO™ Rev. 2 - 25 USD

Pumpe: Swiftech MCP355™ 12 VDC Pump + EK-DDC X-TOP G3/8 - 95 USD

Nippler: 10x Bitspower Premium G1/4" Matte Black High Flow 1/2" Compression Fitting (For Tygon 1/2" ID) - 9 USD

Slange: 6x Tygon R3400 1/2" ID (3/4" OD) UV Resistant Tubing - Black 3,4 USD/foot

SLI nippler: Bitspower BP-MBWP-C48 G1/4" Matte Black Multi-Link Adapter - Mini- Set of 2 - 7,3 USD

SLI rør: Bitspower BP-CLTAC-S2 Crystal Link Tube Set For 2-Slots - 5 USD

Ani-knekk: 2x PrimoChill Anti-Kink Coils - UV Green - 4 USD

Vanntilsettning: Feser Base Corrosion Blocker 50ml - 10USD

Vifter: 3x Noctua NF-S12B FLX 120mm Premium Fan - Sleeved - 25 USD

 

Dette blir rett under 775 USD = ca 4300kr før frakt og evt MVA.

 

Nå har jeg valgt å går for bare sorte deler + "nVidia grønn" på antiknekken.

Siden 800D er helt sort tenkte jeg det ville vært kult om alt annet var sort, bortsett fra coilen på slangene som lyser grønnt.

Du kan spare noen kroner på å droppe bakplater, og velge billigere nippler og vifter (ca 150USD),

 

Du kommer i hvertfall til å få stor e-penis av et slikt oppsett =)

 

Må bare si det enda en gang: DET ER _JÆVLIG_ VIKTIG AT GPU ER REFERANSEDESIGNET TIL nVIDIA! Ellers passer ikke blokka, og det er et hellvette å finne deler til den.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Tygon - ingen over, ingen ved siden av!

 

Ang. det med kjærlighet mener jeg vedlikehold. Skal vannkjølingen holde må den tas hånd om.

 

Ang. pris ser det ok ut. Delene Zepticon henviser til er bra saker :)

 

Anbefaler også performance pc's, har kjøpt alt mitt derifra. Litt vekslende support, avhengig av hvilken konsulent man havner hos, men alt i alt god service.

Lenke til kommentar

Skal du ha noen som er gode til å bøye ville jeg gått for primochill LTR. Har tygon i samme dim som primo sin. 7\16-5\8 om det er rett. Og tygon kan ikke bøyes like mye. Den er endel mykere, har skrift (om det betyr no?) og kanskje den blir tåkete.

 

Mine tok lett opp farge, men det var kanskje ikke slangen sin skyld. Det er gode slanger. Hadde ikke hatt så mange tillhengere om ikke. Dette er da bare min mening.

 

Ang ppc, etter 30 dager så tar ikke dem ansvar for garqantien på produktene lenger. Så du selv må ta kontakt med leverandør å forklare dem hvordan det er . Om noe ikke er som det skal. Det tror jeg også gjaldt i usa.

På grunn av dette har jeg satt ppc som en av dem sisste jeg handler hos.

Endret av turbo_fever
Lenke til kommentar

Stemmer at farge og plakk setter seg fast på innsiden av slangene, men dette skyldes innholdet i farget væske.

 

Tror det skal godt gjøres å unngå dette.

 

Går heller ikke ann å vaske bort dette, da det praktisk talk går inn i gummien. Husker jeg kuttet en farget bit med tygon, og så at misfaringnen satt langt ned i slangen.

 

 

MEN; syntes ikke systemet skjemmes noe av dette, da man knapt legger merke til det om man har farget vann. Har man blankt, vil man uansett ikke få dette problemet?

 

Mulig jeg tar feil, men slik jeg har forstått det i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...