Gå til innhold

Finnes det falske kristne ?


Anbefalte innlegg

jeg tenker på ikke på en viss kirke, jeg tenker på kristne som var før Jesus grunnla katolisismen.

Den var helt ny og veldig god, Valkyria :)

 

Har du navnet på noen av de kristne du nevner ?

Jesus grunnla ikke katolisismen, men det hadde du nok likt IHS dersom det var tilfelle.....

 

Det var kristne menigheter før katolismen kom på bane. Så Valkyria er jo inne på noe :)

Er han det ?

 

Paulus skrev et brev til menigheten i Roma år 57, The Metal God

Den var allerede da verdenskjent ! Og er det forsatt.

 

Paulus > "Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro"

Katolisismen IHS. Når ble den utformet med sin kanonske skriftsamling Bibelen?

Wikipedia > Katolisisme...Ordet kommer fra gresk καθολικος (katholikos), som betyr «allmenn» og først ble brukt av Ignatius av Antiokia i et brev til Smyrnas kristne ca. år 107.

 

50 år etter Paulus skrev til menighten i Roma.

Takk IHS. Da er vi enige i at det var menigheter rundt om som hadde hørt Jesus Kristi budskap via omveier (apostlene) før Katolisismen ble etablert i Roma

Vet ikke hvor interessert du er i kirke historie. Selvsagt var menigheten i Jerusalem den aller første. Det oppstod mange lignende menigheter rundt om i landet og nabolandene. Problemet til alle disse menigheten var, om du leser NT helt avslappet og rolige, at de ikke helt greide å bryte med moseloven (jødedommen) omskjering, dyreofring, sabbat, osv. I Roma menigheten var det motsatt, jøder var ikke populære. I sitt brev til Roma menigheten år 57 gjorde Paulus alt han kunne for å forklare menigheten at jødene står på lik linje med dem selv. Menigheten i Roma ble ikke grunnlagt av jøder. Konflikten mellom de uomskårne og de omskårne var så stor at keiser Claudius kastet alle jøder ut fra Roma år 49. Etter en tid gav Jerusalem og de andre etter, menighten i Roma overtokk hele styringen, Apostelen Peter fra Jerusalem ble imidlertidig innsatt som den første biskopen. Slik ble alle fornøyd. :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik ble alle fornøyd. :)

Paulus var jo jøde selv og hadde aldri engang møtt jesus.... Litt rart at kristendommen legger sånn vekt på det han sier da, syntes du ikke?

 

Og rart at den keiseren kun lot det gå utover jøder, da det tusset av alskens rare og merkelige trosrettninger på den tiden som var langt merkeligere enn jødens nisselue fjerning....

 

Men historien er skrevet av seiers herrene, de kristne, og de er jo ikke akkurat beskjedne når det kommer til å vegre seg mot å ta på seg offer rollen og sette seg selv høyt... Slike ting, pluss hykleri, er jo en dyd i kristendommen, der de til dags dato lærer bort at det er de som er de forfulgte, de er dårene som tror på den håpløse guden og at alle tråkker på dem osv når vi har hatt 1500 år der kristendommen har perfeksjonert forfølgelse, urettferdighet og overgrep (og da tenker jeg ikke bare på de seksuelle overgrepene den siste tiden)

 

Men egentlig er det jo samme pokker hvem som sa hva og gjorde hva den gangen de limte sammen den første kristne bibelen, for vi vet rett og slett ikke hva de løy om og hva de utelot, da alt som senere er skrevet nettopp er skrevet av banden som løy og utelot, så det er en sannhet jeg betviler at vi noengang får vite. Med mindre vatikanet oppløses og forskere, nøytrale forskere!!!, kan få innsyn i det de gjemmer der nede. For det tror jeg er en del. Det er mye grums og usannheter i den kristne tro tror jeg, så å stole hundre prosent på det som er skrevet i ettertid av nettopp de kristne blir som at vi skulle satt hitler og generalene hans til å skrive historien etter annen verdens krig... Historien ville sett helt anderledes ut da...

 

Kanskje sannheten en dag kommer for dagen, men jeg tror de kristne da får enda mer å skamme seg over enn de allerede har i dag.... For historien er først og fremst skrevet av de kristne her i europa og de hadde, og har, en agenda med det de skrev... Og når du ble torturert og/eller drept for å si det minste i mot de geistelige så kan en jo selv tenke seg hvor mye "sannhet" som ble skrevet.... En hadde like stor sjangs på en rettferdig dom og straffe utmåling den gangen som en som kritiserte styret til hitler og stalin hadde tenker jeg... Så forvent ikke at jeg skal tro at alt som er skrevet som "sannhet" fra den tiden har noe med sannhet å gjøre...

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor interessert du er i kirke historie?....... (sakset ut)

Kirkehistorie ? Nei, mer generelt interessert i historie. Har lest svært lite, men interessen er der.

Bibelen har jeg, men jeg kan ikke noe på rams nei :p

Har jeg lest "Kampen om dødehavsrullene" av Michael Baigent og Richard Liegh.

 

Historie er spennende.

Lenke til kommentar

Så da har katolikkene rett?

De er den desidert største kristne gruppen i verden, så de er nok ekte kristne.

Katolikkene er majoriteten, men majoriteten har aldri enerett på å være "ekte". Majoriteten av liv på jorda består av mikroorganismer, allikevel er ikke mennesker falskt liv. Hvis du bor på Grønland er du ikke et falskt menneske fordi majoriteten av menneskene bor i Kina. Norsk er ikke et falskt språk fordi engelsk er et verdensspråk

 

For gruppen "kristne" finnes det svært få fellesnevnere. Det eneste kravet slik jeg har hørt fra mange med utdanning innenfor religion, er å tro på Jesus, eventuelt som guds sønn. Hvis noen påstår noe annet, så fortell gjerne om relevant utdannelse.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Et enkelt svar er "Nei", fordi det allerede finnes så mange rettninger innen kristendom du kan velge å følge, og du kan til og med starte en ny rettning.

 

De nevnte terroristene kan godt ha sett på seg selv som kristne. Ser ikke at de er mer falske enn mange, mange andre som også kaller seg kristne (f.eks. alle de som sier at Jesus hater homofoile og elsker skytevåpen. Og fullstendig overser hans budskap om å gi av sitt overskudd til de fattige).

 

Hvis din standard for Kristendom er Kristus og Det nye testamentet, så vil jeg si at de aller, aller fleste som kaller seg kristne, er falske.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...