Gå til innhold

Finnes det falske kristne ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvem er det som definerer kristne? Har noen av oss fasiten på det? La meg prøve: "En ekte kristen er en som tror på den Jesus som er beskrevet i bibelen, og som tror på både det nye og gamle testamentet".

 

Noen bedre? Eller er det noen falske kristne her som vil prøve seg?

 

 

Lenke til kommentar

John 15:13 Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner.

 

Ble for dem, gi sitt liv i væpnet kamp :!:

Hehe

Der ser en vel hvordan noen kan tolke ting helt forskjellig.

 

Men gjør dette dem til falske kristne?

 

For noen år siden satt jeg båtvakt med to andre mennesker, hun ene var en eldre og svært kristen person, og han andre var en ikke-religiøs krsiten hvis noen forstår hva jeg mener.

 

Ihvertfall hun eldre damen begynte å snakke om Jehovas vitner, og hvordan de var falske kristne og trodde på vranglære. Jeg påpekte at Jehovas vitne sannsynligvis ville si det samme om henne, så jeg lurte på hvorfor Jehovas vitner tok noe mer feil enn henne. Svaret var at Jehovas vitne ikke stemte overens med Den Norske Kirkes lære, og var derfor vranglære.

Det som får meg til å lure da, er hvem som bestemmer hva som er riktig kristendom eller ikke. Det kan ikke være DNK, Paven eller noen andre. Så hvordan kan noen overhode påstå at de har den rette tro? Religion er i utgangspunktet subjektivt, og da å hevde å ha den objektive sannheten basert på subjektiv tro, er en feiltagelse.

Lenke til kommentar

Hvor mange her er det som ser på en muslimsk selvmordsbomber som "falsk"?

 

Om man ønsker å karakterisere dem som falske. Hva er da forskjellen på en sprø selvmordersbomber og en sprø hillbilly når det kommer til tro?

 

De er like kristne som trådstarter er i mine øyne. Eneste forskjellen er at de har blitt programmert med litt heavier software.

 

En falsk kristen er en som påroper seg en kristen tro når han ikke tror. Kanskje han ved å gjøre dette vil oppnå noen fordeler? Mye penger å tjene på religion vet dere.

Lenke til kommentar

hvem er en kristen? er det snakk om en som er døpt i kirka? en som tror? begge deler?

 

jeg spør heller: hvem er en disippel? Hvem følger Jesus?

 

"15 Ta dere i vare for de falske profetene! De kommer til dere i saueham, men innvendig er de glupske ulver. 16 På fruktene skal dere kjenne dem. Plukker man druer av tornebusker eller fiken av tistler? 17 Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. 18 Et godt tre kan ikke gi dårlig frukt, og et dårlig tre kan ikke gi god frukt. 19 Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. 20 Derfor skal dere kjenne dem på fruktene. " (matteus 7,15 - 19)

 

Hva er så god frukt?

Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 ydmykhet og selvbeherskelse. (Galaterne kap 5)

 

Hva er kjærlighet ifølge bibelen?

Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,

den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig. Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. (1 Kor 13,4-7)

 

Kjennetegn på en Jesu disippel

«Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre.» Joh 13:34-35

 

er ikke alltid jeg greier å følge i Jesu fotspor selv så ikke meninga å komme her å være bedreviter eller å skulle sette betingelser til Guds ubetinga kjærlighet, jeg tenker at det er en prosess å gå med Jesus, men som Jesus sier: på fruktene skal dere kjenne dem.

 

med vennlig hilsen,

rosin

Endret av rosin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...