Gå til innhold

Ny og bedre Opera er klar


Anbefalte innlegg

 

Mulig Opera gjør det godt på syntetiske tester, men når man f.eks. prøver å dra/scrolle gjennom i Opera så ser man firkantet bakgrunn lik den i Photoshop.

Si meg har du artifacts på pcen din? Skjønner ikke hvor du ser de rutene. Prøv reinstall av Opera du.

 

Realiteten at selv med 13-14 år med utvikling, tvang av nettleser valg i Windows og nyheter hver mnd om 1000% ytelse-forbedring er det minimalt med brukere av Opera. Litt avhengig av geografien ligger det på 1-3%.

Tja er vel feks ikke lenge siden dinside.no la ut info om hvor mange av deres lesere som bruker forskjellige nettlesere :) tror det var noe rundt 30% som brukte Opera og vil tro at hardware/tek har ca noe av det samme antallet. Dessuten så er Tek og Dinside Norsk og ikke internasjonalt.

 

Regner nesten med at du har gått inn for å ikke like Opera på forhånd, men det er ditt tap.

Jeg stortrives med Opera og den siste versjonen er bare helt 100% herlig.

Firefox er mitt andrevalg fordi det er en helt grei browser så lenge den er ''ren'', men når du hiver på utvidelser for å få den på Opera nivå så sakker den ned dessverre og får tregere oppstart så derfor syns jeg egentlig ikke all dritten/funksjonaliteten de har puttet i Opera har noe å si da det ikke går ut over hastigheta

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hadde HTC HD2 med Opera som standard nettleser - ikke overraskende var den super raske Opera tregere enn iPhone. ;)

 

Skjønner ikke at hardware.no gidder å bruke spalte plass på Opera...

 

 

Mulig Opera gjør det godt på syntetiske tester, men når man f.eks. prøver å dra/scrolle gjennom i Opera så ser man firkantet bakgrunn lik den i Photoshop.

 

Definisjon om nettleser er treg/rask stopper ikke etter nedlasting av siden, den skal også være mulig å navigere seg gjennom siden og at skjermen oppdateres kjapt nok til å gi god brukeropplevelse.

 

Også syns jeg Opera blir betraktelig trægere så snart man navigerer til sider som ikke følger "Opera"-standarter.

 

 

Personlig blir jeg bare irritert av never-ending-story om hvor mye raskere den nye versjon x.x0001 av Opera er og hvor godt de har tunet inn nettleseren sin for å suse gjennom nok en syntetisk test.

 

Realiteten at selv med 13-14 år med utvikling, tvang av nettleser valg i Windows og nyheter hver mnd om 1000% ytelse-forbedring er det minimalt med brukere av Opera. Litt avhengig av geografien ligger det på 1-3%.

Vel, Opera brukes av mange på forumet her(ca. 30%) så derfor er det greit å dra frem tester, i tillegg er det en Norsk nettleser som nå vinner ytelses-tester. Det er neimen ikke hver dag en Norske it bedrift lager noe verdensledende software. Dine subjektive meninger har du selvfølgelig lov til å ha i et demokratisk land som Norge, men når du åpner tekstboksen for å skrive noe på forumet så er det vel lov å prøve å se litt objektivt på ting. Testene som Opera og de andre browserne testes mot er ikke laget av Opera Sw, og er i dag den eneste måten man kan hente inn ytelesdata på. Er den raskere så er den raskere til man kan bevise det motsatte. Opera følger heller ikke noe Opera standard, de følger w3c standarder som de fleste andre browsere minus eldre ie versjoner gjør.

 

Du får sette deg ned å lage noen tester som beviser hvor dårlig Opera er, imens kan vi andre kose oss med den nye raske nettleseren til du kommer ut med dine tester som beviser hvor tregt vi egentlig surfer(ja det ble litt useriøst, men det følte jeg du trengte etter å ha kommet med bare negativt oppgulp i en ellers gladnyhet for oss om er interessert i slikt, hadde du i det minste bygd opp noe av det du sier med faktiske tall i stedet for kun egne meninger så hadde det virket litt mer seriøst).

Lenke til kommentar
Bra opera kommer med en oppdatering, det trengs, men hvor blir det av linuxversjonen?

Den krever en mye større omskrivning, så det er ikke så rart den tar lenger tid.

 

og fremdeles er den ikke lansert for GNU/Linux. Skjera, Opera? dere har jo alltid vært flinke før..

Som sagt, Linux-versjonen er en mye større jobb. De fjerner jo Qt for å kunne støtte både Qt og GTK, for eksempel.

Lenke til kommentar
Ser ikke ut til at Unite kan deaktiveres. GUIen er fremdeles fremme etter man har deaktivert det, og man kan aktivere servertjenester etterpå. Flott det...

 

Kunne godt tenkt meg en Operaversjon uten Unite, uten torrentklient, uten mail..

Opera er jo uten alt dette når du installerer det. Det blir ikke aktivert før du tar det i bruk. Hvis ikke du skrur på Unite, er den ikke aktiv.

Lenke til kommentar
Mulig Opera gjør det godt på syntetiske tester, men når man f.eks. prøver å dra/scrolle gjennom i Opera så ser man firkantet bakgrunn lik den i Photoshop.

Det gjør jo Safari for iPhone også. Men ikke Opera Mini for iPhone, altså. Det kommer egentlig an på telefonen. En tregere telefon vil selvsagt vise mer sjakkbrett.

 

Også syns jeg Opera blir betraktelig trægere så snart man navigerer til sider som ikke følger "Opera"-standarter.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "Opera-standarder", og hva dette har med hastighet å gjøre. Kan du forklare?

 

Og Opera brukes av hvor mange nettbrukere ? :)

Tja, versjonen for PC har vel runt 50 millioner brukere nå, og så har du Opera Mini som også har 50 millioner brukere. Og dette er kun folk som har lastet ned direkte fra Opera (men det er altså aktive brukere og ikke bare nedlastinger). Så du har minst 100 millioner brukere, pluss alle som bruker Opera når den er forhåndsinstallert på f.eks. Nintendo Wii, diverse mobiltelefoner, osv.

 

Personlig blir jeg bare irritert av never-ending-story om hvor mye raskere den nye versjon x.x0001 av Opera er og hvor godt de har tunet inn nettleseren sin for å suse gjennom nok en syntetisk test.

Opera har da alltid vært kjent for å være veldig rask. Og hver nye versjon er faktisk raskere enn de gamle.

 

Realiteten at selv med 13-14 år med utvikling, tvang av nettleser valg i Windows og nyheter hver mnd om 1000% ytelse-forbedring er det minimalt med brukere av Opera. Litt avhengig av geografien ligger det på 1-3%.

Du kan ikke telle med alle årene. Det er kun logisk å regne siden Opera ble gratis mot slutten av 2005. Så har Opera en global markedsandel på ca. 3%.

 

På disse fire årene har Opera altså opparbeidet seg en brukermasse på 50 millioner (kun PC). Og det uten reklamehjelp fra Google eller monopolhjelp fra Microsoft.

 

Opera har faktisk opp mo 30% markedsandel i mange land også. Så å påstå at de har minimalt med brukere blir litt patetisk.

Lenke til kommentar

Han snakker nok om tidligere mobil versjoner som har hatt sjakkbrett-mønster for å unngå hakking under navigering på tregere telefoner. Men som man kan se på f.eks. iPhone appen i videoen er det no such thing. Det er heller ikke tilfelle i Opera Mobile 10.

Lol det var jo bare i Betaen til Opera Mobile 10

Lenke til kommentar
Bra opera kommer med en oppdatering, det trengs, men hvor blir det av linuxversjonen?

Den krever en mye større omskrivning, så det er ikke så rart den tar lenger tid.

 

og fremdeles er den ikke lansert for GNU/Linux. Skjera, Opera? dere har jo alltid vært flinke før..

Som sagt, Linux-versjonen er en mye større jobb. De fjerner jo Qt for å kunne støtte både Qt og GTK, for eksempel.

Nei nei nei det er galt. Vanligvis så slipper de til alle operativsystemene samtidig. Grunnen til at det ble slik denne gangen er at Windows 7 har fått den funksjonen der du kan velge hvilken internett browser du vil kjøre så Opera måtte bare kjøre på for å få versjon 10.50 ferdig og derfor kom versjon 10.51 ganske kort tid etter med noen små fix.

Lenke til kommentar
Nei nei nei det er galt. Vanligvis så slipper de til alle operativsystemene samtidig. Grunnen til at det ble slik denne gangen er at Windows 7 har fått den funksjonen der du kan velge hvilken internett browser du vil kjøre så Opera måtte bare kjøre på for å få versjon 10.50 ferdig og derfor kom versjon 10.51 ganske kort tid etter med noen små fix.

Nei, her er det du som tar feil. Linux og Mac er større omskrivninger, og derfor tar de lenger tid. Derfor bestemte Opera seg for å ikke vente på dem denne gangen.

 

10.51 kom på grunn av et sikkerhetshull (som også er der i 10.10).

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan pinpointe som negativt er hvordan Opera håndterer flash i forhold til Firefox, Chrome eller IE. Opera ligger IMHO etter der hvor minne spises opp og så står Opera å henger på 100%cpu på en kjerne. F.eks bare åpne en 5-10 faner som gmail, google calendar, + noen andre små og deretter åpner du VG forside i en siste fane. La PC'en stå over natten så vil all flash reklamen bare gnage på Opera og medføre heng sannsynligvis.

 

Heldigvis har Opera innebygget add blocker som også tar Flash animasjoner. :)

 

Ja her i stad tok Opera CPU power for en hel kjerne hos meg. Og nå tar jo Opera en maaasse RAM.

 

Opera: 27 Faner på 451 megabyte = 16,7Mbyte per fane.

Chrome: 5 faner på 205.7 Megabyte = 41 megabyte per fane.

 

Firefox annbefales til maskiner med lite ram.

Chrome blir driiittregt når man skifter faner når man kommer opp i 10 - 20 faner. Grunnet deres oppdeling av fanene.

Slik var det på den gammle hardwaren med 2gigabyte ram.

 

Og når Flash får Chrome til og låse seg er det over og ut for den økten. Jeg må restarte PC'n.

Får ikke lukket Chrome prosessen som tar CPU for tilsammen 1 kjerne.

Lenke til kommentar
Firefox annbefales til maskiner med lite ram.

Ikke nødvendigvis. Firefox har en ganske primitiv minnehåndtering, og det er litt derfor de sliter på mobil. Opera har derimot en veldig fleksibel minnehåndtering som gjør at den kan kjøre på alt fra veldig lite minne (mobiler) til veldig mye. Den tilpasser seg.

 

Opera med 20 megabyte some MAX cache til RAM anbefales til svak hardware.

Det skal ikke være nødvendig å sette dette manuelt, siden poenget med den automatiske innstillingen er at den tilpasser seg automatisk.

Lenke til kommentar

Opera tilpasser RAM bruk i forhold til hvor mye totalt RAM du har + hvor mye som allerede er i bruk! :)

Så Opera er nok den nettleser som jeg vil anbefale til svak hardware!

 

Opera har derimot problem med flashreklame IMHO. Åpne VG, Dagbladet og la den stå over natten = sannsynligvis prosess heng. Men å surfe inn på VG og lese artikler for deretter å stenge dem er sjeldent ett problem.

Lenke til kommentar

Hvorfor se flashreklame når du kan hive inn adblock? Fanboys adblock list <3

 

Opera trenger ikke adblock plugins. ;) Høyreklikk ett sted på en nettside som ikke er en linkbar sted, f.eks ren tekst område. Velg "block content". Velg det man ønsker å blokkere og trykk Done. Alternativt endre på linkene selv, slik at man bare blokkerer noe. Veldig effektivt. :)

Lenke til kommentar

Som sagt, Linux-versjonen er en mye større jobb. De fjerner jo Qt for å kunne støtte både Qt og GTK, for eksempel.

skal de endlig fjærne Qt? har aldrig likt å bruke opera i gnome pga Qt.

 

edit:

Zimon:

del_diablo snakka ikkje om ein plugin, men ei ferdig oppsatt liste med URL-ar som skal blokkerast. Med ei slik liste slepp ein blokkere alt manuelt. Den aktuelle lista finn ein her:

http://www.fanboy.co.nz/adblock/opera/

jeg bruker privoxy. og har det kun instalert på servern min. så det eneste jeg trenger å gjøre for å blokere adds er å legge inn proxy adressen.. er det noe den ikke fanger opp er det greit med ekstrafunksjonen opera har ved å fjærne uønska ting fra nettsia.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...