Gå til innhold

Ingen er misfornøyde med Iphone


Anbefalte innlegg

Nå kan jeg ikke huske å ha sett noen undersøkelse som gir et generelt grunnlag for å uttale seg om Apples service i Norge, så med mindre du har noe mer holdbart enn enkeltstående anekdoter eller tabloidoppslag å komme med, så har du et syltynt grunnlag for å påstå at Apple har elendig service. Det jeg vet er at Apple i USA år etter år rangeres helt på topp i både produktkvalitet og service, ifølge mange store forbrukerundersøkelser: http://www.electronista.com/articles/10/02/22/dell.falls.to.23rd.position/

Forhandleravtalene til Apple kjenner jeg ikke, men det er vel høyst frivillig å forhandle produktene deres - eller ikke.

 

Det er vel slik som dette folk tenker på blant annet når man kritiserer Apple sin service. Og reaksjoner fra forhandlere som denne gjør jo at folk har fått et negativt inntrykk. Det begynner å bli noen år siden, men folk husker lett det negative om et selskap fremfor det positive.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en kjent sak at det kan være vanskelig å forholde seg til Apple ved reklamasjon. Om du er innenfor ordinær garanti (ett år ved kjøp av datamaskiner), AppleCare eller utvidet garanti (Vanlig om en serie har en kjent feil, f.eks magsafe-plukker som blir svidd eller at toppdekselet sprekker på de første hvite Macbook-ene) så er det som oftest ingen problem og servicen er upåklagelig. Så jeg kan skjønne at Apple får toppkarakterer i USA hvor de vel ikke har noen reklamasjonsrett, ihvertfall ikke i nærheten av vi har.

Lenke til kommentar

Det er en ulempe at Apples europeiske supportsenter ligger i Nederland, men de som svarer når man ringer dit (et norsk nummer som blir overført) snakker flytende norsk.

 

Dessverre er det ikke alle de norsktalende som kjenner til de norske reklamasjonsreglene, så man kan få høre at garantien er utgått etter 1 år. Men ved å vise til norske kjøpsregler pleier de å hoste opp en annen norskspråklig kundebehandler som er klar over de sterke norske forbrukerrettighetene, og da pleier det å ordne seg.

Lenke til kommentar

ehh, ikke for å være retteper så skrives de fleste av apples produkter med liten "i" og neste bokstav er gjerne stor. eks iPod, iPhone, iPad osv

 

http://www.hardware....ar_stor_i/51389

Hvorfor skriver Hw.no konsekvent Intel Core i7, og ikke Intel Core I7 som ville vært i tråd med deres egne (feilaktige) retningslinjer? ;)

 

Du kan ta spørsmålet her; jeg kan ikke svare for redaksjonen om dette

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Er jo ikke rart man er fornøyd, telefonen i seg selv er jo flott.

 

Dog er jeg såpass prinsipprytter at jeg unngår slik paternalistisk og kapitalistisk ideologi som styrer i Apple at jeg velger annet. Det er som en slags merkelig blanding av kommunisme innen kapitalisme, Apple har valgt å ikke stole på sine kunder og går utifra at de ikke vet best, men det vet Apple. Det skaper et trygt og godt produkt på kort sikt, men skadelig på lengre sikt.

 

Spesielt negativt at de bruker markedsføringstriks for å selge ideologi som skaper fremgang som noe negativt. Jeg er litt redd for om denne ideologien skulle spre seg, den er ikke bra for oss forbrukere. Sett bort fra de av forbrukerne som er ok med at selgeren vet bedre enn dem da. :)

Lenke til kommentar

 

Dog er jeg såpass prinsipprytter at jeg unngår slik paternalistisk og kapitalistisk ideologi som styrer i Apple at jeg velger annet.

Kan du utdype? Føler en slik påstand krever litt mer bakhold.

 

Det har kort oppsummert med den proprietære tankegangen. Det får jo være opp til hver og en om man setter ting i et større perspektiv når man kjøper et produkt. Det er jo ikke her snakk om å boikotte produktet fordi det involverer barnearbeid, det har med å velge produkter fra selskaper som følger en ideologi som bygger trygge rammer for innovasjon, generativitet og utvikling. En ideologi Apple hadde på 80-tallet, men som siden er forsvunnet.

 

Er du interessert i en skikkelig dypdykk anbefaler jeg å heller lese ordene til en som kan mer om emnet enn undertegnede (og de fleste annder på denne planeten, forøvrig). En ganske informativ bok: http://futureoftheinternet.org/

 

Nå er det ikke verdens undergang med en slik ideologi, men hvis den sprer og befester seg så kan du takke farvell til mye av den åpenheten vi i dag har. Det være seg for telefonen du besitter, til Internettet du bruker. :)

Lenke til kommentar

Regner med du ikke har spillkonsoller heller, da? ;)

 

Jeg bruker pc til spilling. Men det blir vanskeligere og vanskeligere å finne spill man vil kjøpe, fordi også der smitter Apple-tankegangen over. Det er som et virus, ironisk når markedsføringsfolkene brukte det som påskudd til å drepe generativitet på Imac.

 

En Iphone kunne vært aktuelt om det ikke eksisterte konkurrenter med bedre ideal. Noe det heldigvis gjør, selv om det føles som å velge det minste av flere onder. Da kan jeg med god samvittighet bruke pengene på noe som jeg kan leve i den villfarelse vil ha noe å si i en større sammenheng.

 

Endringer vil kun skje ved hjelp av forbrukermakt. Nå har Apple et velfungerende markedsføringsstrategi og produkter som ikke er dårlige, så saken er sikkert tapt fordi forbrukere sjeldent bryr seg om "the bigger picture". Det er alltid lett å finne unnskyldninger, jeg har sikkert mye i leiligheten min som noen stakkars barn har laget.

 

Det som er skuffende er når tilhengere av telefonen forsvarer ideologien til Apple, at man liker produktet betyr ikke at man skal ignorere kritikken mot selskapets praksis. Det er unektelig mange som unnskylder selskapet, for "jeg liker jo Iphonen min". Men hver sin smak, det er bare til å respektere at flere ikke ser det store problemet med at produsenten behandler en med en paternalistisk og tillitsløs holdning. Men hvorfor ikke kreve mer? :)

 

Det var den tankegangen som utsatte Internetts utvikling i en god del år, og den har alltid vært tilstede i vår historie og vil sikkert bli det i fremtiden også.

Lenke til kommentar

Dotten@

 

Om man sammenligner Apple og Kommunisme i form av kontrollering, så er forsjellen at Apple fungerer i praksis. Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i dette og kommer nok ikke til å gjøre det heller, men fra mitt nåverende perspektiv og nivå av kunnskap så virker dette ganske fjernt.

 

Men, jeg ser problemet, dog når det er sagt så vil jeg heller kalle det ett paradoks. Mindre kontroll gir mer frihet, mens mer kontroll gir mindre arbeid(dog mindre muligheter). Dette er kjent fra politikken og er med andre ord en smaksak. Jeg gidder ikke gå lenger inn på dette da det er en passe kjent sak, men poenget er at i enkelte tilfeller så foretrekker faktisk folk å bli kontrollert.

 

Økonomisk sett vil jeg gjerne ha kontroll over pengene mine selv, men det at apple tar kontroll over telefonen min ser jeg bare på som noe positivt. Apple sier "Vi tror forbrukerene vil gjøre X og Y". Noen forbrukere vil heller gjøre Z og unnlater derfor å kjøpe produktet, men sannheten er at folk flest faktisk ikke trenger mer enn X og Y. Da treffer Apple sine produkter midt i blinken og siden de er spesialisert på det lille de kan, så appelerer de til folk flest. Kall det gjerne monopol, men sannheten er at resultatet av dette "monopolet" er fornøyde kunder.

 

Jeg legger ved ett flott foredrag som forklarer poenget mitt litt bedre:

http://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice.html

Lenke til kommentar

Det er nettopp det at du som forbruker liker at de tar kontroll over telefonen din som er problemet. Om den ideologien tar rotfeste kan du ta farvel med et åpent Internett, for å nevne noe. Dette er en ideologisk kamp og jeg vil sterkt anbefale å virkelig sette seg inn i saken og så ta en avgjørelse, imens er det best å sitte på gjerdet. Det er ikke noe poeng å foreta et valg, enten den ene eller andre veien, før man bruker endel tid på å ta for seg problemstillingen. Det er et velment råd.

 

Gjør du det vil du kunne føle deg tryggere på hva du enn faller ned på. Diskusjon er jo også et ypperlig verktøy for å kontrollere egen overbevisning, med mindre man da går inn i den med skråsikkerhet om eget standpunkt.

 

Det er dine penger og ditt valg. Som det også bør være :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...