Gå til innhold

Test: Nokia 5530 Xpressmusic


Anbefalte innlegg

Nå må jeg virkelig le, POE.

En dårlig Nokia test, oj.... Kanskje det ikke er så galt rundt i Amobil (Nokiamobil) leieren allikevel. Men da må du lure på om det er noe galt?

 

Syntes testen var grei jeg, kanskje litt streng på karakteren men nå er det en grunn til at jeg ikke setter slike karakterer også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må jeg virkelig le, POE.

En dårlig Nokia test, oj.... Kanskje det ikke er så galt rundt i Amobil (Nokiamobil) leieren allikevel. Men da må du lure på om det er noe galt?

 

Syntes testen var grei jeg, kanskje litt streng på karakteren men nå er det en grunn til at jeg ikke setter slike karakterer også :)

 

Unntaket som bekrefter regelen.

Lenke til kommentar

Unntaket som bekrefter regelen.

 

Tja, teknisk sett er det å si 'Unntaket som bekrefter reglen' en metode for å ro seg ut av en situasjon, da utrykket i seg selv er en logisk fallitt.

 

Jeg vet at du har noen hundre torner i siden til Nokia, men det at forskjellige anmeldere har forskjellige meninger om mobiltelefoner betyr ikke at Nokia kjøper og betaler noen som helst. Det er klart at det ikke kan utelukkes, men pga. de etiske implikasjonene, samt - eller snarere - de juridiske og pr-messige, tviler jeg på det.

 

Det og sammenligne denne med 5800 og si at på grunn av at 5800 fikk 5, burde denne få fire, er heller ikke logisk.

 

Det er tross alt snart halvannet år siden 5800 kom, og det har skjedd mye siden den gang.

Lenke til kommentar

blir litt forvirret med "Menyer ikke helt Touch tilpasset". Da må det være at den ikke har blitt modifisert riktig til telefonen, for dere sa ikke noe om dette med 5800 som kjører eksakt samme OS...

Vi testet 5800 Xpressmusic i 2008, og den var da svært billig i forhold til andre trykkskjermtelefoner. Den hadde forøvrig opprinnelig ikke kinetisk scrolling (om jeg husker rett nå), og navigerte alltid nedover ved å dra fingeren ned og omvendt. Derimot hadde også den dette systemet med at man må dobbeltappe noen steder og andre steder ikke.

 

Vi skrev i testen av denne at Nokia ikke hadde gått utenfor komfortsonen sin, og at vi gjerne skulle sett "noe nytt" i menyene.

 

Nå har trykkskjermmobiler fått stadig bedre brukergrensesnitt (Android, HTC Sense, Samsung Touch Wiz osv.), mens S60 står på stedet hvil med menyer som i tillegg har kinetisk scrolling noen steder og omvendt scrolling andre steder, dobbeltapping noen steder og enkelttapping andre steder. Etter så lang tid bør det komme noe med bedre interaksjon, slik man opplever hos konkurrentene.

 

Når 5530 Xpressmusic i tillegg mangler GPS og 3G, oser av plast (tåler ingenting før bakdekselet og skjermen er ripete - det ser man på enkelte bilder jeg lastet opp i prisguiden) og har en dårlig musikkspiller fortjener den ikke et høyere terningkast.

Lenke til kommentar

Poe2:

 

SEMOBIL, SEMOBIL, SEMOBIL, SEMOBIL!!!

 

En dårlig karakter? Da tipper jeg SEmobil ikke bare er 1000% hacka, men også kjøp og betalt av Sony Ericsson! Denne gangen var det SE som hadde den største pengekovolutten; de skjønte greia etter den siste legendariske testen! For all del, at noen telefoner rett og slett er dårlige, det er helt uvesentlig....

 

Personlig fikk jeg ikke lest denne testen; det ser ut til at css glimrer med sitt fravær i dag. :)

Lenke til kommentar
S60 står på stedet hvil med menyer som i tillegg har kinetisk scrolling noen steder og omvendt scrolling andre steder, dobbeltapping noen steder og enkelttapping andre steder.

Dette er plagsomt. Kan noen forklare hvorfor det er sånn?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
S60 står på stedet hvil med menyer som i tillegg har kinetisk scrolling noen steder og omvendt scrolling andre steder, dobbeltapping noen steder og enkelttapping andre steder.

Dette er plagsomt. Kan noen forklare hvorfor det er sånn?

 

Dunno. Passer meg utmerket at det er slik. Syns faktisk det er naturlig slik det er lagt opp. Dog hadde ikke kinetisk scrolling i hovedmenyen gjort noe.

Lenke til kommentar

Det er også helt feil dimensjoner i artikkelen.

Hos Nokia står det:

# Dimensions: 104.0 x 49 x 13 mm

# Weight: 107 g

 

Skjønner ikke at du hadde dårlig lyd på denne mobilen. Kona har en slik, min erfaring er at den har helt super lyd.

Hun er ellers veldig fornøyd med at den er liten og nett, og ikke en stor klump som de fleste andre touch-mobiler er.

Hun har ikke bruk for hverken GPS eller 3G, så det passer henne helt fint.

WLAN er derimot veldig kjekt for å laste ned sanger til offline i Spotify, og for å sjekke Facebook.

Lenke til kommentar

Unntaket som bekrefter regelen.

 

Tja, teknisk sett er det å si 'Unntaket som bekrefter reglen' en metode for å ro seg ut av en situasjon, da utrykket i seg selv er en logisk fallitt.

 

Jeg vet at du har noen hundre torner i siden til Nokia, men det at forskjellige anmeldere har forskjellige meninger om mobiltelefoner betyr ikke at Nokia kjøper og betaler noen som helst. Det er klart at det ikke kan utelukkes, men pga. de etiske implikasjonene, samt - eller snarere - de juridiske og pr-messige, tviler jeg på det.

 

Det og sammenligne denne med 5800 og si at på grunn av at 5800 fikk 5, burde denne få fire, er heller ikke logisk.

 

Det er tross alt snart halvannet år siden 5800 kom, og det har skjedd mye siden den gang.

 

Det er alltid et unntak som bekrefter regelen, det vet du også.

Jeg skrev vel ikke at skulle hatt en 4-er sammenlignet med 5800, jeg skrev vel 3 til 4?

Jeg har vel ikke så mange horn i siden til Nokia, jeg har selv eid flere modeller fra dem, men jeg liker ikke at de blir favorisert ved en test. Og da 5800 fikk en 5-er og anbefalt-stempel, hadde den mange av de samme svakhetene som denne har, noe mange av konkurrentene ikke hadde. Så hvis 5800 skulle fortjene en 5-er, ja da fortjener denne en 3/4-er. Det er min påstand.

Lenke til kommentar

Det er alltid et unntak som bekrefter regelen, det vet du også.

Jeg skrev vel ikke at skulle hatt en 4-er sammenlignet med 5800, jeg skrev vel 3 til 4?

Jeg har vel ikke så mange horn i siden til Nokia, jeg har selv eid flere modeller fra dem, men jeg liker ikke at de blir favorisert ved en test. Og da 5800 fikk en 5-er og anbefalt-stempel, hadde den mange av de samme svakhetene som denne har, noe mange av konkurrentene ikke hadde. Så hvis 5800 skulle fortjene en 5-er, ja da fortjener denne en 3/4-er. Det er min påstand.

 

Nei, et unntak fra en regel bekrefter den ikke, det motsier den.

Å påstå noe annet er et logisk nederlag.

 

Dessuten, du vet like godt som meg at 5800 ikke ville fått 5 om den kom i dag.

Men, for tiden den kom i var det definitivt en femmer med tanke på pris, funksjoner og brukervennlighet.

 

Dog kom ikke 5530 da, men nå. Og tatt i betraktning at dette er en nedskalert utgave av 5800 er det bare rett og rimelig at den faller såpass langt ned i karakter. Den har mange av 5800s svakheter, tilfører ikke noe nytt, og er alt for sent ute.

 

Og jo, det er tydelig at du har noe imot Nokia ettersom du lager kvalm på hver eneste artikkel hvor Nokia omtales.

 

De fleste andre her oppfatter amobil som rettferdige i sine bedømmelser av telefoner, så jeg tror du burde gjennomgå lengre tider med selvransakelse og se om du kanskje finner ut at det ikke nødvendigvis er en favorisering som foregår her.

 

En annen mulighet er så klart at jeg, og de aller fleste andre her, er hardbarkede Nokia fanboys, og at du er den eneste med et nyansert syn her, men jeg tviler.

 

Forøvrig, jeg så du klage over at Nokia med Symbian 5th kopierer slik UiQ bestandig har vært. Hadde tenkt å la det passere, men i og med at jeg likevel skriver et innlegg myntet på deg tar jeg det med.

 

Påstanden du kommer med der er en direkte løgn. S60 har ikke endret seg mye siden det først kom. Min Nokia 3650 (annonsert 6.september 2002) har så og si likt grensesnitt som langt nyere 5800.

 

I det hele tatt, om jeg sammenligner en 3650 med en P800 (første mobilen med UiQ), begge fra 2002, har jeg store problemer med å se likhetene.

 

Og selv om du skulle ha rett i at det er likheter; Slett ikke nok tid til å blåkopiere noe som helst mellom Sep. 2002 og Sep. 2002.

 

Føler jeg har fått ut frustrasjon for en stund nå ja  :w00t:

Lenke til kommentar

Dog kom ikke 5530 da, men nå. Og tatt i betraktning at dette er en nedskalert utgave av 5800 er det bare rett og rimelig at den faller såpass langt ned i karakter. Den har mange av 5800s svakheter, tilfører ikke noe nytt, og er alt for sent ute.

 

5530 kom faktisk ikke nå, men i oktober. Det er et halvt år siden! Denne testen kommer etter min mening alt for seint til å sette noen karakter i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

Forøvrig, jeg så du klage over at Nokia med Symbian 5th kopierer slik UiQ bestandig har vært. Hadde tenkt å la det passere, men i og med at jeg likevel skriver et innlegg myntet på deg tar jeg det med.

 

Påstanden du kommer med der er en direkte løgn. S60 har ikke endret seg mye siden det først kom. Min Nokia 3650 (annonsert 6.september 2002) har så og si likt grensesnitt som langt nyere 5800.

 

 

 

Denne må du forklare nærmere.

 

Men en regel er ikke en regel, hvis det ikke finnes minst ett unntak.

 

Dog kom ikke 5530 da, men nå. Og tatt i betraktning at dette er en nedskalert utgave av 5800 er det bare rett og rimelig at den faller såpass langt ned i karakter. Den har mange av 5800s svakheter, tilfører ikke noe nytt, og er alt for sent ute.

 

5530 kom faktisk ikke nå, men i oktober. Det er et halvt år siden! Denne testen kommer etter min mening alt for seint til å sette noen karakter i det hele tatt.

 

Aha! Derfor Amobil tar seg råd til å slakte den, da den allerede har solgt i bøtter og spann til de som måtte være interessert ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...