Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stabilitet/minneproblemer - har snart byttet alt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du leser førstepost så ser du at jeg har en rimelig spenstig APC ups.Strømnettet og tilførselen er forøvrig bra (huset er fra '97). Dessuten så tryner det på jobb også, (annen "by").
Sannsynligheten for ustabilt strømnett 2 steder er uhyre liten, men likevel siden du har forsøkt alt annet så hvorfor ikke. Jeg har lest hele posten og symptonene kan indikere ustabil spenning som gjør at datakomponenter kan feile. Etter hva jeg må forstå så kommer feilene mer eller mindre sporadisk, noe som igjen indikerer at feilkilden er ekstern, dvs. utenfor selve datamaskinen. Jeg ville satt måling på kursen der maskinen står over minst en uke. Da vil du se om det forekommer variasjoner i spenningen. En kaffetrakter, kjøleskap, el. på samme kurs kan gi slike variasjoner eller urenheter i strømnettet lokalt. Også andre apparater som krever "mye" startstrøm kan gi samme symptoner hvis kursen maskinen står på er utnyttet opp mot max. Slike variasjoner i spenningen kan også komme utenfra hvis det i nabolaget (innenfor samme trafo) finnes bedrifter eller institusjoner som har "store" strømkrevende maskiner som ved samtidig oppstart senker spenningen i hele trafokretsen. Den lokale kraftforsyningen er som regel behjelpelig med målinger hvis man forklarer problemstillingen.

 

Jeg vil ikke påstå at min teori er riktig, mest sannsynlig ikke, men det kan være verdt å forsøke, i det minste så vil det utelukke at feilene kommer derfra hvis ikke målingen viser noe.

 

Du nevner ikke om UPSen din har spenningsstabilisator innebygget, eller om det kun er en ren UPS, derfor lanserer jeg min teori (som også Malvado før meg nevnte).

 

Hvis ingen ting hjelper så er det kanskje på tide å ringe folkene bak TV-programmet "Åndenes Makt".:cool:

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hahah.... pyramide ja!

 

Må bare dra den litt off topic! 

 

Jeg har en gal onkel som tror på all mulig mambo jambo som handler om alternativ *.* ... sjamaner, meditering, og pyramidekraft bl.a.

 

En dag for lenge siden jeg var på besøk der for å sette opp ADSL modemet hans, oppdaget jeg noe skikkelig morsomt:Hahah.... pyramide ja!

 

Må bare dra den litt off topic! 

 

Jeg har en gal onkel som tror på all mulig mambo jambo som handler om alternativ *.* ... sjamaner, meditering, og pyramidekraft bl.a.

 

En dag for lenge siden jeg var på besøk der for å sette opp ADSL modemet hans, oppdaget jeg noe skikkelig morsomt:

 

620841.jpeg

 

Jaggu hadde ikke skriveren hans sluttet å virke, så han hadde puttet den under pyramiden sin i god tro. Jeg holdt på å le meg skakk, da jeg åpnet skriveren og så at problemet egentlig var 10 år (GAMMEL skriver) med opphoping av gammelt blekk blandet med kattehår. Men skriveren var "syk" og måtte ha opplading under pyramiden..... det er det utroligste folk får seg til å gjøre!

 

Anyway, back to topic.

Jeg rullet tilbake driveren til den som kommer susende over windows update istedet for å bruke den som var lastet ned fra nvidia.com. Og dette ser imidlertid ut til å ha fikset biffen! Men jeg avventer litt med å "hissa flaggan" for å se om problemet gjennoppstår.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest tråden har jeg tre teorier:

 

1. Brikkesettet i begge hovedkortene kan være defekte (uten å være temperaturrelaterte). Mistanken får jeg fra at det både registreres minnefeil og skjermkort-feil. Fellesnevneren er at brikkesettene inneholder både minnekontroller og PCIe-kontroller.

 

2. Bruker du dimmede spotlights eller lignende på samme sikringskurs som PCen? I så fall kan dimmeren være en kilde til elektronisk støy som forplanter seg via 230V-ledningene. UPS og PSU skal begge filtrere ut sånt, men det kan likevel "smitte" elektromagnetisk induksjon fra f.eks 230V-kabler som ligger ved siden av USB-kabler og alt mulig annet som ligger bak PCen. De fleste kabinett er laget av metall og hindrer elektronisk støy i å passere kabinettet. Derfor er kabler eneste "smittekilde" mellom 230V og internt i PCen. Prøv å legg merke til om det er en sammenheng mellom dimmede spotlights (eller lignende) og ustabilitetene. Redigert: Evt. justerbar viftestyring kan også være en sånn kilde til elektronisk støy. Redigert: Ustabil spenning på grunn av dimmer til spotlights ville ikke flyttet seg med PCen til kontoret ditt, men det ville støyen fra en viftestyring.

 

Et lite sidespor: En annen her på forumet (Theo?) rapporterte for noen år siden om ekstremt mange merkelige feil på et datasystem i et kontorbygg like ved jernbanen. Det viste seg at det skyldtes elektronisk støy fra kjøreledninger og var relatert til at toget kjørte forbi. Dette skjedde selv om 230V-nettet i bygget og 400V-nettet(?) i kjøreledningene ikke brukte samme høyspenttrafo en gang. Feilene "smittet" altså via elektromagnetisk elektronisk støy fra det ene til det andre elektriske nettet.

 

3. Det er ikke 1 feil, men minst 2. Derfor er det vanskelig å finne feilen ved å bytte ut en og en komponent med noe annet. Det kan også hende at de 2+ komponentene med feil fungerer fint i et annet system dersom de ikke kombineres med hverandre. Altså svært vanskelige feil å feilsøke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kort innspill:

 

*Alle* min Ballistix brikker døde(feilet) etter varierende tid bruk.

 

Har heller ikke hatt veldig gode erfaringer med Corsair.

 

Kingston og Geil derimot:

Ikke en brikke har feilet. :)

 

Når man får slike feil er man nesten nødt til å ha en "failsafe" rigg (billig.billig) for å verifsere enkelt-komponenter.

Dette har vært en uvurderlig hjelp for meg når jeg har fått "problem-PC'er" til "lab'en" for kurering.

I slike tilfelle har det vært alt fra RAM, skjermkort, hk, PSU og HD'er som har vært synderen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg tror ikke det er et eksternt strømproblem. Jeg har ikke dimmere på noe lys og jeg bor ikke nært noe industriområde eller jærnbane.

 

Jeg har ikke fått minnefeil etter jeg byttet strømforsyning, men dette er noe jeg må observere over tid. Det har fungert stabilt før. 

 

Etter jeg rullet tilbake skjermkortdriveren har ting fungert smooooth. Jeg krysser fingrene og håper på det beste nå, men er litt skeptisk til skjermkortet, selv om jeg ikke får fremprovosert noe feil på det med stresstesting. Som Simen1 sier så kan det nok gjerne være et chipset problem (i så fall er det jo godt gjort at det skal være på 2 vidt forskjellige hovedkort).

 

Jeg regner med å bytte ut skjermkortet etter hvert, men jeg fikk jo også disse problemene når jeg byttet til et ATI kort. Det blir uansett ikke nå med en gang.

 

 

 

 

Siden ting ser ut til å fungere smooth nå med driver fra windows update (evt. skal jeg teste med neste nvidiadriver) så skal jeg nyte masse HD-konserter i windows media center så lenge det varer, men tro meg, det vil bli liv her hvis situasjonen oppdateres. :)

 

 

Lenke til kommentar

Ok... ny blåskjerm

Denne gangen gjorde jeg ikke noe annet enn å søke etter en sang i windows media center på mp3-disken.

Da gikk pc'en i blåskjerm. Crashplan har også vært satt opp til å ta backup av mp3-disken (come oooon... that's a loooong shot). For en stund siden fikk jeg et par indexfeil på mp3-disken, noe chkdsk "rettet". Ingen feilmeldinger om denne disken i eventlogg.

 

Jeg stusset litt på hvorfor backupprogrammet "Mozy home" ikke genererte slike feil (men crashplan gjorde), men hvis jeg er jævlig heldig, så tror jeg faktisk at jeg avinstallerte mozy, byttet disk, og så installerte crashplan.

 

Det som er mest juicy er at før jul så smettet jeg inn denne disken (ny), og rett etter jul fikk jeg problemer på nytt. Desverre er hele denne dommedagsprofetien befengt med slike "tilfeldigheter", så fåglarna vet. Men det er i det minste enda en tråd å forfølge :p

 

624636.jpeg

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Har du egentlig prøvd med en annen harddisk?

Jeg hadde plukket ut harddisk oppsettet du har nå og prøvd med en "fresh" hd som er helt frisk i systemet ditt og lagt inn windows 7 på nytt på denne.

 

Edit : Sørg også for å ikke legge inn begge back-up programmene og heller velg ett av dem etter at du har testet systemet en liten stund for stabilitet.

 

Edit 2 : Du kan også sjekke plassering av Pc'en din, pass på at denne ikke er i nærheten av en TV eller annet elektrisk utstyr, sørg også for at den har sin egen strømtilkobling.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Fikk samme symptomer som tidligere i igjen.

 

- Blåskjerm

 

- Reboot -> memtest -> masse minnefeil

 

- dra ut strømkontakten

 

- memtest -> null minnefeil.

 

Kom på at pcie clock 100Mhz og div annet ble resatt når jeg oppdaterte bios. Har satt på det igjen, skrudd på en eller annen anti v-droop for å se om det utgjør noe og satt spenningen fast til 2.020V. Så får vi se hva som skjer.

 

 

 

Hvis ikke det hjelper skal jeg deaktivere en og en hdd til jeg evt sitter igjen med bare systemdisken (ssd). For så å prøve å bytte den også hvis det må til.

Lenke til kommentar

Japp. UPS'e er ikke så veldig gammel.

 

Jeg har egentlig mistet troen (for en god stund siden) på at dette er et strømproblem, selv om det hjelper å nappe stikkontakten når dette oppstår. Jeg vurderer å prøve det gamle kit'et med minnebrikker neste gang.

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Japp. UPS'e er ikke så veldig gammel. 

 

Jeg har egentlig mistet troen (for en god stund siden) på at dette er et strømproblem, selv om det hjelper å nappe stikkontakten når dette oppstår. Jeg vurderer å prøve det gamle kit'et med minnebrikker neste gang.

 

At det hjelper å koble fra strøm (kaldstart) betyr jo at et-eller-annet søpleprog og/eller bios-feil har overskrevet bios i rom.

Noe som forklarer at memtest feiler ved varmstart i forhold til kaldstart hvor bios "loades" pånytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...