Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stabilitet/minneproblemer - har snart byttet alt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden. Men hvilke minnebrikker har du nå og hvilken spenning får de?

 

DDR2 PC8500 skal ha 2,1 til 2,2v for å fungere optimalt.

 

Les heller *hele* tråden.

Han har Crusial "die-soon" brikker som gjerne dør på foreskrevet VDimm.

Men det er neppe det som er problemet her.

Er de "døde" går det ikke å boote, og gjør de det så feiler de uansett VDimm ved memtest.

(jeg har hatt en del sett slike brikker, kjøpt på Komplett for en tid tilbake).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden. Men hvilke minnebrikker har du nå og hvilken spenning får de?

 

DDR2 PC8500 skal ha 2,1 til 2,2v for å fungere optimalt.

 

Det stemmer ikke...

Noen DDR2 Brikker krever kun 1.8 til 2.0 på denne hastigheten, så høyere kan både ta livet av brikkene og gi feil over tid.

TS bør heller sjekke hva brikkene krever og så sette volten etter dette.

 

Det er ikke mye som står igjen når det gjelder fellesnevneren, antar det er kabinett og ups som gjennstår , om ts orker så kan han jo montere hk utenfor kabinettet (bare pass på at du ikke bruker et strømledenede underlag, papp mener jeg det går bra å ha hk på, og prøvekjøre systemet i fri luft , da er det også litt lettere å observere feks om kjøleren tar borti noen ram brikker etc.

 

Ups hadde jeg også prøvd å koble fra.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp, men VENNLIGST ta i betraktning at hovedkort ER BYTTET og at UPS ikke er mer enn mere enn noen mnd. gammel. Har også prøvd uten ups! (Les tråden).

 

 

 

 

Minnebrikkene jeg bruker er nevnt flere ganger i tråden allerede ;)

 

 

 

TLS1000: kan du utrede litt mer rundt teorien om varmstart/kaldstart problematikken?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

TLS1000: kan du utrede litt mer rundt teorien om varmstart/kaldstart problematikken?

 

Det står noe her som forklarer noe

 

Det jeg forsøker å antyde er at du har noe sw installert som åpenbart skriver over noen sentrale adresser (fra bios) som krever en kaldstart.

Det kan kanskje være en ide å sjekke alt du har av sw installert.

Har du f.eks. testet ut om du har/får de samme problemene med en "clean" install uten at du installere den sw du "må ha". :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vidarkri: Hehehe... du er inne på noe! :) Feilen sitter mellom skjerm og stol? ^^

 

Nei, jeg nekter å overlate dette til overtro :)

Jeg har i første omgang deaktivert mp3disken min i disk manager (var ikke noen måte å deaktivere den i bios på... strange) sllik at filsystemet ikke skal kunne rote på den (ntfs.sys feilmeldinger osv). Orket ikke å koble fra nå i kveld. Jeg har også begynt å fjerne noe software bl.a. magic disc (alternativ til daemon tools), og annet småtteri for å se.

 

 

Husk at jeg har både byttet systemdisk og OS (vista->win7), så hvis dette er tilfellet så må det være noe annen software jeg har installert. Vi får se. 

 

Men akurat det å angripe problemet fra kaldstart/varmstart synspunkt er interessant, noe jeg burde ha fokusert på tidligere!

 

 

Lenke til kommentar

FAEN!... nå kom jeg på noe idiotisk jeg ikke har testet!

 

Lydkortet!

 

1: det er et pci kort (bios/minne problemer anyone?)

 

2: Har opplevd lignende merkelige problemer tidligere med et isdn kort som tilsynelatende var greit, helt til jeg satte inn et annet pci kort i tillegg.... Men problemet viste seg å være isdnkortet.

 

3: Det har vært med fra dag 1 (og jeg har jo hatt problemer fra dag 1).

 

 

 

 

Jeg fatter ikke hvorfor jeg ikke testet det når jeg hadde pc'en på jobb.... det er jo barnelærdom, og det har jo blitt nevnt flere ganger! jaja. Det blir ved neste blåskjerm! ^^

 

 

Lenke til kommentar

Gah... det er først etter å hat tatt ut onkyo kortet at jeg husker hva det egentlige poenget med å kjøpe det var :p

 

 

Har du formatert maskinen og lagt innpå Windows og oppdaterte drivere på nytt? Hvis ikke så mener jeg det er en god sjanse for at dette er problemet. Å "avinstallere" en driver er ikke godt. Ser du også nevner et lydkort, dette kan være synderen. Ved neste formatering og reinstallasjon av Windows ville jeg ha brukt lydkortet på hovedkortet og sett om det virket bedre - og lagt lydkortet inn etterpå (for å se om formatering fikset hele problemet).

 

Dersom det er lydkortet eller driverene til lydkortet som har skapt alle problemene så er det mulig at problemene vil vedvare helt til du formaterer.

Lenke til kommentar

Vær så snill og les HELE tråden før dere i det heletatt tenker på å svare!

Som det står i førstepost så er dette en "innviklet" historie og VELDIG MYE HAR VÆRT PRØVD.

 

Jeg har jo byttet alt... inkludert systemdisk og operativsystem.

 

Så formatering/driver er ikke problemet. Jeg har også prøvd en god del drivere til dette kortet tidligere.

 

Hvis du leser posten du har quotet så ser du at jeg har tatt ut lydkortet (og som direkte konsekvens bruker lydkortet på hovedkortet).

 

Jeg har veldig stor tro på at ting vil være stabilt nå etter som kortet er ute (i såfall skal det aldri inn igjen).

 

Dette var det egentlig meningen jeg skulle teste før.. veldig mye før... men av en eller annen grunn så har det gått meg hus forbi.

 

 

Jfr. TLS1000 bios/minne varm/kaldstart teori.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bra det kanskje ordner seg da JKJK.

Bra jobba, og kanskje en tankevekker om det å installere annen "nødvendig" hw.

Har selv "brent" meg på diverse USB-produkter (BSOD'er så det holdt og litt til).

:)

Slike feil kan være vriene å finne, omtrent som pekerfeil i C/C++. :D

Lenke til kommentar

Det er fortsatt alt for tidlig å "hissa flaggan", men unntatt drev og ymse disker, så har jo dette kortet vært med fra jeg bygde pc'en sent på våren i 2008, til nå. Jeg fatter ikke hvordan dette har blitt glemt, men ustabiliteten har vært så random at det har vært umulig å peke på noe som helst konkrete resultater.

 

Hvis dette er stabilt i minst 2 uker skal jeg prøve med crashplan igjen .... det forundrer meg ikke om at det kjører strøkent nå.

 

 

 

 

Men som sagt... pc'en kjørte jo stabilt i nesten 2 uker etter jeg satte i ny strømforsyning, så intet er hugget i stein enda.

 

Jeg må uansett ha et annet lydkort (regner med jeg prøver eksternkort neste gang), for jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli fysisk kvalm av å gå så ned i lydkvalitet (hadde ikke trodd det skulle være så stor forskjell i det heletatt). Et påkostet lydkort (dette kostet faen meg 2 lapper... skal prøve å levere det inn) er ABSOLUTT verd investeringen (såfåremt man slipper blåskjermer) ^^

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Ok, jeg ønsker at du skal prøve en liten test : Ta med pcen til et annet rom og prøv pcen i dette rommet over tid, får du blåskjerm der også tar du med pcen til en venn og tester den der og ser hva som hender.

 

Personlig hadde jeg demontert kabinettet og undersøkt grundig om alt er som det skal med dette og at det er ingen kontaktflater der det ikke skal være noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...