Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stabilitet/minneproblemer - har snart byttet alt!


Anbefalte innlegg

Det kan faktisk være flere faktorer, min teori :

 

*Du har noe ustabilt strømnett i huset , dette påvirker selvsat outputten til psu og dermed komponentene i pcen.

*Du har også muligens et skjermkort som holder på å svikte, dette i seg selv lager en del blåskjermer og det er derfor vanskeligere å feilsøke.

 

Min anbefalning :

 

Sørg for å ha en UPS av ok kvalitet som er av stor nok kapasitet i forhold til psu, eller et strømfilter som sørger for jevn spenning ved eventuelle spenningsfall på strømnettet ditt.

 

I og med du har plukket ut Nvidia kortet så prøv å test dette på en annen pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fuuuu.jpg

 

FFFFUUUUUUUUUUUU!

 

 

 

 

 

 

 

Video hardware error med nytt skjermkort også.

 

Nå gir jeg opp!

 

 

 

 

Hva I ALL VERDEN er det med Crashplan (som er den mest geniale backupløsningen jeg har vært borti) som gjør at man får VIDEO hardware error?!?!?!?

 

 

 

 

Nå er BÅDE PSU OG SKJERMKORT byttet.

 

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Siden du likevel prøver så mye, her er litt mer:

- Du har låst PCI-E til 100MHz i BIOS? Hvis ikke, gjør dette.
- Den rammen skal vel mates med 2.1v, isåfall sjekk at den får dette i BIOS + ettellerannet OS program
- På hovedkortet ditt, skal det kobles til 2 strømkabler. Der man kobler til den minste er det "ifra fabrikk" ett lite lokk over deler av denne. Har du fjernet dette og koblet til også her? Dette skal man gjøre så sant PSU har koblingene, og det er et "must" for quad core.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ofte så er det sånn at man må lete etter en fellesfaktor :

 

Antar at du har ups/apc kun hjemme og ikke på kontoret? Da er fellesfaktoren som gjenstår kabinettet , finnes det noen muligheter for at avstands-stykkene under hovedkortet står feil eller forårsaker kontakt på hovedkortet? Dette kan jo kanskje forklare noen rare feil?

 

Sjekk også I/O beskytteren som står i siden på hovedkortet mot kabinettet og se om alt er som det skal være der og.

 

Har du tatt med deg APC / UPS til jobb og brukt den hele tiden sammen med pcen bør du nå prøve å koble den fra.

Lenke til kommentar

Happ.

 

Har ikke prøvd å låst av PCI-E.

Hva er poenget med det?

 

 

 

Alle strømkalber er tilkoblet.

 

Festene til hovedkort og I/O brakett er sjekket. Jeg byttet jo tross alt hovedkort!

 

Har ikke brukt APC ups'en på jobb.

 

 

 

 

Nå har jeg byttet tilbake skjermkort (da det tydeligvis ikke er dèt som er problemet).

Har i tillegg oppdatert bios. Jeg tviler på at det har noe å si ... har jo som sagt byttet hovedkort.

 

 

 

Jeg har nå avinstallert crashplan og kjører OCCT test for å se om jeg får den til å tryne uten crashplan. Hvis ikke så må det være noe crashplan gjør som fucker opp windows totalt.

 

 

 

 

Er det noen andre som bruker crashplan her? Det hadde vært fint å fått en "jeg og bruker crashplan og opplever problemer" tongue.gif

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Har du brukt samme kjøleribbe hele veien? Virker ut som den står og er nær rambrikkene dine..

 

 

Ville tatt ut 2 rambrikker ( slik at du kjører dualchannel slik som det skal være, altså med 1 brikke i hver kanal og ikke 2 ) altså 1 brikke i hver slot.. Og pass på at dem ikke står borti cpu viften din..

 

Jeg tviler veldig på at det er rippel/dårlig strøm i huset ditt... Dette burde ikke forårsake sporadiske feil. Etter det jeg forsto, så fungerte alt når pcen hadde vært avslått... ( Kjøleribber som er kalde tar ikke knekken på ram.

Lenke til kommentar

Hei.

Som Genesis over sier så skal minnet ditt ha 2,1 volt. Jeg har Gigabythe HK og Geil minne som også skal ha 2,1 V. Mitt HK ga minnet kun 1,8V (Sjekket med siw) så jeg måtte justere dette opp i Bios for å få riktig spenning. Jeg var dog ikke plaget med minnefeil før jeg justerte da.

Håper du snart finner ei løsning på problemet, ser frustrasjonen.. :-/

Q

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket nå. 

 

PCI-express låst av til 100Mhz

 

Rambrikkene skal ha 2V og får 2V

 

Når pc'en klikker var det ikke å slå den av som var løsningen, men å nappe strømmen fra psu. Kjøleribbene blir ikke kalde så fort.

 

Har byttet (oppgradert fra stock til noctua) kjøling underveis. CPU kjøler er ikke borti noe annet.

 

Her er bilder fra ymse OCCT tester. GPU ram test gikk fint, CPU occt test gikk fint. Powersupply test gikk fint. Kjører NUH GPU OCCT test.

 

615488.jpeg

615490.jpeg

615491.jpeg

615492.jpeg

615493.jpeg

615494.jpeg

615496.jpeg

615497.jpeg

615498.jpeg

615499.jpeg

615500.jpeg

615501.jpeg

615502.jpeg

615503.jpeg

615504.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

615505.jpeg

 

Grunnen til "høy" systemtemp på bilde er 18minutter med CPU OCCT test. Den stresser chipset, cpu og ram veldig.

Lenke til kommentar

Huker jeg hadde tilsvarende feil på pc min for en tid tilbake.

Hadde da kjøpt nytt hk, skjermkort,disk, ram, cpu og psu.

Maskinen var ikke stabil i det heletat etter å ha byttet ut alt sto jeg igjen med psu.

Sendte denne til rep. og fikk en ny tilbake. Hadde fremdeles problemer og fikk en ny psu. Maskinen var like ustabil og hevet kjøpet på pcu og bestilte meg en minst 1000w etter dette var pc dønn stabil:)

Lenke til kommentar

jeg gikk en gang gjennom alle mulige kombinasjoner av diverse komponenter jeg hadde dobbelt, før jeg fant ut at DVDbrenneren var den skyldige.

 

her snakker vi ca 1 milliard reinstallasjoner og blå skjermer.

 

Akkurat det var tilfellet hos meg også. Syntes det var underlig siden drevet som sto i ikke var spesiellt gammel. Byttet omtrent alle deler og reinstallerte bøtter og spann av ganger uten at feilmeldinger og BSODer ga seg. Og så var løsningen noe så banalt som å bytte optisk drev...

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt en sånn drittmaskin. I mitt tilfellet fikk jeg både minnefeil og diskfeil. Byttet del etter del inntil alt var byttet. Feilen viste seg (tror jeg) å være CPU-vifta, men uten at feilen var temperaturrelatert. (CPU-temp var under 50 grader på load.)

 

Jeg mistenker at festeanordningen til kjøleribben til CPU-vifta var synderen. Jeg hadde nemlig hele tiden en svær kjøleribbe som er skrudd fast i 4 "staker" som går gjennom HK og er festet i en metallbrakett på baksiden av HK. Denne metallbraketten har noe skum på den siden som vender mot HK for å unngå kortslutning. Det var så vidt jeg kunne se ikke kontakt mellom HK og metallet i festebraketten, men ustabilt var det like fullt.

 

Problemene forsvant imidlertid når jeg byttet vifte til en boxed-vifte jeg hadde liggende etter siste CPU-bytte.

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt en sånn drittmaskin. I mitt tilfellet fikk jeg både minnefeil og diskfeil. Byttet del etter del inntil alt var byttet. Feilen viste seg (tror jeg) å være CPU-vifta, men uten at feilen var temperaturrelatert. (CPU-temp var under 50 grader på load.)

 

Jeg mistenker at festeanordningen til kjøleribben til CPU-vifta var synderen. Jeg hadde nemlig hele tiden en svær kjøleribbe som er skrudd fast i 4 "staker" som går gjennom HK og er festet i en metallbrakett på baksiden av HK. Denne metallbraketten har noe skum på den siden som vender mot HK for å unngå kortslutning. Det var så vidt jeg kunne se ikke kontakt mellom HK og metallet i festebraketten, men ustabilt var det like fullt.

 

Problemene forsvant imidlertid når jeg byttet vifte til en boxed-vifte jeg hadde liggende etter siste CPU-bytte.

I den dataverdenen jeg kommer fra kalles dette Vakkel-Feil og er mer vanlig enn man skulle tro, en minnebrikke eller en kabel som ikke sitter 100% riktig kan også få vakkel-feil. Kjennetegnene er uregelmessig kontaktfeil som er veldig vanskelig å feilsøke.

Lenke til kommentar

Da har Corsair HX1000 stått i siden torsdag og pc'en har virket 100% stabil.

 

Men etter hvert begynte jeg å merke "glitches" / små flimringer når jeg ser film.

Tenkte at dette kanskje var en kombinasjon av oppdatert skjermkortdriver/codec imkopitablitet, så tok en helrunde og

fjernet k-lite codec pack (x64), rensket opp med ccleaner og installerte shark codec pack med x64 tillegg.

 

 

 

 

 

I børjan så dette veldig bra ut, og hørtes VEEELDIG bra ut (sinnsykt hvor stor foskjell på lydkvalitet en cocec/codeckonfigurasjon kan gjøre).

 

Glitchene har tilsynelatende ikke forsvunnet (har ikke opplevd dem før) og jeg vet ikke om dette er et driverproblem eller noe annet enda.

 

Jeg har ikke funnet noe mønster på når disse glitchene oppstår enda, derfor virker det på meg som et skjermkortproblem (som oppstå NÅ?), da jeg hatt lignende artifacts ved overklokking av skjermkort på tildligere rigger. Men Det er i såfall "jævla tilfeldig" at det skulle skje NÅ.

 

Jeg regner med jeg venter til neste nvidia oppdatering før jeg gjør noe drastisk, MEN LÆL!

 

 

 

 

 

 

Noen som vil bytte pc mot lavvo?

 

 

 

 

NB!! Artifactsene ser ut som at videoen hopper en frame eller 2 tilbake. Det første so slår meg er at det har noe med lyd/bilde -sync å gjøre, men jeg har egentlig ikke all verden troen på det heller (grunnet strømforsyningsbytte? Come on?).

 

Ujevnhetene er såpass... eh... ujevne at jeg ikke klarer å se noe mønster/forklaring der heller.

 

Bedre idêer?

 

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...