Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stabilitet/minneproblemer - har snart byttet alt!


Anbefalte innlegg

NEEEEIDA.

 

Blåskjerm

 

IRQ not less or equal denne gangen.

 

Samme symptom. Varmstart = minnefeil, kaldstart = ikke minnefeil.

 

Faen.

 

For et par år siden bygde jeg en HTPC. Jeg hadde de samme problemene som deg. Har bygget en del maskiner opp gjennom årene og har flere maskiner. Jeg byttet også alt - 100% Inkl kjøpte nytt hovedkort likt med det jeg hadde problemer med. Feilen fulgte ikke med når jeg flyttet komponentene over til andre maksiner. Siden jeg hadde også byttet HK ble jeg neste sprø. Feilen var ikke konsekvent og jeg byttet drivere etc. etc. Maskinen bootet som regel bra, men fikk blue screen etter en tid. Ulike feilkoder. Ørten reinnstallasjoner av Windows var en del av prosessen for å sikre meg at drivere kom inn i rett rekkefølge etc. Da det var like før jeg gikk til legen for å be om lykkepiller fant jeg på (husker ikke hvorfor) å sette på ekstra kjøling på chipsettet. Chipsettet var IKKE beregnet å ha vifte da det hadde en overdimensjonert ribbe. Men jeg tapet fast en gammel chipsett kjøler. Bingo. Dønn stabil. Hadde ikke lagt merke til høy temp i bios. Trolig fordi den ikke er høy når jeg booter. Da hadde den jo ofte vært nede en stund og rukket å kjøle seg med. Lastet ned HWmonitor og fant ut at maskinen etter en stund hadde over 90 grader i chipsettet. Med vifte gikk den ned til ca 60 grader. Jeg hadde også et Gigabyte kort, men med Geforce chipset inkl grafikk og mye annet. Det ser ikke ut til at du har dette, men det kan jo være et forsøk verdt å sette på noe vifter for å teste om nedkjøling hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han skiftet dog til nytt HK 12.03.2010. Uansett en sak å se på.

 

Noterte meg bytte av HK, ja. Men det jeg trigget på er de forvirrende symptomene som hos meg skyldtes varme. Til tross for to separate HK'er som jo begge burde ha virket uten vifte. Jeg hadde dog ikke vifte på CPU (meget overdimensjonert Noctua sak i stedet). Det KAN jo ha ført til at det ikke ble nok bevegelse i luften rundt chipsettet. Har også vært borti chipsett der det virket som om det var meget dårlig kjølepasta under ribben.

Lenke til kommentar

Chipsetkjøing skal jeg se på ... etter jeg har nappet alt av cd-rom og disker.

Det kan godt hende... chipset er passivt kjølt, og er vesentlig kaldere enn på forrige hovedkort, men det er absolutt verd et forsøk. Samtidig, det er ikke mange sekundene at strømmen trenger å være utplugget før at den booter uten minnefeil igjen.

 

 

Men jeg merket meg en liten ting i går!:

Når jeg kjørte varmstarten så hadde den masse minnefeil (500+) i løpet av noen sekunder. Så nappet jeg ut strømmen i ... tja .... 5 sekunder, og da bootet den også med minnefeil, men ikke like hissig som først. Altså, det var minnefeil, men de dukket ikke opp i hundretall, "bare en liten neve full". Så nappet jeg strømmen en gang til og lot kontakten være ute litt lenger, og da booter den uten noe som helst feil i memtest.

 

Akurat dette tror jeg er er en stor bit i dette puslespillet. Merk at jeg har prøvd med 3 forskjellige strømforsyninger, med og uten UPS, og i to forskjellige kommuner for å utelukke strømfeil!

 

 

Men den blåskjermer jo gjerne etter å ha stått idle i mange timer, men kan kjøre stresstest stabilt i et døgn uten problemer... 

 

 

 

Jeg har fortsatt VEEELDIG liten tro på at dette er strømrelatert, da jeg har tatt med pc'en TIL EN ANNEN KOMMUNE og testet.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Enn kablene som går inn til psu , ut av psu? Er disse di samme kablene som på hovedkort 1 og 2?

 

Kan det være noen form for kontakt mellom kabinett og psu som forårsaker feilene kanskje? Kan være at du kan demontere psu og prøve å ha innmaten koblet til denne uten at psu berører kabinettet.

 

 

Kan du oppsummere hva som gjennstår i dine øyne som fellesnevner nå?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ny psu = nye kabler.

 

Jeg har også prøvd å ha psu utenom kabinettet.

 

Det som gjennstår som fellesnevner nå er dvd-brennerne (som jeg akurat nappet ide-kabelen fra) og et par disker, samt kabinettet.

Jeg napper bare en ting i gangen nå. Så nå står dvd-brennerne for tur, så får vi se.Takk for at dere er med meg enda...

Jeg fikk plutselig for meg at de har hacked-firmware... men jeg er litt usikker. (Benq 1640). I såfall er det jo ikke utenkelig at det kan skape snåle problemer. De har uansett vært med helt fra gammel maskin, så fåglarna vet.

 

 

Og beklager hvis jeg kan være litt kort i svarene noen ganger, men dette er VIRKELIG frustrerende! :)

 

 

 

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
... Men den blåskjermer jo gjerne etter å ha stått idle i mange timer, men kan kjøre stresstest stabilt i et døgn uten problemer... 

I de fleste av tilfellene jeg har sett er blå-skjerm software relatert, ikke hardware. Tror jeg har bytta 2 minnebrikker pga feil av mange opp igjennom årene. Skal vedde på at det er noen programmer/drivere som krasjer og roter til minnet også. Rootkit DRM + daemon tools varianter er ofte problematiske. Lydkort drivere er en annen synder (bruk kun windows generiske drivere). Windows roter også ofte til instillinger om det er flere drev ved installering. Ha kun en eneste harddisk når du installerer og installer fra original cd/dvd (jeg har fått problemer når jeg har installert fra minnepinne).

Lenke til kommentar

Nå kom jeg inn litt sent i denne tråden, men IDE-brennere kombinert med flere S-ATA-disker har jeg ihvertfall hatt liknende problemer med tidligere. Ett alternativ er å kjøpe nye (f.eks eksterne USB/eSATA-brennere) eller ihvertfall testkjøre pcn over flere dager uten disse brennerne koblet til (og P-ATA disablet i BIOS).

 

En annen ting som kan forårsake dette er gamle/ukomplette chipset-drivere, så jeg ville ha lastet ned og oppdatert chipset (lyd, nettverk etc) og i tillegg lagt inn ny BIOS (hvis ikke allerede gjort).

 

Til sist ville jeg ha kjørt med 1 - eller til nød 2 RAM-brikker inntil man finner ut om dette hjelper. Etter en stund kan du jo koble inn en og en brikke og se om det blir crash igjen.

Lenke til kommentar

Jepp. tester uten P-ATA brennere nå.

 

 

 

 

Tviler på at det er chipsetdrivere, da jeg har pørvd med 2 forskjellige chipset og forskjellige drivere. Det igjen skal ikke kunne produsere slike typer minnefeil. Les nok en gang:

 

Minnefeil som detekteres i memtest HELT TIL JEG NAPPER STRØMMEN.

Har muligens noen kingston brikker liggende jeg kan teste med senere, men jeg tror ikke problemet er selve brikkene, da jeg har testet forskjellige brikker før.

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

God mulig. Men fortsatt litt far fetched når jeg har testet med 3 forskjellige kits og 2 forskjellige kort.

 

Jeg har mange ganger vært borti fenomenet du beskriver, men da har det alltid vært konstant.

 

Et vittig sidespor er at med den forrige pc'en min (XP2500+) hadde jeg et hovedkort der det i manualen var oppgitt at hovedkortet støttet 3x 1GB brikker, men en liten notis som dukket opp _2 år senere_ på nettsiden til produsenten sa at kortet bare støttet 3x 512MB brikker. Hvilket for min del seff resulterte i snåle minnefeil den gangen også.

 

 

Konklusjon? 640 KB ought to be enough for anybody.

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

dirtysteel: Tror du må lese tråden en gang til ;)

 

Software genererer ikke minnefeil som blir detektert av memtest og henger igjen til neste kaldstart!

Kanskje en bug kan rote til en innstilling i BIOS som blir satt tilbake først etter du har nappet ut strømmen? Jeg har ihvertfall opplevet crash på PCn som krever at jeg må dra ut kontakten før din vil boote igjen, men jeg kan ikke forklare hvorfor. Du har jo nærmest utelukket all hardware alikevel :)

Lenke til kommentar

Bluescreen igjen. Det virker som om at den må strå uten strøm en god stund for å kunne bli "stabil" over flere dager, og at når den har stått lenge nok, så virker det som den funker i en uke av gangen.

 

 

 

 

Sist kræsja den fredag 16.april. Nøyaktig en uke etterpå (23. april) tryna den igjen. Begge gangene prøvde jeg først å la den stå uten strøm i ca. 5 minutter, og da hyra den bare i et drygt døgn før den gikk i bluescreen igjen. Etter å ha latt den stå uten strøm over natta, hyrte den en uke. Dette har skjedd flere ganger.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...