Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Har enda ikke bestemt meg for CPU/IGP, men vil jo ha Intel HD 4000. Innspill her hadde vært fint.

 

Vanskelig å svare på dette. er selv veldig spent på hvordan dette er til stuebruk. men jeg tenker at sterkest mulig gpu, og lavest mulig TDP. da er det vel Core i3 3225 som er veien og gå.

 

tenkte å gå for en ny htpc, med følgende kabinett

 

Jeg har også lyst på det origon kabinettet. synest det er fint :) litt dyrt, men det er med psu og dvd. men det er fint

 

 

googlet litt på ivy ser ut som at i3 er ikke her før høsten. kan bli lnge og vente

 

Finally, CPU World claims that the budget-friendly Core i3 family will be launched in the third quarter of this year. The chips due to drop at that point are the Core i3-3220, Core i3-3220T, Core i3-3225, Core i3-3240, Core i3-3240T, and the Core i3-3217U.
Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planlegger selv ny HTPC, skal i hus så fort alt jeg trenger er tilgjengelig (venter på ivy bridge). Her er komponentene så langt:

 

Streacom F1C - Kabinett

Asus P8H77-I - Hovedkort

Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB - Ram (Usikker på optimal ikke-OC frekvens)

Intel 520 120GB SSD - Systemdisk

Samsung Compact Wireless Keyboard AA-SK2NWBB (SV)

Sony Optiarc BC-5600S - BluRay drev, usikker på om jeg gidder å kjøpe denne

WD My Book Live 3TB NAS - blir plassert ved router/modem på loftet

Iwill IWI-H33 160W PSU - (Er PicoPSU bedre?)

 

Har enda ikke bestemt meg for CPU/IGP, men vil jo ha Intel HD 4000. Innspill her hadde vært fint. Og skulle gjerne hatt en mus som matcher tastaturet, syntes det er vanskelig å finne. Er det 1600 MHz DDR3 som er maks (uten OC) støttet av HK?

 

EDIT: Det står vel mellom Intel Core i3 3225 (55W TDP) eller Intel Core i5 3475S (65W TDP). Noen som har noen innspill på handlelisten min?

Før du sier hva du skal bruke HTPC'en til er det vanskelig å svare deg.

 

Uansett, så syntes jeg det er way overkill på 8gb ram på en HTPC, hva har du tenkt å bruke 8gb til ? O_O

Når det gjelder cpu/igp.

 

SKal du bitstreame og spille 3d, ville jeg gått for AMD.

 

Å vente for ivy bridge, vil ikke ha noe mer for seg enn lavere strøm forbruk, da nåværende cpuer (både amd og cpu peaker på rundt 10% på bluray playback).

 

Personlig har jeg prøvd mus og tastatur i sofaen før, men du burde helle skaffe deg en remote, og legge en media center applikasjon som oppstart, evt kjøre open elec, xbmcubuntu eller noe slikt.

 

Casen er forøvrig helt ok, dog har jeg hørt om mye problemer med plass i den, samt at den ikke er så stille som konkurrenter. Og hvis du vil ha lcd/vfr er det mange andre muligheter.

 

Og til slutt 120gb ssd på en htpc? DU har os + et par applikasjoner, jeg går ut ifra at media ligger på en nas? eller en ekstern harddisk?

 

PS PS:

Ser du skal ha NAS, jeg ville aldri gått for WD. Skal du ha kvalitet NAS med beste grensesnittet med mulighet for automatisk nedlastning av serier/filmer gå for synology. Har hatt mange NAS'er og de ligger i en klasse for seg selv. Min er konfigurert slik at den laster ned automatisk nye serier med programmer jeg følger, du har nzb og torrent støtte. Du kan legge inn sickbeard og couchpotato, samt sabnzbd. Helt fantastisk. Alt er også linket opp til min trakt.tv konto, som er linket til couchpotato. Så hvis jeg adder en film på min "watchlist" på trakt.tv tar couchpotato og leiter etter den i 1080p mkv, laster ned med sabnzbd. Og pakker ut i riktig folder der filmene mine ligger, med riktig årstall når filmen kom ut også.

 

Ganske utrolig. Ble litt off topic nå, men alle burde vite om dette!

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også lyst på det origon kabinettet. synest det er fint :) litt dyrt, men det er med psu og dvd. men det er fint

 

Jeg fikk kabinettet i dag, og la meg si, det er verdt det. Det er utrolig pent å se på, og har en fantastisk byggekvalitet. med litt jobb med soundgraph softwaren, så er det også "lett" å vise xbmc informasjon og lydformat i displayet (fks dts etc etc) samt artister når du spiller sanger etc. Det imon programmet kan gjøre mye og med dette programmet i tillegg (http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=84166) kan du gjøre enda mye mer. Krever litt fikling, men det er alltid gøy :D il

 

Og så kan du skru av å på den med fjernkontrollen, så det er et pluss.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Før du sier hva du skal bruke HTPC'en til er det vanskelig å svare deg.

 

Uansett, så syntes jeg det er way overkill på 8gb ram på en HTPC, hva har du tenkt å bruke 8gb til ? O_O

Når det gjelder cpu/igp.

 

SKal du bitstreame og spille 3d, ville jeg gått for AMD.

 

Å vente for ivy bridge, vil ikke ha noe mer for seg enn lavere strøm forbruk, da nåværende cpuer (både amd og cpu peaker på rundt 10% på bluray playback).

 

Personlig har jeg prøvd mus og tastatur i sofaen før, men du burde helle skaffe deg en remote, og legge en media center applikasjon som oppstart, evt kjøre open elec, xbmcubuntu eller noe slikt.

 

Casen er forøvrig helt ok, dog har jeg hørt om mye problemer med plass i den, samt at den ikke er så stille som konkurrenter. Og hvis du vil ha lcd/vfr er det mange andre muligheter.

 

Og til slutt 120gb ssd på en htpc? DU har os + et par applikasjoner, jeg går ut ifra at media ligger på en nas? eller en ekstern harddisk?

 

PS PS:

Ser du skal ha NAS, jeg ville aldri gått for WD. Skal du ha kvalitet NAS med beste grensesnittet med mulighet for automatisk nedlastning av serier/filmer gå for synology. Har hatt mange NAS'er og de ligger i en klasse for seg selv. Min er konfigurert slik at den laster ned automatisk nye serier med programmer jeg følger, du har nzb og torrent støtte. Du kan legge inn sickbeard og couchpotato, samt sabnzbd. Helt fantastisk. Alt er også linket opp til min trakt.tv konto, som er linket til couchpotato. Så hvis jeg adder en film på min "watchlist" på trakt.tv tar couchpotato og leiter etter den i 1080p mkv, laster ned med sabnzbd. Og pakker ut i riktig folder der filmene mine ligger, med riktig årstall når filmen kom ut også.

 

Ganske utrolig. Ble litt off topic nå, men alle burde vite om dette!

Tusen takk for veldig innsiktsfult svar :) Men jeg har en del "gode" grunner for valgene mine ;)

 

8GB Ram er overkill i en HTPC, det har du helt rett i. Men hvor mye koster ram i dag? Satser på en maskin jeg kan ha i noen år, min nåværende HTPC begynner å bli noen år gammel, og den har 4GB Ram, holder greit i dag, men ikke i evig tid. Hadde ikke kjøpt 8GB hvis det var veldig mye dyrere, men er litt fan av å optimalisere og utnytte potensialet fremfor å bygge noe som "er akkurat nok". Og for å gjøre ting kort, så bruker jeg samme argument for SDD Disken :p Men ja, ser godt hva du mener...

 

Når det gjelder GPU/IGP, sist HTPC kjøpte jeg med Radeon HD3650, og senere oppgraderte til HD5750, men har egentlig innsett at jeg "aldri" spiller, det var mere et proof of concept og noe jeg gjorde sammen med bytte av DVB Tuner. Så Intel 4000 IGP vil nok holde i massevis for meg. Men tenkte å ta opp, har hørt at Intel har problemer med 24p avspilling. Noen som kjenner til dette?

 

Bitstreaming, er det noe lydgreier det? Isåfall så kjøper jeg inn en Harman/Kardon lydplanke (2.1) som simulerer surround. vet ikke om bitstreaming blir relevant her, men kommer til å kjøre HDMI fra htpc til tv, og optisk ut fra tv til lydplanke.

 

Ivy bridge har da nevneverdig bedre både ytelse og tdp, spesielt på igp-delen, så det velger jeg å vente på. Kanskje jeg kjøper en Sandy mens jeg venter? Får se hvor utålmodig jeg blir, hehe.

 

Jeg bruker en Logitech remote til MediaPortal, og det fungerer ypperlig, men jeg liker også å switche til nettleser å bruke den som en vanlig pc med tastatur og mus, så derfor vil jeg ha det også, samt ved spotify bruk. Ja, det finnes mange plugins for å bruke Spotify med remote og tall-knappene som et T9-tastatur, men det blir aldri like produktivt som tastatur og mus.

 

Ja, jeg har hørt at casen er krunglete å få til, men det var fra folk med 3,5" HDD. Uansett så skal jeg klaret å få jukset det til om det er det det står på. Har i dag en HTPC med vfd display, og syntes egentlig at det har veldig lite for seg og er litt glorete. Jeg skulle gjerne ha sett casen uten optisk drev og med et par usb3 kontakter i front, men det har den ikke, så gjøre ikke noe mere utav det.

 

Det du sier om NAS helt på slutten der syntes jeg er veldig intressant, og er absolutt noe jeg må sette meg mere inn i. Høres veldig kjekt ut. Jeg antar at med automatisk nedlasting så mener du at den er uavhengig av en annen maskin som styrer den? Må utforske litt på akkurat det og se om det er noe for meg.

 

Selv om jeg står på mitt i det meste her, så er jeg veldig takknemlig for ditt innspill, kjekt å få litt flere syn på hva som kan gjøres og hvilke muligheter som er tilstede...

 

EDIT: Noen som har innspill ang CPU kjøler? Tenkte på om stock Intel gjør susen, eller om kanskje f.eks. Scythe Kozuti er veien å gå...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Halla m-itx frelste! Har et prosjekt på gang der jeg skal bygge meg en NES PC, og derfor trenger jeg hjelp til valg av komponenter. Har en gammel, skitten og ødelagt NES (strøkent ytre) liggende her, og tenkte jeg heller ville gi den et nytt liv enn å kaste den!

 

Har lest litt rundt, målt utside og innside av NES-en og funnet ut at det er god plass til et M-ITX hovedkort inne i boksen. Jeg lurer på om hva som vil gi mest bang for buck i en HTPC - AMDs FM1, AM3+ eller Intels 1155? Kom gjerne med forslag :D

 

I tillegg, hva slags strømforsyning trenger jeg? Søkte litt på e-bay etter PICO-psu (ekstern strømforsyning som er på bærbare) men jeg aner ikke hva jeg skal se etter. Er ikke noen her som har peiling på den slags?

 

EDIT: PCen skal brukes til lett spilling (css, mw2) samt film og desktopbruk, jeg har en egen dedikert gamer ved siden av og denna skal stå på tv-bordet :)

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar
Så Intel 4000 IGP vil nok holde i massevis for meg. Men tenkte å ta opp, har hørt at Intel har problemer med 24p avspilling. Noen som kjenner til dette?

 

Jeg har også dette i hodet, men vet ikke helt hvor det kommer fra. men har altid sverget til dedikert fra amd til htpc bruk. kjører HD 6450 nå, funker fint til 1080p og DTS MA. men skulle gjærne sett noen low end 28nm kort. så det blir spennede og se hvordan ivy igp blir

 

som deg så sverger jeg til mus og tastatur, er glad i sofasurfing :)

 

 

Glemte og gi tips om cpu kjøler. denne er meget fin på mitt gigabyte hovedkort med "silent" i bios. men 95W er litt mye når man skal ha den lydløs. tror den koser seg mere med 50W

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16835106152

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Tusen takk for veldig innsiktsfult svar :) Men jeg har en del "gode" grunner for valgene mine ;)

 

8GB Ram er overkill i en HTPC, det har du helt rett i. Men hvor mye koster ram i dag? Satser på en maskin jeg kan ha i noen år, min nåværende HTPC begynner å bli noen år gammel, og den har 4GB Ram, holder greit i dag, men ikke i evig tid. Hadde ikke kjøpt 8GB hvis det var veldig mye dyrere, men er litt fan av å optimalisere og utnytte potensialet fremfor å bygge noe som "er akkurat nok". Og for å gjøre ting kort, så bruker jeg samme argument for SDD Disken :p Men ja, ser godt hva du mener...

 

Når det gjelder GPU/IGP, sist HTPC kjøpte jeg med Radeon HD3650, og senere oppgraderte til HD5750, men har egentlig innsett at jeg "aldri" spiller, det var mere et proof of concept og noe jeg gjorde sammen med bytte av DVB Tuner. Så Intel 4000 IGP vil nok holde i massevis for meg. Men tenkte å ta opp, har hørt at Intel har problemer med 24p avspilling. Noen som kjenner til dette?

 

Bitstreaming, er det noe lydgreier det? Isåfall så kjøper jeg inn en Harman/Kardon lydplanke (2.1) som simulerer surround. vet ikke om bitstreaming blir relevant her, men kommer til å kjøre HDMI fra htpc til tv, og optisk ut fra tv til lydplanke.

 

Ivy bridge har da nevneverdig bedre både ytelse og tdp, spesielt på igp-delen, så det velger jeg å vente på. Kanskje jeg kjøper en Sandy mens jeg venter? Får se hvor utålmodig jeg blir, hehe.

 

Jeg bruker en Logitech remote til MediaPortal, og det fungerer ypperlig, men jeg liker også å switche til nettleser å bruke den som en vanlig pc med tastatur og mus, så derfor vil jeg ha det også, samt ved spotify bruk. Ja, det finnes mange plugins for å bruke Spotify med remote og tall-knappene som et T9-tastatur, men det blir aldri like produktivt som tastatur og mus.

 

Ja, jeg har hørt at casen er krunglete å få til, men det var fra folk med 3,5" HDD. Uansett så skal jeg klaret å få jukset det til om det er det det står på. Har i dag en HTPC med vfd display, og syntes egentlig at det har veldig lite for seg og er litt glorete. Jeg skulle gjerne ha sett casen uten optisk drev og med et par usb3 kontakter i front, men det har den ikke, så gjøre ikke noe mere utav det.

 

Det du sier om NAS helt på slutten der syntes jeg er veldig intressant, og er absolutt noe jeg må sette meg mere inn i. Høres veldig kjekt ut. Jeg antar at med automatisk nedlasting så mener du at den er uavhengig av en annen maskin som styrer den? Må utforske litt på akkurat det og se om det er noe for meg.

 

Selv om jeg står på mitt i det meste her, så er jeg veldig takknemlig for ditt innspill, kjekt å få litt flere syn på hva som kan gjøres og hvilke muligheter som er tilstede...

 

EDIT: Noen som har innspill ang CPU kjøler? Tenkte på om stock Intel gjør susen, eller om kanskje f.eks. Scythe Kozuti er veien å gå...

Skal ikke si noe på det. Virker som du har tenkt deg godt om, og det er jo som du sier ikke all verdens forskjell på 4 kontra 8gb ram i pris.

 

Bitstreaming har med lyd å gjøre ja, men er mer hvis du har en reciever. Hvis du bitstreamer lyden, sender PCen lyden ubehandlet til reciveren som tar seg av det. Og det er også alltid morsomt å se DTS HD logoen lyse opp på reciveren. Hvis H/K planka de har hdmi inn kan du jo alltids kjøre hdmi fra PCen inn på den, også hdmi ut fra H/K til TV, men optisk fungerer også greit, dog mister du da HD lydformater.

 

Når det gjelder NASen, så er det bare å skrive en PM til meg, så kan jeg vise deg noe bilder. Og ja, alt styres uten bruk av ekstern PC. Hvilke TV serier du skal følge setter du opp en gang, og hvilken kvalitet du vil ha etter prioritert. Fks 1080p bluray, 720p bluray, 720p hdtv rips etc. Så vil den hver time hver dag, søke etter ny tv programmer, fks jeg har 10 tv programmer jeg følger, og etter at jeg har satt det opp, har det ikke vært noe problemer.

 

Med film er det også veldig greit. Du kan enten adde manuelt, bruke couchpotato, eller det jeg syntes er best trakt.tv

 

Morsomme med Trakt.tv (som er en slags sosial film/tv serie side) er at fks hvis jeg er på jobb, kan jeg logge meg inn på trakt.tv, og så kan jeg finne fks en film, la oss si wall-e. Trykke på "watchlist" inne på trakt.tv. Siden couchpotato på nasen er synket til min trakt.tv konto, vil den hver time også her, lete etter nye filmer som jeg har satt på min watchlist. Her kan du også velge kvalitet den skal søke etter, fks 1080p bluray, 720p bluray, brrip, dvdrip, screener etc etc. En annen fordel med trakt.tv er jo at du kan legge til filmer på watchlist når du ikke er hjemme, og når du kommer hjem har nasen lastet de ned og pakket de ut, og alt er klart.

 

Men bare å si ifra hvis du har noe spørsmål. Etter å hatt nasen et halvt års tid, tror jeg det er den beste investeringa jeg har gjort noen gang.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Ja, jeg får vurdere en skikkelig NAS, men det koster jo en del mere? Noen som kan svare meg på oppløsning? Vil jo se 1080p, men 1366x768/1280x720 er en mye mere praktisk oppløsning. Vet at Win7 kan skalere langt bedre enn f.eks XP, men fortsatt ikke helt optimalt. Hvis jeg velger en lavere oppløsning, blir da 1080p nedskalert? Finnes det noen annen god/praktisk løsning på dette?

Lenke til kommentar

Fikk mitt ASrock A75M-ITX som jeg skal bruke med A6 3500 i en media center/server men jeg vil helst ikke bruke stock CPU kjøleren som kom med A6 3500. Noen tips til andre som muligens vil passe ASrock hovedkortet ?

 

Takk på forhånd.

 

Hvor fikk du tak i mini itx kortet. Har venter på asus deluxe mini itx kortet for fm1 socket. Men så fjernet dustinhome fra deres sider. Og sliter med å finne andre mini itx kort for amd socket

Lenke til kommentar

Fm1 er vel på tur ut og vi får vel fm2 om et par måneder. jeg leste en test av a6 3500 og den dro 56W og var stille under bruk. det var en sammelnligning mellom 65w cpu fra intel og nvidia. og amd var 26W kaldere enn intel. men jeg har stor tro på fm2 sokkel. blir nok den ultimate htpc plattofrmen.

 

når det gjelder hovedkort er jeg stor fan av gigabyte.

 

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=240610&banid=prisjakt

 

fint kabinett også.

 

http://www.anandtech.com/print/5696

 

Jonic: denne kjøleren er veldig fin har en vifte som går mye lavere enn det som er oppgitt her med silent settting i bios hos meg.

 

http://www.thermaltakeusa.com/Product.aspx?C=1417&ID=1966#Tab1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...