Gå til innhold

Verdens raskeste nettleser


Anbefalte innlegg

Chrome 4.0 var offisielt raskest inntil Opera 10.5 ble lansert i dag. Likevel reklamerer Apple Norge med at de har verdens raskeste nettleser. Jeg har lest en god del ytelsetester av Chrome 4.0 vs Opera 10.5 beta og Safari taper så det suser i samtlige av testene. Det kan bare bety at Apple Norge bryter markedsføringslovens §3, §7 og §8 ved å spre løgn i markedsføringen sin, villede kundene og ikke kunne dokumentere påstandene sine.

Dette er noe som Apple har gjort før, jeg er ikke overrasket. Noen burde rapportere dem til Forbrukerombudet, for å sette et eksempel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Score: 4727

Richards: 3332

DeltaBlue: 2979

Crypto: 3560

RayTrace: 8150

EarleyBoyer: 7499

RegExp: 2692

Splay: 9072

 

5646 Points

 

Test Type Runtime (ms)

Array object 6

Date object 4

Error handling 2

Math object 4

RegEx object 7

String object 14

DOM 10

Ajax declarations 9

Total Duration 56

 

ta en test av V8 Benchmark Suite - version 5, Peacekeeper og Celtickane

Endret av WinFS
Lenke til kommentar
Hrm.. Testa opera igjen etter 4år uten og håpet at ting hadde blitt bedre.. Akk o ve.. Greit dette er en beta, men makan. Tilbake til Chrome, og Opera er død og begravet en gang for alle. Trist i og med at det er et norsk produkt.. Men, det de er flinkest til er å syte, å lage en god browser kan de enda ikke :(

Jeg ser ikke så mye spesifikk informasjon her. Hva er det du mener er så galt med Opera? Noe må den jo ha for seg, i og med at den nå banker Chrome på ytelse.

Lenke til kommentar
Javaskriptmotoren er tydeligvis ikke praktisk for å måle opplevd ytelse derimot. Jeg opplever i de aller fleste tilfellene at etter å ha skrevet inn en addresse og trykket enter, så vedvarer en hvit bakgrunn for noen få sekunder. På denne tiden opplever jeg at konkurrentene, hovedsaklig Firefox, laster inn store deler av siden. Jeg blir derfor irritert mange ganger når Opera slår seg på bryste og hevder at de er raskest, når de for meg er treigere enn de fleste. Finnes det heller ikke noe som ligner på Adblock Plus?

Det blir jo litt feil å sammenligne lasting av sider i en browser med all reklame blokkert, mot en browser der du ikke har blokkert noe?

 

Hva kommer forresten det lave brukerantallet av? Dårlig markedsføring, eller faller ikke produktet i smak hos den største delen av nettbrukerne?

Tror ikke Opera har så veldig lavt brukertall. De har vel over 50 millioner brukere bare på PC-versjonen, og en markedsandel på 3-5% i hele verden, og 5-10% i Europa. Brukermassen mer enn dobler seg hvert andre år.

Lenke til kommentar
Hva kommer forresten det lave brukerantallet av? Dårlig markedsføring, eller faller ikke produktet i smak hos den største delen av nettbrukerne?

Tror ikke Opera har så veldig lavt brukertall. De har vel over 50 millioner brukere bare på PC-versjonen, og en markedsandel på 3-5% i hele verden, og 5-10% i Europa. Brukermassen mer enn dobler seg hvert andre år.

Nå mente jeg mer i forhold til andre nettlesere. 5% av markedet er mindre enn Chrome, som er relativt ny (beta kom i 2008) sammenlignet med Opera.

Lenke til kommentar

Det er ingen god ide. Den er bare misvisende fordi den er tilpasset Chrome, designet for å være rask i Chrome. Den dropper ting Chrome er treg på.

 

Chrome er raskere!

Ikke i følge uavhengige ytelsestester...

 

Hva kommer forresten det lave brukerantallet av? Dårlig markedsføring, eller faller ikke produktet i smak hos den største delen av nettbrukerne?

Tror ikke Opera har så veldig lavt brukertall. De har vel over 50 millioner brukere bare på PC-versjonen, og en markedsandel på 3-5% i hele verden, og 5-10% i Europa. Brukermassen mer enn dobler seg hvert andre år.

Nå mente jeg mer i forhold til andre nettlesere. 5% av markedet er mindre enn Chrome, som er relativt ny (beta kom i 2008) sammenlignet med Opera.

Men nå har ikke Opera Googles reklamemonopol i ryggen heller. Du ser jo hva som skjedde da Google brukte reklamemusklene sine på å promotere Firefox. Og nå som de har sluttet med det og promoterer Google i stedet, har Firefox stagnert.

Lenke til kommentar

Virker som en fin oppdatering, men er et par små irritasjonmomenter, liker ikke helt fargen på fanene med defualt-skin, de skulle vært mørkere (kommer vel nytt skin snart), og dessuten er ny default-font ganske ugly, spesielt å skifte mellom vinduer med høyre museknapp + scrollehjul eller ctr+tab er jo ganske så stygt nå.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva kommer forresten det lave brukerantallet av? Dårlig markedsføring, eller faller ikke produktet i smak hos den største delen av nettbrukerne?

Tror ikke Opera har så veldig lavt brukertall. De har vel over 50 millioner brukere bare på PC-versjonen, og en markedsandel på 3-5% i hele verden, og 5-10% i Europa. Brukermassen mer enn dobler seg hvert andre år.

Nå mente jeg mer i forhold til andre nettlesere. 5% av markedet er mindre enn Chrome, som er relativt ny (beta kom i 2008) sammenlignet med Opera.

Men nå har ikke Opera Googles reklamemonopol i ryggen heller. Du ser jo hva som skjedde da Google brukte reklamemusklene sine på å promotere Firefox. Og nå som de har sluttet med det og promoterer Google i stedet, har Firefox stagnert.

Nå går du tilbake til noe av det jeg skrev i det aller første innlegget du siterte, nemlig dårlig for lite markedsføring fra Operas side.

 

Dette forandrer fortsatt ikke det faktum at Opera har et lavt antall brukere. 50 millioner mennesker er mange, ja, men ikke i forhold til andre nettlesere, som vi må sammenligne med.

Lenke til kommentar

Synd at det ikke fungerer å bruke "Check for updates" innad i Opera da.. :dontgetit:

Det fungerer, men de ruller det nok ut gradvis for å spre belastningen på serverne. Men det er ikke noe problem å laste ned fra www.opera.com og velge oppgradering under installasjonen.

Lenke til kommentar

BRA!! endelig en browser som erstatter firefox og chrome, kanskje jeg slipper å ha 4 forskjellige browsere på pcen min nå.. (not, må jo ha alle fire, så jeg kan velge og vrake avhengi av humør)

 

Om bare Opera klarer å bli like "universalt" som IE (av en eller annen grunn, så virker IE på alle sidene jeg er inne på, selv om den er ganske mye treigere)

 

Forresten, det er en funskjon i Opera 10.50 så får meg til å flippe!! hvis du dobbel klikker på ett ord, så blir den markert, så ønsker jeg å kopiere den med Ctrl+C, MEN DET GÅR IKKE!!! jeg ender alltid opp med å enten måtte velge Copy i drop down lista som popper opp, eller klikke vekk for å så markere teksten ved å peke på begynnelsen av ordet, venstre klikk ned, dra peker over hele order, venstre klikk opp. så ctrl+c

 

Klart, dette er jo ikke verdens undergang, men gjør dette ganske ofte på jobb, og ble litt satt ut når den nye funskjonen plutselig ble implementert......

Lenke til kommentar

BRA!! endelig en browser som erstatter firefox og chrome, kanskje jeg slipper å ha 4 forskjellige browsere på pcen min nå.. (not, må jo ha alle fire, så jeg kan velge og vrake avhengi av humør)

Om bare Opera klarer å bli like "universalt" som IE (av en eller annen grunn, så virker IE på alle sidene jeg er inne på, selv om den er ganske mye treigere)

Siden IE har så stor brukerandel, må utviklere av nettsider passe på at siden virker i IE, så ikke masse folk ser den feil. Derfor funker IE på de aller fleste sider.

 

 

Forresten, det er en funskjon i Opera 10.50 så får meg til å flippe!! hvis du dobbel klikker på ett ord, så blir den markert, så ønsker jeg å kopiere den med Ctrl+C, MEN DET GÅR IKKE!!! jeg ender alltid opp med å enten måtte velge Copy i drop down lista som popper opp, eller klikke vekk for å så markere teksten ved å peke på begynnelsen av ordet, venstre klikk ned, dra peker over hele order, venstre klikk opp. så ctrl+c

Du kan deaktivere at drop-down lista kommer ved dobbeltklikk her:

Tools → Preferences... → Advanced → Toolbars → [Disable] Double-click text to display context menu

Da bør det gå ann å kopiere teksten med ctrl+c. Den drop-down lista har forøvrig vært der i årevis, og er ikke en ny funksjon

Lenke til kommentar
Nå går du tilbake til noe av det jeg skrev i det aller første innlegget du siterte, nemlig dårlig for lite markedsføring fra Operas side.

Dette handler jo ikke om markedsføring. Det handler om rå makt. Det handler om ren reklamering. Tror du virkelig Opera har råd til å konkurrere med Google på reklamering?

 

Dette forandrer fortsatt ikke det faktum at Opera har et lavt antall brukere. 50 millioner mennesker er mange, ja, men ikke i forhold til andre nettlesere, som vi må sammenligne med.

Jeg synes ikke 50 millioner brukere er et lavt antall. Dessuten har de jo 50 millioner til på Opera Mini, og et ukjent antall på andre produkter. Så godt over 100 millioner brukere totalt.

Lenke til kommentar

Du kan deaktivere at drop-down lista kommer ved dobbeltklikk her:

Tools → Preferences... → Advanced → Toolbars → [Disable] Double-click text to display context menu

Da bør det gå ann å kopiere teksten med ctrl+c. Den drop-down lista har forøvrig vært der i årevis, og er ikke en ny funksjon

 

Takker med sukker på!! Funksjonen har vel eksistert lenge da.. var bare at den først ble aktivert hos meg etter en 10.50 oppgradering..

 

Igjen, takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Chrome 4.0 var offisielt raskest inntil Opera 10.5 ble lansert i dag. Likevel reklamerer Apple Norge med at de har verdens raskeste nettleser. Jeg har lest en god del ytelsetester av Chrome 4.0 vs Opera 10.5 beta og Safari taper så det suser i samtlige av testene. Det kan bare bety at Apple Norge bryter markedsføringslovens §3, §7 og §8 ved å spre løgn i markedsføringen sin, villede kundene og ikke kunne dokumentere påstandene sine.

Jeg fikk i dag opp det berømte nettleservalget i Windows, og der står det følgende om Safari: "Safari for Windows fra Apple – verdens mest nyskapende nettleser." Jeg har ikke fulgt med på Safari i det hele tatt, men dette må være en hvit løgn, for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...