Gå til innhold

Verdens raskeste nettleser


Anbefalte innlegg

Chrome 4.0 var offisielt raskest inntil Opera 10.5 ble lansert i dag. Likevel reklamerer Apple Norge med at de har verdens raskeste nettleser. Jeg har lest en god del ytelsetester av Chrome 4.0 vs Opera 10.5 beta og Safari taper så det suser i samtlige av testene. Det kan bare bety at Apple Norge bryter markedsføringslovens §3, §7 og §8 ved å spre løgn i markedsføringen sin, villede kundene og ikke kunne dokumentere påstandene sine.

 

Kan ikke helt skjønne hvodan Safaru kan tape så det suser mot Chrome, da Chrome stort sett bruker Safari teknologi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke helt skjønne hvodan Safaru kan tape så det suser mot Chrome, da Chrome stort sett bruker Safari teknologi.

 

Disse ytelsestestene tester hovedsaklig Javascriptytelse, og selv om Chrome bruker Webkit-motoren til HTML, som Safari også bruker, har de skrevet sin egen Javascriptmotor, V8.

 

Opera 10.50 har Javascriptmotoren Carakan, som tar over for Futhark (Opera 9.50 til 10.10).

Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvordan man synkroniserer sine Google Chrome bokmerker til den nye operaen? (Bruker Gmail account til å synkronisere bokmerker fra laptop til stasjonær i Chrome)

Veit ikkje om det går an å synkronisere, men det kan vere du kan få overført dei ved å eksportere bokmerka som ei HTML-fil frå Chrome, og importere denne i Opera. Du importerer ved å klikke på Opera-logoen oppe til venstre, og velge Fil --> Import og eksport --> Importer bokmerke fra HTML (eller noko slikt).

 

Opera har sin eigen synkroniseringsteneste, Link.

 

 

Fungerer utmerket, takker Torbjørn T

Lenke til kommentar

Nå er det mer enn hastighet jeg vurderte da valget falt på Chrome. For meg er hele opplevelsen, samt grensesnittet, det viktigste når det kommer til nettlesere, ikke hvor raske de er i forskjellige tester. Uansett hvor rask Opera måtte bli vil jeg fortsatt velge Chrome, spesielt nå som de mest nødvendige tilleggene (1Password og Xmarks) er tilgjengelige.

 

Men for all del, bruk Opera hvis dere liker det best. Jeg vil ikke ha en verden hvor alle bruker de samme programmene, med mindre grunnen til dette er at det som blir brukt er fullstendig overlegent alt annet. Dette er ikke tilfelle med noen nettlesere.

Lenke til kommentar

Javaskriptmotoren er tydeligvis ikke praktisk for å måle opplevd ytelse derimot. Jeg opplever i de aller fleste tilfellene at etter å ha skrevet inn en addresse og trykket enter, så vedvarer en hvit bakgrunn for noen få sekunder. På denne tiden opplever jeg at konkurrentene, hovedsaklig Firefox, laster inn store deler av siden. Jeg blir derfor irritert mange ganger når Opera slår seg på bryste og hevder at de er raskest, når de for meg er treigere enn de fleste. Finnes det heller ikke noe som ligner på Adblock Plus?

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke ha en verden hvor alle bruker de samme programmene

Det er flere som bruker Chrome enn Opera da, såeh.. :p

Ja, og det er dumt, for Opera er (sikkert) en fantastisk nettleser :) Jeg mente det er bra med alternativer, og at vi unngår at alle bruker f.eks. Windows og Firefox, selv om dette hadde gjort det enklere for oss som utvikler nettsider.

 

Hva kommer forresten det lave brukerantallet av? Dårlig markedsføring, eller faller ikke produktet i smak hos den største delen av nettbrukerne?

Lenke til kommentar

============================================

RESULTS (means and 95% confidence intervals)

--------------------------------------------

Total: 249.2ms +/- 2.5%

--------------------------------------------

 

3d: 34.0ms +/- 5.2%

cube: 9.6ms +/- 7.1%

morph: 11.6ms +/- 5.9%

raytrace: 12.8ms +/- 4.3%

 

access: 29.8ms +/- 3.5%

binary-trees: 3.0ms +/- 0.0%

fannkuch: 14.2ms +/- 3.9%

nbody: 8.2ms +/- 6.8%

nsieve: 4.4ms +/- 15.5%

 

bitops: 10.2ms +/- 10.2%

3bit-bits-in-byte: 1.2ms +/- 46.3%

bits-in-byte: 2.2ms +/- 25.3%

bitwise-and: 1.0ms +/- 0.0%

nsieve-bits: 5.8ms +/- 9.6%

 

controlflow: 2.2ms +/- 25.3%

recursive: 2.2ms +/- 25.3%

 

crypto: 14.0ms +/- 8.9%

aes: 9.0ms +/- 9.8%

md5: 2.8ms +/- 19.9%

sha1: 2.2ms +/- 25.3%

 

date: 31.4ms +/- 2.2%

format-tofte: 11.4ms +/- 6.0%

format-xparb: 20.0ms +/- 0.0%

 

math: 25.2ms +/- 4.1%

cordic: 5.4ms +/- 12.6%

partial-sums: 16.4ms +/- 4.2%

spectral-norm: 3.4ms +/- 20.0%

 

regexp: 10.2ms +/- 5.5%

dna: 10.2ms +/- 5.5%

 

string: 92.2ms +/- 3.2%

base64: 16.2ms +/- 3.4%

fasta: 14.4ms +/- 4.7%

tagcloud: 23.8ms +/- 6.8%

unpack-code: 19.6ms +/- 3.5%

validate-input: 18.2ms +/- 3.1%

Lenke til kommentar

Folk flest har jo ikke prøvd mer enn 1 nettleser.

Resten følger trendene.

 

De som prøver andre, setter seg som regel ikke inn i det, og klager på alt som er annerledes.

 

Men det å velge mellom nettlesere er egentlig som å velge bil. En smakssak.

 

Opera har stor oppslutning i Østen bl.a.

Lenke til kommentar

Javaskriptmotoren er tydeligvis ikke praktisk for å måle opplevd ytelse derimot. Jeg opplever i de aller fleste tilfellene at etter å ha skrevet inn en addresse og trykket enter, så vedvarer en hvit bakgrunn for noen få sekunder.

Prøv å gå til Preferences -> Advanced -> Browsing -> Loading, og velg Redraw instantly.

 

Syns den nye versjonen av Opera er en stor forbedring fra tidligere. Kjedelig at ikke Linux versjon er ferdig ennå, men det kommer forhåpentligvis snart.

 

BTW: Alle benchmark-testene folk skriver her er totalt uinterresante. Med mindre dere sammenlikner med andre browsere har det null nytteverdi.

Lenke til kommentar

Eneste som plager meg i W7 her, er at hver fane i Opera er behandlet som et eget vindu.

 

Som mye annet i Opera er det bare å endre/slå av det du ikke liker av standardinnstillinger. Lim inn i adresselinja:

opera:config#UserPrefs|UseWindows7TaskbarThumbnails

Slå av denne, save, og restart Opera. Så er det ikke lenger en thumbnail per tab, men en per vindu.

 

Javaskriptmotoren er tydeligvis ikke praktisk for å måle opplevd ytelse derimot. Jeg opplever i de aller fleste tilfellene at etter å ha skrevet inn en addresse og trykket enter, så vedvarer en hvit bakgrunn for noen få sekunder. På denne tiden opplever jeg at konkurrentene, hovedsaklig Firefox, laster inn store deler av siden. Jeg blir derfor irritert mange ganger når Opera slår seg på bryste og hevder at de er raskest, når de for meg er treigere enn de fleste.

Sett denne til 0:

opera:config#UserPrefs|FirstUpdateDelay

Samme innstilling ligger også under Preferences -> Advanced -> Browsing -> Loading -> Redraw instantly.

 

Mange liker ikke å se innhold bevege seg under lasting, derfor er delay på som standard. Jeg har slått det av og lever godt med det.

 

De hevder forøvrig naturlig nok at de er raskest når de er målbart raskest.

 

Finnes det heller ikke noe som ligner på Adblock Plus?

http://my.opera.com/Lex1/blog/adblock-for-opera-analogue-of-adblock-plus-element-hiding-helper

http://www.fanboy.co.nz/adblock/opera/

http://fileforum.betanews.com/detail/AdBlock-Configurator-For-Opera/1252663378/1

http://my.opera.com/Tamil/blog/ad-block

 

Finnes sikkert flere også. Spør ikke meg om hva som er å foretrekke av disse siden jeg bruker den innebygde blokkeren sammen med en filterliste jeg har laget fra scratch, etterhvert jeg støter på nye sider med reklame jeg vil bli kvitt, noe som funker utmerket for mine behov.

Lenke til kommentar

@Simen1

 

Er du overrasket over Apple? Er ikke akkurat noen nyhet at de gjerne er i overkant eplekjekke...

 

 

Er en del ting som plager meg med Opera 10.50, men de blir vel fikset etter hvert.

 

F.eks. skulle Opera Sync gjerne synkornisert sessions også. Og jeg ønsker da vitterlig fortsatt å vise faner selv om jeg har i fullscreen.

Lenke til kommentar

Skulle ønske Opera lanserte en "light" versjon av nettlesern sin uten all den unødvendige søpla som widgets, irc klienter, epostklienter, torrent klienter, osv... alt jeg trenger er en nettleser.

So bruk nettlesaren, og ignorer resten. Eg bruker ingenting av det du nemner, men det plager meg ikkje at det er der.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...