Gå til innhold

Anette Sagen åpner nye Holmenkollen


Zeph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele saken er som en vits. Skjønner ikke at man kan lage så mye bråk av en bagatell. Fyren som uttalte seg i går om at han ikke brydde seg om hvem som hoppet først, derfor sendte han Romøren, er visst samme mann som hele tiden mente at Romøren skulle hoppe først.

 

- Jeg vil ha først!

* Du får ikke først, Jan skal få først, han vant avstemningen.

- Ok, men jeg bare prøver litt først, så kan Jan offisielt få først. :)

 

Det hele kunne vært løst om en annen en Romøren var først, og Romøren var "prøvehopper #2". Da hadde saken hatt langt mindre interesse i media.

Lenke til kommentar

Jeg hører til leiren som mener at dette er en idiotisk fillesak blåst langt utover alle tenkelige dimensjoner saken i det hele tatt kunne tenkes å få.

 

1. Anette Sagens første kommentar (fra VG, som siterer Helgeland Arbeiderblad):

"- Jeg visste at at de skulle teste bakken. Alt annet ville være unormalt. Det kunne faktisk være noe «krisegærnt» med bakken, og de ville vel ikke sette helsa mi på spill, sier Sagen til Helgeland Arbeiderblad."

 

2. Det var et prøvehopp. Helt uoffisielt, ville aldri stått i noen som helst bok - før nå, når det vil være et langt kapittel om "Første hopper-kontroversen".

 

3. Dere som hyler opp om at dette er usmakelig, usportslig, feil, feigt etc. Ville dere reagert hvis dere aldri hadde fått hørt om prøvehoppingen?

 

4. Det er snakk om skihopp i en stor bakke, noe som kan føre til alvorlige skader om noe skulle være feil (fart, evt kritisk designfeil som ingen har merket, etc). Hva er da mer naturlig enn at en erfaren skihopper tester bakken, på kveldstid, uten inviterte journalister, dagen før bakken innvies med brask og bram på direktesendt tv?

 

5. Anette Sagen hadde ikke selv anledning til å utføre prøvehopping kvelden før kvelden, da hun var på reise til Norge fra Japan. Som jeg sier i pkt. 1, Anette Sagen selv gir faen i det. Hun virker til og med som at hun faktisk støtter at de prøvehoppet.

 

6. Media, og de andre som har uttalt seg indignert på vegne av Sagen, bidrar ikke direkte til mer likestilling. De umyndiggjør faktisk den stakkars jenta, hun er ei voksen jente med bein i nesa (siden hun faktisk driver med skihopping, noe jeg synes er drit-tøft). Jeg tror hun klarer å si ifra selv. Hadde Sagen selv gått ut og fordømt Romøren slik som alle andre i Norge snart har gjort, så hadde jeg mistet respekten for henne. I stedet har mennesker jeg allerede har mistet respekten for klart å bevise at de ikke trenger min respekt (det ble litt knotete, men dere fatter poenget).

 

Hovedpoenget mitt er:

Slutt å lage storm i vannglass. Til dere som bruker argumentet "du får gjøre det først, men ikke før han som tapte loddtrekningen har prøvd litt" - det er ikke direkte gyldig i denne sammenheng. Det er ikke som å få første slurk av brusflaska, være førstemann til Nordpolen eller få det første kakestykket.

 

Det Romøren har gjort, kan sammenlignes med at en erfaren minerydder sendes ut i et ukjent minefelt for å sjekke om den nye supre minefinneren funker ordentlig, før de sender ut en som ikke har denne erfaringen med dette utstyret for å vise det frem for pressen. Det hadde jo vært litt kjedelig om presseoffiseren ble sprengt i fillebiter fordi minefinneren ikke oppdager miner som ligger mer enn 4 cm under bakken.

Lenke til kommentar

1. Anette Sagens første kommentar (fra VG, som siterer Helgeland Arbeiderblad):

"- Jeg visste at at de skulle teste bakken. Alt annet ville være unormalt. Det kunne faktisk være noe «krisegærnt» med bakken, og de ville vel ikke sette helsa mi på spill, sier Sagen til Helgeland Arbeiderblad."

Det er en uttalelse man kommer med når man forsøker å roe ned en opphetet situasjon ...

Hun har ikke noe å tjene på at denne "kranglingen" fortsetter. Hun startet det ikke, hun har ikke tjent noe på det, og hun har ingen glede av at det fortsetter.

 

4. Det er snakk om skihopp i en stor bakke, noe som kan føre til alvorlige skader om noe skulle være feil (fart, evt kritisk designfeil som ingen har merket, etc).

Vi snakker om en hoppbakke - ikke et jagerfly ...

 

Det er ikke noe problem å beregne maks.farten på hoppkanten som funksjon av avsatsen man starter fra, og hvordan man flyr fra hoppkanten og ned er ikke noe annerledes i 'kollen enn i andre bakker med tilsvarende unnarenn. Det er ikke "rocket science", akkurat ...

 

Og når var Romøren prøvehopper sist?

De kunne i det miste valgt en som er vant til å være første mann utfor i en nypreppet bakke, og så lot de denne furtne "Bærumsblondinen" få lov til å snike seg først i køen?

Lenke til kommentar

Mye riktig der, men for meg gikk alt i ball når du begynte med mineryddingen. Du bidrar vel selv til å "umyndiggjøre den stakkars jenta" der...

 

Greit, jeg ser den. La meg omgjøre presseoffiseren som skal presentere verktøyet til en ung minerydder, som riktignok har drevet med minerydding i noen år, men som allikevel ikke har erfaringen til den eldre minerydderen.

 

For, som sagt, jeg har enorm respekt for Anette Sagen og det hun driver med (jeg hadde aldri tørt). All ære til henne som skihopper og idrettsmenneske, og la oss nå tenke tilbake på 3. mars 2010 som den dagen en jente innviet vårt nye nasjonalanlegg i hopp, istedetfor dagen etter at noen prøvehoppere satte utfor den nye bakken fordi de ville kuppe åpningen. Så konspirasjonteoretiske kan vi ikke være.

Lenke til kommentar

Det virker som så mange i denne tråden går glipp av symbolverdien i dette. 1) Folket valgte at en kvinnelig skihopper skulle få æren av å være den første til å hoppe i bakken.2) Anette Sagen vant avstemmingen foran nettopp Romøren.3) Lederen av Kollenhopp gikk ut og sa at han ville at (den lokale helten) Romøren skulle hoppe først, og at det var feil å velge Sagen.4) Ledelsen ved Kollenhopp driter i folkeavstemmingen, Oslo Kommune (=the hand that feeds them) og sender utfor sin favoritt, Romøren, som førstemann.Hvordan kan så mange av dere avfeie dette med å si "big deal" ? Kvinnehoppere med Anette Sagen i spissen har møtt mye motstand i gubbeveldet i norsk hoppsport. Nettopp derfor var det viktig at hun skulle få æren av å være den første utfor bakken!

Lenke til kommentar

Det virker som så mange i denne tråden går glipp av symbolverdien i dette. 1) Folket valgte at en kvinnelig skihopper skulle få æren av å være den første til å hoppe i bakken.2) Anette Sagen vant avstemmingen foran nettopp Romøren.3) Lederen av Kollenhopp gikk ut og sa at han ville at (den lokale helten) Romøren skulle hoppe først, og at det var feil å velge Sagen.4) Ledelsen ved Kollenhopp driter i folkeavstemmingen, Oslo Kommune (=the hand that feeds them) og sender utfor sin favoritt, Romøren, som førstemann.Hvordan kan så mange av dere avfeie dette med å si "big deal" ? Kvinnehoppere med Anette Sagen i spissen har møtt mye motstand i gubbeveldet i norsk hoppsport. Nettopp derfor var det viktig at hun skulle få æren av å være den første utfor bakken!

 

1. Folket valgte hun skulle få være første offesielle hopper, ikke første hopper som testet bakken.

 

2. Hva har det å si??

 

3. Dette var noe han sa flere dager/uker før avstemningen var fullført, og selv om han mente dette var han også klar på at han stilte seg bak avgjørelsen om Sagen da det ble klart at hun skulle være første offesielle hopper.

 

4. Hva de driter i eller ikke har vel du like lite greie på som alle oss andre, men Oslo Kommune har også vært klar på at det skulle utføres testhopping.

Dette var det kollenhopp som ble bedt om å stille med utøvere til.

 

Synes du det ville vært forsvarlig å sende en hopper dame som mann utfor bakken uten å ha testet den først på direkte tv?

Hva ville blitt reaksjonen om noe viste seg å være galt og utøveren ble alvorlig skadet?

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Igjen ser man et bevis på feige ledere som straffer den på bunn mens de ansvarlige går fri.

At det i det hele tatt skulle være noen straff for å gjennomføre et godt planlagt prøvehopp tyder på at landslagsledelsen har blitt påvirket av media i alt for stor grad, og uttalelsene til Bråthen de siste dagene har vel vist dette ganske tydelig desverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...