Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dama på 15 år er gravid.. HJELP!


Gjest Stian

Anbefalte innlegg

Ja, så her er problemet.. Jeg er en gutt på 16 år, og har en kjæreste på 15, og vi frykter at hun kanskje er gravid. Hun skulle egentlig fått mensen på mandag, og no er det fredag og.. ja.. den er enda ikke komt. Så det vi lurte på var; Hvis hun er gravid, og vi har bestemt oss for å ta abort hvis det skjer, må foreldrene hunnes være med å ta aborten? Må de vite det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt OT kanskje, men er nysgjerrig. Må man oppgi hvem faren er? Kan leger anmelde hvis noen over 16 har samleie med noen som ikke er gamle nok?

Nå vet jeg ikke om man opplyse om hvem som er faren ved en abort, men jeg er rimelig sikker på at det i trådstarters tilfelle ikke vil resultere i straff. Selv om kjæresten hans er under 16 er aldersforskjellen så liten at det i praksis ikke straffes.

 

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

 

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom

 

  • a) handlingen er begått av flere i fellesskap,
  • b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,
  • c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller
  • d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

 

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/all/nl-19020522-010.html#196

Lenke til kommentar

Hvis hun er gravid, og vi har bestemt oss for å ta abort hvis det skjer, må foreldrene hunnes være med å ta aborten? Må de vite det?

Dette bestemmes av abortloven, der det står at kvinner under 16år ikke på egenhånd kan bestemme å gjennomføre abort. Jf abl. § 4.

 

Ellers så kan du lese litt på ung.no;

 

http://www.ung.no/graviditet/1826_Abort.html

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Er det ikke 16 du må være for å holde foreldrene utenfor?

Nja, njo... I utgangspunktet. Men det er en sannhet med modifikasjoner.

Om det er spesielle ting som taler for det så pliktes det ikke å informere foreldrene.

Typiske situasjoner der dette gjelder er dypt religiøse foreldre til en 15 åring som er gravid og man frykter æresdrap om de finner ut av det.

Lenke til kommentar

Så det er sagt. Hun er kjæresten din og derfor er det fult lovlig for dere å ha sex. end of discussion.

Med mindre hun og foreldrene hennes er noen kalde jævler og har lyst til å få litt ekstra penger, har en jævla god advokat, drit god til å lyve, møter på en dårlig dommer OG dem har tæl nok til å gjennomføre alt dette så har du ingen grunn til bekymring. Kjangsen for at du kan bli dømt i denne saken er vel like stor som å vinne i lotto.

På dette punktet er ikke loven så firkanta som mang skal ha det til.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alle svarene, men;

* Mensen kan være forsinket, hender ofte det - og trenger ikke å bety at noe er unormalt. Trenger ikke å ha noe med alderen å gjøre heller, forsinket mens kan man få når man er eldre også, det være seg på grunn av stress eller andre ting.

* Ta en graviditetstest, det kun den eneste måten dere kan få vite dette sikkert.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
I straffelovens paragraf 196 står det at den som har seksuell omgang med en som er under 16 år straffes med fengsel i inntil 5 år. I den samme lovparagrafen står det imidlertid at straff kan bortfalle dersom man er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

 

To vanlige ungdommer med en aldersforskjell på to år vil normalt bli ansett som jevnbyrdige. Jeg vil derfor tro at sannsynligheten for straff er svært liten. De færreste foreldre vil nok heller ikke anmelde et slikt forhold.

 

Det er veldig liten sannsynlig å bli straffet, så sant ikke dama påstår det var ufrivillig.

Lenke til kommentar

Som jeg leste noen hadde skrevet her før meg, så er det meget mulig at mensen er forsinket. Og i tillegg, vet hun i det hele tatt om hun har regelmessig mens? For øvrig kan det også vært lurt å ta en test, hvis den er positiv, ta en til.. Hvis den også er positiv, er det nok en stor sjanse for at hun er gravid. Vil for øvrig anbefalle ClearBlue tester. :) Funker bra.

Lenke til kommentar

Det er veldig liten sannsynlig å bli straffet, så sant ikke dama påstår det var ufrivillig.

 

Har ikke noe å si om hu sier det var frivilling. Forendrene kan andmelde han. Jenta har ingenting å si i saken.

Å bli anmeldt av foreldrene og å bli straffet er faktisk ikke det samme. En mulig anmeldelse vil trolig ikke ende med at trådstarter blir straffet, ihvertfall ikke hvis jenta ikke får uttale seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...