Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen hjelpe meg med dette spørsmålet?

 

Anser du at en bedrift er et mål eller et middel? Angi for hvem bedriften er et mål respektive

et middel.

 

 

(Svaret skal helst være en halv side, med Times 12. Jeg aner ikke hva jeg skal skrive for å få det så langt)

Endret av Lilla99
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg skrive et sammendrag av teksten Matilda av Roald Dahl på 50 ord på engelsk. I engelskboka min står teksten på 2 sider. Jeg vet at teksten er ganske mye lengre enn 2 sider, men vet noen om hva det kan være lurt å skrive. Jeg skal også ha en framføring på mandag om dette sammendraget. Noen som har tips, spesielt starten? Hva kan det være bra å begynne med?

Noen som har en erfaring å dele? Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært litt usikker ang. standpunkt karakter. Er det slik at hvis man får bedre karakter første termin enn andre termin, så står karaktern fra først som standpunkt? Og hvis man blir trekt til eksamen, er det da denne som blir standpunkt uansett om den er dårligere enn evt. karakter man ville fått uten eksamen?

Endret av Sondre
Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært litt usikker ang. standpunkt karakter. Er det slik at hvis man får bedre karakter første termin enn andre termin, så står karaktern fra først som standpunkt? Og hvis man blir trekt til eksamen, er det da denne som blir standpunkt uansett om den er dårligere enn evt. karakter man ville fått uten eksamen?

 

Standpunkt settes andre termin, uavhengig av karakteren du fikk i første termin. Eksamen regnes som en egen karakter.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært litt usikker ang. standpunkt karakter. Er det slik at hvis man får bedre karakter første termin enn andre termin, så står karaktern fra først som standpunkt? Og hvis man blir trekt til eksamen, er det da denne som blir standpunkt uansett om den er dårligere enn evt. karakter man ville fått uten eksamen?

Karakteren i første termin er bare veiledende. Det er karakteren i andre termin som teller, uansett om den er dårligere enn den til jul. Husk at standpunktkarakteren kun gjelder for avgangsfag. Dvs. at om du får 3 i norsk på slutten av VG1 så er det ikke den karakteren som skal telle, men den du får på slutten av VG3. ;)

 

Hvis du kommer opp til eksamen, vil du få en egen karakter for den. Både karakteren i faget og karakteren du fikk som standpunkt vil komme på vitnemålet.

Lenke til kommentar

Tenker at spørsmålsstilleren har fått jobbet litt selv med stoffet nå, slik at det går an å tipes litt. (Man bør jo ikke legge ut oppgavene for å la vær å jobbe med dem.)

 

a. Varme en veske i et vannbad. Hvis man tar vann i en kasserolle eller et glasskar eller noe slikt og varmer mot ytterveggen så vil vesken kunne bli utsatt for en forholdvis høy temperatur i selve kontaktflaten mot ytterveggen.

 

Hvis man så setter et lite glass inn vannmengden med en litt midre veskemengde i, så får man ikke en større kontakttemperatur i det innerste karet enn max 100 grader. Det innerste karet kan da ikke hvile mot bunnen.

 

Vet ikke om dette var forståelig.

 

b. Å tre et rør gjennom en kork, det er jo bare å ha en kork med et hull som har riktig størelse og så tre røret gjennom.

 

C. Å samle opp gass. Her behøver man et bøyd rør som gassen bubler ut i fra, mens det er senket ned i veske. Så bruker man et reagensglass som fylles helt opp med vann og snus opp ned i veskebadet. Så lar man gassbublene buble opp i røret.

 

Vet ikke om dette var til å forstå. Her skulle det nok a vært noen tegninger til forklaringene.

Lenke til kommentar

og en liten satan som som irriterer mg:

 

Lilevekte 2SO2 + O2 ----><----- 2SO3 der K = 5,0 *10^-1

a) I en blanding av de tre gassene er So3 = 3 M, =2 = 0,20 M og SO2 = 30 M. Vis at denne gassblandingen er i likevekt

 

Så hva er utrykket for likevektskonstanten? Vurdert å bruke den? Disse oppgavene er bare putte inn i formel oppgaver...

Lenke til kommentar

ok, men denne da::

 

I en beholder med volum 2dm^3 er det likevekt 4 mol HI hvor mange mol I2 er det i blandingen hvis vi starter med bare HI????? wtf liksom!!

K er 50

 

vær så snill å hjelp!!! fatter ingenting :(

 

 

OG DENNE: Den er KOMPLETT UMILIG , tror ikke en gang Einstein fatter denne:

CO2 + H2 ---><---- CO + H2O

 

VI blander sammen 3 mol CO2 og 3 MOL H2 i et kar med volum 1 dm3. K er 0,4. Finn konsentrasjonen av de forskjellige gassene når likevekten har innstilt seg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...