Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går 3. året på medier og kommunikasjon. Nå er det bare slik at vi kun har 10 timer mediefag og resten vanlige teoretiske fag + gym.

 

Irriterer meg stadig vekk over at vi har 10 timer norsk i uken, noe som er helt meningsløst da alle disse stort sett består i å ha nynorsk med en sur gammel dame.

 

Kunne heller tenke meg å ha engelsk isteden for det.

Lenke til kommentar

Heisann viss noen nerds kan hjelpe meg med disse så er jeg evig takknemelig: :D

 

Bestem antall vannmolekyler i en formelenehet magnesiumklorid med krystallvann, MgCl2 * xH20, når oppvarming av 4,066 g av saltet gir 1,906 g vannfitt magnesiumklorid?

 

Svaret skal bli 6

 

 

og den andre:

 

0,7980 g vannfritt kobbersulfat, CuSo4 tar opp vann slik at massen øker til 1,248 g. Hvor mange mol vann inneholder 1 mpl kobbersulfat med krystallvann?

 

EVIG takknenelig viss none kan hjelpe meg!!!

Haster litt!!!

Lenke til kommentar

Heisann alle sammen!

 

 

Sitter å gjør litt repetisjonsoppgaver i ny og ne, men står fast ved noen oppgaver..

 

1: Gjør rede for bakgrunnen til den franske revolusjon

2: Gjør rede for årsakene til utvandringen fra Norge til USA på 1800-tallet

3: Forklar begrepet parlamentarisme

 

Hadde vært vanvittig supert om noen kunne gitt et kort kort sammendrag eller setninger på spørsmålene :thumbup:

 

 

Takk på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar

Heisann viss noen nerds kan hjelpe meg med disse så er jeg evig takknemelig: :D

 

Bestem antall vannmolekyler i en formelenehet magnesiumklorid med krystallvann, MgCl2 * xH20, når oppvarming av 4,066 g av saltet gir 1,906 g vannfitt magnesiumklorid?

 

Svaret skal bli 6

Haster litt!!!

 

Løsningen blir vel noe i denne retning.

chart?cht=tx&chl= \frac{4,066-1,906}{1,906} = \frac{95,21}{n\cdot 18,02} \Rightarrow n \approx 6

 

Kan komme tilbake til neste senere dersom ingen har servert en løsning i mellomtida.

Lenke til kommentar

Hei!

Trenger hjelp med å oversette noen spanske setninger:

 

Mexico er det 14 største landet I verden og har omtrent samme størrelse som hele vest europa.

 

Mexico er størst folkeriket spansktalende land.

 

Mexico er det mest besøkte landet I hele verden og har vært et populært land for turister I mange år.

 

 

Mexico dekker nesten to millioner kvadratkilometer (seks ganger Norges areal)

 

 

Få land i verden har et så stort særpreg innen alt fra mat, musikk, dans, folkekunst og folkedrakter.

 

Mat som, taco, fahitas, og burritos, stammer fra Mexico..

 

Tusen takk!!

Lenke til kommentar

Heisann viss noen nerds kan hjelpe meg med disse så er jeg evig takknemelig: :D

 

Bestem antall vannmolekyler i en formelenehet magnesiumklorid med krystallvann, MgCl2 * xH20, når oppvarming av 4,066 g av saltet gir 1,906 g vannfitt magnesiumklorid?

 

Svaret skal bli 6

 

 

og den andre:

 

0,7980 g vannfritt kobbersulfat, CuSo4 tar opp vann slik at massen øker til 1,248 g. Hvor mange mol vann inneholder 1 mpl kobbersulfat med krystallvann?

 

EVIG takknenelig viss none kan hjelpe meg!!!

Haster litt!!!

CuSO4 har molvekt ca 159,61

Med metoden fra del a, får vi:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{0,7980}{1,248 - 0,780} = \frac{159,61} {n\cdot 18,02} \Rightarrow n \approx 5

 

Det betyr at CuSO4 med krystallvann skulle være CuSO4*5H2O.

Når dette er kjent bør spørsmålet kunne besvares.

Lenke til kommentar

Idag fikk vi et nytt prosjekt i mediefaget, dette dreier seg om å skrive en blogg - og etterhvert markedsføre den.

 

Var ei i klassen som spurte læreren om de kunne "tvinge" oss til å poste blogginnhold på facebook. Når jeg sier tvinge mener jeg å sette lavere karakter på oss bare fordi vi ikke vil spamme facebook med en dum skoleblogg.

 

Så mitt spm er om de har lov til å "utpresse" oss til å poste blogginnhold på facebook for så å få en bedre karakter?

Lenke til kommentar

Idag fikk vi et nytt prosjekt i mediefaget, dette dreier seg om å skrive en blogg - og etterhvert markedsføre den.

 

Var ei i klassen som spurte læreren om de kunne "tvinge" oss til å poste blogginnhold på facebook. Når jeg sier tvinge mener jeg å sette lavere karakter på oss bare fordi vi ikke vil spamme facebook med en dum skoleblogg.

 

Så mitt spm er om de har lov til å "utpresse" oss til å poste blogginnhold på facebook for så å få en bedre karakter?

 

Har lærern din ment at dere skal plublisere på facebook?

Lenke til kommentar

hei, jeg tar fysikk 1 som privatist, skal ha eksamen til jul.

Det jeg lurer på er om jeg kan hele pensumet og kan forklare forsøkene, kan jeg alt jeg trenger å kunne? Spør sensor om andre emner enn pensum?

 

takk for svar:)

Sensor får vel ikke lov å spørre om annet enn pensum og det som står i læringsplanen.

Lenke til kommentar

Idag fikk vi et nytt prosjekt i mediefaget, dette dreier seg om å skrive en blogg - og etterhvert markedsføre den.

 

Var ei i klassen som spurte læreren om de kunne "tvinge" oss til å poste blogginnhold på facebook. Når jeg sier tvinge mener jeg å sette lavere karakter på oss bare fordi vi ikke vil spamme facebook med en dum skoleblogg.

 

Så mitt spm er om de har lov til å "utpresse" oss til å poste blogginnhold på facebook for så å få en bedre karakter?

 

Har lærern din ment at dere skal plublisere på facebook?

 

ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...