Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

a) 5-2^4*(4-3)^3*2^-3

 

Først må det gjørest om til enkle tall. Da begynner vi med parantesen.

 

5-2^4*1^3*2^-3

 

Deretter potensene

 

5-16*1*0,125

 

Så gangene

 

5-2

 

Så til slutt minus

 

3

 

a) Forstår ikke hva du mener her.

 

a) Denne oppgaven er umulig. Eneste informasjonen vi har på tanken er omkretsen, og de ber om høyden, volumet OG arealet. Mistenker at gutten er et referansepunkt du må bruke for å finne sånn ca-høgd på tanken.

Lenke til kommentar

f)

 

1)

Det er 12 mulige utfall og du skal finne sannsynligheten for at ett av disse inntreffer. Vi går ut fra at det er like stor sannsynlighet for alle utfallene, så det blir 1/12.

 

2)

Vi vet fra oppgave a) at sannsynligheten for å få 12 første gangen er 1/12. Sannsynligheten for å få 12 begge gangene er (1/12)*(1/12)=1/144.

 

3)

Lag en oversikt over utfallene som blir mindre enn 6. F.eks.

1 + 1 = 2

1 + 2 = 3

1 + 3 = 4

.........

4 + 1 = 6

 

Totalt antall utfall er 144, så svaret blir (antall utfall som gir < 6)/144

 

Edit: Jeg leste feil. Det er litt sent gitt.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

f)

 

1)

Det er 12 mulige utfall og du skal finne sannsynligheten for at ett av disse inntreffer. Vi går ut fra at det er like stor sannsynlighet for alle utfallene, så det blir 1/12.

 

2)

Vi vet fra oppgave a) at sannsynligheten for å få 12 første gangen er 1/12. Sannsynligheten for å få 12 begge gangene er (1/12)*(1/12)=1/144.

 

3)

Lag en oversikt over utfallene som blir mindre enn 6. F.eks.

1 + 1 = 2

1 + 2 = 3

1 + 3 = 4

.........

4 + 1 = 6

 

Totalt antall utfall er 144, så svaret blir (antall utfall som gir < 6)/144

 

Edit: Jeg leste feil. Det er litt sent gitt.

 

Takk Horrorbyte :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det noen som kan løse denne oppgaven for meg

 

 

Roger er ute og prøvekjører den nye motorsykkelen sin. Farten de første sekundene av turen hans kan beskrives ved hjelp av funksjonen v gitt ved

v(x)=100− 100 1,58x

Her er v(x) antall kilometer i timen x sekunder etter at han startet.

a) Regn ut v(0) . Hva betyr dette svaret i praksis? b) Tegn grafen til v i et koordinatsystem. Bruk x-verdier fra 0 til 10. c) Etter hvor lang tid hadde han farten 90 kilometer i timen?

Etter en tid begynte han å bremse. Farten hans like etter at han begynte å bremse, kan beskrives ved hjelp ved funksjonen b gitt ved

b(x)=100−1,86x Her er b(x) antall kilometer i timen x sekunder etter at han begynte å bremse.

d) Tegn grafen til b, og finn ut hvor lang tid det tok fra han begynte å bremse til han stoppet helt opp.

 

 

og

En skole var med i en elevundersøkelse. Blant annet ble elevenes trivsel og elevenes motivasjon for å lære undersøkt. 440 elever svarte på undersøkelsen. Resultatene viste at

 

411 elever trives på skolen (sosial trivsel)

223 elever er motiverte for å lære (faglig motivasjon)

7 elever trives ikke på skolen og er heller ikke motivert for å lære

Vi velger tilfeldig en elev som har svart på undersøkelsen.

a) 1) Finn sannsynligheten for at eleven trives på skolen. 2) Finn sannsynligheten for at eleven ikke trives på skolen.

b) Finn sannsynligheten for at eleven trives på skolen og er motivert for å lære.

c) Finn sannsynligheten for at eleven enten trives på skolen eller er motivert for å lære eller begge

deler.

 

 

 

Martin låner 75 000 kroner til 19,8 prosent effektiv rente per år. Han betaler verken rente eller avdrag de første 12 årene.

a) Hvor stor vil gjelda hans være etter 12 år? b) Forklar at gjelda til Martin etter x år kan skrives ved funksjonen f gitt ved

f(x)=75000⋅1.198x c) Tegn grafen til f. Bruk x-verdier fra 0 til 12.

d) Forklar hvorfor 19,8 prosent rente per år er tilnærmet det samme som 1,5 prosent rente per måned.

Endret av Jente90
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til dere her inne:

 

Hadde følgende fag i vg2: fellesfag + S1, KJ1, FY1, BIO1

I vg3 hadde jeg: fellesfag + S2, KJ2, BIO3.

 

Spørsmålet mitt er egentlig om jeg kunne droppet S2, og tatt opp et annet programfag som privatist? Isåfall, kan jeg ta et vg2 fag som vil gjelde?

 

mvh

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til dere her inne:

 

Hadde følgende fag i vg2: fellesfag + S1, KJ1, FY1, BIO1

I vg3 hadde jeg: fellesfag + S2, KJ2, BIO3.

 

Spørsmålet mitt er egentlig om jeg kunne droppet S2, og tatt opp et annet programfag som privatist? Isåfall, kan jeg ta et vg2 fag som vil gjelde?

 

mvh

 

 

Jepp, du kan ta opp et nytt fag og fjerne S2-karakteren. Litt usikker på om du kan ta vg2-fag, men det regner jeg med. Send en e-post til privatistkontoret og spør de.

 

 

Lenke til kommentar

Gjelder regelen om at man må sitte til kl. 13:00 under heldagsprøver over hele landet?

På VGS? Aldri hørt om en slik regel. Vi må i hvert fall sitte til kl. 10, etter det kan man gå når som helst.

Heldagsprøvene våre varer fra 9.00 - 14.00 og ingen får lov til å gå før 13.00, selv om alle ferdige (skjedde i fjor). Jeg synes det rett og slett er idiotisk.

Lenke til kommentar

Heldagsprøvene våre varer fra 9.00 - 14.00 og ingen får lov til å gå før 13.00, selv om alle ferdige (skjedde i fjor). Jeg synes det rett og slett er idiotisk.

Hva skjer om man går "for tidlig"? De beste karakterene mine har jeg fått når jeg har gått tidlig. Har man kontroll på pensum så er det ikke noe poeng å sitte lenger enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til dere her inne:

 

Hadde følgende fag i vg2: fellesfag + S1, KJ1, FY1, BIO1

I vg3 hadde jeg: fellesfag + S2, KJ2, BIO3.

 

Spørsmålet mitt er egentlig om jeg kunne droppet S2, og tatt opp et annet programfag som privatist? Isåfall, kan jeg ta et vg2 fag som vil gjelde?

 

mvh

 

 

Jepp, du kan ta opp et nytt fag og fjerne S2-karakteren. Litt usikker på om du kan ta vg2-fag, men det regner jeg med. Send en e-post til privatistkontoret og spør de.

 

Men må dette være innefor realfagsområdet? Eller kan jeg f.eks velge rettslære eller markedsføring? De fleste vg3 fag bygger på det faget du hadde i vg2. Som f.eks Kjemi 2 bygger videre på Kjemi 1.

Lenke til kommentar

Gjelder regelen om at man må sitte til kl. 13:00 under heldagsprøver over hele landet?

På VGS? Aldri hørt om en slik regel. Vi må i hvert fall sitte til kl. 10, etter det kan man gå når som helst.

Heldagsprøvene våre varer fra 9.00 - 14.00 og ingen får lov til å gå før 13.00, selv om alle ferdige (skjedde i fjor). Jeg synes det rett og slett er idiotisk.

Vi fikk gå etter klokken 10.00

 

Hørtes, som du sa, idiotisk ut å måtte sitte så lenge hvis man er ferdig før.

Lenke til kommentar

Har sett meg lei av S1 matte nå, og har egentlig bare lyst til å slutte. Ikke noe i faget interesser meg, hva er det jeg skal bruke likninger og logaritmer til om jeg skal studere økonomi?

 

Anyways, til spørsmålet mitt. Mine programfag for øyeblikket er økonomistyring (5t), engelsk (5t), S1 (5t) og geofag x (3t). La oss si jeg slutter i S1, og heller tar opp 2P som privatist. For det første, kan geofag x og matte 2P stå på samme vitnemål? Eller er geofag x bare ett tilbud for de med S/R-matte? I tredje må jeg bygge på to av mine nåværende fag (dvs. økonomi og ledelse (5t), og samfunnsfaglig engelsk (5t)). Om jeg i tredje klasse tar ett tredje fag (5t), vil jeg da ha nok fag/timer til å få generell studiekompetanse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...