Gå til innhold

LOST 6x3: "What Kate Does" (USA)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grei episode, men med en vill cliffhanger! Blir moro å se Claire igjen.

 

Og vis det er slik at flyet er 1mnd seinere enn org. tidslinje så kan det jo stemme med når Claire føder ca.??

Må si jeg ikke liker Jack noe særlig, han blir for mye løpe rundt å leke sjef og herse med folk x)

Endret av CThomassen
Lenke til kommentar

jack er teit fordi han leker sjef hele tiden.. Men egentlig er det vel noe av "sjarmen" med den karakteren også..

 

b-real: vi er ikke teite, bare fordi vi "klager" over kvaliteten på episoden. Vi klager strengt tatt ikke, bare stadfester det faktum, at episoden var litt under pari, med tanke på at dette er siste sesong. Ingenting galt med det, og det gjør oss ikke teite. Om ikke annet, så er det faktisk litt sunt å kritisere en serie, selv om man er en stor tilhenger.

Lenke til kommentar

Jeg forventet en litt mer down to earth-episode denne gangen, etter den voldsomme sesongstarten sist, men jeg ble nesten positivt overrasket over episoden, for jeg likte den veldig godt. Artig at Kate og Claire også i tidslinje 2 ender opp med et godt forhold, og at det nok en gang er Ethan som tar seg av en gravid Claire. Veldig morsomme detaljer. Massive frysninger når Dogen fortalte Jack at det samme skjedde med søsteren hans, etterfulgt av Claire som french chick #2 i skogen der. Herlig cliffhanger, og ventetiden på neste episode blir uutholdelig. :D

 

Noen tanker omkring Kate forresten, og det hun sa til Claire om at "would you believe me if I told you I was innocent?". Dette virker å hinte frempå om at Kate ikke har gjort noe galt i denne tidslinjen, men heller blitt "framed".

I sesong 1 var hun alltid tilbakeholden på informasjon til de andre på øya om hva hun hadde gjort, men hun løy hvertfall aldri og sa at hun var uskyldig. Noe jeg ikke ser noen grunn til at hun skulle gjøre overfor Claire heller.

 

Forøvrig også interessant at Kate forandrer hva hun sier til taxisjåføren i denne episoden kontra forrige episode. Det samme har vi opplevd tidligere, i forrige sesong når de var samla på havna, og vi over flere episoder så scenen fra forskjellige vinkler og at karakterene stadig forandret litt på hva de sa. Mange har ment at dette bare er feil fra produsentenes side, noe som har blitt avkreftet av Jack Bender som påstår at akkurat det med havnescenen var gjort bevisst, og at det er en mening med det.

Jeg tenker at vi muligens uten å være klar over det ikke bare er vitne til EN alternativ tidslinje/flashsideways, men flere. NOE må det hvertfall være, for det ligner ikke LOST-folkene å rote til sånne detaljer.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Spennede episode dette :)

 

Jeg forventet en litt mer down to earth-episode denne gangen, etter den voldsomme sesongstarten sist, men jeg ble nesten positivt overrasket over episoden, for jeg likte den veldig godt. Artig at Kate og Claire også i tidslinje 2 ender opp med et godt forhold, og at det nok en gang er Ethan som tar seg av en gravid Claire. Veldig morsomme detaljer. Massive frysninger når Dogen fortalte Jack at det samme skjedde med søsteren hans, etterfulgt av Claire som french chick #2 i skogen der. Herlig cliffhanger, og ventetiden på neste episode blir uutholdelig. :D

 

Noen tanker omkring Kate forresten, og det hun sa til Claire om at "would you believe me if I told you I was innocent?". Dette virker å hinte frempå om at Kate ikke har gjort noe galt i denne tidslinjen, men heller blitt "framed".

I sesong 1 var hun alltid tilbakeholden på informasjon til de andre på øya om hva hun hadde gjort, men hun løy hvertfall aldri og sa at hun var uskyldig. Noe jeg ikke ser noen grunn til at hun skulle gjøre overfor Claire heller.

 

Forøvrig også interessant at Kate forandrer hva hun sier til taxisjåføren i denne episoden kontra forrige episode. Det samme har vi opplevd tidligere, i forrige sesong når de var samla på havna, og vi over flere episoder så scenen fra forskjellige vinkler og at karakterene stadig forandret litt på hva de sa. Mange har ment at dette bare er feil fra produsentenes side, noe som har blitt avkreftet av Jack Bender som påstår at akkurat det med havnescenen var gjort bevisst, og at det er en mening med det.

Jeg tenker at vi muligens uten å være klar over det ikke bare er vitne til EN alternativ tidslinje/flashsideways, men flere. NOE må det hvertfall være, for det ligner ikke LOST-folkene å rote til sånne detaljer.

 

Intresangt, nei LOST folkene er nøye på detaljer, men skjønner dog ikke hva som er poenget med å endre det

Lenke til kommentar

What Kate Does(Hva Kate Gjør)

689a9fd37cba6a288edec19.jpg

 

Som sikkert noen få husker så hadde vi en annen episode som var sentrert rundt Kate som het nogenlundene det samme. Den het "What Kate Did", og var en episode i sesong 2. Som er rundt 4år siden.

 

Jeg har aldri likt Kate-episoder, men denne episoden var en jeg likte litt mer enn de fleste av episodene hennes. Men ikke på grunn av Kate, men handlingen som var side-plottet i episoden det med Sayid og Jack sin vilje til å gjøre ting.

 

Episoden hadde også 2 ting som er veldig felles med Kate-sentrerte episoder:

- Kate gråter

- Kate har problemer med loven

 

Det var på en måte også bra å slippe Flocke/Locke, Ilana, Sun, Frank, Ben og Richard i episoden. Følte det trengtes å ha fokuset bare på en av gruppene i denne episoden siden det heller ikke var noe dobbeltepisode, naturligvis. Å det kommer garantert til å bli veldig mye sentrert rundt Flocke/Locke de neste episodene, garantert.

 

I helheten ikke en dårlig episode. Jeg antar at mange "grådige"/lite tolmodige fans ville at svarene skulle komme i store puljer. Men ærlig talt, ville det vært noe gøy? "What Kate Does" hadde en framgang som var grei nok. Det var en episode veldig lik sesong 1, hvor Sci-Fi delen var veldig tilbaketrukket med drama-delen av Lost i fokus.

 

Sayid = Judas/Jack = Jesus eller John(En av de nærmeste vennene til Jesus)

Sikkert noen som husker gruppebildet i forbindelse med promoteringen av sesong 6, når jeg tenker over det kan det ha vært en stor pekepinne på hva som skjer med Sayid denne sesongen. Og denne episoden gjorde det veldig tydelig. Så hva er Jack? John eller Jesus? Og er Sayid virkelig Judas?

 

Er gangske sikker på at MiB ikke styrer Sayid på noen måte. Fordi de viste liksom realtime-hendelsene i siste episode av sesongstarten. Vi har Flocke her(som MiB) kontrollerer, også har vi Sayid som våkner til live igjen her samtidig på et annet sted på øya. Å jeg tviler på at MiB kan kontrollere to døde personer samtidig.

 

Likte forresten samtalene Miles og Hurley hadde med Sayid. Zombie-snakking er det vi elsker på Lost. Alle forventet jo sesong 7: "The Zombie season". Serien trenger litt "comic-relifs" tiltross for at serien er ferdig snart og ting lett kan gå litt fort i de kommende episodene. Og den lille kommentaren Sawyer hadde om at tortureren og barneskytern fikk en ny sjanse var både morsom og trist.

 

Det rundt pillen likte jeg og. Vi trodde vel alle at da Dogen sa den var giftig at den var giftig som at Sayid vil dø av. Men det jeg lurer på virkelig er om den virkelig var giftig i den forstand at han dør, eller om han da blir kvitt dette "mørket" som går rundt.

 

Men det jeg virkelig likte var hvordan Dogen avslørte han ikke var fra øya, ikke at jeg trodde det utgangspunktet. Kombinert med kommentaren om Richard Flocke kom med, kan jo være et pekepin om at Dogen(og kanskje flere Others) var slaver eller passasjerer på Black Rock. Men jeg har større tro på at det forskjellige hendelser som har ført flere til øya. Pluss at kanskje Ben og Richard har da i tilegg fått inn folk når de har vært vekke fra øya.

 

Dogen var også veldig god i denne episoden. Likte han mye bedre enn sist. Han viste seg fra sider som menneskeligjorde karaktern hans veldig mye, snakkingen med Jack, spinne baseball`en, til å skrive brev til julenissen(?) på den gamle skrivemaskinen. Selv om han fremdeles krytpisk og krevende. Temple Others fremsto også i helheten mer vennligere da de startet å se på 815`erne som likeverdige og allierte. Med unntak av Aldo(som Claire fjerna som vi ikke trenger å bry oss om mer), men generelt sett begynner jeg å like dem. Og spesielt Lennon som fremstår som virkelig rolig fyr for å være en others.

 

Aldo`s retur

94abe78d081f592441aedce.jpg

Nøyaktig 3 år og 2 dager siden sist gang(49/50 episoder siden), og karaktern har blitt bekreftet død av produsentene i tilegg. Senere sa Damon Lindelof som hostet panelet til It`s Alaways Sunny In Philidelphia på Comic-Con 08 at han bare ble slått ut. Som han da gjorde.

 

Skuespillern bak karaktern er veldig dyktig, og jeg har vært fan av han i et par år. Kanskje noen folk her er kjent med Rob McElhenney fra "It`s Alaways Sunny In Philidelphia" som han har lagd og spiller i. Bare elsket den nye Aldo. Han var tydelig forbanna på Kate forsatt. Han var også veldig Miles-ish med disse irritasjonene han kom med. "Im sorry, is this a press confrence?". Minte meg veldig om karaktern hans på Sunny, som forresten til tider er hvertfall nest-beste karaktern på den serien. Blir spenndene å se om flere Others retunerer. Tom kanskje?

 

Denne ukes Alternative tidslinje: Historien om Thelma og Louise

800px6x03hellonewmommy.jpg

(Husker ikke hvem som var blond og hvem som var brunette, så den tar jeg ikke videre)

 

Klassisk Lost er at de må starte med sånn "Previously On Lost", i selve episoden og. Men det var jo ikke forgjeves(merkelig også hvordan dialogen plutselig endret seg og), det var det lille blikket Kate hadde på Jack. Hva var det liksom? Er det noe som vil bli spilt videre på? Historien med Claire var som forventet, paret som skulle få Aaron var ikke i stand eller lenger et par så Aaron endte alikevel opp hos Claire. Episoden var veldig uforutsigbar, frem til sykehuset.

 

Ethan Rom, nei Goodspeed. Ikke bare var han ikke på øya(som av en eller annen grunn er under vann), men han var totalt anderledes. Han var rett og slett Goodspeed, så bra å få siste bekreftelsen også på at han var sønnen til Horace og Amy(ikke at jeg ante noe på det). Det er skummelt hvor mye som kan ha blitt endret.

 

Eksempler på hva :

- Boone fikk aldri med Shannon på flyet(og i tilegg det forklarer og fjerner Maggie Grace sitt fravær fra sesongstarten)

- Ben endte aldri opp på øya

- Jack skilte seg aldri med Sarah(ekskona hans, hu fra Modern Family), så Jack har kanskje barn i alternative tidlinjen siden Sarah var gravid når hun møtte "junkie-Jack" i "Trough The Looking Glass"

- Sun lærte seg faktisk aldri engelsk(forklarer, scenen i sesongstarten også)

 

 

Håper på mer intrisange og informasjonsfulle Flash-sideways i fremtiden. Dette var et utrolig kjedelig Flash-sideway for å være ærlig. Å det var egentlig bare det som trakk episoden veldig mye ned. Litt merkelig også hvordan det i fjor var episode 3 av den sesongen som var oppturen, mens her i denne sesongen var episode 3 mer en nedtur, men det er nesten å forventa av en Kate-episode.

 

Anyways, 15 episoder igjen til det vi har ventet på i flere år.

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

Har ikkje heilt hengt med her på forumet så har ikkje fått med meg alle teoriar, men stussa på eit par ting her.

 

- Jack skilte seg aldri med Sarah(ekskona hans, hu fra Modern Family), så Jack har kanskje barn i alternative tidlinjen siden Sarah var gravid når hun møtte "junkie-Jack" i "Trough The Looking Glass"

 

Har han ikkje skilt seg, korleis veit vi det?

 

- Sun lærte seg faktisk aldri engelsk(forklarer, scenen i sesongstarten også)

 

Er dette sikkert? Min første tanke var at ho kanskje såg ein moglegheit til å komme seg vekk frå Jin på flyplassen. Sidan dei har eit litt lunkent ekteskap der.

Lenke til kommentar

Før jeg setter i gang:

Uansett hva, har hver eneste Lost-sesong en episode som blir veldig dårlig likt. Basert på reaksjoner på en del forumer, så skjedde det med denne.

 

Sesong 1 – «Whatever the Case May Be», som har blitt slaktet for å avbryte spenningen om «the hatch», Claire, Ethan og heller fokusere på en koffert som inneholder våpen og Kates lekefly. Den inneholder en flashbackhistorie som ikke svarte på hva Kate gjorde, men viste heller Kate rane en bank.

Sesong 2 – Den som har fått mest refs er «Fire + Water». En episode som jeg liker veldig godt pga det er et dykk inn i den psykologiske verdenen til Charlie. Det er en episode med surrealistiske elementer, narkotika, religion, ild og vann. Kanskje derfor ble den så dårlig mottatt.

Sesong 3 – Denne sesongen har vært så uheldig å ha to episoder. «Exposé» og «Stranger in a Strange Land», men «Exposé» er god TV og universielt sett er SIASL den som er svakest. Jeg bruker ikke ordet dårlig, fordi hvis en episode av Lost er dårlig, så ser det veldig dårlig ut for TV nå til dags. SIASL hadde uinteressante karakterer, uinteressant historie og mange plot-elementer som ble glemt etterpå. Men dette her er ironisk nok Lost sin viktigste episode, fordi takket være denne fikk vi en slutt-dato.

Sesong 4 - «Something Nice Back Home». Streiken kuttet ned 16 episoder til 13, og så har vi en historie om Jacks blindtarm, en historie vi vet får en fin slutt, fordi han lever i Los Angeles etterpå. Denne er også veldig undervurdert.

Sesong 5 - «He's Our You». Til tross for Radzinsky, noen flashbacks og en utrolig, utrolig god cliffhanger, så var enkeltes motivasjoner i episoden ikke helt på plass. Dette var sesongens svakeste, og nok en gang, ulike ting ble glemt.

Sesong 6 – Ja, godt vi egentlig fikk unnagjort den «sesongens svake» allerede i episode 3. Etter første viewing var tanken min: «That's it?» etter episodens slutt, men jeg likte episoden mye bedre etter andre viewing i dag.

 

Vel, ikke få feil inntrykk, jeg har definitivt ikke helt samme smak som den gjennomsnittlige Lost-fan. Min favorittepisode er ikke «The Constant», Exposé ville jeg kanskje plassert i topp 30 episoder, sesong 2 er en fryktelig undervurdert sesong og jeg finner mange gode ting i SIASL. Hvis jeg i det hele tatt skulle plassere en episode som svakest ville det vært en som ikke er nevnt her engang. (Bonuspoeng til den som gjetter det :p ).

 

Uansett hva, Lost trenger disse episodene. Av ulike grunner selvfølgelig, men med en gullrekke av episoder, tror jeg en episode, som er ikke helt like spennende som de foregående, vil miste effekten. Dette skjedde i sesong 5 for eksempel. Vi ble pumpet med herlige historier i «This Place is Death», «316», «The Life and Death of Jeremy Bentham» og «LaFleur». Fire forskjellige, unike og fantastiske episoder, men «Namaste», som er en veldig god episode, den ble i DarkUFO kalt av noen postere for «årets første filler». Selv om det var en episode der mye skjedde, så skjedde det visst ikke nok for å tilfredstille den typiske Lost-seer. (Den typiske Lost-seer liker en episode der «mye skjer». Er ikke i den gruppen dog).

 

Men av andre grunner er det veldig mange Lost-seere som elsker kjærlighetsdramaet. Derfor er det nok mange som likte denne episoden for dette. Jeg selv synes kjærlighetstemaer er fint, og det er ganger da jeg virkelig interesserer meg for det, men akkurat nå er det mye annet som er mer appellerende.

 

 

Begynner Lost å følge en gjenkjennelig formel? Jeg snakker om sesong 1 av Lost som har en todelt sesongpremiere, slik de gjorde i sesong 6. Begge var multicentric, og mye likt skjedde i disse premierene. Så mye at jeg ikke trenger å nevne det. Og episoden som følger er den første som har en person som er sentrert i historien. Episoden heter Tabula Rasa og følger Kate der vi nettopp har lært at hun er en flyktning.

 

- I Tabula Rasa dro de ned spenningen en del. Faktisk, en god del. Det gjorde de her også. Denne episoden var veldig mye roligere.

- Første flashsideways episode med en sentrert karakter. Tabula Rasa var første flashback-episode med sentrert karakter.

- Begge er episode 3 og kom etter en dobbeltepisode.

- Sayid og Jack er begge sentrale i episoden og har mye screentime.

- Sawyer kommer seg vekk fra folket og ut i jungelen. Sayid råder han til å ikke fortsette i Tabula Rasa, fordi monsteret vil ta han, mens her er det Dogen som sier det (indirekte). Begge gangene har Sawyer en 9mm pistol. I Tabula Rasa mangler han bare pistol-clippet.

- I Tabula Rasa letere Sawyer etter verdifulle gjenstander fra de døde som han skal gi til seg selv, mens her leter han etter en verdifull gjenstand som han skulle gi til Juliet, som nå er død. I begge disse tilfellene blir han møtt, alene, av en kjent karakter. Kate her, Jack i sesong 1.

- Kate har marshalens 9mm i baklomma i begge episodene. Her har hun det når hun tar Claire ut til hospitalet, mens i Tabula Rasa har vi den morsomme scenen der Hurley ser den.

 

Ja, det er kanskje litt apophenia det her, trekker tråder der hvor det er ingen, men moro er det.

 

Sesongene koblet sammen. Til høyre for bindestreken er sesong 6.

 

01 Multi - Multi

02 Multi - Multi

03 Kate - Kate

04 Locke – Man in Black?

05 Jack

06 Sun og Jin – Sun og Jin

07 Charlie

08 Sawyer - Sawyer

09 Sayid - Sayid

10 Claire - Claire

11 Jack

12 Kate

13 Boone og Shannon

14 Michael og Walt

15 Charlie

16 Sawyer

17 Jin og Sun

18 Hurley - Hurley

19 Locke

20 Jack - Jack

21 Sayid

22 Kate

23 Finale (Multi)

24 Finale (Multi)

 

Der har jeg dekket 10 episoder. Deretter kan vi flette inn Ilana, Richard, Ben, Frank, Miles og vi har nesten alle.

 

What Kate Does

Sesong 6 - Episode 3

 

normal_6x03-whatkatredid485.jpg

 

Vi starter historien vår i tempelet. Til Giacchinos trommer går Lennon inn til Dogen, som skriver noe vi ikke får vite om i en skrivemaskin, og gir videre nyheten om Sayid som har våknet til live. Det jeg likte i denne episoden var hvordan den ga litt mer lys på gjenoppståelse og monsteret via den menneskelige form.

 

I forrige uke teoriserte jeg litt på hvorfor vannet var mørkt. Mulig det vannet var mørkt fordi Jacob var død eller fordi MIB har overtaket.. Vel, jeg tror det er MIBs kraft som dominerer øya. Det var Jacobs helende kraft som dominerte før. Jacob hadde overtaket. Nå er det MIBs sjel som har overtaket på øya, og dette vil utløse en krig som Charles Widmore og flere har sagt vil komme. Jeg tror det som har skjedd nå er at MIB har tatt Sayids kropp og Lockes sjel. Ja, det er de ordene jeg vil bruke. Grunnen til det er at kroppen til Locke har ingen tatt, fordi den lå i kista hele tiden helt til Ilana og resten av «shadow of the statue»-folket flyttet det. MIB har tatt sjela til Locke og kopiert kroppen hans. Han har Lockes minner, men også sine egne. Det var fint med denne episoden, for den gav oss rom til å tenke over dette. Alle kroppene MIB har tatt har død på øya. Han steppet vekk fra Flocke og inn i Alex Rousseau som sa: «I will hunt you down ... », MIB med andre ord, «You speak to me as if I were your brother», også MIB. MIB er en demon som bruker døde mennesker og poserer seg som noen kjær til andre mennesker. Dette gir mye mening med hvorfor Richard ville ha Paul tilbake (ellers kunne MIB ta over kroppen hans) og hvorfor The Others sender likene deres ut til havet etter å ha brent dem.

 

Hos Sayid er det litt annerledes. Ben ble leget i vannet i 1977, fordi Jacob hadde overtaket på øya, og han ble healet, slik som Jacob healte Locke etter at han falt ut av vinduet.

 

Nå har MIB overtaket og trenger seg inn i kroppen til Sayid, ødelegger den og snart kommer Sayid til å forsvinne fra sin egen personlighet. Han blir ett med den mørke entiteten.

Dogen sa at dette skjedde med Claire også. Jeg tror virkelig at hun døde i «The Shape of Things to Come» i det en RPG eksploderer huset hennes. Hele huset er et totalvrak, men Claire er i live. Hun er «claimed». Faktisk, hun har det helt fint utenom at hun er «a bit wobbly». En hodepine er alt som var igjen. Og hva med Sayid. Hans kommentar var: «a little light headed». Det er jo nesten samme kommentar. Miles sier også: «I wouldn't be too sure about that.» til Claire. I neste episode brukte han tiden på å se på Claire, fordi han skjønte hva som var på gang. Hun var «ikke levende». Slik var det også her.

 

Flash-sideways

 

normal_6x03-whatkatredid055.jpg

 

Som jeg lo godt da vi ser rumpa til Leslie Arzt og han roper ut: «Hey! I'm walking here! I'm walking here!» og ser han pakke sammen alle bagene og koffertene sine. I dette øyeblikket titter Kate på Jack og vi hører litt mystisk musikk. Er det fordi hun kjente ham igjen fra flyet, hun tok tross alt pennen hans. Eller er det fordi hun hadde en slags déjà vu-opplevelse som om hun har sett han i et annet univers. Noe sier meg at det er sistnevnte, som er utrolig kult. Taxien kjører videre og får med seg noe av Arzts bagasje. Ordentlig morsomt øyeblikk.

 

Under taxi-turen lurte jeg virkelig på om Claire ikke var gravid og derfor viste de ikke magen hennes. Kate var veldig røff mot henne og ikke kunne hun få med seg bagasjen. Så ser vi wide shotet av taxien som kjører vekk fra en gravid jente, alene uten noen ting. Det er mange ganger av Lost jeg gaper av sjokk (som regel av twister, cliffhangere og sjokkerende handlinger), og det skjedde her også. Jeg fikk så stor medfølelse for Claire og forstod meg ikke hvorfor Kate kunne være så tøff mot en nesten 9 måneder gravid jente. Dette er også tegn på at Adam Horowitz og Eddy Kitsis er flinke på å skrive karakterer.

 

Derfor likte jeg ikke scenene etterpå. Først etter at Kate sniker igjennom Claires bag får hun følelser for den gravide jenta. La hun ikke merke til magen hennes før hun tok titt på bildet? Hun fikk medfølelse for Claire etter å ha rotet i bagen hennes. Og så går Claire til bussholdeplassen som om ingenting har skjedd. Ikke ringe politiet. Jeg hadde på følelsen at Kate kom til å komme tilbake, men Claire endte opp med henne etter lite overbevisning. Det som reddet disse scenene var det nye musikktemaet til Giacchino. Det var skambra. Det høres når Kate ser bildet av Claire, under denne scenen ved holdeplassen og når Kate drar fra Claire i det siste flash-sidewayset. Den musikken gir meg litt Hitchcock-vibber. Får litt Elmer Bernstein-følelse av det, som om den kunne komme fra «Vertigo»? Det passer fint, fordi begynnelsen av sesong 1 episoden «Born to Run» er rett og slett verdens største Psycho-referanse. Til og med musikken, «Kate's Motel», kan minne om Bernstein-musikken fra filmen.

 

Jeg lurte virkelig på om Richard Malkins profeti kom til å satt i fokus igjen. Eller, kanskje i denne tidslinjen sier han at det er dødsviktig at hun gir bort barnet. Uansett, så ender Claire opp med å være mor til Aaron igjen. Slik Eloise Hawking fint sa det: «The universe has a way of course-correcting». Og apropos Aaron, ingen kjøper at hun bare kom på navnet fordi det lå og slang i bakhodet. Dette er tilknyttet til den andre tidslinjen. Aaron skal hete Aaron. Jeg tror at navningen av barnet er viktig. Hvorfor Aaron? Hennes svar til Eko var: «I just liked it», men jeg tror det barnet virkelig var ment til å hete Aaron for grunner vi ikke vet.

 

Men det store sjokket i flash-sidewaysene var å se Ethan. Ikke nok med at det var et sjokk, han var Dr. Goodspeed. Jeg grep om meg selv og gispet. Så prøvde hjernen min å sette ting på plass. «Hvordan, hvorfor, når...» og da kom jeg til konklusjonen om at ting urtatet seg annerledes på øya. Amy fødte Horace sin sønn, men så kom de seg av øya med ubåten. Det er noe jeg aldri har tenkt på, men Amy og Ethan må jo ha kommet seg på ubåten i forrige sesong. Orderen var at alle kvinner og barn skulle ombord på ubåten. Spørsmålet blir som følger: Kom Ethan tilbake til øya for å være sammen med The Others? Eller dro Amy og Ethan aldri sammen på ubåten og Amy er Amelia som vi så i «A Tale of Two Cities»? Uansett, Dr. Goodspeed var et fint gjensyn. «I don't want to stick you with needles if I don't have to,» var en morsom replikk. Så var det fint at han kom til Kate og Claire, fordi i den originale tidslinjen så kommer han til Lostiesene på denne tiden. Alle karakterene samler sammen på disse øyeblikkene som «ikke skjedde».

 

Har Claire på seg parykk? For ellers ser håret hennes flott ut i denne episoden. De gjenskapte det veldig bra i denne episoden. Bedre enn i forrige.

 

Pluss en liten shout-out til «Born to Run» igjen med at Kate brukte hennes falske navn Joan Hart.

 

Tempelet

 

I tempelet er våre karakterer lei av å stille spørsmål. Jack er tilbake i sitt rette element. Sawyer går ut, rett og slett. Dette er sesong 6, og selv om Sawyers kommentar til Kate virket som en referanse til sesong 3 storyen om The Hydra, så er dette annerledes. Dette er sesong 6, karakterene er lei av å være i skyggen og vil ha svar. Litt synd det kom så tregt, men det er litt av moroa.

 

Sayid blir torturert som i «Solitary». Dogen kaster noe aske over han, for å sjekke om han er MIB selvfølgelig. Og morsomt at Sayid har nå «The Sickness», som ble nevnt i «Solitary» også. Der har man også den scenen der han kaster Roberts gevær og sier: «I'm not sick!» til Rousseau noe hun svarer med: «I know». Det ble en realitet til slutt.

 

Dogen og Jack sine samtaler var interessante og fikk Dogen til å virke som en viktigere karakter enn sist uke. Likevel er jeg mye mer interessert i andre karakterer nå. Jeg er ikke helt sikker på om jeg likte at han sa: «...in charge of my people», som får hierarkien til The Others å virke litt for fleksibel og uplanlagt. Det ser ofte ut til at Ben svarer til Richard, Richard svarer til Ben, alle bortsett fra Ben svarte til Isabel, Ben svarer til Jacob, Richard er den eneste som har kontakt med han, Dogen svarer til Jacob osv. Dere ser poenget mitt. Men det er greit nok med at han har styr på tempelet.

 

normal_6x03-whatkatredid348.jpg

 

Så har du denne pillen, som var en kul del av historien. Først når jeg la merke til Dogen blande den sammen trodde jeg at han kom til å gi en pille med Lockes hallusinogen fra «Hearts and Minds». Håpet litt på at Sayid kom til å få en opplevelse der han «reiste» inn i den andre tidslinjen.

Også interessant hvordan de måtte ha Jack til å gi pillen, litt som at det var Ben som måtte drepe Jacob. Vi fikk heller ikke vite innholdet før på slutten av episoden. Og avsløringen var brilliant. «Poison»

 

Før Jack setter seg ned ved Sayid så har Hurley og Miles en samtale med han. Miles lurer på om han så engler eller hvitt lys, fordi han vet at noe rart er på gang. Miles vet at det er noe veldig mystisk på gang med Sayid. Og Hurleys kommentar var konge: «You're not a zombie, right?». Som forfatterne har sagt, Hurley svarer for publikum. Vi så det tydelig i diskusjonene i «Whatever Happened, Happened» angående tidreising som var identiske med diskusjoner vi Lost-fans hadde under begynnelsen av sesong 5. Zombie-season er jo noe forfatterne har tullet med, og det blir jaggu meg brukt i teorier blant Lost-fans.

 

Likte godt kommentaren: «It's a baseball», og det at Jack smiler litt selv etter det. Liten pek på tidligere da Lennon sa at Jack ikke har sans for humor. Den kommentaren minner meg også om «It points north, John» som Richard sa til Locke i «Because You Left».

 

Kate og Sawyer

 

Jeg likte godt scenene deres sammen i denne episoden. Så kom scenen ved bryggen og jeg ble irritert av en ting til. Hvor blir det av outriggerne!? Noen continuity errors er ganske irriterende, spesielt hvor bra det hadde vært å inkludere dem, fordi det ville få de andre Lost-fans til å huske på at Flocke, Ben, Frank og Sun var der for ikke så mange dager siden. Men resten av scenen er flott som bare det, fordi Josh Holloway hadde virkelig gull-skuespilling. Nå kommer kanskje et av de fineste musikkstykkene fra Lost: «Ocean's Apart» fra den forhatte «Stranger in a Strange Land», som ender med at Sawyer kaster ringen ut i vannet slik Desmond gjorde i «Flashes Before your Eyes».

 

Aldo

 

normal_6x03-whatkatredid136.jpg

 

Med en gang han kom var tanken min: «Aldo?», for de sa engang for lenge siden at han var død, men det så vi jo aldri, han kunne komme tilbake. Aldo var egentlig veldig likt skrevet som Frogurt. En veldig forhatt karakter, som heldigvis døde før vi kastet en sko i skjermen.

 

Claire

 

Så snakker de om denne kvinnen i jungelen som har satt opp feller. Dette betyr at Claire ikke har gått igjennom tidsflashene sammen med de andre, men levd i jungelen fra 2004 til 2007. Og jeg elsker at hun er som vår nye Rousseau, en karakter jeg savner veldig. Men Rousseau hadde ikke sykdommen, selv om Claire har den. Jeg tror ikke de vil framstå Rousseau som en bærer av sykdommen, for hun ble bare gal av folk som forsvant foran øynene på henne, drapet på teamet, kidnappingen av barnet hennes osv.

 

En siste ting. Hva skjer med at Jin oppdager alle? :p

 

- Han oppdaget Claire og Kate i jungelen i «Do No Harm»

- Han oppdaget tailies

- Han oppdaget Naomi (vel, sammen med andre)

- Han oppdaget Danielle Rousseau i «The Little Prince»

- Han oppdaget Jack, Kate og Hurley i «316»

- Han oppdaget Sayid i «Namaste»

- Han oppdaget Claire i denne episoden

 

Jeg så denne episoden for andre gang i dag, og med tanke på at dette innlegget ble nesten ganske langt, så tror jeg dette var ikke en så verst episode likevel. Episoden er rik på så mye mer enn bare svar og mytologi. Denne episoden gav meg mye rom til å tenke og tempoet i denne episoden gav meg mye nostalgi i tempoet til de tre første sesongene.

 

Nesten feil av meg å si, men jeg håper på en til Kate-centric i denne sesongen, som vil virkelig definere henne som karakter, nesten som «Cabin Fever» gjorde for Locke. Det er litt synd at dette er hennes siste centric. Vi trenger en episode som gjør at de fleste snur følelsene for Kate, som blir veldig lite likt blant oss Lost-nerder. Vi trenger en episode som «Abandoned», som virkelig fikk oss til å bry oss om Shannon, en karakter man aldri kunne tenke seg å like egentlig. Ellers, en litt svak Kate-episode, men den var faktisk ikke så verst den andre gangen jeg så.

Lenke til kommentar
Har ikkje heilt hengt med her på forumet så har ikkje fått med meg alle teoriar, men stussa på eit par ting her.

 

- Jack skilte seg aldri med Sarah(ekskona hans, hu fra Modern Family), så Jack har kanskje barn i alternative tidlinjen siden Sarah var gravid når hun møtte "junkie-Jack" i "Trough The Looking Glass"

 

Har han ikkje skilt seg, korleis veit vi det?

 

- Sun lærte seg faktisk aldri engelsk(forklarer, scenen i sesongstarten også)

 

Er dette sikkert? Min første tanke var at ho kanskje såg ein moglegheit til å komme seg vekk frå Jin på flyplassen. Sidan dei har eit litt lunkent ekteskap der.

 

Ingen ting av dette er sikkert. Det er bare teorisering, noe som er populært og nesten naturlig når det kommer til Lost. Men det forklarer Sun sin scene, og det virker logisk denne gangen rundt.

 

Igjen det med Sarah er at vi ikke vet det heller. Men jeg ser ikke grunn til at mye forblir som det var. Dermed ting vil gå bedre for Jack, hadde vært merklig hvis ting hadde bare gått enda værre for han. Dermed kan Jack kanskje få et lengre ekteskap med Sarah, og Jack dermed kan ha barn og. ELLER IKKE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...