Gå til innhold

Tips til og informasjon rundt rapportering


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Introduksjon og tusen takk

 

I denne posten skal undertegnede - på vegne av medarbeiderne her på Diskusjon.no - gi dere noen tips til hvordan dere best mulig kan rapportere innlegg, tråder og brukere. I tillegg vil jeg oppfordre alle om å bruke muligheten dere har til å rapportere. Å gå gjennom rapporter er nemlig et svært sentralt gjøremål for våre medarbeidere. Det er bedre for oss med en rapport for mye, enn en for lite. Rapporter sikrer at forumet fortsetter å være en god diskusjonsarena :)

 

Samtidig vil vi selvfølgelig rette en stor takk til alle våre brukere som gjennom rapporteringer bidrar til å gjøre forumet mer oversiktelig, ryddig og seriøst. Uten denne verdifulle innsatsen fra våre brukere ville det i mange situasjoner tatt mye lenger tid før en medarbeider hadde oppdaget regelbrudd eller andre ting de med ekstra forumverktøy må ta tak i. For våre medarbeidere kan ikke være overalt til enhver tid.

 

Tusen hjertelig takk til alle som hjelper til - og bidrar på forumet!

 

 

Merk: Noen steder vil ordet medarbeider bli brukt, i denne sammenheng vil det bli brukt som en samlebetegnelse for administratorer, moderatorer og veiledere. Les mer...

 

Moderatorverktøy/forumverktøy vil bli brukt som en samlebetegnelse for alle ekstraverktøyene som enten veiledere, moderatorer eller administratorer har tilgang til. Merk at ikke alle gruppene har tilgang til alle verktøyene.

 

Har dere noen spørsmål, forslag til ting som kan legges til i denne førsteposten eller ønsker å diskutere noe som er relatert til det å rapportere, skriv et innlegg ;)

 

Enkelte deler av følgende informasjon er hentet fra wiki.diskusjon.no sin side om rapporteringer.

 

 

 

1. Hva skal jeg bruke rapporteringsfunksjonen til?

Man kan rapportere det meste du mener trenger en medarbeiders oppmerksomhet, eller som man mener ikke hører hjemme på forumet. Dette gjelder alt fra brudd på retningslinjene til forespørsler om å få hjelp til å opprette, endre eller fjerne en avstemning i en tråd. Det er dermed ikke sagt at rapporteringfunksjonen utelukkende skal brukes til å luke ut regelbrudd på forumet. Man kan nemlig rapportere tråder og innlegg for å få hjelp av en moderator til forumrelaterte gjøremål som brukere ikke har myndighet til å utføre, eksempelvis flytte en tråd eller klistre svært hjelpsomme guider ol. i toppen av en kategori.

 

 

Dette trenger man ikke rapportere:

  • Redaksjonelt innhold på de ulike nettstedene tilknyttet Diskusjon.no igjennom Edda Digital.
    - Ta kontakt med nettstedet, gjennom kontaktinformasjon der, eller;
  • - Post i tilbakemeldingskategorien til nettstedene.

  • Dine egne innspill, uenigheter eller tilbakemeldinger på moderering.
    - Send en PM til den moderatorene som foretok modereringen du er uenig i.
    - Husk forøvrig at moderering ikke skal diskuteres i trådene heller

  • Kommunikasjon med en enkelt medarbeider.
    - Send en PM til den medarbeideren du vil kommunisere med

 

2. Hvordan rapporterer jeg?

Alle innlegg på forumet har en rapporteringsknapp som er plassert nederst til venstre under innlegget. Rapporteringsknappen ser slik ut: #bilde_kommer#

 

Når man trykker på knappen kommer man til en side hvor man kan skrive meldingen som rapporten skal inneholde.

 

 

Dette vil rapporten automatisk inneholde:

  • Lenke til det innlegget man rapporterer.
  • En kopi av innlegget fra det øyeblikket det ble rapportert
  • Navnet på brukeren som rapporterte innlegget, samt dato og tid.
  • BBkode kan brukes i rapporten du sender inn.

 

 

3. Hvilken info bør jeg bidra med?/Eksempler på rapporter

Selv om det viktigste for så vidt er at du rapporterer i det hele tatt, er det i mange tilfeller at du kan hjelpe moderatorene med å gjøre en bedre og raskere jobb gjennom å komme med nyttig ekstrainformasjon. Nedenfor er det listet noen normale grunner til hvorfor man ønsker å rapportere og eksempel på "mindre bra" og "bra" rapportering.

 

Eksemplene under "bra" er ikke nødvendigvis optimale de heller. Om du har noe mer å si, eller har gode argumenter å komme med i rapporten, kom med det! Alt som kan bidra til at moderatoren får mer nyttig informasjon eller synspunkter er uantsett veldig bra ;)

 

 

Ved personangrep og/eller trolling:

Mindre bra: "Personangrep" eller "Trolling"

Bra: "Personangrep som hevder brukeren er en inkompetent jævel. Dette befinner seg i fjerde avsnitt." eller "Jeg mener trollingen gjør seg spesielt tydelig i andre avsnitt"

 

Om innlegget er svært kort eller mer eller stort sett hele innlegget er preget av veldig tydelige personangrep/trolling vil "mindre bra"-løsningen være regnet som "bra". Argumenter for hva du mener er personangrep/trolling og hvorfor kan likevel være verdifullt.

 

 

 

Ved feilposting/ønske om å flytte tråd:

Mindre bra: "Feilpostet"

Bra: "Feilpostet, bør flyttes til kategorien PC-spill"

 

Ved dårlige emnefelt

Mindre bra: "Dårlig emnetittel/lite beskrivende tittel"

Bra: "Dårlig emnetittel, burde være: Tips til og informasjon rundt rapportering"

 

 

Ved ønske om splitting av tråd:

Mindre bra: "Splitt ut til egen tråd"

Bra: "Fra dette innlegget er det en god del innlegg som bør splittes ut til en egen tråd i kategorien "Tilbakemeldinger om forumet", jeg foreslår at tråden får tittelen: "Gjør moderatorene her på forumet en god nok jobb?"

 

 

4. Flere ofte stilte spørsmål og svar:

 

Hva gjør jeg hvis hele tråden skal rapporteres?

Om du skal rapportere tråden i seg selv og ikke enkeltinnlegg, rapporter den posten som starter tråden. Eksempel på situasjoner hvor du ønsker dette er for eksempel om tråden er feilpostet, eller om hele tråden inneholder regelbrudd.

 

 

Hva hvis jeg skal rapportere flere innlegg i samme tråd?

Vi ønsker ikke alltid at alle innleggene blir rapportert hver for seg i situasjoner hvor det er flere innlegg som bryter retningslinjene, eller du ønsker innlegg splittet ut fra tråden. det er selvfølgelig flott at du bruker rapporteringsfunksjonen, men det blir mer effektivt og enkelt for alle om du for eksempel påpeker i rapporten at du rapporterer den posten du klikket "Rapporter" på, i tillegg til de tre neste innleggene.

 

Mer...

 

En annen løsning er å bruke tallene som står ved siden av innleggene, for eksempel kan du skrive; "Jeg trykket på rapportlenken ved innlegg #3, i tillegg vil jeg rapportere innleggene #5, #6 og #9, dette fordi ...".

 

En annen mulighet er å bidra med direktelenkene til alle innleggene du vil peke til, du får opp direktelenke ved å klikke på for eksempel #3 ved siden av innlegget. En bør i så fall starte ny linje etter hver lenke slik at det blir lettere for oss å lese rapporten i rapportpanelet.

 

Om det derimot er slik at det er mange forskjellige grunner til hvorfor du rapporterer innleggene, eller innleggene er spredt ut over et stort område kan det være lurt å dele opp til flere rapporter.

 

 

 

Jeg vil rapportere en bruker, hva gjør jeg?

Om du rapporterer en bruker er det fordi brukeren ikke holder seg til de reglene som gjelder for avatar, signatur eller andre profilfelt. Om noen sender deg en PM som bryter retningslinjene, se neste spørsmål.

 

Om noe av dette er grunnen for at du ønsker å rapportere en bruker kan du gå inn på profilen til medlemmet og trykke "Rapporter medlem" (#bilde_kommer#) I rapporten kan du for eksempel skrive; "For lang signatur" eller "For stor avatar (filstørrelse)".

 

 

En bruker sendte meg en PM som bryter retningslinjene, hva gjør jeg?

Du kan rapportere private meldinger. Det som skjer når du rapporterer personlige meldinger er at rapporten, som alle andre typer rapporter, blir sendt til vårt rapportpanel. Men til forskjell fra andre rapporter er det kun administratorer som kan se og behandle rapporter som er tilknyttet personlige meldinger.

 

Når du rapporterer en av postene i en personlig samtale vil posten automatisk bli sitert slik at vi kan se hvordan den så ut i det øyeblikket posten ble rapportert. I enkelte tilfeller kan administratoren som behandler saken føle at det er nødvendig å se på hele samtalen for å vurdere saken. Administratorer vil i disse tilfellene enkelt kunne klikke seg inn i samtalene. Men i likhet med alle samtaledeltakere vil de vises i venstremenyen hvor samtalens deltakere står oppført.

 

 

Hvem er rapportene synlig for?

De fleste rapportene vil være synlig for de fleste medarbeiderne våre. Rapportene legges i en liste som alle administratorer, moderatorer og veiledere har tilgang til. Det er noen unntak, for eksempel er det kun administratorer som kan se rapporter tilknyttet personlige samtaler, mens administratorer og moderatorer er de eneste som kan se rapporter knyttet til en brukerprofil. Veiledere kan i teorien se alle rapportene som kan knyttes til forumposter, men de er bedt om å ikke lese/studere rapporter som går utenfor deres arbeidsområde.

 

 

 

5. Rapporter istedet for å kommentere!

Våre medarbeidere setter stor pris på at brukere tar seg tid til å benytte rapporteringsfunksjonen framfor å kommentere eller diskutere det som rapporteres direkte i tråden, da slikt vil være off-topic. Det er for eksempel langt mindre arbeid for en moderator å ferdigbehandle mange rapporter om det samme i stedet for å måtte rydde en tråd for off-topic!

 

 

Husk at vi heller vil ha en rapport for mye enn en rapport for lite! :)

 

 

Videre diskusjon, spørsmål eller tips som dreier seg om rapporteringsfunksjonen kan vi ta i denne tråden.

Endret av TSP
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet, tror jeg, er at de færreste er interessert i å legge spesielt mye i rapporteringer som (tilsynelatende) ofte blir ignorert. Det trengs mer toveiskommunikasjon. Brukerne burde hatt en side med oversikt over sine rapporteringer, status (ny, under behandling, avslått, utført), hvem som har behandlet den, og kanskje en setning eller to som forklarer beslutningen (slik dere selv forventer av brukerne). Det kan antageligvis lages på et blunk siden mesteparten av systemet allerede er på plass, og krever minimalt av moderatorene. Jeg har også foreslått dette tidlgiere, på tilbakemeldingssiden, men det ble naturligvis kjapt avfeid av de høye herrer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Moderatorene har etterspurt muligheter til å enklere kunne sende svar på rapportert pr. PM/melding til brukeren, men rapporteringssystemet i IPB 2.x er veldig primitivt. Jeg aner ikke om det finnes plugins e.l. som kan bedre rapporteringssystemet i 2.x, TSP vet nok mer om det enn meg. Men det store problemet er derimot at det vil være en unik modifikasjon av forumprogramvaren. Dette kan medfører ikke bare potensielt mange ny bugs og problemer, men det kan også gi hodepine ved framtidige oppgraderinger, slik som nå når IPB 3.0 er lansert og all kode er skrevet på nytt fra bunnen av. Det betyr at mye av tilpasningene vi har på forumet pr. i dag ("Mine innlegg" o.l.) trolig ikke vil fungere uten videre på IPB 3.0. Men 3.0 har langt bedre rapporteringssystem som ligner mer det du skisserer opp. Skal man gjøre en modifikasjon av rapporteringssystemet, så må man vente med dette til man evt. har oppgradert til IPB 3.0. Så bedringer på den tekniske siden er forhåpentligvis på vei når man eventelt oppgraderer.

 

PS. Jeg jobber ikke teknisk, så ikke ta dette som en offisielle uttalelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hovedproblemet, tror jeg, er at de færreste er interessert i å legge spesielt mye i rapporteringer som (tilsynelatende) ofte blir ignorert. Det trengs mer toveiskommunikasjon. Brukerne burde hatt en side med oversikt over sine rapporteringer, status (ny, under behandling, avslått, utført), hvem som har behandlet den, og kanskje en setning eller to som forklarer beslutningen (slik dere selv forventer av brukerne). Det kan antageligvis lages på et blunk siden mesteparten av systemet allerede er på plass, og krever minimalt av moderatorene. Jeg har også foreslått dette tidlgiere, på tilbakemeldingssiden, men det ble naturligvis kjapt avfeid av de høye herrer.

 

selv om dette ble skrevet ett år tilbake, så er dette utrolig nok høyaktuelt i dag. Har fremdeles knapt fått svar på rapporter...

Lenke til kommentar

Jeg har i økende grad fått svar på rapporter via pm de siste månedene. Som regel hvis det er noe som jeg har rapportert som ikke tas til følge. Dette er en flott trend. Hvis jeg er i tvil om noe så rapporterer jeg. Bedre de får en rapport for mye enn en for lite. Men det er veldig greit med en tilbakemelding på hvorfor den eventuelt ikke tas til følge. Siden jeg ikke er moderator så er det ikke alltid lett å vite nøyaktig hva som blir vektlagt og hvilke policies som gjelder. Da er jeg glad for slike tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...