Gå til innhold

Vil HTML5 erstatte Flash?


Anbefalte innlegg

Jeg har spurt om dette i mange tidligere diskusjoner, men aldri fått ett svar:

 

Jeg vet at HTML5 kan erstatte Flash på video, men hva med nettsider som bet365.com sin liveodds? Som også kjører Flash, kan HTML5 gjøre dette?

 

http://www.bet365.com/home/default.asp? velg liveodds helt oppe.

 

Mange bettingsider bruker Flash på slike side, blandt andre Nordicbet og bwin.com

 

Den live update tingen ville vært latterlig enkel å lage via JS / HTML / AJAX :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flash-støtte eksisterer på over 95% av maskinene og fordelen til HTML5, som da ikke krever en slik tredjeparts-applikasjon, faller litt i do da. Sett bort fra de mest ihugga geeksene av oss som faktisk vet, og bryr oss om, forskjellen på en proprietær og ikke proprietær løsning så tror jeg ikke Adobe trenger å engste seg for mye enda. Et paradigme-skifte kunne jo vært noe, men jeg tror alt for mange godt kunnskapsrike mennesker med høy teknisk innsikt gjør den store tabben og benytter sin egen virkelighetsmodell når man analyserer hva hvermansen, den generelle hop, bryr seg om.

 

Akkurat som fint lite tilsier at Apple, med sin proprietære anti-generative ideologi, vil få problemer tviler jeg heller ikke på at Adobe vil overleve fint. Jeg blir overrasket om de ikke mister noe av sitt suverene fotfeste, og jeg håper det kommer utviklerverktøy som kan matche Flash på hva Flash er suverent best på, både med tanke på resultat og usability for utviklere. JS har blitt et fint alternativ til endel og om HTML5 makter å kapre de som utvikler løsningene, er mye gjort.

 

Men å spå Flash sin død er virkelig bold, for man vet ikke hva Adobe finner på av nye ting. Det foregår en dynamisk utvikling der også. Akkurat som Apple gikk fra å oppmuntre til generativitet og over til proprietær-tankegang, kan sikkert et selskap gå andre veien også om det er dette som må til for å overleve. Ingen selskaper vil legge seg ned for å dø uten en kamp og Adobe har muskler.

 

Inntil da google kommer inn med et eller annet som snur alt på hodet og tar verdensherredømme :wee:

Lenke til kommentar

 

Pent, men feil.

Legg merke til datoen: Mon Jun 29 21:50:31 PDT 2009

Og det har vært diskusjonsrunder etter denne datoen, ergo er det ikke en konklusjon.

Som sagt, har du annen informasjon så vis den gjerne.

De fleste diskusjonene jeg kan finne etter dette er fallback funsksjon når en nettleser ikke støtter et spesiellt videoformat.

 

Fallback er en grei nok funksjon i seg selv, men jeg tror neppe de fleste nettstedene vil ha H.264, OGG og flashplayer. Da dette vil bli utrolig mye arbeid og ta opp unødvendig mye plass.

 

Som tidligere nevnt er artikkelen om HTML5 vil ta over for flash, selv om artikkelen fokuserer nesten utelukket på video.

I det tilfelle så tror jeg flash vil leve i beste velgående i mange år fremover.

Om det vil fortsatt være den mest brukte måten å vise nettbasert video på om ett par år, er en annen ting.

Lenke til kommentar

Én ting som har plaget meg: det er jo ikke browseren som nødvendigvis må støtte videoavspilling?

Avspilling for Ogg theora og H.264 er støttet av både gstreamer og DirectShow (med ekstern dekoder) så hvorfor kan ikke FireFox eksempelvis benytte seg av denne, fremfor å reimplementere en software avspiller i browseren, som DirectShow eller gstreamer allikevel kan kjøre i hardware?

 

Men igjen: HTML5 vil ikke erstatte Flash, det er to forskjellige produkter. Eneste som har fått folk til å sidestille dem er videoavspilling. Animasjoner er langt enklere å lage i Flash enn det er i HTML5, ihvertfall så lenge SVG er såpass dårlig støttet i browserne.

Lenke til kommentar

Ytelseproblemene til flash er knytt til hele oppbyggingen av flash. I dag har vi mange ulike kodeker og avspillere som bruker en brøkdel av ressursene, og f.eks. Theora spiller av smertefritt. I tillegg kommer stabilitetsproblemene til flash, som også kan være et problem i Windows.

 

Så må dere ikke glemme hva javascript og webgl kan gjøre.

Lenke til kommentar

Hm...forstår at mange assosierer Flash med video og reklame. Men det kan brukes til ganske mye mer - vektorbiten og tidslinjen er utrolig praktisk og rask å jobbe med. Man kan også lage GUI for programmer, ActionScript3 er på noen områder 4x så rask som AS2 var. Om det er noe som kanskje blir en utfordrer er det kanskje heller Silverlight enn HTML5?

Lenke til kommentar

Jeg tror HTML5 vil erstatte Flash av to grunner som begge har sin bakgrunn fra økonomien.

 

Det er i stor grad reklame vi blir servert igjennom flash om videotittingen blir erstattet av alternative løsninger. Motivasjonen for å bruke løsninger for blokkeringer av flash i dag er stor, og den vil da naturligvis bli enda større i fremtiden. Annonsører vil da velge andre løsninger i fremtiden som ikke er like enkle å stenge ute som å skru av flash.

 

Den andre er at Flash slik jeg har forstått det koster en del penger for de som annonserer. Andre løsninger vil bli mer attraktive da også?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at nettlesere som Firefox ikke allerede har en mer aktiv rolle i å raskt og enkelt kunne slå av ett knippe extensions/add-ons som en av og til kunne likt å surfe aktivert og av og til deaktivert.

 

I dag er Add-on systemet i Firefox for tungvint, da det ikke finnes en brukerstyrt forhåndsdefinering (gruppering), med tilhørende hurtigtast fra surfe-GUI (i browservinduet) som kan aktivere og deaktivere ett knippe Add-ons med ett enkelt trykk ett sted.

Endret av G
Lenke til kommentar
Én ting som har plaget meg: det er jo ikke browseren som nødvendigvis må støtte videoavspilling?

Avspilling for Ogg theora og H.264 er støttet av både gstreamer og DirectShow (med ekstern dekoder) så hvorfor kan ikke FireFox eksempelvis benytte seg av denne, fremfor å reimplementere en software avspiller i browseren, som DirectShow eller gstreamer allikevel kan kjøre i hardware?

Lesestoff :)

Lenke til kommentar
Akkurat som fint lite tilsier at Apple, med sin proprietære anti-generative ideologi, vil få problemer tviler jeg heller ikke på at Adobe vil overleve fint. Jeg blir overrasket om de ikke mister noe av sitt suverene fotfeste, og jeg håper det kommer utviklerverktøy som kan matche Flash på hva Flash er suverent best på, både med tanke på resultat og usability for utviklere. JS har blitt et fint alternativ til endel og om HTML5 makter å kapre de som utvikler løsningene, er mye gjort.

 

Men å spå Flash sin død er virkelig bold, for man vet ikke hva Adobe finner på av nye ting. Det foregår en dynamisk utvikling der også. Akkurat som Apple gikk fra å oppmuntre til generativitet og over til proprietær-tankegang, kan sikkert et selskap gå andre veien også om det er dette som må til for å overleve. Ingen selskaper vil legge seg ned for å dø uten en kamp og Adobe har muskler.

 

Er det ikke litt dust å hevde at Apple har en "proprietær-tankegang" og har en "proprietære anti-generative ideologi" etter en artikkel som beskriver hvordan Apple prøver å erstatte en proprietær lock-in løsning (flash) med en åpen standard-basert løsning (HTML5/Javascript)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...