Gå til innhold

Vil HTML5 erstatte Flash?


Anbefalte innlegg

Når taggene ikke spesifiserer format betyr det at de er "future proof". Du "glemmer" å fortelle hvorfor bl.a Apple ikke vil røre Theora, nemlig frykten for at det ligger et patenttroll i buskene. Kan du tenke deg en situasjon hvor W3C standardiserer video taggen på Theora og f.eks Microsoft så forteller verden at de har en Theora relatert patent og vil ha royalties? Dette var NØYAKTIG det som skjedde med GIF formatet. Heldigvis var ikke image taggen bundet opp til GIF formatet slik at PNG formatet kunne brukes som en enkel erstatning.

Du har rett i at det kan være underliggende patenter i Theora, men faktum er at per idag er Theora åpen kildekode (open source) og det er ingen kjente patenttroll som du kaller dem. Vi vet at H.264 har patenter knyttet til seg og de følges opp av MPEG-LA. Her vil man med andre ord være nødt til å betale lisens. Dessuten er sjansene for at også H.264 har underliggende patenter utenfor de MPEG-LA har kontroll over tilstede, selv om det ikke er noen særlig grunn til å anta det.

Du "glemmer" også at kompresjonsalgoritmer utvikler seg med høy hastighet. H.265 er på trappene med bedre ytelse og kompresjon. Binder en seg til en algoritme i HTML vil en samtidig si nei til en naturlig adopsjon av slike nye formater (hva med Dirac?). Theora formatet har definitivt ikke et stort potensiale. Den er snart 10 år gammel og preges av en gammel algoritme. Den er derfor veldig dårlig posisjonert for å utvikles videre. Det er definitivt Dirac som er fremtiden i denne nisjen.

 

H.264 er heller ikke spesielt tyngre å dekode enn Theora. Og du "glemmer" igjen å nevne at stort sett all relevant hardware som selges i dag har støtte for direkte dekoding av H.264.

 

Og til slutt - alle er enige om at man skal velge åpne standarder for dette. H.264 (og VC-1 for den saks skyld) er faktisk åpne standarder.

Du motsier deg selv litt i første avsnitt. Først sier du at kompresjonsalgoritmer utvikler seg med høy hastighet også sier du at Theora er dårlig posisjonert til å utvikles videre. Burde ikke Theora kunne nå samme nivå som H.264 ifølge din logikk? Jeg sier ikke at det er tilfellet, men det burde være mulig.

 

Dessuten er det en myte at Theora er så avdanket som alle skal ha det til. Formatet leverer godt og med videre utvikling er det ingen grunn til at det ikke skal kunne bli like bra eller bedre enn H.264. Her er forresten en fin demonstrasjon som viser hvor godt Theora faktisk holder mot H.264.

 

Theora har en del viktige aktører i ryggen, blant annet Opera og Mozilla i tillegg til organisasjoner som Wikimedia Foundation. Google implementerte begge i sin nettleser og dermed er Apple de eneste av de store nettleserne som ikke vil ha støtte for Theora. Microsoft har visst uttalt at de ikke har noen planer om å støtte video i det hele tatt (med andre ord må vi vente i ca. et tiår før vi ser bevegelse i den leiren). Den neste tiden og valgene de store aktørene tar nå fremover blir avgjørende, det blir spennende.

 

Forresten svært så mye jeg "glemte", bra du minner meg på det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NBCs Silverlight player for OL ser meget bra ut i mine øyne.

 

http://www.nbcolympics.com/video/assetid=a...l#how+drop+tune

 

Ser ikke mye bra ut her da, men så har jeg ikke installert - og akter heller ikke å installere - silverlight/moonlight. Etter mye om og men så lot jeg meg tilslutt overbevise om å installere flash - mest pga youtube, men akter ikke å installere flere flashalternativer. Gleder meg bare til <video> taggen blir så allment brukt (med fungerende decodere) at flash igjen kan avinstalleres.

Lenke til kommentar
Du eller et annet ledd må fremdeles betale royalties i land der det finnes software og metode patenter på å spille av dette innholdet.

 

Ja? Hvordan tror du firefox håndterer audio/mpeg eller video/mpeg i dag? Hvorfor skal video-taggen være anderledes?

 

Det brukes plugins. Det er akkurat plugins vi har et ønske om å bli kvitt med HTML5.

Hvis jeg må ha en tredjeparts plugin for å se et video element. Så kan jeg like gjerne fortsette å bruke Flash. For Flash gis bort gratis ifra Adobe.

 

Så du mener mao. at stort sett alle innholdsleverandørene på internett skal kode om videoene sine og godta høyere lagrings og nettverkskostnader fordi du og Mozilla synes det blir vakrere å implementere video-taggen uten plugins?

Lenke til kommentar
Du motsier deg selv litt i første avsnitt. Først sier du at kompresjonsalgoritmer utvikler seg med høy hastighet også sier du at Theora er dårlig posisjonert til å utvikles videre. Burde ikke Theora kunne nå samme nivå som H.264 ifølge din logikk? Jeg sier ikke at det er tilfellet, men det burde være mulig.

 

Utvikles videre? Det virker som om du og Xiph har glemt at et format må fryses for at den skal bli en standard. Hvordan har du tenkt å utvikle et standard-format videre uten da å lage en helt ny versjon av dette formatet? Hvorfor tror du at hardware-leverandører skulle gidde å lage hardwarestøtte for Theora hvis formatet ikke er spikret eller om det kommer nye versjoner av denne standarden hele tiden?

 

Theora har en del viktige aktører i ryggen, blant annet Opera og Mozilla i tillegg til organisasjoner som Wikimedia Foundation. Google implementerte begge i sin nettleser og dermed er Apple de eneste av de store nettleserne som ikke vil ha støtte for Theora. Microsoft har visst uttalt at de ikke har noen planer om å støtte video i det hele tatt (med andre ord må vi vente i ca. et tiår før vi ser bevegelse i den leiren). Den neste tiden og valgene de store aktørene tar nå fremover blir avgjørende, det blir spennende.

 

Det er helt irrelevant hva Apple mener da de på verdensbasis hverken er en stor innholdsleverandør av video eller har noen særlig markedssegment for browseren sin. Realiteten er at Google bestemmer formatet vi kommer til å bruke fremover gjennom YouTube.

Endret av Super_Z
Lenke til kommentar
Du eller et annet ledd må fremdeles betale royalties i land der det finnes software og metode patenter på å spille av dette innholdet.

 

Ja? Hvordan tror du firefox håndterer audio/mpeg eller video/mpeg i dag? Hvorfor skal video-taggen være anderledes?

 

Det brukes plugins. Det er akkurat plugins vi har et ønske om å bli kvitt med HTML5.

Hvis jeg må ha en tredjeparts plugin for å se et video element. Så kan jeg like gjerne fortsette å bruke Flash. For Flash gis bort gratis ifra Adobe.

 

Så du mener mao. at stort sett alle innholdsleverandørene på internett skal kode om videoene sine og godta høyere lagrings og nettverkskostnader fordi du og Mozilla synes det blir vakrere å implementere video-taggen uten plugins?

Hvor får du høyere nettverk og lagringskostnader ifra?

Og ja jeg mener Google bør snarest starte å kode om alle videoene, men jeg sier ikke at Theora er det ultimate formatet.

Jeg bare mener at det er et mye bedre alternativ enn H.264 og annet som må bli lisensiert igjennom Mpeg la.

 

Grunnen? MPEG LA eller samme hvilke av patentholderne for H.264 kan når som helst gjøre om på hva de skal ha royalties på.

Dette kan være alt ifra gratis, til x dollar per fil som er tilgjengelig, x dollar per nedlastning.

Og husk, dette kan kreves inn ifra samme hvilket ledd.

Lenke til kommentar

 

Så du mener mao. at stort sett alle innholdsleverandørene på internett skal kode om videoene sine og godta høyere lagrings og nettverkskostnader fordi du og Mozilla synes det blir vakrere å implementere video-taggen uten plugins?

Hvor får du høyere nettverk og lagringskostnader ifra?

 

Her er en rimelig uavhengig og objektiv sammenligning:

http://www-cs-faculty.stanford.edu/~nick/theora-soccer/

 

"In this case, Theora uses 1600kbps, or about 60% more bandwidth than Mpeg-4 to reach about the same quality."

 

60% høyere bps betyr 60% større fil. Og før du finner frem et moteksempel - finn ett som ikke kommer fra xiph.org assosierte folk er du grei.

 

Og ja jeg mener Google bør snarest starte å kode om alle videoene, men jeg sier ikke at Theora er det ultimate formatet.

Jeg bare mener at det er et mye bedre alternativ enn H.264 og annet som må bli lisensiert igjennom Mpeg la.

 

Grunnen? MPEG LA eller samme hvilke av patentholderne for H.264 kan når som helst gjøre om på hva de skal ha royalties på.

Dette kan være alt ifra gratis, til x dollar per fil som er tilgjengelig, x dollar per nedlastning. Og husk, dette kan kreves inn ifra samme hvilket ledd.

 

Ja? Hvordan tror du firefox håndterer audio/mpeg eller video/mpeg i dag? Hvorfor skal video-taggen være anderledes?

 

Forresten ser det ut for meg at lisensvilkårene gjelder for 4 år om gangen og ikke kan bli justert "når som helst". Kan du underbygge påstanden din?

Lenke til kommentar
Du motsier deg selv litt i første avsnitt. Først sier du at kompresjonsalgoritmer utvikler seg med høy hastighet også sier du at Theora er dårlig posisjonert til å utvikles videre. Burde ikke Theora kunne nå samme nivå som H.264 ifølge din logikk? Jeg sier ikke at det er tilfellet, men det burde være mulig.

 

Utvikles videre? Det virker som om du og Xiph har glemt at et format må fryses for at den skal bli en standard. Hvordan har du tenkt å utvikle et standard-format videre uten da å lage en helt ny versjon av dette formatet? Hvorfor tror du at hardware-leverandører skulle gidde å lage hardwarestøtte for Theora hvis formatet ikke er spikret eller om det kommer nye versjoner av denne standarden hele tiden?

 

Og ingen sier meg at .286 er like galt?

Lenke til kommentar
Utvikles videre? Det virker som om du og Xiph har glemt at et format må fryses for at den skal bli en standard. Hvordan har du tenkt å utvikle et standard-format videre uten da å lage en helt ny versjon av dette formatet? Hvorfor tror du at hardware-leverandører skulle gidde å lage hardwarestøtte for Theora hvis formatet ikke er spikret eller om det kommer nye versjoner av denne standarden hele tiden?

Det kreves bare binær kompatibilitet med filformatet. Det er mye som kan gjøres i et lydformat uten at binærstrømmen må endres eller eldre dekodere slutter å fungere.

 

Theroa ble fryst i Juni 2004.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...