Gå til innhold

bilder i 4:3 eller 16:9 Hva bruker dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanlig fotostørrelse er ofte 15x10cm, med andre ord i formatet 3:2. Det er andre formater man kan bestille i også, da, med 20x15cm (4:3) etc. Skyter selv i 3:2 (kan forsåvidt heller ikke velge i det jeg tar bildet), men cropper av og til bildet til andre aspekter i etterbehandlingen.

Uansett bruker jeg mest bildene online, og da er det opp til meg å velge akkurat hvilket aspekt bildene skal være i. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Tar alltid bildene i 4:3, men har etterhvert gitt meg selv en liten "uvane" å gjøre ferdige produkter til 16:9/10

 

 

Disse nye bilderammene er vel i 16/9 format, så det er vel ikke så dumt om man skal ha bildet i en slik?

 

Nja. Når det gjelder print og rammer, så har jeg ikke så lett tilgang til verken print eller rammer som er tilpasset 16:9 her i byen (Kristiansund N). Må i så fall bestilles på nett.

 

Når det gjelder høyformat så er de betraktelig i mindretall, men det hender av og til.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Tar alltid bildene i 4:3, men har etterhvert gitt meg selv en liten "uvane" å gjøre ferdige produkter til 16:9/10

 

 

Disse nye bilderammene er vel i 16/9 format, så det er vel ikke så dumt om man skal ha bildet i en slik?

 

Nja. Når det gjelder print og rammer, så har jeg ikke så lett tilgang til verken print eller rammer som er tilpasset 16:9 her i byen (Kristiansund N). Må i så fall bestilles på nett.

 

Når det gjelder høyformat så er de betraktelig i mindretall, men det hender av og til.

 

 

Tenkte på slike elektroniske bilderammer med skjerm :)

Lenke til kommentar

Det blir gjerne det formatet som kler bildet. Om det er 16:9, 4:3, 3:2 eller 1:1 har jeg egentlig aldri tenkt noe over. For meg er det nok viktigere at utsnittet av bildet blir slik jeg syns det ser best ut.

 

Noen ganger er dette høydeformat og andre ganger breddeformat. Det avgjøres vel først og fremst av motivet.

 

Jeg skriver ut de bildene jeg syns "fortjener" det, og det kan godt hende de havner i ramme også. Helt uavhengig av hvilket forhold det er mellom bredde x høyde... :)

Lenke til kommentar

Kameraet mitt tar bilder i 3:2 men jeg gidder ikke binde meg til noe bestemt høyde/breddeforhold på de ferdige bildene - det blir som rogkas sier etter hva som passer hvert enkelt bilde. Dette gjelder både ved visning på skjerm og ved utskrift, jeg ser ikke noen grunn til å ta med totalt unødvendige områder på sidene av bildene eller klippe bort viktige områder for å tilpasse bildet til skjermen eller papiret (papir er jo som de fleste sikkert vet også mulig å tilpasse ved hjelp av f.eks. saks etter at bildet er påtrykt det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...