Gå til innhold

Pc med 4 skjermer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er på utkikk etter en ny pc. Den skal brukes til koding og annet arbeid. Den største arbeidslasten vil være å kjøre mange programmer samtidig. PC en skal ikke brukes til spilling, men den skal være koblet til 4 skjermer. Dette skaper litt hodebry for meg. Hva må gjøres for å få dette til? hk med 2 pci-e plasser og to sli/cf kort? to identiske kort? bare to dualhead kort? I tilegg er jeg usikker på hvor heftig pcen må være for å takle dette på en ok måte. I utgangspunktet tenker jeg intel i5 + 4gb minne + ssd system disk og et par like, men billige skjermkort.

Jeg var oppdatert på hva som funket i 2003, men jeg innser at det har skjedd noen endringner siden den gang. Hva vil være det beste oppsettet for en slik pc med 4 skjermer?

(med beste så mener jeg det beste som man kan kjøpe for under 15k + skjermer. Helst 2k, men jeg ser jo at det kanskje blir litt problematisk ;P)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

sli eller cf er utelukket for 4skjermer, de støtter begge maks 2 skjermer.

personlig ville jeg gått for noe i denne stil:

cpu - i7-920

hk - f.eks asus p6t deluxe

ram - 6gb corsair

psu - orsair hx

skjermkort - enkle kort rundt 1000-1200kr stk med 2x dvi f.eks 5750 hvor du har 2x dvi på hvert kort så har du muligheten til og ta en tredje skjerm på hvert kort om senere behov via vga.

systemdisk - intel 80gig eller vertex ssd

datadisker - 4x500gb eller større ettersom hva du jobber med i raid5.

Endret av cruzader
Skrevet (endret)

Noen av AMD (ATi) sine 5-serie kort har 6 skjermutganger hvis jeg ikke tar veldig feil. Eneste er vel at du da må ha skjermer som støtter DisplayPort.

Edit: Her ser du hva jeg mener. Har dog ikke funnet noen slike kort enda.

amd_eyefinity_displaylink.jpg

Endret av Benny
Skrevet

minuset med matrox er dåååårlig støtte for enkelte programmer samt svindyre.

senest tidligere i dag på jobb måtte jeg ditche det dyre fine matrox quad head kortet til fordel for et 300kroners ati som klarte det matrox kortet ikke klarte.

Skrevet

Jeg har også litt dårlig erfaring med matrox. De er knall gode på noen områder, men på en del overaskende dagligdagse ting faller de igjennom. Jeg synes cruzader sitt forslag virker spennende. er det slik at pci-e sporene blir 8x når du kobler til to kort? har det isåfall noen som helst betydning for meg? Er det forresten noen som har erfaring med ssd systemdisk? har hørt noen som sier at diskene blir oppbrukt etter kort tid.

Forresten, takk for alle svar så langt =)

Skrevet (endret)

Noen hovedkort (de billigste..) har bare 8x/4x på den andre PCI-Express-porten, ja. Andre, dyrere hovedkort har 16x på begge. Du trenger uansett ikke 16x om du ikke skal game og kjøre CF-X, noe som ikke er tilfellet her.

SSD er knall som systemdisk. Alt fra oppstart til kopiering av filer og åpning av programmer blir en hel del raskere. De aller billigste SSDene varer noe mindre en kvalitetsdiskene, ja. Men dette er ikke et problem med diskene fra Intel, som skal være de beste på markedet.

Endret av Benny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...