Gå til innhold

Hvordan få butikker til å ta inn nye varer?


Anbefalte innlegg

Jeg har jobba i butikk i over 2 år nå, og jeg kan love deg at det har fint lite med hva butikksjefen "gidder" og ikke gidder. Vi får til og ordre om høydene på hver enkelt varehylle skal være.

 

Der jeg jobbet tidligere var det en lokalbutikk hvor det var de samme folka som handla om og om igjen (jepp det var kjedelig, ingen pene damer men du ble kjent med folk) og hver gang de folka kom til kassa klaga alle over at vi mangla den samme varen. Men sjefen fikk ikke lov til å ta det inn. Uansett tok han det inn en gang og varen ble rivd ut av butikken samme dag som den ble plassert i hyllene. Da han sendte inn forespørsel hos sin sjef om å ha den varen der fast, fikk han advarsel om at han ikke hadde stillingen som butikksjef lenger dersom han tok inn noe butikken ikke skulle ha.

 

Dette er som tidligere nevnt fordi dersom butikkene i den aktuelle kjeden ikke tar inn varer fra (for eksempel) Pepsi, får de store rabatter de ikke kan takke nei til fra Coca Cola.

 

Butikkene selger volumbasert salg, de foretrekker å selge 15 varer de tjener 1 krone på enn 2 varer de tjener 10 kr på.

 

Jeg har jobbet kun i matbutikker og kan derfor ikke svare for noe annet det heller.

 

Vel, jeg har jobba i butikk i 5 år nå, men da i en franchise-drevet kjede. Så det kan godt hende at det er forskjeller der, men der står ihvertfall kjøpmennene fritt til å ta inn det meste så lenge de opprettholder det faste sortimentet.

 

Og angående det å kjøpe seg hylleplass og gi rabatter mot å ikke ta i mot varer fra konkurrerende leverandør, dette er vel ikke lov? Mener det var en sak i media for en god del år siden om Tine som kjøpte hylleplass i butikker, og dette går jo utover mindre leverandører, og ble vel meldt inn til konkurransetilsynet? Kan godt hende jeg husker feil der, men.

 

 

Til TS, enig med de andre her. Hør med butikkene som har det bredeste sortimentet, for jeg kan bekrefte at jeg har sett Vanilla Coke i ihvertfall en Meny-butikk, og Cherry i mange.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ultra kjører reklame på at du får 1000kr om sjefen ikke klarer å skaffe deg en ting du er ute etter uansett hva det skal være.

Frossene bjørenestikkler.

 

Jeg spurte om speltlimper og uka etter lå det inne som fast vare, det samme gjorde en annen i Oslo (fra samme forum) Også der tok de inn dette.

tredje part fra samme forum fikk en lokal rema 1000 til å ta inn dette i Oslo uten at de andre remaene må ta det inn.

 

Det er rart at noen kan ta inn, mens andre mister jobben om de tar inn.

Lenke til kommentar
Jeg har jobba i butikk i over 2 år nå, og jeg kan love deg at det har fint lite med hva butikksjefen "gidder" og ikke gidder. Vi får til og ordre om høydene på hver enkelt varehylle skal være.

 

Der jeg jobbet tidligere var det en lokalbutikk hvor det var de samme folka som handla om og om igjen (jepp det var kjedelig, ingen pene damer men du ble kjent med folk) og hver gang de folka kom til kassa klaga alle over at vi mangla den samme varen. Men sjefen fikk ikke lov til å ta det inn. Uansett tok han det inn en gang og varen ble rivd ut av butikken samme dag som den ble plassert i hyllene. Da han sendte inn forespørsel hos sin sjef om å ha den varen der fast, fikk han advarsel om at han ikke hadde stillingen som butikksjef lenger dersom han tok inn noe butikken ikke skulle ha.

 

Dette er som tidligere nevnt fordi dersom butikkene i den aktuelle kjeden ikke tar inn varer fra (for eksempel) Pepsi, får de store rabatter de ikke kan takke nei til fra Coca Cola.

 

Butikkene selger volumbasert salg, de foretrekker å selge 15 varer de tjener 1 krone på enn 2 varer de tjener 10 kr på.

 

Jeg har jobbet kun i matbutikker og kan derfor ikke svare for noe annet det heller.

 

Vel, jeg har jobba i butikk i 5 år nå, men da i en franchise-drevet kjede. Så det kan godt hende at det er forskjeller der, men der står ihvertfall kjøpmennene fritt til å ta inn det meste så lenge de opprettholder det faste sortimentet.

 

Og angående det å kjøpe seg hylleplass og gi rabatter mot å ikke ta i mot varer fra konkurrerende leverandør, dette er vel ikke lov? Mener det var en sak i media for en god del år siden om Tine som kjøpte hylleplass i butikker, og dette går jo utover mindre leverandører, og ble vel meldt inn til konkurransetilsynet? Kan godt hende jeg husker feil der, men.

 

Jeg prater om matbutikk ala. Kiwi, mer riktig Coop Prix. Vel, det er mye som ikke er lov, men som likevel blir gjort. F. eks. fikk vi vite at gamle sjefen vår stjal lønna vår, dvs. han ba oss om å starte på jobb kl. 13 istedet for kl. 16 slik planen sa, og vi slutta kl. 23 (grunnet kasseoppgjør etc.) mens planen sa til 22:15, og selv om vi jobbet såpass mange timer betalte han oss ikke lønn utover det planen sa. Dermed jobbet vi 4 timer (* 4 personer) ekstra ubetalt. Da jeg tok dette opp med lønnsavdelingen sentralt i Coop lo hun dama av meg og kalte meg paranoid. Selv om jeg i ettertid fikk vite at det var bare fire bokstaver å skrive inn for hun så kunne hun se hvor mye sjefen hadde endra på lønna vår (da vi stempler inn med Coop Medlemskort).

 

Eller at matvarer (kjøle- og frysevarer) ikke kan lovlig plasseres på treplasser, men plastpaller, og etter besøk fra Mattilsynet skulle dette tas opp og greier, men vi fikk muntlig beskjed om å drite i det da det ikke var tid til å flytte alt over.

 

Nå ble det mye å skrive, men poenget mitt er: dette er en spesiell bransje som består av mange løgnere. Ihvertfall etter mine erfaringer av Coop (jeg har jobbet i 5 Coop-butikker, og kan ikke peke på noen som er spesielt bedre enn andre).

 

Jeg har derimot sett at Kiwi, Ultra, Rema 1000 og Meny er flinkere på dette.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Og angående det å kjøpe seg hylleplass og gi rabatter mot å ikke ta i mot varer fra konkurrerende leverandør, dette er vel ikke lov? Mener det var en sak i media for en god del år siden om Tine som kjøpte hylleplass i butikker, og dette går jo utover mindre leverandører, og ble vel meldt inn til konkurransetilsynet? Kan godt hende jeg husker feil der, men.

 

Tine-saken gikk ikke akkurat ut på dette med å kjøpe seg hylleplasser, men på å forsøke å "presse ut" konkurrentene med å gi større rabatter når ICA antydet betydelig større bestillinger/salgsvolum, noe som underforstått (men ikke som en konkret betingelse) betød at ICA ikke lenger ville selge konkurrerende merker. Saken er enda ikke endelig avgjort, den går for tiden i lagmannsretten, etter at Tine ble frikjent i tingretten og Konkurransetilsynet anket. Rettsprosessene her i landet tar tydeligvis laaaaang tid, siden denne saken skjedde helt tilbake i 2004...

Lenke til kommentar

Og angående det å kjøpe seg hylleplass og gi rabatter mot å ikke ta i mot varer fra konkurrerende leverandør, dette er vel ikke lov?

Det er vel strengt tatt ikke lov, men det er jo mange måter å omgå det på; avtaler er neppe utformet slik at det sies direkte, men effekten blir den samme.

 

Eks:

 

En leverandør beregner kjedens kjøp av leverandørens varer til 200 millioner kroner i året. Man lager så en avtale som gir kjeden en merkbar rabatt hvis de kjøper for minst 190 millioner i året fra leverandøren.

 

Dermed har man i praksis stengt for mindre leverandører som vil komme seg inn hos kjeden; tapet ved å falle under 190 millioner i omsetning innenfor den aktuelle varegruppen blir langt større enn fortjenesten ved å ta inn en ny leverandør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...