Gå til innhold

Hvordan få butikker til å ta inn nye varer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg spurte etter spaltlumper eller hva det het igjen på ultra, det fikset sjefen og volla så har de det. Rema gadd ikke.

Spør sjefen, noen gidder om de som leverer har det.

Andre gidder om det er mulig å bestille det fra indre Mongolia.

 

På for eks Komplett og datautstyr osv er det værre, de kan ikke bare ta inn en vare, de må også ordne rutiner for reutr osv.

Mye papirarbeid for å ta inn nye varer.

Lenke til kommentar

De fleste butikker som Rema, Rimi, Kiwi osv. er styrt ut i fra hvilke avtaler kjedene har gjort sentralt og har dermed et fast utvalg som skal være i butikkene; de har i utgangspunktet ikke lov til å ta inn ting som ikke er i kjedens sortiment.

 

Dels fordi de ikke har varene i sitt system og dels fordi de får rabatter hos produsent Y hvis de ikke tar inn varer fra produsent X.

 

Det har ikke noe å gjøre med om butikksjefen 'gidder' eller ikke.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Men det finnes også mange varer som er valgfrie, som de enkelte butikksjefer/kjøpmenn står fritt til å ha i sitt sortiment eller ikke. Men det er stort sett varer fra leverandører de allerede har varer fra, så. Men det er bare å stikke innom butikker i nærområdet og høre med sjefen, kanskje de har mulighet og lyst.

 

Men angående Vanilla Coke, så produseres ikke det i Norge lenger, men kan importeres fra USA. Vet at ihvertfall enkelte Meny-butikker gjør dette, men langtifra alle. Så her gjelder det igjen å høre med den enkelte butikk. Vet ihvertfall at Meny på Oppsal har Vanilla Coke inne av og til, så hvis du bor i Oslo kan du jo i det minste stikke innom der.

Lenke til kommentar
Det har ikke noe å gjøre med om butikksjefen 'gidder' eller ikke.

 

Wrong!

Det har absolut med hva butikksjefen gidder å gjøre. De aller fleste butikker har et fast sortiment de må ha i forhold til kjedens rettningslinjer, men utover det er det lite som forhindrer en sjef å bestille fler varer.

Lenke til kommentar

Jeg har jobba i butikk i over 2 år nå, og jeg kan love deg at det har fint lite med hva butikksjefen "gidder" og ikke gidder. Vi får til og ordre om høydene på hver enkelt varehylle skal være.

 

Der jeg jobbet tidligere var det en lokalbutikk hvor det var de samme folka som handla om og om igjen (jepp det var kjedelig, ingen pene damer men du ble kjent med folk) og hver gang de folka kom til kassa klaga alle over at vi mangla den samme varen. Men sjefen fikk ikke lov til å ta det inn. Uansett tok han det inn en gang og varen ble rivd ut av butikken samme dag som den ble plassert i hyllene. Da han sendte inn forespørsel hos sin sjef om å ha den varen der fast, fikk han advarsel om at han ikke hadde stillingen som butikksjef lenger dersom han tok inn noe butikken ikke skulle ha.

 

Dette er som tidligere nevnt fordi dersom butikkene i den aktuelle kjeden ikke tar inn varer fra (for eksempel) Pepsi, får de store rabatter de ikke kan takke nei til fra Coca Cola.

 

Butikkene selger volumbasert salg, de foretrekker å selge 15 varer de tjener 1 krone på enn 2 varer de tjener 10 kr på.

 

Jeg har jobbet kun i matbutikker og kan derfor ikke svare for noe annet det heller.

Lenke til kommentar

Hei, som flere sier her, snakk med butikksjefen. Angånde om butikken kan ta inn denne varen er opp til levrandøren. Ofte er det ingen problem siden det er god kontakt mellom levrandøren og butikken men enkelte produkter som er "utgått" fra produsenten som Cola Vanilje kan vere vanskeleg og ta inn. Men igjen anbefale eg at du snakker med butikksjefen angånde dette.

 

PS:

 

Flimzes: Nokre produkter er faktisk butikken pålagt og ta inn. Nokon produkter kan dei heller ikkje ta inn pga dei skal ikkje vere i deres sortimanget. Til dømes: HOFF som ikkje blei tatt in pga dette. No i seinere tid har HOFF komt inn oss Asko men svært lite.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Jeg sa at butikkene hadde et fast sortiment, gjorde jeg ikke?

Jeg sa heller ikke at butikken kunne ta inn alle produkter i hele verden, thorsen har allerede spesifisert det. Men de fleste ønsker jeg har fått når jeg har jobbet i butikk, har vært produkter uten konkurenter eller alternativer, og noen av de, med mange ønsker på, har kommet inn i butikkene.

Lenke til kommentar

Meny-butikken her tar inn CherryCoke, som tydeligvis er importert fra USA. De har bare klistra på en norsk innholds-lapp bakpå.

 

Den er litt dyrere enn vanlig cola da, vel og merke. En 0.33 boks kosta 20-30 kr tror jeg.

 

Men poenget var; hvis de kan ta inn CherryCoke, så kan de ta inn VanillaCoke også ;) Men du burde prøve å spørre hos butikker med det beste vareutvalget. Butikken her jeg bor er et bevis på at det er mulig å ta inn sånt hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...