Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

IKT-reglementskontrakt og betenkeligheter


Prosit

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi i klassen (og skolen forøvrig) fikk idag presentert et to-sidet ark fulle av IKT-reglementer vi praktisk talt ble tvunget til å skrive under. Jeg og en kamerat stod på vårt og tenkte rett og slett bare være vanskelige og ikke skrive under, siden IKT-avdelingen på skolen knapt har gjot noe for oss, så hvorfor skal vi da gjøre noe for dem?

 

Saken er ihvertfall den at kontaktlærerne insinuerte at vi ikke kunne bruke PC under eksamen om vi ikke skrev under, etc etc.

 

Det jeg rett og slett lurer på – er om skolen i det hele tatt kan tvinge oss til å skrive under noe slikt? (Se vedlagt bilde). Det dere trolig tenker er at vi kan la være å skrive under, og dermed la være å bruke data på skolen, men etter kunnskapsløftet er det slik at vi MÅ bruke PC på skolen så da blir det et lite paradoks.

 

Forøvrig er det vel drøyt at dem skriver at all datatrafikk blir logget (personvern, ?) og at vi ikke får lov å bruke alternativ internett-forbindelse i skoletimer (den skolen har er ustabil).

 

Kom veldig gjerne med synspunkter! Det vil vi gjerne ha.

 

Mvh to skoleelever

 

post-60506-1265036228_thumb.jpg

 

Edit: la til bildet.

Endret av Prosit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ser ikkje noke som slår meg som urimelig i denne kontrakta. Det går fram at du kun får bruke skulen sine PCar (ikkje privat PC) det er dermed rimelig at det ligger regler for korleis du får lov til å bruke denne skulePCen.

 

Det er vel også heilt normalt å logge internett aktivitet, det som kan være ulovleg er korleis denne loggen blir brukt. Slik som det står i kontrakta så antydar dei at loggen berre blir brukt om dei må etterforske grove brudd på IKT-reglane. Det kunne nok med fordel vært presisert nærmare kva som er grove brudd og om loggen skal brukast til andre formål, men slik som det står no så ser det greit ut.

 

Nå har eg ikkje sett side 2, men av det som eg ser av regelemanget så seier det stort sett berre at du ikkje får bruke PCen eller nettet til lovbrudd (nedlasting og instalering av kopibeskytta materiale), at du skal bruke den som eit læreverktøy og ikkje ei underholdningsmaskin, at du skal holde deg oppdatert og at du skal prøve å ikkje utsette PCen eller skulenettverket for trusler fra virus eller sikkerheitshol samt at du skal være snill og grei.

Lenke til kommentar

Det er vel så enkelt som at hvis man ikke skriver under på den får du ikke brukt pc'ene/nettverket til skolen. Det sier vel ganske seg selv.

 

Skjønner ikke hva problemet er egentlig, det er jo standard prosedyre for å sikre seg mot misbruk og for sikkerheten på nettverket.

 

Det med "hva har de gjort for oss" syns jeg bare er barnslig. Hadde dere reagert på samme måte mot evt arbeidsgiver som hadde et ikt reglement?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg reagerer på sånn umiddelbart er klausulene om logging - det kan dere eventuelt ta opp med datatilsynet. Resten synes jeg står fint i skolens makt å gjennomføre da det er deres ressurser det er snakk om, og det er de som setter oppførselsreglement ift hva som er lov og ikke lov på skolens område.

Lenke til kommentar
siden IKT-avdelingen på skolen knapt har gjot noe for oss

Eg synes denne var passe drøy. Hvordan tror du situasjonen hadde vært på skolen mtp data og IKT om ikke IKT-avdelingen hadde vært der?

 

Hva vet du om IKT-avdelingen det er snakk om? Vi sier ikke at vi er for å fjerne

avdelingen.

 

 

Det med "hva har de gjort for oss" syns jeg bare er barnslig. Hadde dere reagert på samme måte mot evt arbeidsgiver som hadde et ikt reglement?

 

Vi hadde ikke reagert sånn ovenfor en arbeidsgiver. Vet du hvorfor, Rairai?

Vi betaler ikke skatt til våre arbeidsgivere.

 

 

Det eneste jeg reagerer på sånn umiddelbart er klausulene om logging - det kan dere eventuelt ta opp med datatilsynet.

 

Takker for faglig innspill! Det kan vi gjøre. Det var nettopp disse momentene vi var usikre på.

Lenke til kommentar
siden IKT-avdelingen på skolen knapt har gjot noe for oss

Eg synes denne var passe drøy. Hvordan tror du situasjonen hadde vært på skolen mtp data og IKT om ikke IKT-avdelingen hadde vært der?

 

Hva vet du om IKT-avdelingen det er snakk om? Vi sier ikke at vi er for å fjerne

avdelingen.

 

 

Det med "hva har de gjort for oss" syns jeg bare er barnslig. Hadde dere reagert på samme måte mot evt arbeidsgiver som hadde et ikt reglement?

 

Vi hadde ikke reagert sånn ovenfor en arbeidsgiver. Vet du hvorfor, Rairai?

Vi betaler ikke skatt til våre arbeidsgivere.

 

 

Skatt? Mener du at du betaler skatt til IKT-avdelingen?? Forøvrig kan du banne på at uten IKT-avdelingens arbeid, hadde det vært et helvete å bruke PC på skolen. Grunn nr 1: Nettet hadde konstant vært nede.

 

Så er det greit å være klar over at IKT-ansatte jobber for skolen, og for fylket, og må følge de lover og regler som blir pålagt dem derfra. De sitter ikke og finner opp lover og regler helt alene.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg reagerer på sånn umiddelbart er klausulene om logging - det kan dere eventuelt ta opp med datatilsynet.

 

Takker for faglig innspill! Det kan vi gjøre. Det var nettopp disse momentene vi var usikre på.

så kontakter datatilsynet fylket for info om deres rutiner, de bruker en uke på behandle det før du får svar om at de har sitt på det rene.

 

her har fylkene standard kjøreregler de følger som de har fått "ovenfra".

er ikke snakk om at skolen du ligger på logger alt dere gjør så kan it-ansvarlig/din lærer se på dette, men sentralisert logging hos fylket hvor det sitter et fåtall personer som har tilgang til disse.

ved mistanke om juks vil din skole opprette en sak med fylket hvor første person henter ut din logg som så blir gjennomgått av en annen igjen som ikke har tilgang til elevens navn etc.

ellers blir loggene også utlevert til politiet ber de om disse men også under strenge krav for ganske grove regelbrudd/kriminalitet som kvalifiserer.

 

forøvrig kan du vel stå på ditt og nekte skrive under så ta skolegangen din på blyant og papir, du vil få rimelig mye anmerkninger for manglende innleveringer siden disse skal komme digitalt samt stryk på et par eksamener siden mange videregående eksamener nå er digitale hvor dette ikke er valgfritt, men bortsatt fra anmerkninger og stryk kan du ta skolegangen uten IT-delen.

Lenke til kommentar

OK, for å ta dette i riktig rekkefølge.

 

1. Skolen kan sette de regler de måtte ønske for bruk at sitt utstyr. Herunder, datamaskiner, kablede linjer, trådløse linjer, skrivere og annet datateknisk utstyr. Vil du ikke rette deg etter reglementet, står du fritt til å la være, men det innebærer selvsagt ulempen at du ikke får brukerkonto.

 

2. Skolene er pliktige til å logge trafikken på sitt nett. Dette for å spore eventuelle kriminelle handlinger utført fra skolens nett. Det er ikke slik at it-ansvarlige verken kan eller har tid til å sitte å følge med på hva hver enkelt gjør sånn uten videre. Slik etterforskning starter gjerne ved mistanke om misbruk eller ved at problemer oppdages, varsel fra andre RIAA o.l. eller det kan være overvåkningsverktøy som hyler om uønsket trafikk fra en bruker eller gitt maskin.

 

Hvis man ikke logger trafikken sin, så har man ingen måte å spore hvem som har misbrukt skolens utstyr - derfor er man helt avhengig av slik logging. Det er også slik at IT-folket kan se alt du lagerer både på maskinen og på hjemmeområdet ditt, men de kan ikke uten videre gå inn for å se på hva du har lagret.

 

Hos oss har vi spesifisert at hjemmeområdene til elever og ansatte i spesielle tilfeller KAN kontrolleres, ved eksempelvis mistanke om misbruk, virusangrep o.l.

 

Reglene er ikke der for å gjøre hverdagen til brukerne vanskelig, men fordi man har et system som skal fungere best mulig.

Lenke til kommentar

For å sitere meg selv, til dere som åpenbart ikke har lest første post grundig nok:

Det dere trolig tenker er at vi kan la være å skrive under, og dermed la være å bruke data på skolen, men etter kunnskapsløftet er det slik at vi MÅ bruke PC på skolen så da blir det et lite paradoks.

 

Derfor kan det ikke forsvares å rett og slett la være å bruke data på skolen heller.

 

 

Tror du, cruzader, at man får anmerkninger gang på gang helt til man får laveste karakter i orden på grunn av å levere på papir i stedet for digitalt? Kan du bygge opp under det argumentet med noe mer håndfast? Enten må det være lenge siden du GIKK på videregående, ellers så er det enda en stund til du skal dit.

 

Forøvrig vil jeg se for meg et ramaskrik om et ikke-signert IKT-reglement i verste fall resulterer i at elever ikke får studiekompetanse. Vet ikke om jeg er den eneste med den oppfatningen riktignok.

Lenke til kommentar
Eg ser ikkje noke som slår meg som urimelig i denne kontrakta. Det går fram at du kun får bruke skulen sine PCar (ikkje privat PC) det er dermed rimelig at det ligger regler for korleis du får lov til å bruke denne skulePCen.

 

Feil; det står at NYE elever f.o.m høsten 2009 ikke har anledning til dette. Dette gjelder ikke oss.

 

 

Skatt? Mener du at du betaler skatt til IKT-avdelingen?? Forøvrig kan du banne på at uten IKT-avdelingens arbeid, hadde det vært et helvete å bruke PC på skolen. Grunn nr 1: Nettet hadde konstant vært nede.

 

Jeg betaler da skatt til staten, som fylkeskommunen ligger under, som igjen er arbeidsgiveren til IKT-avdelingen? Mulig jeg uttrykte meg uklart, men antok at de fleste skjønte poenget.

 

Men denne tråden er ikke ment som en kritikk mot noen IKT-avdeling. Håper folk kan styre inn mot kjernen av saken her, slik -noen- heldigvis har gjort.

Lenke til kommentar

Det den kontrakta seier er at skulepcer og skulens nettverk skal ikkje brukast til andre ting enn kva skulen godkjenner.

Så viss det er for vanskeleg så håper eg virkeleg at skulen har muligheit og lov til å kunne stenge tilgang for deg som elev.

 

Og det tullet om "jeg betaler skatt", er det mest latterlige argumentet eg har hørt nokon gong.

Berre for å vise kor idiotisk det er:

Sidan eg også betaler skatt så krever eg at eg skal bruke skulepcen din, du betaler mindre enn meg så eg har større rett på den, eg betaler jo læraren din også så di undervisning burde heller blitt brukt på meg.

 

PS Ein skuleplass koster mellom 60-100K i året, så det er ikkje akkurat småpenger.

 

Arbeidsgivere har også avtaler om kva bruk som er ok og ikkje. Bryter ein desse er ein mykje verre ute enn å bryte IT-reglementet på ein skule. Enkelte plasser hadde nok nekt mot signering vore oppsigelsegrunn.

Lenke til kommentar
Tror du, cruzader, at man får anmerkninger gang på gang helt til man får laveste karakter i orden på grunn av å levere på papir i stedet for digitalt? Kan du bygge opp under det argumentet med noe mer håndfast? Enten må det være lenge siden du GIKK på videregående, ellers så er det enda en stund til du skal dit.

noen år siden jeg gikk på videregående ja.

 

det kan være det varierer fra fylke til fylke, men i fylket her som itslearning brukes leveres oppgavene ut digitalt samt det skal leveres digitalt med mindre annet er spesifisert i oppgaven som i f.eks yrkesfag hvor gjerne noe du har laget skal leveres.

leverer du da på papir så med mindre du har en lærer som er villig til ta ekstraarbeidet med scanne etc for og få det digitalt er ikke det levert.

 

brukernavn til itslearning får du uansett om du signerer avtalen eller ikke, men du får ikke skolepc eller bruke privat pc i undervisningen så du kan evnt levere hjemmefra.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Haha, dette ble så dumt at jeg ikke vet hva jeg skal si :p

Du har fått ganske mange svar allerede, blant annet fra Cruzader og NikkaYoichi. Skolene er pålagt å logge trafikken i tilfelle mistanke om grove brudd på regler osv. Det er ikke for at IKT-folk skal sitte og le av hvilke internettsider du er inne på.

 

Du får kontakte datatilsynet da. De hjelper deg sikkert.

 

(PS: Hvis du ønsker saklige innlegg, bør du gå foran med et godt eksempel. Det var du som begynte å dra inn skatt osv)

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du?

 

Hvis du har et problem med at skolen logger internettaktivitet er det vel fordi du bruker internettet til noe annet enn skolearbeid og ikke vil at dette skal bli loggført? Hvis intensjonene hadde vært å kun bruke skolenettet til skolebruk hadde du vel ikke hatt noe problem med å skrive under her?

 

Ja det er et "paradoks" dere møter, men nå er det slik at det er skolens PC'er osv dere må bruke og da har dere å holde dere etter skolens reglement. Ikke noe i denne kontrakten som komprimerer deres bruk av skolens IKT-tjenester slik det er ment at det skal brukes. Har du noe å skjule her og vil komme unna med det derimot, så vil du selvsagt ikke gå med på kontraktens innhold. Som du markere selv i bildet som er vedlagt, det er kun grove brudd på reglementet som vil etterforskes. Så du har vel ingenting å bry deg om med mindre du vet du begår grove brudd på kontraktens innhold?

 

Så hva er egentlig problemet for dere her?

 

Edit: Skrivefeil

Endret av bandreas
Lenke til kommentar
Nåja. Folk må få lov til å ha noe i mot å bli overvåket uten at det i seg selv er grunnlag for mistanke om at man gjør noe ulovlig.

 

Så lenge du har rent mel i posen kan vel staten overvåke deg 24 timer i døgnet? Eller har du noe å skjule?

 

Jeg er enig i det første du sier. Alle har rett til å ha noe imot å bli overvåket, og det faktum at man har noe imot det behøver da absolutt ikke å bety at man gjør noe ulovlig.

 

 

JEG har ihvertfall ingenting å skjule, nei. Men jeg synes det er naturlig å sette spørsmål ved ting. Det er vel nettopp slik skepsis som har bidratt til at vi i Norge fremdeles har et sterkt personvern i forhold til andre land?

 

Noen bryr seg mindre om personvern og andre bryr seg mer. Jeg mener ihvertfall at å være skeptisk er en liten pris å betale.

 

EDIT: *skeptisk.

Endret av Prosit
Lenke til kommentar
JEG har ihvertfall ingenting å skjule, nei. Men jeg synes det er naturlig å sette spørsmål ved ting. Det er vel nettopp slik skepsis som har bidratt til at vi i Norge fremdeles har et sterkt personvern i forhold til andre land?

 

Selvsagt har du lov å være skeptisk, men det er også lov å overvåke datanettverk og ikke minst sette de regler man måtte ønske for bruk av et privat datanettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...