Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil til fattig student !


Muff1n

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

jeg ser etter en bil som er billig, drifsikker, billig i drift og ikke er altfor stygg, slikk som gamle volvoer :p

 

har er VELDIG lavt budsjett, så den burde ikke koste mer en 20K :p

Stresser ikke så altfor mye med det, men hadde vært veldig greit med en bil!

kan litt om biler så er ikke helt "Grønn" :)

 

har sett litt på disse bilene og lurer på hva dere kan si om dem?

 

evt. gi tips til andre biler :)

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20667522

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20494909

 

 

 

Tusen Takk for alle svar! :D

Endret av Muff1n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at det koster å ha bil, legg derfor inn ting som forsikring, årsavgift og nødvendige reparasjoner inn i budsjettet ditt. Spesielt det siste er noe du bør ha et romslig budsjett for dersom du skal ha en bil til 20K.

 

 

tusen takk!

har tenkt på forsikring hvertfall, men hvordan sjekker jeg årsavgifta?

 

Toyota er billige biler og går som bare det, "carina e", er en ganske bra bil, samtidig som den er billig.

Lykke til med kjøpet!

 

 

Har sett på disse også, men de er som oftest gått veldig langt :p

 

Greie biler du linker til der altså. Den med spoileren anbefales som første bil ;)

Bare skaff noen bedre felger til den bilen, fysj! Bruk de resterende av 20k til det.

 

Det var den jeg var mest interesert i også :)

+ at den ikke ligger så langt unna, så jeg tror jeg skal dra å se på den :)

Endret av Muff1n
Lenke til kommentar
men hvordan sjekker jeg årsavgifta?

 

Den er på mellom 2700-3300 hvis jeg ikke husker feil, jeg betalte vel 2700 i fjor, men jeg har bensin bil, men de hadde gjort noen endringer i prisen fra året før hvis man har bensin eller diesel...

 

Edit:

 

Fra sidene til tollvesenet:

 

Satsene er i hovedtrekk:

Bil under 7,5 tonn (inkl. røde prøveskilt)

kr. 2 790

 

Bil under 7,5 tonn, diesel uten partikkelfilter

kr. 3 245

 

Motorsykkel

kr. 1 705

 

Campingvogn, tilhenger over 350 kg

kr. 1 045

Tilleggsavgift? for alle overnevnte kr. 250

 

Moped, traktor, taxi, veteran, elbil med flere?:

kr. 395

Tilleggsavgift for sistnevnte kr. 50

Endret av Manx
Lenke til kommentar
men hvordan sjekker jeg årsavgifta?

 

Fra sidene til tollvesenet:

 

Satsene er i hovedtrekk:

Bil under 7,5 tonn (inkl. røde prøveskilt)

kr. 2 790

 

Bil under 7,5 tonn, diesel uten partikkelfilter

kr. 3 245

 

Motorsykkel

kr. 1 705

 

Campingvogn, tilhenger over 350 kg

kr. 1 045

Tilleggsavgift? for alle overnevnte kr. 250

 

Moped, traktor, taxi, veteran, elbil med flere?:

kr. 395

Tilleggsavgift for sistnevnte kr. 50

 

 

Tusen takk!

Dette hjalp veldig på :)

Lenke til kommentar

Bil kostar, uansett om den er gammal eller ny.

 

Eg kjører nå ein 13 år gammal Honda Civic og den kostar meg 30000-40000 kr i året etter alle forsikringar, avgifter, bensin, service/eu-kontroll/reparasjonar er betalt og verditap trukket i frå. Eg rekne med at ein ny bil kostar like mykje.

 

Dette er då bil som blir brukt stort sett daglig og blir kjørt ca 7000km i året. Bruker du bil mindre så blir det sjølvsagt ein god del billegare.

 

Legger du ut 20000 kr for ein bil, så kan du vente deg reparasjonskostnader på fort 10000 kr til neste EU-kontroll. Det er ganske normalt og har ingenting med uflaks eller dårleg kjøp. Slipper du det så er du heldig og har gjort eit kupp ;) Er du uheldig så får du ein reperasjon som koster 20000 kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Bil kostar, uansett om den er gammal eller ny.

 

Eg kjører nå ein 13 år gammal Honda Civic og den kostar meg 30000-40000 kr i året etter alle forsikringar, avgifter, bensin, service/eu-kontroll/reparasjonar er betalt og verditap trukket i frå. Eg rekne med at ein ny bil kostar like mykje.

 

Dette er då bil som blir brukt stort sett daglig og blir kjørt ca 7000km i året. Bruker du bil mindre så blir det sjølvsagt ein god del billegare.

 

Legger du ut 20000 kr for ein bil, så kan du vente deg reparasjonskostnader på fort 10000 kr til neste EU-kontroll. Det er ganske normalt og har ingenting med uflaks eller dårleg kjøp. Slipper du det så er du heldig og har gjort eit kupp ;) Er du uheldig så får du ein reperasjon som koster 20000 kr.

Enig i dette her, men har et forslag for å komme utenom reperasjonene.

Skal vi tro ovenfor så kan det fort gå 30-40k i året på en bil, hvor stor del er reperasjoner og resten er "faste utgifter" som drivstoff, avgifter og forsikring. Mitt tips er at du kjøper en billig bil som ser grei ut og ikke er et reperasjonsobjekt og kjører den til du får de virkelig store reprasjonene på 10k-20k. Da hadde jeg heller kjøpt en ny grei bil, greit, men stress.

Er ikke noe fan av å sitte å bruke tusenvis på billig biler når du tilslutt skal selge den og sitter igjen med lite til ingenting igjen uansett.

 

Det er ytterst sjeldent at biler som blir kjøpt for 20 000 blir solgt videre til en ny eier igjen uten og bli skrappet, eventuelt selgt som delebil.

Lenke til kommentar
Eg kjører nå ein 13 år gammal Honda Civic og den kostar meg 30000-40000 kr i året etter alle forsikringar, avgifter, bensin, service/eu-kontroll/reparasjonar er betalt og verditap trukket i frå. Eg rekne med at ein ny bil kostar like mykje.

 

Dette er då bil som blir brukt stort sett daglig og blir kjørt ca 7000km i året. Bruker du bil mindre så blir det sjølvsagt ein god del billegare.

Hva går de 30000-40000 kronene på etter at du har trukket fra omtrent alt? Min bil koster meg 0,- i året etter det.

Lenke til kommentar

Det kjem vell litt ann på, men grunnen til at mange selger bilen sin billig er at store reperasjoner er rett rundt hjørnet. Eg har dei 3 siste åra eg har hatt min bil skifta registerreim, aksler framme og bak, støtdempere, bremser og vinterdekk. Pluss mykje anna småtteri her og der. Eg ser ikkje for meg dei store reperasjonane til neste år, kanskje så lite som 0 kr, men ein veit aldri.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg kjøpte bil for 25 000 for et år siden, rett før hjul røk det fremre eksosrøret, 2700 kroner for nytt. Var rett før jeg gidde opp bilen, men med mot og tid fikk eg byttet dritten.

Måtte jeg levert bilen på reperasjon i tilegg til de 2700 hadde jeg hatt ny bil idag :)

Lenke til kommentar

Når jeg var student kjørte jeg en Toyota Corolla 85' fram til EU-kontrollen, deretter byttet jeg til en Toyota Corolla 86' (helt lik) og kjørte den til neste EU-kontoll. Jeg brukte da totalt 20 000,- + 3000,- i reg.avgift de 3 årene. Noe særlig billigere enn det blir vanskelig å få til.

 

Gammel bil = billig, går de i stykker, kjøper du en ny gammel bil ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Når jeg var student kjørte jeg en Toyota Corolla 85' fram til EU-kontrollen, deretter byttet jeg til en Toyota Corolla 86' (helt lik) og kjørte den til neste EU-kontoll. Jeg brukte da totalt 20 000,- + 3000,- i reg.avgift de 3 årene. Noe særlig billigere enn det blir vanskelig å få til.

 

Gammel bil = billig, går de i stykker, kjøper du en ny gammel bil ;)

Egentlig det som er planen min og, 1 år igjen på eu nå.

Lenke til kommentar
Når jeg var student kjørte jeg en Toyota Corolla 85' fram til EU-kontrollen, deretter byttet jeg til en Toyota Corolla 86' (helt lik) og kjørte den til neste EU-kontoll. Jeg brukte da totalt 20 000,- + 3000,- i reg.avgift de 3 årene. Noe særlig billigere enn det blir vanskelig å få til.

 

Gammel bil = billig, går de i stykker, kjøper du en ny gammel bil ;)

I tillegg fikk du vell litt igjen for vrakpanten? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...