Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 5670


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men skal jeg se film skal jeg ha HD5xxx pga Bitstream.

Om du klarer å høre forskjell på 7.1 Dolby TrueHD eller DTS-HD MA streamet til receiver eller 7.1 PCM streamet til receiver tviler jeg på...

 

Virker ikke som mange bryr seg, men 5-serien støtter Dolby TrueHD and DTS-HD.

Hvis maskinen kun skal brukes til film så er det billigste å bruke GPU som sitter på prosessoren på en av de nye 32nm Intel i5 eller i3 prosessorene. Der er det full støtte for alle formater.

 

Jeg tar heller nyere arkitektur DX11 OpenCL og alt det der

OpenCL finner du på alle nVIDIA-kort nyere enn GeForce 8. Hvis OpenCL på AMD kort er et must så må man definitivt ha ett 5000-serie. På 4000-sere er OpenCL "brukket"...

DX11 vet jeg ikke hvor kjekt det er å ha slike low-end kort... Per dags dato "koster" DX11 ganske mye i ytelse. I allefall på high-end AMD kort. Men det er sikkert kjekt å ha...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange som kommer til å kjøpe dette kortet for å spille tunge spill, kjøre 3D-Mark og overklokke det. Hva med å legge større vekt på bruksområdene til skjermkort, og vinkle testene etter det? Å teste flere spill i oppløsninger dette low-end kortet er ubrukelig til tar bare tid...

Lenke til kommentar
Imsochobo: Fordi det O:M:A foreslår til filmspilling koster ~700 kr mindre og gjør en like god jobb med filmspilling. Med andre ord er de ~700 kronene penger ut av vinduet dersom man tror man skal få noe bedre filmspilling med HD5670 eller GT240. O:M:A er altså uenig med hardkjernes påstand om at dette kortet er en god investering for de som skal se film.

 

woops, var ikke meninga med quoting, av OMA, selvfølgelig forstår jeg det.

 

Men skal jeg se film skal jeg ha HD5xxx pga Bitstream.

 

Men i artikkelen anbefaler de GT240 over 5670....

Jeg tar heller nyere arkitektur DX11 OpenCL og alt det der, + Bitstream lyd support, 3 skjermutganger, bedre ytelse og samme strømforbruk for samme pris.

 

 

så begge kortene støter lyd over HDMI?? eventuelt 5,1 eller mer??

 

tenkte på å bytte ut mitt passiv kjølte gt9800 kort,

med noe nytt som klarer lyd over HDMI uten å bruke overgang fra dvi.

 

lettere å kjøre rett igjenom forsterker med HDMI inn og ut.

 

blir jo og en "hel" kabel mindre mellom forsterker/pc til tv.

Lenke til kommentar
Iflg. wiki er 54xx scheduled til februar, men jeg ville ikke veddet på det. Legg forøvrig merke til at med 54xx beveger vi oss ned på "lusne" 64-bit buswidth.

 

Spørs om ikke 5570 (128-bit) i stedet blir aktuellt "sweet spot" for HTPC? Mener å huske fra annet sted at de vil bli tilgjenglig som low-profile card

Spiller ganske liten rolle for en HTPC. Skal ikke spilles spill der... Da er et lavt strømforbruk og passiv kjøling mye viktigere. 128-bit kontroller i low-profile høres veldig optimistisk ut...

 

Jeg synes HTPCer egner seg ganske godt for spill, men da vil man jo gjerne litt opp i ytelse igjen, som du er inne på, skal man ikke spille, så trenger man jo ikke så heftig skjermkort i HTPCen...

 

AtW

Lenke til kommentar
...Men i artikkelen anbefaler de GT240 over 5670....

Jeg tar heller nyere arkitektur DX11 OpenCL og alt det der, + Bitstream lyd support, 3 skjermutganger, bedre ytelse og samme strømforbruk for samme pris.

Det beste argumentet her er egentlig skjermutgangene. Som nevnt av andre er OpenCL støttet på GT240 (muligens noe bedre ytelse). Dessuten får du ikke i praksis utnyttet DirectX 11 på et slikt kort.
Lenke til kommentar
så begge kortene støter lyd over HDMI?? eventuelt 5,1 eller mer??

 

tenkte på å bytte ut mitt passiv kjølte gt9800 kort,

med noe nytt som klarer lyd over HDMI uten å bruke overgang fra dvi.

 

lettere å kjøre rett igjenom forsterker med HDMI inn og ut.

 

blir jo og en "hel" kabel mindre mellom forsterker/pc til tv.

DTS-HD MA som er den "høyeste" standarden innen HD-lyd støtter vel 7.1 96kHz/24bit - 24.5 Mbit/s inn i reciver. Og det skal hele 5000-serien klare uten problemer. Samtlige modeller har vel HDMI dirkete ut også.

Lenke til kommentar
så begge kortene støter lyd over HDMI?? eventuelt 5,1 eller mer??

 

tenkte på å bytte ut mitt passiv kjølte gt9800 kort,

med noe nytt som klarer lyd over HDMI uten å bruke overgang fra dvi.

 

lettere å kjøre rett igjenom forsterker med HDMI inn og ut.

 

blir jo og en "hel" kabel mindre mellom forsterker/pc til tv.

DTS-HD MA som er den "høyeste" standarden innen HD-lyd støtter vel 7.1 96kHz/24bit - 24.5 Mbit/s inn i reciver. Og det skal hele 5000-serien klare uten problemer. Samtlige modeller har vel HDMI dirkete ut også.

 

Jeg har et 5-serie kort, og lyd ut over HDMI er foreløpig desverre ikke så problemfritt som det skulle ha vært, faktisk var det endel stress å få det opp, og selv nå fungerer det subopimalt.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATW:

Kunne du gått litt mer i detalj? Skal selv sette opp 5870 med hdmi til TV og da var jo lyd en av de lovende tingene.

 

Problemet hos meg er at lyden kommer og går, den varer noen sekund og forsvinner igjen. Det virker som dette er et problem med strømsparingen som klokker opp og ned. Om jeg låser kjerne og minnefrekvensen på 200/300 mhz fungerer det helt fint, men feks i spill fungerer jo det dårlig. Den bitstreamer og er ivrig, receiveren for formatene rett, og ikke som LPCM, men det hjelper jo ikke så mye når lyden kommer og går. (det gjelder over hele systemet, ikke kun når man bitstreamer surroundformater)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...