Gå til innhold

Ber om lov til å uttrykke meg mer som jeg vil


Skriving på rim  

332 stemmer

  1. 1. Bør man få skrive på rim om man holder seg saklig og får frem poenget sitt?

    • Ja
      246
    • Nei
      87


Anbefalte innlegg

CraigFinn: Jeg burde kanskje sagt det før, men jeg leser ikke det jeg anser som åpenbart useriøse innlegg. Hvis du ønsker å bli tatt seriøst og at innleggene dine skal bli lest, er du nesten nødt til å ytre deg som normale folk.

 

Min form er jo bare et virkemiddel på samme måte som et symbol eller en metafor. Hvorfor er det så forferdelig ille at annenhver linje rimer? Jeg bryter ikke grammatiske regler, og stavingen er tilnærmet feilfri. Jeg vil også påstå at det ikke er vanskelig å skjønne setningsoppbyggingen i postene mine.

 

Du sier at "Om man gjør seg forstått er høyst subjektivt." Jeg er enig, men det har ikke bare med formen å gjøre, men ikke minst om man ordlegger seg riktig.

 

Jeg mener det er fullstendig galt å si at de fleste blir irritert. Jeg har skrevet i mange forskjellige emner, og blitt godt mottatt nesten overalt. Det finnes enkeltindivider som roper høyere enn andre, og det er derfor det ser ut som mange plages.

 

Leste du dette? Innholdet er identisk med CraigFinns siste innlegg, men bygget opp på en annen grammatisk måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bevares, det er fullt mulig å skrive innlegg med seriøst innhold med feks. 1337/Leet notasjon også. Ellermed store bokstaver...

Med store bokstaver har man tom. nøyaktig samme grammatiske oppbygging så det burde jo hvertfall være lov? Ikke sant?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Min form er jo bare et virkemiddel på samme måte som et symbol eller en metafor. Hvorfor er det så forferdelig ille at annenhver linje rimer? Jeg bryter ikke grammatiske regler, og stavingen er tilnærmet feilfri. Jeg vil også påstå at det ikke er vanskelig å skjønne setningsoppbyggingen i postene mine.

 

Du sier at "Om man gjør seg forstått er høyst subjektivt." Jeg er enig, men det har ikke bare med formen å gjøre, men ikke minst om man ordlegger seg riktig.

 

Jeg mener det er fullstendig galt å si at de fleste blir irritert. Jeg har skrevet i mange forskjellige emner, og blitt godt mottatt nesten overalt. Det finnes enkeltindivider som roper høyere enn andre, og det er derfor det ser ut som mange plages.

 

Leste du dette? Innholdet er identisk med CraigFinns siste innlegg, men bygget opp på en annen grammatisk måte.

Jeg ser fortsatt ingen gode argumenter for at man ikke skal kreve at man forholder seg til de reglene som er til nettopp for at man skal gjøre seg forstått. Enderim er som et symbol eller en metafor? For hva? Hvordan kommer budskapet bedre frem ved bruk av enderim? Tvert imot svekker det budskapet om seriøsitet. Det er et retorisk skudd i foten i en hver seriøs diskusjon. Om Jens Stoltenberg hadde satt i gang å synge statsbudsjettet fra talerstolen på Stortinget, tror du noen hadde tatt ham seriøst? Han hadde blitt ledd ut av salen, om han ikke først hadde blitt kastet ut. Karrieren hans hadde vært over, og avisene ville (med rette) spekulert i om han hadde mistet forstanden og burde vært innlagt på mentalsykehus.

Lenke til kommentar
Jeg ser fortsatt ingen gode argumenter for at man ikke skal kreve at man forholder seg til de reglene som er til nettopp for at man skal gjøre seg forstått. Enderim er som et symbol eller en metafor? For hva? Hvordan kommer budskapet bedre frem ved bruk av enderim? Tvert imot svekker det budskapet om seriøsitet. Det er et retorisk skudd i foten i en hver seriøs diskusjon. Om Jens Stoltenberg hadde satt i gang å synge statsbudsjettet fra talerstolen på Stortinget, tror du noen hadde tatt ham seriøst? Han hadde blitt ledd ut av salen, om han ikke først hadde blitt kastet ut. Karrieren hans hadde vært over, og avisene ville (med rette) spekulert i om han hadde mistet forstanden og burde vært innlagt på mentalsykehus.

 

Som ethvert annet språklig virkemiddel

har riming en viktig funksjon.

Som kommer til syne i både et dikt

og en helt seriøs diskusjon.

 

Bruken av rim og rytme

gjør teksten vanskelig å komplisere.

I tillegg blir alle poengene mine

enklere å memorere.

 

Jeg blir tvunget til å forklare alt jeg mener

på måter som folk forstår.

Mine tekster blir mer presise

enn de har vært i tidligere år.

 

At du ikke tar meg seriøst

er det DU som er årsaken til.

Det handler om dine fordommer,

og at du rett og slett ikke vil.

 

Om jeg har forstått deg riktig

vil du nekte å lese dette.

Det synes jeg er veldig barnslig,

men kanskje noen vil oversette?

 

(Jeg vil vanligvis ignorere dem

som ser ned på meg og min stil.

Men jeg svarer deg nå på grunn av min kamp

om å få uttrykke meg som jeg vil.)

Lenke til kommentar

CraigFinn;

 

Nei det kan ikke være rett

å rime annenhver ord.

Det erfarer jeg i denne stund

min respekt er nå stor.

 

Din måte å rime slik på

er jo ganske kreativt.

Men noen mener at

språkformen må være stivt.

 

Ifølge undersøkelsen i denne post

er to tredjedel for.

Da kan det ikke være alle som

er altfor hårsår.

 

Det kan jo bare være det

at rim på kryss og tvers,

ikke passer i alle situasjoner her

i normer det skjer en krasj.

 

Tror jeg skal legge meg nå :)

Endret av ArtistenT
Lenke til kommentar

Jeg hopper glatt over innleggene til CraigFinn. Han må gjerne uttrykke seg slik han vil for min del, så lenge det er greit for forumledelsen. Så får han jo vurdere selv om det at 1/3 av medlemmene enten irriterer seg over innleggene, eller ignorerer de helt er greit.

 

Noe nyskapende, moro, intelligent og finurlig uttrykksmåte er det ikke i mine øyne.

Lenke til kommentar

At mesteparten er positive er vel en antagelse tatt relativt ut fra det blå. Som Dotten skrev i innlegget sitt:

Problemet er de mange avsporinger de medfører, samt at brukere rapporterer i bøtter og spann.

(Sitatet er moderator-erfaringer som ble lagt frem før denne avstemmingen i tråden ble laget)

Mesteparten som har funnet det for godt å stemme i denne tråden er positive, det er rett, men min egen antagelse er at flesteparten ikke ser seg tjent med at forumet ender opp som en grafittitavle. Men at det kanskje finnes et behov for å rime om ditt og datt kan jeg sikkert være enig i . Derfor burde det kanskje opprettes en egen tråd for den slags ytringer, som jeg har nevnt tidligere.

Det beste for forumet er at man er enige om et "midtområde" hvor man ytrer seg på like premisser,hvor premissene avviker minst mulig fra normalt og ikke legges opp etter små sær-hensyn. Så får man heller opprette ytterfløyer hvor ekstreme kan more seg med sine likesinnede.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
At mesteparten er positive er vel en antagelse tatt relativt ut fra det blå. (...) Mesteparten som har funnet det for godt å stemme i denne tråden er positive, det er rett, men min egen antagelse er at flesteparten ikke ser seg tjent med at forumet ender opp som en grafittitavle.

 

Så det som er best for folk,

er de selv for dumme til å se?

Og det de har stemt er uinteressant

bare på grunn av det?

 

Jeg tror folk skal få ta avgjørelsen sin selv,

og tallene sier jo klart

at rim er i veldig stor grad akseptert,

jeg tror enda flere blir overbevist snart.

Lenke til kommentar

Nå sier det seg selv at moderatorers erfaring teller (og bør telle) mer enn en tilfeldig spørreundersøkelse, da diise sitter på erfaringer som er hentet fra hele forumet, ikke kun denne ene tråden. Kun ca. 80 brukere har i det hele tatt stemt i undersøkelsen og det er enda mer uvisst hvor mange som i det hele tatt har sett tråden...

Men hva mener egentlig de som er poistive her er fordelen ved å ha et forum som blir mer som en grafittitavle?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Moderator kan da neppe holde

en mer nøyaktig telling.

Det er jo ikke de som kontaktes

når det skrives en positiv melding.

 

Vi kunne likegodt ha brukt intro-tråden min,

for å se hva folk syns er bra.

Der er det nesten kun positiv feedback,

men det er jo ikke det du vil jeg skal ha...

Lenke til kommentar
Men hva mener egentlig de som er poistive her er fordelen ved å ha et forum som blir mer som en grafittitavle?

 

Hvis dette er hovedargumentet til motstandere av de som skriver på en rimelig særegen måte (kun CraigFinn så vidt meg bekjent?) er jeg ikke veldig imponert. Hva er galt med å være velformulert, ha relativt normal setningsoppbygging og evnen til å få frem sine poenger på rim? Er det måten han hyppig skifter til nye linjer som er irritasjonsmomentet? Eller er det skrekken for å bli slått av en såkalt diktklovn i en seriøs diskusjon som plager deg? Det finnes et enormt lass av brukere som ikke klarer å beherske korrekt norsk gramatikk. En bruker som i tillegg til å beherske dette klarer å formulere sine argumenter på rim er definitivt det minste av dette forumets problemer.

Lenke til kommentar

Jeg liker og å dikte

har egentlig alltid likt det

har lenge hatt en drøm om å bli dikter

så hele Norge kunne fått lov til å se

 

å kunne leve av det man liker

det ønsker vel alle

tenk hvor fantastisk det ville ha vært

å bli rik på min kreative skalle

 

men dessverre trykket jeg feil på undersøkelsen her inne

for jeg stemte ja

veldig lite gjennomtenkt i grunnen

for det var ikke bra

 

jeg hadde egentlig tenkt å stemme nei

men jeg ble så fascinert av deg

men tenk hvis alt skulle vært på rim

det ville blitt for mye for alle andre og meg

 

det bør kunne åpnes for egne tråder

til å kunne skrive innleggene på dikt

vi er sikkert mange kreative her

så det ville nok blitt godt likt

 

kanskje ett eget forum

det ville blitt sinnsykt gøy

men hvis alle skulle begynt å skrive på dikt

nei den ville blitt for drøy

 

selv om jeg elsker å dikte

og er kreativ som få

og selv om jeg har sansen for deg

så vil det nok ikke gå

 

jeg håper man kan få ett eget sted

hvor man kan skrive dikt

men hvis alle skulle begynt å skrive på rim

ville det nok blitt en svikt

 

forumet ville nok blitt nedprioritert

og poenget med siden ville blitt borte

men hvis man får egne sider

så vil nok ikke interessen begynne å skorte

 

det har vært gøy å skrive nå

håper jeg har fått frem mitt poeng

jeg vil ha egne diktsider til meg og deg

så vi kan skrive i fleng ;)

Lenke til kommentar

Det finnes allerede seksjoner

hvor folk kan dele sine dikt.

Det jeg sloss for er retten til å bruke min stil

i seriøse diskusjoner og slikt.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener

når du sier forumets poeng vil forsvinne.

Dersom folk får uttrykke seg mer som de ønsker

er det den ærlige debatt som vil vinne.

 

Sånn jeg ser det er hele problemet

frykten for forum-innovasjon.

Man er redd for at preget blir useriøst,

men det har aldri vært min intensjon.

 

Det er ikke det jeg sier som plager deg,

men for rimene mine får jeg tyn.

Virkemiddelet jeg bruker i innleggene

for å underbygge mitt syn.

 

Jeg har allerede argumentert mye

for min sak den siste tiden.

Og oppfatningen om at rim er useriøst

bør ha blitt gammeldags for lenge siden.

 

I mitt syn må man være ganske mutt og sur

for å irritere seg over min stil.

Og det er veldig lett å ignorere meg

om man ikke klarer å ta det med et smil.

 

Men jeg gleder meg til de konservative

ser hva jeg skal finne på neste gang.

Da skal hvert innlegg være en lydfil,

hvor jeg har spilt inn en søt, liten sang. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...