Gå til innhold

Ber om lov til å uttrykke meg mer som jeg vil


Skriving på rim  

332 stemmer

  1. 1. Bør man få skrive på rim om man holder seg saklig og får frem poenget sitt?

    • Ja
      246
    • Nei
      87


Anbefalte innlegg

Hehe, ser at "dikterpolitiet", som jeg nevnte for noen innlegg siden, allerede har gjort sin entré :)
Man har vel lov til å kommentere kvaliteten på noens innlegg uten å være "politi"?

Hva skal man ellers kalle rollen man tar på seg når man begynner å kvalitetsvurdere andres dikting og prosa ;)

Hvilke krav legger du grunns når du arresterer andre fordi de i dine øyne "leker diktere"?

Er dikting & prosa du personlig ikke forstår verre/dårligere enn prosa som feks. selv et barn kan skjønne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det flere ting som avgjør kvaliteten på et innlegg, og form er bare en av dem. Dårlig poesi er ikke prinsipielt verre enn dårlig prosa, vi ønsker selvsagt at folk uttrykker seg så klart og meningsfullt som mulig, men vi krever ikke noe grunnfag i norsk skriftspråk av våre brukere. De er fra 10 år og oppover, og så lenge de følger reglene så må vi tåle at de uttrykker seg på sin måte.

 

Så eventuelle rapporter om "dårlig bruk av rim i det diktet" vil nok ikke bli håndhevet. Ellers er det rimelig at samme regel gjelder for form som for skrivefeil, det skal ikke kommenteres i tråden. Man kan eventuelt ta det på PM, i en vennlig tone, selvsagt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er det flere ting som avgjør kvaliteten på et innlegg, og form er bare en av dem. Dårlig poesi er ikke prinsipielt verre enn dårlig prosa, vi ønsker selvsagt at folk uttrykker seg så klart og meningsfullt som mulig, men vi krever ikke noe grunnfag i norsk skriftspråk av våre brukere. De er fra 10 år og oppover, og så lenge de følger reglene så må vi tåle at de uttrykker seg på sin måte.

 

Så eventuelle rapporter om "dårlig bruk av rim i det diktet" vil nok ikke bli håndhevet. Ellers er det rimelig at samme regel gjelder for form som for skrivefeil, det skal ikke kommenteres i tråden. Man kan eventuelt ta det på PM, i en vennlig tone, selvsagt.

 

Geir :)

 

 

 

Det er direkte skremmende å se hvor lavt listen ligger for mange moderatorer til å slette innlegg de ikke liker.Vi elsker å si at vi har ytringsfrihet og demokrati.Ja til en viss grad har vi dette i Norge,i langt større grad en mange andre land.Men det finnes helt klart grenser i Norge også.Sensur blir brukt hele tiden.Man kan ikke skrive det man vil,da blir det slettet og man blir utestengt.Stort sett fordi det er 1000 vis av mennesker som ikke liker å bli motsagt eller utfordret og klager om sensur av debattanter så fort de kommer til kort eller føler seg forulempet.Hvordan kan man "krenke" et nick ?? Det er jo helt latterlig.

Klart rasistiske eller straffbare uttalelser må redigeres bort.Men alt annet bør få stå.Jeg er klar over at moderatorene kan hive ut akkuarat den de vil.Og at man ikke har noe som helst rett til å være inne i diverse debatt forum. Men da kan man heller ikke si at man er tilhengere av ytringsfrihet.VG sitt debattforum er et av de verste i Norge.Der kan man bli redigert og slettet i hytt og pine.Kastet ut av moderatorer som virker som om de er inspirert av Kina sin internet sensur.En skam at vi har slike i Norge.Vi er nok litt mindre tolerante en vi liker å tro.Så lenge man er politisk korrekt og A4 for man være i fred,ellers kommer sensuren fort.En skam rett og slett.

Lenke til kommentar

Klabbetrynet: Som Geir så fint sier det, ytringsfrihet betyr at du har rett til å ytre deg i det offentlige rom, det betyr ikke at du kan kreve at andre gir deg en talerstol (eller overhodet høre på deg). Å snakke om ytringsfrihet på et privat forum blir helt feil, og du har misforstått ett eller annet sentralt når du skriver at "da kan man heller ikke si at man er tilhengere av ytringsfrihet". Man kan fint være for ytringsfrihet, altså at folk skal få lov til å si hva de vil, og samtidig nekte folk å si hva de vil i sitt eget hus. Jeg er for at folk skal få røyke hjemme hos seg selv, og ute i friluft, men jeg er også for at jeg skal få lov til å nekte andre å røyke hjemme hos meg. Folk må i størst mulig grad få gjøre som de vil, men ikke hvor de vil. Privat eiendomsrett trumfer ytringsfrihet, da ytringsfrihet kun gjelder i det offentlige rom.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Klabbetrynet: Som Geir så fint sier det, ytringsfrihet betyr at du har rett til å ytre deg i det offentlige rom, det betyr ikke at du kan kreve at andre gir deg en talerstol (eller overhodet høre på deg). Å snakke om ytringsfrihet på et privat forum blir helt feil, og du har misforstått ett eller annet sentralt når du skriver at "da kan man heller ikke si at man er tilhengere av ytringsfrihet". Man kan fint være for ytringsfrihet, altså at folk skal få lov til å si hva de vil, og samtidig nekte folk å si hva de vil i sitt eget hus. Jeg er for at folk skal få røyke hjemme hos seg selv, og ute i friluft, men jeg er også for at jeg skal få lov til å nekte andre å røyke hjemme hos meg. Folk må i størst mulig grad få gjøre som de vil, men ikke hvor de vil. Privat eiendomsrett trumfer ytringsfrihet, da ytringsfrihet kun gjelder i det offentlige rom.

--------------

Det er helt utrolig hva enkelte kan lire av seg for å forsvare sensur. Jeg er også klar over at man ikke kan kreve en dritt i et privat forum. Men når et slikt forum driver med sensur av ting de ikke liker, og så går ut som avis som forsvarer av ytringsfrihet og demokrati,da er hykleriet enormt. Sannheten i mange norske store debattforum er at de er så politisk korrekte at det ligner veldig på Kina sitt verdensbilde. Der man sensurerer bort alt som ikke stemmer med deres syn. Dette er ikke debatt,det er dette jeg vil frem til. Alle vet at VG eller dette er et privat forum,der man redigerer utifra hva man selv vil tillate. Men da må man heller ikke leke at man er noe man ikke er i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar

Som privat forum har vi uttalt at vi har som mål å følge god presseskikk. Som blant annet sier at vi skal verne om ytringsfriheten.

 

Av erfaring får vi mer kritikk for at vi tillater politisk ukorrekte meninger enn det motsatte.

 

Dog opplever vi endel som troller, spammer og bryter retningslinjene og gir en god beng i når moderator gir beskjed om noe og dermed presterer å bli utestengt, kommer løpende med anklager om at de er blitt sensurert grunnet sine meninger, når faktumet er at de ble utestengt for å bryte retningslinjene.

 

I tilfeller hvor noen er blitt utestengt fordi en moderator har blandet inn egen moral vil vi rette opp. Det kan skje i ny og ne, eller man kan feilvurdere.

 

Men det er de som ikke ser bjelken i sitt eget øye. Vi utestenger ikke grunnet folks meninger, vi utestenger grunnet brukerens oppførsel (eller mangel på sådan).

 

Når man blir bortvist fra spisebordet fordi man brukte hendene fremfor bestikket, nytter det ikke å klage over at man ble bortvist fordi man stemte AP. Det var mangel på bordskikk som var grunnen her. Så får man heller diskutere hva god bordskikk er for noe :)

Lenke til kommentar

Synes ikke poenget er det værste. Problemet blir heller de meningsløst lange innleggene da alt skal være fire linjers vers med mellomrom imellom og den endeløse scrollingen nedover dette fører til. Heldigvis har jeg bare støtt på et av disse meningsløse diktinnleggene siden det ble avgjort at det var tillat. Så har heldigvis ikke plagd meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...