Gå til innhold

Ber om lov til å uttrykke meg mer som jeg vil


Skriving på rim  

332 stemmer

  1. 1. Bør man få skrive på rim om man holder seg saklig og får frem poenget sitt?

    • Ja
      246
    • Nei
      87


Anbefalte innlegg

Det er altså så mange skrotpunger som så vidt klarer å praktisere halvveis forståelig norsk her på forumet, og de får drive fritt og terrorisere alle med sitt klønete skriftspråk. Likevel skal man reagere på at noen skriver i diktform, selv om dette gjøres på en lettlest og velformulert måte.

Jeg er helt enig i det. Hvis det skal forbys å skrive på diktform burde det også være en språktest før man kan bli registrert eller noe lignende. Synes diktene til CraigFinn er mye mer behagelige å lese enn f.eks fsx som får trolle på forumet så mye han vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med en egen "dikttråd" hvor man kan dele sine følelser med likesinnede som også fortrekker å utrykke seg kun ved hjelp av ende-rim?

 

Poenget er at man gjerne vil skrive

om mange forskjellige ting.

Da blir det litt teit med en enkelt tråd

hvor to brukere diskuterer i ring.

 

Jeg ønsker bare adgang til det samme som deg,

og å skrive på min egen måte.

Hvorfor det skal være så ille

er faktisk for meg en gåte.

Poenget er vel at man bør ha visse føringer for hvordan et forum skal drives. Om man skal tilrette legge for alle mulige sære utrykksformer gis det et useriøst preg. (Nå kan det selvsagt diskuteres hvor seriøst forumet er i utgangspunktet, men det er en annen diskusjon).

Derfor vil det beste være om man dedikerer en egen del til folk som absolutt må uttrykke seg vha. enderim.(evt. limericker, dikt, allitterasjon etc. ) Dette er som nevt også heller ikke noe som trådstarter har drevet med i lang tid her, men tydeligvis en fiks idé som har kommet opp nylig for å være morsom el.

Lenke til kommentar

desverre, men rim får meg bare hoppe over alt du skriver, greit nok at du liker å skrive dikt, men må du skrive alle innleggene dine på den måten?

 

Men du kan rime iallefall, men å skrive alt på rim er i bunn og grunn irriterende for meg.

 

Men dette er da bare en person sin mening.

Lenke til kommentar

Hva ikke folk må gjøre for å føle seg litt spesielle.

Uansett, rim i vei for hva jeg bryr meg, men du er en person jeg trolig ville gått forbi om du snakket til meg på den måten på gaten, og jeg trykker meg forbi postene dine her også.

Du er komfortabel med det, jeg er komfortabel med det, så rim i vei du.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Det er en stor forskjell på å skrive dikt og det «å skrive på rim». Dikt er kunstverk, som ikke nødvendigvis har som formål å formidle noe innhold, eller en klar mening eller betydning. Dikt kan være som et abstrakt maleri. Det CraigFinn bedriver er det «å skrive på rim». Dette er en urgammel fortellerteknikk som har oppstått (lenge før en prosent av befolkningen kunne noe skriftspråk) fordi det er en kreativ og engasjerende måte å fortelle på, og ikke minst fordi det gjør historier lettere å huske (muntlig viderefortelling holdt historier i live i mange hundre år på denne måten). Hans uttrykksform skiller seg altså betydelig fra genren dikt.

 

Så lenge CraigFinn kun bruker rim som en litterær uttrykksform til å formidle sine meninger, forholder seg til norsk rettskriving og ikke går OffTopic bare for å få det til å rime, synes virkelig det er en selvfølge at CraigFinn skal få lov til å skrive på rim!

 

Dessuten er introduksjonstråden hans er laget av et materiale kjent som «Epic Win».

Endret av Überadri
Lenke til kommentar
Hva ikke folk må gjøre for å føle seg litt spesielle.

 

Dette er jo i grunn ikke en kamp

om å få være spesiell.

Men en viktig prinsippsak som angår oss alle,

det burde du skjønne selv.

 

Jeg skriver på rim og i enkle former

uavhengig av hva folk vil si.

Jeg ser nå at flere har slengt seg på bølgen,

og det gjør meg lykkelig.

Lenke til kommentar
Poenget er vel at man bør ha visse føringer for hvordan et forum skal drives. Om man skal tilrette legge for alle mulige sære utrykksformer gis det et useriøst preg. (Nå kan det selvsagt diskuteres hvor seriøst forumet er i utgangspunktet, men det er en annen diskusjon).

Derfor vil det beste være om man dedikerer en egen del til folk som absolutt må uttrykke seg vha. enderim.(evt. limericker, dikt, allitterasjon etc. ) Dette er som nevt også heller ikke noe som trådstarter har drevet med i lang tid her, men tydeligvis en fiks idé som har kommet opp nylig for å være morsom el.

 

Et useriøst preg? Er det illusjonen av et seriøst forum som er det viktige da? Så lenge innholdet i innleggene er intelligente, lett forståelige, tilfører et poeng/argument og er nettopp seriøse synes jeg da ikke man kan kreve noe mer av en vanlig forumbruker.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare skrive på min egen måte,

og det er da jeg debatterer best.

Det er ikke bare en kortsiktig spøk,

eller en meningsløs protest.

 

Jeg vil kanskje bli mobbet og kalt stygge ting

ihvertfall den første tiden.

Men om jeg skriver bidragsfulle innlegg

vil jeg aksepteres før eller siden.

 

Selv om det er litt kritikk, er det enda mer støtte.

Både her og i min intro-tråd. ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1193893&hl= )

Der strømmet det over av godord og medhold,

mens kritikerne var få.

 

Hvis brukernes stemme skal avgjøre

om stilen min er for teit,

har det vel noe å si at det ser ut som

de fleste syns det går greit?

 

Jeg vil ikke la mine innlegg fylles

av billig humor og idioti.

Og jeg holder meg unna enhver diskusjon

hvor jeg ikke har noe å si.

 

Nå vil jeg vente en stund på en avgjørelse

på om stilen min får passere.

Får jeg lov til å bruke forumet,

eller må jeg forlate dere?

Lenke til kommentar

Om man tillater dette, hvor skal man da sette grensen? Skal man også tillate at tegnsetting og store bokstaver droppes, at kreative farger og skrifttyper benyttes, eller at innlegg kun består av et vedlagt bilde som inneholder tekst? Alt dette har forekommet her på forumet, og ikke så rent sjeldent heller. Vil vi virkelig at forumet skal bli en grafittivegg?

 

Om man gjør seg forstått er høyst subjektivt, og jeg kan ikke se en eneste grunn til at det skal tillates. Det ser ut til å irritere det store flertall, selv om mange av dem allikevel synes det burde tillates. Ytringsfrihet ser jeg noen nevner, men dette har da ingen verdens ting med ytringsfrihet å gjøre. Ytringsfrihet handler om hva man kan si, ikke hvordan man kan si det.

 

Om man ønsker en lekeplass for kreative ytringer får man gjerne bruke off-topic-kategorien til det, men på resten av forumet burde det være et minimumskrav at man i det minste forsøker å holde seg til de grammatiske reglene, slik at flest mulig kan forstå innleggene, og fordi det er en forholdsvis enkel regel både for brukerne å forholde seg til og for moderatorene å håndheve.

Lenke til kommentar

Rikspøbel;

 

Min form er jo bare et virkemiddel

som et symbol eller en metafor.

Hvorfor er det så forferdelig ille

at jeg rimer to matchende ord?

 

Jeg bryter ikke grammatiske regler,

og stavingen er stort sett fin.

Det er heller ikke vanskelig å skjønne

setningsoppbyggingen min.

 

"Om man gjør seg forstått er høyst subjektivt."

Ja, men det er det da uansett?

Det har ikke bare med formen å gjøre,

men om man ordlegger seg rett.

 

Å si at de fleste har blitt irritert,

mener jeg er fullstendig galt.

Jeg har skrevet i noen forskjellige emner,

og blitt mottatt godt nesten overalt.

Lenke til kommentar

Det blir vel litt som om jeg plutselig skulle begynne å brukestore bokstaver hele veien og hevde at det er nødvendig for at jeg skal få uttrykt meg skikkelig. Grammatikken er korrekt og innholdet er ikke vanskeligere å lese eller forstå, tvertimot, kanskje man tom. inkluderer flere svaksynte på denne måten?

 

Burde ikke slike uttrykk være lov?

 

Eller vil argumentet om at en slik form "vil unødvendig favorisere brukere med store skjermer og høye oppløsninger" veie tyngre? Tyngre enn mitt ønske om å få uttrykke meg alternativt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...