Gå til innhold

Preinstallert windows 7 og reformatering


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en acer aspire 5739g med windows 7. Siden jeg ikke har en fysisk kopi av operativsystemet, ønsker jeg å brenne dette ut på egen plate. Har vert i kontakt med acer-support, og de henviser bare til erecovery som egentlig bare gjenoppretter maskinen til opprinnelige fabrikkinstillinger. Det eneste tipset jeg fikk, var faktisk å kjøpe en ny lisens av windows 7, noe som ikke er aktuelt siden operativsystemet er inkludert i prisen når du kjøper pc. Ønsker å installere windows 7 på nytt, med flere partisjoner og uten all unødvendig programvare som følger med. Er det noen her som vet hvor jeg kan finne "image" filen til windows 7, eller tips til hvordan jeg kan løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan endre på det partisjonsoppsettet du har nå uten å reinstallere Windows: bruk GPartEd eller en lignende boot-CD og partisjoner av hjertens lyst.

 

Uønskede programmer kan avinstalleres ved hjelp av Add/Remove Programs eller et 3.partsverktøy som Revo Uninstaller. Bruk CCleaner etterpå for å rense registeret.

Burde ikke dette gi deg et like bra resultat som å reinstallere alt fra nytt?

 

Og når du har fått maskinen slik du vil ha den, så lager du en image-backup av disken og bruker den som utgangspunkt for en evt. reinstallasjon senere en gang.

Lenke til kommentar
ja vet om muligheten til fjerne programvare og opprette partisjoner uten å reformatere, men ønsker å begynne fra "scratch" å sette opp maskinen med mine egne preferanser.

Kanskje du rett og slett har kjøpt en maskin som ikke passer for deg?

Har du en angrefrist du kan benytte, eller noe sånt?

 

Mange som installerer et "vanilje-OS" (fra en retail CD/DVD) på sin nye bærbare bruker ofte de neste ukene på å lete etter hardwaredrivere for den ...

Lenke til kommentar
Du bør jo ha en gyldig lissensnøkkel?

Med gyldig lissensnøkkel bør det gå greit å ta kontakt med MS og få en w7 plate mot omkostninger.

Han har kjøpt en maskin m/Windows fra Acer, og da er det Acer som har supportansvaret. "Lisensnøkkelen" vil vise at det er en OEM-lisens (evt. at det er en Acer-lisens), og da vil Microsoft henvise til Acer.

 

Det er mange som mener noe om hvordan ting burde ha vært, men det forandrer ikke noe på realitetene.

Lenke til kommentar

Siden jeg har kjøpt en maskin med ekte windows, har jeg ikke da rett på en kopi av windows på en dvdplate e.l.? Tenkte å ringe support igjen å spør om dette. Det er mulig at de forskjellige merkene har ulike rettninglinjer rundt dette, men har sakket med en som selger mac-maskiner og de selger maskiner med operativsystemet installert i tillegg til at en får med en kopi i dvd-format.

Lenke til kommentar
Har nettopp kjøpt en acer aspire 5739g med windows 7. Siden jeg ikke har en fysisk kopi av operativsystemet, ønsker jeg å brenne dette ut på egen plate. Har vert i kontakt med acer-support, og de henviser bare til erecovery som egentlig bare gjenoppretter maskinen til opprinnelige fabrikkinstillinger. Det eneste tipset jeg fikk, var faktisk å kjøpe en ny lisens av windows 7, noe som ikke er aktuelt siden operativsystemet er inkludert i prisen når du kjøper pc. Ønsker å installere windows 7 på nytt, med flere partisjoner og uten all unødvendig programvare som følger med. Er det noen her som vet hvor jeg kan finne "image" filen til windows 7, eller tips til hvordan jeg kan løse dette?

 

Du kan veldig enkelt brenne ut recoverypartisjonen på DVD`er vha eRecovery som er installert på maskinen.

Lenke til kommentar
Siden jeg har kjøpt en maskin med ekte windows, har jeg ikke da rett på en kopi av windows på en dvdplate e.l.? Tenkte å ringe support igjen å spør om dette. Det er mulig at de forskjellige merkene har ulike rettninglinjer rundt dette, men har sakket med en som selger mac-maskiner og de selger maskiner med operativsystemet installert i tillegg til at en får med en kopi i dvd-format.

 

Nei du har ikke rett på Windows platen. Pc produsenten velger selv hvordan de leverer Windows, og de fleste leverer nå pcer med en partisjon for å tilbake stille alt på pcen.

Litt av grunnen er vel at ikke folk blir fristet til å bruke Win7 platen på andre pcer enn den du har kjøpt. Og så sparer de sikkert noen kroner på å ikke sende ut en ekstra plate også.

 

Trolig kan du kanskje få en kopi, men er redd for at det fort vil koste en del.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mest sannsynlig vil lisensnøkkelen bare passe til Acer OEM av Win-7.

Men han kan og blir anmodet om å, når han starter maskinen, første gang (og periodevis etterpå) å brenne kopi av operativsystemet, det vil en gjenopprettings-CD (i praksis flere DVDer) + ofte også en driver-DVD. Utenom påminnelsene gjøres vel dette via erecovery (som allerede nevnt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Har nettopp kjøpt en acer aspire 5739g med windows 7. Siden jeg ikke har en fysisk kopi av operativsystemet, ønsker jeg å brenne dette ut på egen plate. Har vert i kontakt med acer-support, og de henviser bare til erecovery som egentlig bare gjenoppretter maskinen til opprinnelige fabrikkinstillinger. Det eneste tipset jeg fikk, var faktisk å kjøpe en ny lisens av windows 7, noe som ikke er aktuelt siden operativsystemet er inkludert i prisen når du kjøper pc. Ønsker å installere windows 7 på nytt, med flere partisjoner og uten all unødvendig programvare som følger med. Er det noen her som vet hvor jeg kan finne "image" filen til windows 7, eller tips til hvordan jeg kan løse dette?

 

Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men jeg kan forsøke å forklare.

 

Acer legger inn disse ekstra programmene med sine pc'er fordi de gjør avtale med mcafee, microsoft, spillutgivere osv, de legger med prøveversjoner slik at folk skal kjøpe. Acer tjener på dette fordi de selger med reklame. Du kan nesten sammenligne med spotify, vi får gratis musikk mot reklame. Acer kan selge datamaskinene billigere.

 

Over til recovery. Du kan ta en kopi og brenne på dvd-plater/cd-plater. JEg har selv gjort dette, det krever ett par dvd-er og du vil også brenne ut all "crapware" som følger med, ergo du får ett acer oppsett. Du kan gjøre dette via recovery programmet til acer som følger med datamaskinen.

 

Partisjonering: Windows 7 kommer med ett utrolig snedig og bra partisjoneringsprogram (innebygd i win), her kan du redigere som du vil, det er gjort på ett par sek og krever ingen omstart :)

 

Angående produktnøkkelen på baksiden av pc'en kan jeg med 100% sikkerhet si at denne vil ikke virke til en hvilken som helst win 7 image/cdplate. Nøkkelen er låst fast til acer imaget.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Du bør jo ha en gyldig lissensnøkkel?

Med gyldig lissensnøkkel bør det gå greit å ta kontakt med MS og få en w7 plate mot omkostninger.

 

Nei, nei og atter nei.

 

Han har en gyldig lisensnøkkel, til en acer oem.

Han vil ikke få en plate av MS fordi han mener at OEM lisensen hans er tilgriset av en pc-leverandør. Omkostningene blir å kjøpe ett orginalt MS produkt i butikken.

I alle tilfeller skal han ta kontakt med acer for å få installasjonsmedia, om det kommer i form av hdd eller plate er opp til OEM (Acer) å bestemme/avgjøre.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

jeg har enda tilgode å se en laptop eller pc med preinstalert win som kommer uten crapware. så det gjelder ivertfall hp og msi også.. pga disse crapware programma så får man mye billigere windows lisens. noe jeg syntes hadde vært en bedre løsning var om alle pc'r også kom i en versjon som kostet 200kr mindre og uten preinstalert OS

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Teknisk sett så kan det diskuteres hva man sparer.

Man får en maskin full av crap, noen kroner billigere.

Det man sparer bruker man på å kjøpe en os plate i butikken.

Så bruker man tid på å fjerne recoverypartisjon, formatere pc og legge inn os fra scratch med den oppdaterte softwaren man vil ha.

Det eneste man har oppnådd er å kaste bort tid på å rydde opp i crapen andre har presset på.

 

Ville selv gjerne betalt noen tusenlapper ekstra for å få en helt ren og ubesudlet maskin med en vanlig os plate vedlagt, så kunne jeg selv besudlet den slik jeg vil.

 

Jeg vil dra paralellen til en møbelselger som lar andre firma knekke et bein på spisebordet og søle maling på et par av stolene og ripe opp bordplaten for at man som kunde skal få kjøpe varen billigere.

Det man sparer bruker man på å fikse skadene, og det man ender opp med er masse tapt tid.

Lenke til kommentar

Tror som sagt ikke pcene hadde blitt billigere uten OS, tror nesten de hadde blitt dyrere. Tror nok pc produsentene tjener penger på å selge pcer med Windows full av crap programvare.

 

Jeg hadde også betalt litt ekstra (noen hundrelapper i alle fall) for en pc uten OS, men med en ren Windows plate inkludert. Så kunne jeg gjort installasjonen selv.

 

Går nesten raskere enn å fjerne all "driten" som er lagt inn....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

her er en løsning jeg har gjort på flere acer maskiner og andre OEM maskiner.

Bruk siw.exe for å få tak i lisensnøkkelen.

Få tak i installasjonsdvd'en..

Innstaler den versjonen du har betalt for og registrer med den nøkkelen du fant med å bruke siw.exe....

Voila, så har du en rein instalasjon uten noen former for bloa og malware....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...