Gå til innhold

Liberalister er lykkeligst


Stemmer undersøkelsene?  

94 stemmer

  1. 1. Er du lykkelig?

    • Liberalist og lykkelig
      31
    • Liberalist og semi-lykkelig
      14
    • Liberalist og ulykkelig
      12
    • Sosialist og lykkelig
      31
    • Sosialist og semi-lykkelig
      4
    • Sosialist og ulykkelig
      2


Anbefalte innlegg

Det er ganske latterlig å dele politikken opp i sosialisme og liberalisme. Den er jo så langt mer nyansert enn det. Og om man skulle dele den i to ville konservatisme og liberalisme vært mer naturlig. Sosialisme er en nykomling av en ideologi sammenlignet med liberalismen og konservatismen. Og alle disse store begrepene er jo igjen bare samlingsparaplyer for langt mer spesifikke ideologier.

 

Om jeg må velge mellom sosialist og liberalist heller jeg vel mest mot liberalisme og jeg ser på meg selv som lykkelig for øyeblikket ja. Men som dotten sier så kommer det ann på hva man har opplevd i livet hva man ser på som lykke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter all sannsynlighet er det motsatt. At det er andre faktorer som både påvirker ens lykke og politiske sympatier. Det man vet er at folk som har tro på at de vil tjene store penger i fremtiden i større grad stemmer borgerlig, og de samme personene vil sannsynligvis være lykkeligere med tanke på egen fremtid. Det er derfor ingen kausualitet mellom det å være liberalist og det å være lykkelig.

Lenke til kommentar
De virkelig hardt arbeidende menneskene i dagens samfunn befinner seg i utviklingsland uten muligheter til å hverken bli rike eller frie. De jobber for et par kroner timen, 12 - 15 timer om dagen for et multinasjonalt selskap. De skaper "verdier" som kommer oss til gode i den forstand at vi tar med en ekstra lekebil til 10,- kroner når vi handler på Rimi.

 

Liberalismen er ingen vakker ideologi.

 

Hva faen har dette å gjøre med liberalisme, da? Det er jo nettopp manglende økonomisk frihet som gjør at vesten i dag bruker u-land som slaver.

Lenke til kommentar

Det er vel mer korrekt å si at det er pga. økonomisk frihet. Hadde det vært en sterk stat som kunne grepet inn og regulert ville ting vært mye bedre, men siden valget er utbytting av befolkning mot litt penger, eller beskyttelse av folket og ingen inntekt så velges det første.

Lenke til kommentar
De virkelig hardt arbeidende menneskene i dagens samfunn befinner seg i utviklingsland uten muligheter til å hverken bli rike eller frie. De jobber for et par kroner timen, 12 - 15 timer om dagen for et multinasjonalt selskap. De skaper "verdier" som kommer oss til gode i den forstand at vi tar med en ekstra lekebil til 10,- kroner når vi handler på Rimi.

 

Liberalismen er ingen vakker ideologi.

 

Hva faen har dette å gjøre med liberalisme, da? Det er jo nettopp manglende økonomisk frihet som gjør at vesten i dag bruker u-land som slaver.

 

Nå gidder jeg ikke være saklig lenger.

 

Jeg er glad ikke folk som deg styrer Norge, da ville det vært et jævla egoistisk møkkasted å være. Og jeg er ikke sosialist men realist.

Lenke til kommentar
De virkelig hardt arbeidende menneskene i dagens samfunn befinner seg i utviklingsland uten muligheter til å hverken bli rike eller frie. De jobber for et par kroner timen, 12 - 15 timer om dagen for et multinasjonalt selskap. De skaper "verdier" som kommer oss til gode i den forstand at vi tar med en ekstra lekebil til 10,- kroner når vi handler på Rimi.

 

Liberalismen er ingen vakker ideologi.

Nevn ett land hvor slike industrijobber ikke:

-er bedre enn mange andre jobber

-har gjort landet mye rikere

-har ført til en drastisk hevning av folks levestandard

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Er det slik at vi påstår en vil være lykkeligere om en er "liberal", enn om en er "sosialist" ?

 

Lykke, det må vel være god livskvalitet. Så kan det jo være en hel diskusjon alene rundt hva livskvalitet er. Uansett er vel politisk ståsted noe som på ett vis utledes fra livsstil, og hva den enkelte setter pris på, og forventer, av livskvalitet.

Å definere egen lykke ut fra politisk ståsted alene er ikke naturlig, spør du meg, og litt som å gå med ræva fremfor seg.

 

Å definere hvem som er "lykkeligst" av sosialister og liberalister, på denne måten, er også temmelig søkt. En slik undersøkelse kan jo vinkles og farges i alle himmelretninger alt etter hva en vil ha fram. Uansett var ikke forskjellene så fryktelig store.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
De virkelig hardt arbeidende menneskene i dagens samfunn befinner seg i utviklingsland uten muligheter til å hverken bli rike eller frie. De jobber for et par kroner timen, 12 - 15 timer om dagen for et multinasjonalt selskap. De skaper "verdier" som kommer oss til gode i den forstand at vi tar med en ekstra lekebil til 10,- kroner når vi handler på Rimi.

 

Liberalismen er ingen vakker ideologi.

Nevn ett land hvor slike industrijobber ikke:

-er bedre enn mange andre jobber

-har gjort landet mye rikere

-har ført til en drastisk hevning av folks levestandard

Nå har industrialiserte land alltid basert seg på at du har en fattig, arbeidende klasse som kan jobbe for slavelønn. Det er først når et land har blitt post-industriellt at levestandarde for folk flest har blitt god.

Lenke til kommentar
Nevn ett land hvor slike industrijobber ikke:

-er bedre enn mange andre jobber

-har gjort landet mye rikere

-har ført til en drastisk hevning av folks levestandard

Nå har industrialiserte land alltid basert seg på at du har en fattig, arbeidende klasse som kan jobbe for slavelønn.
Ja, de blir dårligere betalt enn i Norge, men for dem er det en enorm forbedring i levestandarden. Og det frie markedet vil alltid sørge for at denne hevningen av levestandard kommer til de landene som er fattigst. Er ikke det utrolig fint at vi har et slikt selvkorrigerende system for å spre velstand?

 

Hva er alternativet ditt til dette systemet som har hjulpet så mange land? Å ødelegge landene med uhjelp?

Lenke til kommentar
De er fortsatt fattige, men de har valget mellom å arbeide for slavelønn eller sulte. Dette opprettholder de urettferdige systemene som allerede finnes. Det åpenlyse alternativet er at arbeiderne eier produksjonsmiddlene selv og jobber for å skaffe det de trenger.

 

indeed, ikke for å skaffe oss i vesten billigere tobakk(blandt anna), mens de får knapt noe som helst

Lenke til kommentar
Jeg er glad ikke folk som deg styrer Norge, da ville det vært et jævla egoistisk møkkasted å være.

 

Hvordan kan et sted være egoistisk?

 

Det morsomste av alt er når sosialistene sier at den industrielle revolusjon var så forferdelig for "de fattige", når det i virkeligheten førte til en forbedring av levevilkårene deres.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
De er fortsatt fattige, men de har valget mellom å arbeide for slavelønn eller sulte.
Ja, de tjener mindre enn hva vi gjør i Norge, men mye mer enn alternativene. Du ønsker altså å ta valget for disse menneskene og du ønsker at de heller skal sulte.

 

Og jeg venter fremdeles på eksempler på hvor å flytte fabrikker til fattige land har ført til fattigere land og lavere levestandard. Det vil du selvsagt ikke klare finne.

Dette opprettholder de urettferdige systemene som allerede finnes.
Nei, det er du som ønsker å holde fattige land nede. Jeg ønsker å la det frie markedet skal hjelpe dem opp slik det har gjort i mange land.
Det åpenlyse alternativet er at arbeiderne eier produksjonsmiddlene selv og jobber for å skaffe det de trenger.
Kommunisme? Det er jo det verste som kan skje et land, nesten alt i samfunnet stopper å fungere og levestandarden går ned. Men for deg er foreldede politiske utopier antagelig mye viktigere enn om folk har det bra.
Lenke til kommentar

Jeg tror det ligger noe i at liberalister ofte blir fremstilt som egosentriske - at det er derfor de blir oppfattet som mere lykkelige.

 

Det kommer også litt frem i artikkelen hvor det blir beskrevet at sosialister bekymrer seg mer om hva som skjer i verden og ved medmennesker:

Enhedslistens Line Barfod tror gerne, at de venstreorienterede er lidt mindre lykkelige, men det skyldes omsorg for andre og et mere langsigtet perspektiv på tilværelsen:

 

“Liberalisterne bekymrer sig ikke så meget om klima. Deres lykke er kortsigtet, og sult og nød rammer ikke dem personligt,” siger hun.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...