Gå til innhold

- Island og Norge bør bli én stat


  

71 stemmer

  1. 1. Bør Norge og Island bli en stat?

    • Ja, Island bør bli norsk fylke
      27
    • Ja til likestilt union!
      16
    • Nei
      26
    • Vet ikke/ Ingen formening
      2


Anbefalte innlegg

- Island og Norge bør bli én stat!

- Nordmenn er islendinger som ikke turte å dra over havet. Økonomieksperter, kommentatorer og Facebookgrupper vil ha union med Sagaøya.

 

Flere grupper på det populære nettstedet Facebook foreslår at Island enten blir en del av Norge eller at det opprettes en union mellom landene.

 

«Kongeriket Norge inviterer herved republikken Island til å bli det 20. norske fylket og del av den norske stat», lyder invitasjonen i Facebookgruppen «Iceland to join the kingdom of Norway».

 

Dine Penger-redaktør Tom Staavi skriver på sin blogg at regjeringen bør tilby islendingene fusjon med Norge, «så kan vi ta regningen over oljefondet».

 

«Å slå sammen de to landene begynte som en spøk i kantinen. Men kanskje det både er en interessant og gjennomførbar idé for begge parter», mener økonomieksperten.

 

E24-kommentator og Twitter-dronning Elin Ørjasæter er helt enig, og sier til Dagbladet at hun snarest vil melde seg inn i Facebook-gruppen som foreslår at Island blir en del av Norge.

 

Høy selvtillit

- Vi er jo samme folk. Det var de tøffeste nordmennene som dro dit, og nordmenn er islendinger som ikke turte å dra over havet. Det ser man godt på kulturen; de er veldig dyktige. Islendinger er arbeidsomme, morsomme og drikker på en norskere måte enn nordmenn, sier Ørjasæter.

 

- Islendinger har den høyeste selvtilliten i verden. De har så høy selvtillit at de ikke merker at de går konk!

Det er åpenbare fordeler for begge parter ved en sammenslåing, mener unionistene:

«For Norge er det åpenbart attraktive ressurser på Island, både mennesker og natur. Vi får innlemmet flere godt skolerte og hardt arbeidende innbyggere, naturressurser og ikke minst noen fiskeressurser som med fornuftig forvaltning bare vil stige i verdi. Og hvis vilkårene er riktige, kanskje det til og med er interessant for islendingene. De 320 000 innbyggere får ordnede økonomiske forhold og en ny start», skriver Staavi.

 

 

- Islendingene ville ikke vært fornøyde

 

Økonomiprofessor ved Universitetet på Island, Thorolfur Matthiasson, er enig i at det ville vært klare fordeler dersom islendingene og nordmennene hadde hatt en felles stat.

 

- Det å ha store deler av Atlanteren i sitt havområde har visse fordeler, i tillegg til at det kunne blitt spart inn stort administrativt, sier Matthiasson til Dagbladet.

- Vi har jo en sentralbank, en sentraladministrasjon og en kostbar utenrikstjeneste. Hvis vi hadde vært et land eller i union hadde vi sluppet disse utgiftene.

- Men det er ikke store nok innsparinger. Islendingene ville ikke vært fornøyde med at alle avgjørelser ble fattet i Akersgata eller på Stortinget i Norge, sier Matthiasson, som ikke tror et slikt forslag hadde kommet gjennom en folkeavstemning, til tross for at gjennomsnittsinntekten i Norge er mye høyere enn på Island.

 

Siv Friðleifsdóttir, som er parlamentariker i det islandske Alltinget (Stortinget) for Framsóknarflokkurinn (Senterpartiet), tror et slikt forslag er helt uaktuelt for islendingene.

- Jeg tror ikke dette vil bli en realitet. Island setter stor pris på at Norge hjelper til, men vi har en selvstendig stat. Vi ønsker ikke å bli styrt fra Stortinget i Norge, selv om Norge er et bra land, sier Friðleifsdóttir til Dagbladet.

 

Ikke realistisk

Elin Ørjasæter er ikke overrasket.

- Vi vil fusjonere med Island, men de vil ikke fusjonere med oss. De har såpass tro på egne evner, sier hun.

Hun tror et nærmere samarbeid mellom Island og Norge ville ført til at flere islendinger hadde jobbet i Norge, og at det hadde vært en god ting for norsk økonomi.

- Men det er ikke realistisk. Vi er ikke interesasnte for dem i forhold til EU. Og kommer de inn i Eu får ikke et nærmere samarbeid fordi Norge ikke er med i EU, og det er synd.

 

Så, er dette en god ide for begge land?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Island og Norge er ikke samme land, og det er to forskjellige "folk".

Islendinger har sine egne tradisjoner og eget språk forskjellig fra norsk. Dessuten er det nok få islendinger som vil bli styrt fra Oslo.

Det man kunne gjort var å hatt et tettere samarbeid, der man har to forskjellige stater, med hver sin regjering, men åpne markeder for hverandre, åpne grenser, felles valuta(/økonomi).

Eller noe i den duren et sted.

 

Uansett så vil jo dette koste utrolig mange milliarder, og hva må skje med Islands gjeld hvis man inngår en union?

Lenke til kommentar

felles økonomi er vel ikke norge så interessert i, island er en del milliarder i minus, norge er en god del i pluss...

jeg ser ingen store fordeler for norge med å gå inn i union med island, bare bakdeler(med unntak av fiske).

økt samarbeid kunne sikkert vært noe, men at vi skal betale gjelda til island samt holde de gående syntes jeg er uaktuellt.

 

det er masse skjulte kostnader også, f.eks enda ett språk, enda ett folkeslag å ta hensyn til osv.

Lenke til kommentar

Blir jo verre enn å si at amerika skal deles opp og bli statene/fylkene til andre land som Storbritania osv. fordi de tøffeste turte å dra over atlantern..

Det er over 1000år siden vikingene i norge dro til island og slo seg ned.

Og mindre enn 500år siden folk begynte å flytte til Amerika.

 

Nordmenn og Islendinger er to forskjellige folk selv om de stammer fra samme forfedre.

Lenke til kommentar
Jeg er helt for dette. Og vil de ikke frivillig, kan vi invadere de, vise svenskene at vi er gode for noe, og så for håpentligvis slippe mer ramaskrik om å få tilbake Jämtland og Härjedalen.

Jämtland og Härjedalen er noe vi burde ta tilbake fra sverige ja, men hva skal vi med island?

Lenke til kommentar
Jeg er helt for dette. Og vil de ikke frivillig, kan vi invadere de, vise svenskene at vi er gode for noe, og så for håpentligvis slippe mer ramaskrik om å få tilbake Jämtland og Härjedalen.
Jämtland og Härjedalen er noe vi burde ta tilbake fra sverige ja, men hva skal vi med island?
Nå er jo allerede Norge en energi-nasjon, men vi kunne jo bygge om hele sulamitten til et gigantisk varmekraftverk.
Lenke til kommentar
Jeg er helt for dette. Og vil de ikke frivillig, kan vi invadere de, vise svenskene at vi er gode for noe, og så for håpentligvis slippe mer ramaskrik om å få tilbake Jämtland og Härjedalen.
Jämtland og Härjedalen er noe vi burde ta tilbake fra sverige ja, men hva skal vi med island?
Nå er jo allerede Norge en energi-nasjon, men vi kunne jo bygge om hele sulamitten til et gigantisk varmekraftverk.

+

La barna lære enda et fylke i geografitimene. :)

Samt at det skader ikke å ha mer land, vi kan f.eks. bruke øya som asylmottak, eller sende alle kriminelle dit.

=

Island :)

 

ikke dumt egentlig, la oss bruke island som wasteland, sette opp varmekraftverk, vindkraftverk, søppledynge, osv.

kriminelle og asylsøkere kan holde dette i gang under strengt vakthold fra forsvaret. ingen som får rømt så lett derifra heller, ettersom det er midt i havet

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Å slå sammen to land på den måten har jeg ingen tro på selvom land har blitt slått sammen før i historien. Forskjellige folk har forskjellig nasjonalitet og dermed forskjellig nasjonalitetsfølelse selvom det sikkert varrierer i graden og dessuten er det vågalt å starte et så gigantisk prosjekt når vi er midt i finanskrisen samt strever med en håpløs krig i Afghanistan. Norge har nok å konsentrere seg om for tiden og det har sikkert Island også.

 

En spennende tanke, men det som er spørsmålet er om den er gjennomførbar.

Lenke til kommentar

1. Eg tykkjer det er langt frå Vestlandet til Stortinget, det er enno lenger frå Reykjavik. Difor trur eg ikkje islendingane vil vere særleg interessert i å bli ein del av, eller i union med, Noreg.

2. Det heiter bokmål og nynorsk, ikkje norsk og nynorsk. Både bokmål og nynorsk er norsk.

3. Med eit hybridflagg, meiner du då eit unionsflagg eller noko liknande sildesalaten?

4. Noreg har ikkje noko grunnlag for å ta attende Jämtland og Härjedalen.

Endret av noodles
Lenke til kommentar

Enig med noodles her, spesielt angående språk. Norsk = muntlig (inkludert alle dialekter). Bokmål + nynorsk = skriftlig. Både bokmål og nynorsk er norske skriftspråk.

 

Eller mener du med alternativene som "Norsk, nynorsk og samisk" at vi skal snakke norsk og samisk, og skrive nynorsk?

 

??

 

Edit: Mitt svar var altså til en annen tråd med samme tema, som tydeligvis har blitt slått sammen med denne.

Endret av Cundou
Lenke til kommentar

Tror det er en spennende diskusjon og tanke, men desverre tror jeg ikke det er mulig å gjennomføre. Som flere sier over her, så er det så mange faktorer å ta hensyn til, PLUSS at man har de to vidt forskjellige kulturene å ta hennsyn til... Kan vel nesten hende at det er bedre for Island å gå inn i EU. Men vi får se hvordan det går, men jeg har mine tvil.

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...