Gå til innhold

Grisebillig Acer Aspire 5738ZG - jeg vurderer faktisk å kjøpe 2!


siNch

Anbefalte innlegg

Hvordan er T4400 i mot i3 og i5 av samme frekvens?

 

ca 20-30% svakere avhengig av program.

 

OC, hvor har du den prosenten fra? Jeg er litt tvilende, da 20-30% er særdeles mye. Ta f.eks Pentium M vs. Core2Duo samme frekvens. Det veldig lite forskjell og ikke merkbart i det hele tatt med mindre du kjører tyngre program, spill eller komprimerer eller pakker ut store(eller mange små) filer. i3 og i5 er helt sikkert raskere men 20-30% hva da? Raskere på tid? :)

 

http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=3705&p=3

 

Core2duo 2,53GHz vs core i5 2,53GHz, i snitt rundt 20% bedre. Og tatt i betraktning at T4400 er litt svakere enn Pxxxx sereien blir det nok enda litt mer.

 

Noe mer du lurte på? ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skiller ikke noe mer enn turbo boosten og det at i5 er klokket litt høyere. Regner ikke med turbo boosten gjelder for begge kjernene, så i spill som utnytter to kjerner, vil ikke forskjellen være så veldig merkbar.

 

i5 har litt høyere klokket innebygget grafikk.

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar

5740 er ikke kommet ut med den gode utgaven enda. Det finnes varianter til salgs der ute med ett ganske mye dårligere skjermkort til samme pris. Råder deg til å vente, Lanseringsdatoer er litt usikker men de jeg har snakket med fra studrab og diverse nettbutikker snakker om enten 20/2 eller 2/3 .. Jeg råder deg til å vente, stiller i samme bås og vil ha noe nå, men du får utrolig mye mer for pengene om du venter.

Personlig venter jeg på 7740g ..

Lenke til kommentar
Skulle akkuart til og spørre om deg jeg også! Er det ikke blåtann på denne skjiten? =)

Finner den iaffal ikke i enhetsbehandling.. Om jeg har blitt lurt av selger som står å sir.. ja, den har blåtann også.. Kommer jeg til og denge den i skallen hannes :D Mongis

Kjøp et blåtann adapter på clas ohlson til 100 kroner. Funker som gull det :)

Lenke til kommentar

Men... Det er mye å glede seg til 5740... det har jeg skjønt... hvordan ligger det ann med andre podusenter som evt har tilsvarende maskiner? finnes de? :) sånn ca innenfor samme prisklasse... :) ska på sjøen, så vil ha meg ny maskin før æ fær ut! :D prøvd å lese litt rundt, men skjønner ærlig talt ikke bæret, så flott om dere evt linker til den konkrete maskinen dere mener. :)

Lenke til kommentar
Men... Det er mye å glede seg til 5740... det har jeg skjønt... hvordan ligger det ann med andre podusenter som evt har tilsvarende maskiner? finnes de? :) sånn ca innenfor samme prisklasse... :) ska på sjøen, så vil ha meg ny maskin før æ fær ut! :D prøvd å lese litt rundt, men skjønner ærlig talt ikke bæret, så flott om dere evt linker til den konkrete maskinen dere mener. :)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574472

 

Er det nærmeste du kommer som er på lager.

Lenke til kommentar

 

 

Har tenkt på den samme modellen. Også sett den fra elprice.

Ser også på en Acer Aspire 5738ZG PMD, T4300, ATI 4650, 15,6", 640 GB, 4GB DDR3, Grafikk ATI Radeon HD 4650 1 GB, osv...

 

Mange forskjeller i denne 5738-modellen...

Noterer meg bl.a forskjeller rundt:

-Prosessor: T4400 vs T4300 (som vel da er litt eldre og forskjellen er vel 2,2 vs 2,1 Ghz ifølge forhandler).

-Minne: DDR3 vs DDR2(selv om de kan begge være 4096MB/4GB)

-Skjermkort/grafikk: 1 GB vs 512 MB

-Harddisk: 649 GB vs 500GB

 

Irriterende at det er en T4300 istedet for T4400...men ellers er den jeg ser på bra på skjermkort og harddisk. Prisen på AR Data er 5990,- (tilbud i morgen er 6990,- med en EM250 notebook inkl som har en "vanlig" verdi av 1990,-). De "samme" modellene selges vel til 5750 på Elkjøp (men der er det 512 MB på grafikkortet, og DDR2 minne istedet for 3)..

Ser at elprice-tilbudet innebærer en pc med:

T4400 prosessor, 500GB harddisk, 512 MB grafikkort (ikke 1GB), 4GBminne (men ikke spesifisert om det er DDR2 eller DDR3..muligens 2?).

 

 

 

Som et apropos: Er også presentert for en HP Pavilion dv6-2058, AMD M300, 15,6" LED, 4GB, HD4350 til kr 4990,-. Den har en del tilkoblingsmuligheter..

-Prosessor: AMD Athlon II (m300 2gHZ)

-4096 RAM (DDR2)

-HD: 500GB

-Skjerm: ATI Radeon HD4350, 512 MB dedikert DDR3(?).

 

 

Svarte så vanskelig det skal være de! Hehehe.

Men mulig jeg hopper på torsdagens ARData-tilbud..

 

Hadde vært fint om noen kunne sagt hvor stor vekt man skal legge i forskjellen (bl.a i elprice Acer pc`n (4990,-) og ARData pc`n (5990,-)) mellom T4400 og T4300 prosessor, 512 MB og 1GB Grafikk, DDR2 og DDR3... Og prisen mellom disse selvsagt.

 

Edit: Ser at åpningsinnlegget jo tar for seg samme pc`n (den med best specs) til 4990,-, men at prisen ble satt opp til 5750,- nå.

Endret av Holke
Lenke til kommentar
Hadde vært fint om noen kunne sagt hvor stor vekt man skal legge i forskjellen mellom T4400 og T4300 prosessor, 512 MB og 1GB Grafikk, DDR2 og DDR3... Og prisen mellom disse selvsagt. :-)

 

Ingenting!

 

100mhz har ingenting å si.

 

Du har misforstått om du trur mengden minne på skjermkort er avgjørende for ytelsen. Dette er en grei oversikt over skjermkortene. Mengden minne er bare for å lure dere.

 

DDR3 er minimalt raskere. Vil ikke merkes.

Lenke til kommentar
Hadde vært fint om noen kunne sagt hvor stor vekt man skal legge i forskjellen mellom T4400 og T4300 prosessor, 512 MB og 1GB Grafikk, DDR2 og DDR3... Og prisen mellom disse selvsagt. :-)

 

Ingenting!

 

100mhz har ingenting å si.

 

Du har misforstått om du trur mengden minne på skjermkort er avgjørende for ytelsen. Dette er en grei oversikt over skjermkortene. Mengden minne er bare for å lure dere.

 

DDR3 er minimalt raskere. Vil ikke merkes.

 

 

Men hva er det beste kjøpet?

Allroundbruk. Gjerne mulighet for spill, men ikke primært FOR spilling heller. En PC som har en prosessor som holder lengst mulig, og takler mer og mer krevende program i de nærmeste årene (uten at den går i hengemyrfunksjonalitet). :hmm::D

 

Er for øvrig DENNE jeg snakker om ifht AR Data.

Endret av Holke
Lenke til kommentar

Som sagt, 100mhz har ingenting å si. Til spilling er det eneste du trenger å tenke på er best mulig skjermkort. Så klart spiller jo skjerm og oppløsning inn, men det har ikke noe med ytelse å gjøre.

 

Til spilling vil laptopen med ATI 4650 være det klart beste valget av de du har nevnt. Ville holdt meg unna skjermkort som er dårligere enn ATI 4650 om den skal brukes til litt spilling.

 

Programmene man bruker til vanlig om 2-4 år vil ikke være noe spesielt mer krevende enn de som er idag.

 

Virker som om du selv har en liten hengemyr på gang ang. viktigheten av prosessor :p

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar
Som sagt, 100mhz har ingenting å si. Til spilling er det eneste du trenger å tenke på er best mulig skjermkort. Så klart spiller jo skjerm og oppløsning inn, men det har ikke noe med ytelse å gjøre.

 

Til spilling vil laptopen med ATI 4650 være det klart beste valget av de du har nevnt. Ville holdt meg unna skjermkort som er dårligere enn ATI 4650 om den skal brukes til litt spilling.

 

Programmene man bruker til vanlig om 2-4 år vil ikke være noe spesielt mer krevende enn de som er idag.

 

Virker som om du selv har en liten hengemyr på gang ang. viktigheten av prosessor :p

 

Hehe, jeg har aldri hevdet at jeg er en datanerd med peiling. :D

Men jeg setter pris på hjelp hvertfall! :new_woot:

 

Men slik jeg ser på prosessor osv er at en bedre prosessor gjør at maskinen jobber raskere og bl.a takler flere bakgrunnsprogrammer kjørende uten at man merker så mye, mens grafikkort (og ram?) fikser større detaljer og bevegelse i f.eks spilling osv?

Men betegnelser osv på prosessoerer har jeg altså ikke peiling på i det hele tatt. :p

 

Så hva er det beste kjøpet til rundt 5000-6000kr som ikke primært skal spilles tunge spill med, men gjerne takle de greit om "man må"? Begrensninger er jo kjipt..

 

Er f.eks DENNE HP Pavilion til 4990,- greit? (4990,- tilbud i morgen)

Endret av Holke
Lenke til kommentar

Hehe, man lærer så lenge man lever.

 

For å takle flere ting i bakgrunnen er det ram som brukes, ikke CPU. Åpning av programmer osv har ikke noe særlig med CPU å gjøre, men heller HDen og ram.

 

CPUen blir brukt når man f.eks skal rendere en film i et redigeringsprogram, eller f.eks spille spill som krever ekstra mye CPU, ala GTA IV, World in Conflict og ofte strategispill der det er maange ting som skjer på en gang.

 

En laptop til 5000-6000,- vil fungere til alt. For de som også er interessert i å spille av og til, er det lurt å finne en laptop der man får best GPU for penga. Om det går på bekostning av at prosessoren går ned fra T4400 til T4300, altså 100mhz, har det ingenting å si når.

 

HPen så vel grei ut, men du får en laptop med ATI 4650 til 4999. Om du leter litt i de siste trådene her, vil du finne linken. Jeg husker den ikke.

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar
Hehe, man lærer så lenge man lever.

 

For å takle flere ting i bakgrunnen er det ram som brukes, ikke CPU. Åpning av programmer osv har ikke noe særlig med CPU å gjøre, men heller HDen og ram.

 

CPUen blir brukt når man f.eks skal rendere en film i et redigeringsprogram, eller f.eks spille spill som krever ekstra mye CPU, ala GTA IV, World in Conflict og ofte strategispill der det er maange ting som skjer på en gang.

 

En laptop til 5000-6000,- vil fungere til alt. For de som også er interessert i å spille av og til, er det lurt å finne en laptop der man får best GPU for penga. Om det går på bekostning av at prosessoren går ned fra T4400 til T4300, altså 100mhz, har det ingenting å si når.

 

HPen så vel grei ut, men du får en laptop med ATI 4650 til 4999. Om du leter litt i de siste trådene her, vil du finne linken. Jeg husker den ikke.

 

Har sett noen av linkene, og at det sies i innlegg at det var 4990,- eller noe. Men det virker som kjedene har satt opp igjen prisene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...