Gå til innhold

Anmeldelse: Logitech G27 (PC/PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så da spørs det hvem som er for grådige, MS som vil ha for mye for lisensen eller Logitech som vil tjene mer og betale mindre til MS...

 

Det blir vel en definisjonssak, personlig vil jeg uten tvil si det er MS, når du ikke følger en veletablert standard for input, og lager din egen, og krever betaling for at folks skal lisensiseres til å levere input-enheter, så mener jeg man er for grådig. Men som nevnt, slikt er ofte en bieffekt av properitære plattformer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det eneste som er tåpelig er at noen forventer at store internasjonale selskaper skal lage produktene sine etter åpne standarder når det er penger å tjene på å lage alt proprietært. Som Apple (som tvinger deg til å bruke iTunes) så tjener de masse penger på det. MS lager samtidig den konsollen som pr idag gir mest for pengene så forbrukerne har ikke grunn til å klage. Samtidig tjener de penger som kommer alle tilgode ved neste generasjon konsoll (i motsetning til f.eks Sony som blør penger så det hyler etter). Enkelte ting derimot er tåpelig dyrt, som harddiskene f.eks, men man kan vel ikke få alt perfekt.

 

Når det gjelder denne spesifikke saken så får altså et lite selskap som Fanatec til å lage ratt til 360en mens enorme Logitech ikke har klart det på to generasjoner topp-ratt (G25 & G27). Jeg heller mot å tro at det er Logitech det er noe galt med her. I tillegg svarer de unnvikende som sitert over.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar
Det eneste som er tåpelig er at noen forventer at store internasjonale selskaper skal lage produktene sine etter åpne standarder når det er penger å tjene på å lage alt proprietært. Som Apple (som tvinger deg til å bruke iTunes) så tjener de masse penger på det. MS lager samtidig den konsollen som pr idag gir mest for pengene så forbrukerne har ikke grunn til å klage. Samtidig tjener de penger som kommer alle tilgode ved neste generasjon konsoll (i motsetning til f.eks Sony som blør penger så det hyler etter). Enkelte ting derimot er tåpelig dyrt, som harddiskene f.eks, men man kan vel ikke få alt perfekt.

 

Når det gjelder denne spesifikke saken så får altså et lite selskap som Fanatec til å lage ratt til 360en mens enorme Logitech ikke har klart det på to generasjoner topp-ratt (G25 & G27). Jeg heller mot å tro at det er Logitech det er noe galt med her. I tillegg svarer de unnvikende som sitert over.

 

MS gjør det de tror er best for å tjene penger, det betyr ikke at de er uten skyld, eller at de ikke er grådige. Dom forbruker står man i sin fulle rett til å mene MS sine taktikker er idiotiske, og enda bedre, la være å kjøpe MS-produlter pga av det (eller i det minste de properitære produktene de leverer). Spørsmålet var hvem sin feil det var, du mener det er logitech, folk har argumentert overbevisende for at MS har hovedansvaret. Det betyr ikke at folk ikke forventer at MS gjør det de mener er best for å tjene penger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så du mener det er Microsoft sin feil at et stort selskap som Logitech ikke får til en lisens på G25/G27 for 360en, samtidig som småselskap (i forhold) som Fanatec & Madcatz får det til?

 

I tillegg, Logitech HAR ratt som er kompatible med 360en. "Logitech DriveFX™ Racing Wheel for Xbox 360" f.eks.

 

Så Logitech klarer altså å lage et ratt for 360en, men klarer ikke å gjøre G25en kompatibel (greit nok siden det krever hardware-endringer, men 360en var på markedet før G25en så det er mulig de hadde hatt tid om de ville). Nå, 3 år senere, klarer de heller ikke å gjøre G27 kompatibel med Xbox 360. Og det er forsatt Microsoft sin feil?

Lenke til kommentar
Så du mener det er Microsoft sin feil at et stort selskap som Logitech ikke får til en lisens på G25/G27 for 360en, samtidig som småselskap (i forhold) som Fanatec & Madcatz får det til?

 

I tillegg, Logitech HAR ratt som er kompatible med 360en. "Logitech DriveFX™ Racing Wheel for Xbox 360" f.eks.

 

Så Logitech klarer altså å lage et ratt for 360en, men klarer ikke å gjøre G25en kompatibel (greit nok siden det krever hardware-endringer, men 360en var på markedet før G25en så det er mulig de hadde hatt tid om de ville). Nå, 3 år senere, klarer de heller ikke å gjøre G27 kompatibel med Xbox 360. Og det er forsatt Microsoft sin feil?

 

Mener du det er Logtech sin feil at de klarer å gjøre den kompatibel med andre relvante plattformer, men på akkurat x360 er det problemer? Det er åpenbart mulig å få rattet kompatibelt, spørmålet er om hovedproblemet er logitech og eller MS, MS forventer at folk skal betale for sertifisering og lager sitt eget opplegg for input som er inkompatibelt med standarder, jeg mener personlig at de tydlig har hovedansvaret for problemene. Du mener Logitech har hovedansvaret fordi de ikke orker å følge etter MS sine taktikkerier for å skvise ut penger.

 

AtW

Lenke til kommentar
I tillegg, Logitech HAR ratt som er kompatible med 360en. "Logitech DriveFX™ Racing Wheel for Xbox 360" f.eks.

Logitech DriveFX er ikke et ratt i så måte, bare en håndkontroll formet som et ratt.

Forskjellen til G-serien er at disse har ForceFeedback, som etter hva jeg skjønner, krever en helt annen koding.

 

Det er vel heller ingen tvil om at Logitech klarer å lage FF-ratt som er kompatible med XBOX360, så dette dreier seg nok fullt og helt om politikk. Fanatec er ingen reell konkurrent til Microsoft, det er definitivt Logitech. Med det i bakhodet, er det vel ikke utenkelig at Fanatec har fått til en mye bedre avtale med MS enn Logitech noen gang vil få, og det kan fort være stridens kjerne. Dog er det vel ingen her som vet med sikkerhet hvordan dialogen mellom Logitech eller MS er...

Lenke til kommentar

På slutten av dagen så skal også Microsoft tjene penger, og om de får inn kroner for hvert solgte ratt med FF-tech så er det jo i deres interesse at prisen på rattet (inkludert lisenskronene) er såpass gunstig at mange ratt blir solgt. Mange solgte = mange royalties-kroner i kassa til MS. I tillegg er det en fordel for MS at konsollen deres har mange tilgjengelige tilleggsprodukter (med en viss kvalitet, naturligvis). Microsoft er flinkest i bransjen til å støtte tredjeparts utviklere, ihvertfall hvis man bruker attach-raten som guide. Det selges desidert flest spill pr solgte konsoll på 360 kontra de andre konsollene denne generasjonen. Det på tross av at mange har kjøpt mer enn en 360.

 

Jeg ser ikke så mange grunner for MS å være vanskelige. Bilratt er ikke akkurat et volum-produkt så jeg vil tro at Logitech rett og slett ikke orker å gjøre forskning og utvikling på Force Feedback for 360 fordi gevinsten er for liten.

 

En av utviklerne fra Fanatec sa følgende i desember 08 (på forzamotorsport.net, nick: ArrAssAdor):

 

"MS is charging reasonable royalties but the investment into developing new electronics is huge and also tricky. And there is absolutely no way to make an existing wheel work. Period.

 

The co-operation with MS is really great and they support us a lot so we will be able to show you a working sample of our wheel with mass production electronics around Christmas."

 

 

Med tanke på hvor mye annet utstyr som er tilgjengelig på 360en fra diverse obskure små leverandører, og med tanke på hva annet utstyr som Logitech lager for 360en så finner jeg det merkelig at MS plutselig skulle bli fantastisk vanskelige for et lav-volum ratt-tilbehør. Logitech ser nok for lite salg av G25/G27 til at de gidder å forske/utvikle støtte for 360en.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Det at en Fanatec ansatt sier at MS er flotte og gode venner som lar dem betale en liten pris betyr i og for seg selv ganske lite. Fanatec trenger å ha støtte for alle platformene, ellers ville de ha slitt veldig med tanke på prisen de krever/trenger per ratt. De trenger noe Logitech, som et stort og etablert, firma ikke har. Det er heller ikke umulig at Fanatec betaler mindre enn Logitech må, MS vil ha gode produkter til sin maskin, men ønsker ikke å styre posisjonen til Logitech f.eks?

 

Akkuratt den tekniske begrensningen fikk jeg ikke inntrykk av at var noe spesiell avansert, det mangla bare en kontroller chip i eksiterende ratt for at de skulle virke med x360. Mulig jeg har forenkla akkuratt den delen veldig.. :)

Lenke til kommentar
På slutten av dagen så skal også Microsoft tjene penger, og om de får inn kroner for hvert solgte ratt med FF-tech så er det jo i deres interesse at prisen på rattet (inkludert lisenskronene) er såpass gunstig at mange ratt blir solgt. Mange solgte = mange royalties-kroner i kassa til MS. I tillegg er det en fordel for MS at konsollen deres har mange tilgjengelige tilleggsprodukter (med en viss kvalitet, naturligvis). Microsoft er flinkest i bransjen til å støtte tredjeparts utviklere, ihvertfall hvis man bruker attach-raten som guide. Det selges desidert flest spill pr solgte konsoll på 360 kontra de andre konsollene denne generasjonen. Det på tross av at mange har kjøpt mer enn en 360.

 

Jeg ser ikke så mange grunner for MS å være vanskelige. Bilratt er ikke akkurat et volum-produkt så jeg vil tro at Logitech rett og slett ikke orker å gjøre forskning og utvikling på Force Feedback for 360 fordi gevinsten er for liten.

 

En av utviklerne fra Fanatec sa følgende i desember 08 (på forzamotorsport.net, nick: ArrAssAdor):

 

"MS is charging reasonable royalties but the investment into developing new electronics is huge and also tricky. And there is absolutely no way to make an existing wheel work. Period.

 

The co-operation with MS is really great and they support us a lot so we will be able to show you a working sample of our wheel with mass production electronics around Christmas."

 

 

Med tanke på hvor mye annet utstyr som er tilgjengelig på 360en fra diverse obskure små leverandører, og med tanke på hva annet utstyr som Logitech lager for 360en så finner jeg det merkelig at MS plutselig skulle bli fantastisk vanskelige for et lav-volum ratt-tilbehør. Logitech ser nok for lite salg av G25/G27 til at de gidder å forske/utvikle støtte for 360en.

 

De er neppe "fantastisk vansklige", men MS tar roayalties, og støtter ikke en utbredt standard for input-enheter, hva enn deres vurderinger er for å kjøre denne politikken, så framstår det på meg som MS er hovedhinderet her. Det er de som har valgt å gjøre det på denne måten, de kunne lett ha brukt HID-systemet og ikke tatt royalties, men det er de for griske til å gjøre. Å da skylde på logitech fordi de ikke gidder synes jeg er malplassert, MS har selv skaffet seg dette problemet. Det er neppe uten grunn at logitech ikke orker å selge til en så stor kundebase.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På tide med en historieleksjon. XID var først for Force Feedback og MS står ikke bak engang. Systemet er i praksis enklere ved at man mater et kommandosett til enheten, f.eks "kjøring over curbs", "hjulspinn", eller lign. Det gjør at hardwareprodusenten står fritt til å bruke kombinasjoner av å dreie på rattet, vibrasjon i rattstammen, konsollen eller i selve rattet for å best lage effektene i kommandosettet. Konsollen (og spillutviklere) trenger ikke å tenke på "kjør vibrasjonsmotor B på 200rpm", men heller bare å sende kommandoen, "over curbs".

 

Det kreves lisenser for PC og PS3 også. Henholdsvis til USB og Bluetooth SIG. For at enheter skal bli godkjent av MS som godkjent Xbox 360 kompatibel hardware (med det fine klistremerket på eska) må det sendes retail-enheter til MS som gjør en gjennomgang av produktet før de godkjenner det. Den prosessen koster noen kroner men er en forståelig prosess som kreves for at MS skal sette sitt godkjent-merke på produktet. RF-kommunikasjonen med 360en er også proprietær men jeg nekter å tro at det er så dyrt. Det koster f.eks 499,- for Lips til 360, inkludert spillplata og to trådløse mikrofoner som kobles direkte til 360en, ikke via dongle.

 

Hvis lisensen var for dyr så kunne jo Logitech gått ut å sagt det. "Beklager, men lisensieringen på 360 koster så mye at vi ikke ser god nok fortjeneste til et slikt nisjeprodukt, dermed blir det ikke støtte for 360." Det har de derimot ikke sagt så det er nok noe annet som ligger bak. Husk også at Logitech har ratt på markedet som støtter 360, men de inkluderer det ikke i G25/G27.

Lenke til kommentar

Fra Charles B, på Logitech sitt forum, ang. G25 til 360:

 

---8<--

As a final statement of this topic: We'd really like to provide a true Force Feedback device for the Xbox 360, and we've been wanting to for a while. Think about it rationally: It only makes sense we'd want to sell our products to the largest audience possible. That being said, there are external factors that have been preventing us from doing so. I can't specifically get into the details beyond that, but let it be known that we aren't intentionally ignoring the Xbox 360 market at all.

---8<--

 

senere sier han dette:

 

---8<--

Oh, I was definately simplifying it. But while we own the product, the console company owns the licensing.

---8<--

 

Så det er liten tvil om at det er pga. uenighet om lisensering som er problemet.

Sannsynligvis om er det priskostnadene på lisenseringen av force feedback, siden de har gitt ut ratt uten FF.

Fanatec har også sagt at de ikke har tenkt å lage flere, pga. kostnadene er alt for store, på ett altfor lite/niche marked.

Og jeg tror at PS2 og PS3 PID/VID for Fanatech sitt hjul, er det samme som PC, bare at det er innebygd støtte for det i PS3. :-/

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...