Gå til innhold

Feature: Hva er galt med audiobransjen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svært godt skrevet! :)

 

Jeg tror én av grunnene til at det er dårlig lydkvalitet på musikk er fordi den vanlige mann i gata ikke hører forskjell på cd-kvalitet og LP-kvalitet. Eller kanskje man ikke vet hva man skal høre etter?

 

Det blir litt som HD-TVer, man vet ikke hva man har gått glipp av før man ser en full HD-TV i all sin prakt og bilde.

Lenke til kommentar

Er det egentlig et problem at man ikke har en standard for innspilling? Hvis alt ble spilt inn med noenlunde tilsvarende utstyr, ville det helt sikkert gitt oss en kjedeligere bransje. Målet må vel heller være å få det som er tatt opp over til salgsmediet på en mest mulig troverdig måte. Ting kan låte bra på uendelig mange flere måter enn eksakt reproduksjon av studio. Dessuten er mye av moroa med å ha et helt rått stereoanlegg å kunne sitte og høre sporene av en mer eller mindre perfekt produksjon.

 

At vinyl er bedre enn CD er ikke overtro, men da må vi huske at vi snakker om to abstrakte generaliseringer. Det vil alltid finnes eksempler på det motsatte, men der vinyl har teoretisk nærmest uendelig lydkvalitet, er CD-en sterkt begrenset. Særlig når det gjelder stillhet. Dessuten er det mye annet enn lyd som gjør vinyl suverent - størrelsen på formatet gir en helt annen følelse, omstendelig bruk gjør at man forholder seg annerledes til musikken. Det å sette på en vinylplate blir et rituale. Man setter seg ned, slapper av og hører gjennom platen, det er ikke verdt bryet å skifte låt. På en CD tar man ikke fem øre for å hoppe over en låt, og hvis hele samlingen er på mp3? Uff. Lydfiler gjør musikken mer tilgjengelig enn den har godt av.

Lenke til kommentar
FLOTT med dybdeartikler, sånn vil vi se mer av! Og godt å se at "Tooles Evangelium" sprer seg. Alle som synes artikkelen er god anbefales å lese Floyd Tooles "Sound reproduction: loudspeakers and rooms". Knallbok. Flere av Toole, Olive og Weltis white papers er tilgjengelige helt gratis fra Harman International. :)

 

Tusen takk til alle for flotte tilbakemeldinger :)

 

Ellers er jeg helt enig i at Tooles bok er svært god, en slags oppsumering av mange av paperene han har vært med på de siste årene. (det er litt interessant å se hvordan han har endret syn på noen ting oppigjennom åra), om folk bare skal lese en bok om dette teamet så vil jeg anbefale Tooles bok.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det egentlig et problem at man ikke har en standard for innspilling? Hvis alt ble spilt inn med noenlunde tilsvarende utstyr, ville det helt sikkert gitt oss en kjedeligere bransje. Målet må vel heller være å få det som er tatt opp over til salgsmediet på en mest mulig troverdig måte. Ting kan låte bra på uendelig mange flere måter enn eksakt reproduksjon av studio. Dessuten er mye av moroa med å ha et helt rått stereoanlegg å kunne sitte og høre sporene av en mer eller mindre perfekt produksjon.

 

At vinyl er bedre enn CD er ikke overtro, men da må vi huske at vi snakker om to abstrakte generaliseringer. Det vil alltid finnes eksempler på det motsatte, men der vinyl har teoretisk nærmest uendelig lydkvalitet, er CD-en sterkt begrenset. Særlig når det gjelder stillhet. Dessuten er det mye annet enn lyd som gjør vinyl suverent - størrelsen på formatet gir en helt annen følelse, omstendelig bruk gjør at man forholder seg annerledes til musikken. Det å sette på en vinylplate blir et rituale. Man setter seg ned, slapper av og hører gjennom platen, det er ikke verdt bryet å skifte låt. På en CD tar man ikke fem øre for å hoppe over en låt, og hvis hele samlingen er på mp3? Uff. Lydfiler gjør musikken mer tilgjengelig enn den har godt av.

 

Jeg tror ikke det hadde vært kjedligere med en standard, det er riktig at ting kan høres bra ut på andre måter enn det utgiveren har tiltenkt, men med en standard så har man mye bedre mulighet til å justere lyden i den retningen man ønsker, istedet for om det er tilfeldig om ditt anlegg og ditt lyttevolum harmonerer med det som ble gjort under produksjonen av platen. Perfekte produkusjoner vil det jo bli flere av heller enn færre om man ahr standarder å følge?

 

Det hjelper ikke at vinyl teoretisk har uendelig lydkvalitet når det i praksis ikke har det. Cder er ikke mer begrenset enn vinyl på S/N/dynamikk, det er motsatt.

 

At det for mange er ting rundt vinyl som ikke har med lydkvalitet å gjøre, som samlet sett gjør det til en bedre opplevelse skal jeg ikke protestere på, jeg har prøvd å ta for meg det tekniske.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det egentlig et problem at man ikke har en standard for innspilling? Hvis alt ble spilt inn med noenlunde tilsvarende utstyr, ville det helt sikkert gitt oss en kjedeligere bransje. Målet må vel heller være å få det som er tatt opp over til salgsmediet på en mest mulig troverdig måte. Ting kan låte bra på uendelig mange flere måter enn eksakt reproduksjon av studio. Dessuten er mye av moroa med å ha et helt rått stereoanlegg å kunne sitte og høre sporene av en mer eller mindre perfekt produksjon.

så vidt jeg forstår det artikkelforfatteren her snakker om så er det ikke snakk om at folk ikke skal få lov å lage musikken på sin måte å mikse den opp, men at det rent teknisk burde være mulig å øke kvaliteten på det som mikses og trikses sammen. du kunne jo faktisk ha økt lyd opplevelsen vis man hadde mikset en sang med 5.1 eller 7.1 istedet for 2.0 eller 2.1.

vel jeg mener iallfall det da, men så syntes jeg surroundlyd er bedre en stereo på filmer og da.

 

At vinyl er bedre enn CD er ikke overtro, men da må vi huske at vi snakker om to abstrakte generaliseringer. Det vil alltid finnes eksempler på det motsatte, men der vinyl har teoretisk nærmest uendelig lydkvalitet, er CD-en sterkt begrenset. Særlig når det gjelder stillhet. Dessuten er det mye annet enn lyd som gjør vinyl suverent - størrelsen på formatet gir en helt annen følelse, omstendelig bruk gjør at man forholder seg annerledes til musikken. Det å sette på en vinylplate blir et rituale. Man setter seg ned, slapper av og hører gjennom platen, det er ikke verdt bryet å skifte låt. På en CD tar man ikke fem øre for å hoppe over en låt, og hvis hele samlingen er på mp3? Uff. Lydfiler gjør musikken mer tilgjengelig enn den har godt av.

? den uttalelsen begynner på en måte som gir meg inntrykk av en rasjonell og grundig forklaring så sklir du ut i følelser og ritualer...

ja det er noe annet med vinyl, men jeg har enda ikke hørt vinyl med konsekvent like god lydkvalitet som en cd eller hd lyd. det er generelt mer støy på vinylen jeg har hørt.

men så kommer du og inn på det at det er billigere å få god klar lyd på digitalt media en vinyl.

 

vis du virkelig ikke klarer å høre gjennom en plate uten å bytte sang når den er på cd eller digitalt format ja da er det kanskje kvaliteten på selve artisten og miksingen det er noe galt med ikke formatet.

Lenke til kommentar
Er det egentlig et problem at man ikke har en standard for innspilling? Hvis alt ble spilt inn med noenlunde tilsvarende utstyr, ville det helt sikkert gitt oss en kjedeligere bransje. Målet må vel heller være å få det som er tatt opp over til salgsmediet på en mest mulig troverdig måte. Ting kan låte bra på uendelig mange flere måter enn eksakt reproduksjon av studio. Dessuten er mye av moroa med å ha et helt rått stereoanlegg å kunne sitte og høre sporene av en mer eller mindre perfekt produksjon.

så vidt jeg forstår det artikkelforfatteren her snakker om så er det ikke snakk om at folk ikke skal få lov å lage musikken på sin måte å mikse den opp, men at det rent teknisk burde være mulig å øke kvaliteten på det som mikses og trikses sammen. du kunne jo faktisk ha økt lyd opplevelsen vis man hadde mikset en sang med 5.1 eller 7.1 istedet for 2.0 eller 2.1.

vel jeg mener iallfall det da, men så syntes jeg surroundlyd er bedre en stereo på filmer og da.

 

At vinyl er bedre enn CD er ikke overtro, men da må vi huske at vi snakker om to abstrakte generaliseringer. Det vil alltid finnes eksempler på det motsatte, men der vinyl har teoretisk nærmest uendelig lydkvalitet, er CD-en sterkt begrenset. Særlig når det gjelder stillhet. Dessuten er det mye annet enn lyd som gjør vinyl suverent - størrelsen på formatet gir en helt annen følelse, omstendelig bruk gjør at man forholder seg annerledes til musikken. Det å sette på en vinylplate blir et rituale. Man setter seg ned, slapper av og hører gjennom platen, det er ikke verdt bryet å skifte låt. På en CD tar man ikke fem øre for å hoppe over en låt, og hvis hele samlingen er på mp3? Uff. Lydfiler gjør musikken mer tilgjengelig enn den har godt av.

? den uttalelsen begynner på en måte som gir meg inntrykk av en rasjonell og grundig forklaring så sklir du ut i følelser og ritualer...

ja det er noe annet med vinyl, men jeg har enda ikke hørt vinyl med konsekvent like god lydkvalitet som en cd eller hd lyd. det er generelt mer støy på vinylen jeg har hørt.

men så kommer du og inn på det at det er billigere å få god klar lyd på digitalt media en vinyl.

 

vis du virkelig ikke klarer å høre gjennom en plate uten å bytte sang når den er på cd eller digitalt format ja da er det kanskje kvaliteten på selve artisten og miksingen det er noe galt med ikke formatet.

Musikk er følelser og ritualer, så det er ikke noe problem. Støy på vinyl kommer mer enn noe annet av dårlig avspillingsutstyr. En ordentlig platespiller med en ordentlig stift kan få det meste til å skinne. Det er nok mye som er billigere enn å spille inn på vinyl, men gjør det noe da? Prisfokus fører til kjiphetsproblemer.

Muligheten for å bytte sang eller album hører til det jeg tror er et større problem, ved at musikken blir for tilgjengelig og lettvint, noe som forflater vårt forhold til den. Det er liksom ikke noe stas å sette på en mp3-fil. Det bør være litt tungvint.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Musikk er følelser og ritualer, så det er ikke noe problem. Støy på vinyl kommer mer enn noe annet av dårlig avspillingsutstyr. En ordentlig platespiller med en ordentlig stift kan få det meste til å skinne. Det er nok mye som er billigere enn å spille inn på vinyl, men gjør det noe da? Prisfokus fører til kjiphetsproblemer.

Muligheten for å bytte sang eller album hører til det jeg tror er et større problem, ved at musikken blir for tilgjengelig og lettvint, noe som forflater vårt forhold til den. Det er liksom ikke noe stas å sette på en mp3-fil. Det bør være litt tungvint.

 

Det kan man godt argumentere for, men bedre teknsik musikk gir i mine øyne bedre følelser. Ritaulene rundt lar jeg være opp til den enkelte. De målingen jeg har sett tyder på en praktisk dynamikk på rundt 80 dB for vinyl, selv med godt utstyr. Har du sett noe som tyder på at man kan i praksis oppnå noe vesentlig bedre enn dette på vinyl?

 

AtW

Lenke til kommentar
Musikk er følelser og ritualer, så det er ikke noe problem. Støy på vinyl kommer mer enn noe annet av dårlig avspillingsutstyr. En ordentlig platespiller med en ordentlig stift kan få det meste til å skinne. Det er nok mye som er billigere enn å spille inn på vinyl, men gjør det noe da? Prisfokus fører til kjiphetsproblemer.

Muligheten for å bytte sang eller album hører til det jeg tror er et større problem, ved at musikken blir for tilgjengelig og lettvint, noe som forflater vårt forhold til den. Det er liksom ikke noe stas å sette på en mp3-fil. Det bør være litt tungvint.

våre meninger og følelser angånde musikk både teknisk og avspillingsmessig er helt forskjellige.

 

prisfokus fører til kjiphetsproblemer? tror aldri jeg har hørt noe så tullete før. de fleste har begrensede budsjett og da er det ikke alltid man har råd til high end vinyl avspillingsutstyr.

Lenke til kommentar

Musikk er mer enn hva man kan tallfeste, eller i hvert fall mer enn hva vi for øyeblikket er i stand til å tallfeste og ha kontroll over. Vinyl vs. CD går jo på mengde informasjon. CD-lyden er komprimert, en mengde upersonlige ett-tall og nuller er farlig nærme lytteren i produksjonsrekken. Da har lyden sitt utspring i steril teknikk uansett hva algoritmene representerer.

prisfokus fører til kjiphetsproblemer? tror aldri jeg har hørt noe så tullete før. de fleste har begrensede budsjett og da er det ikke alltid man har råd til high end vinyl avspillingsutstyr.

Det er akkurat den tankegangen som har gitt oss loudnesskrigen. Folk har kjipe anlegg, og derfor lager man musikken slik at den låter ræv uansett hva den avspilles på. Loudness er et kjiphetsproblem. Du kan få veldig bra lyd på begrenset budsjett i dag, men litt må du ofre. Man kan ikke sitte på et Logitech-sett til tre laken og kreve konsertlyd.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Veldig god artikkel. Fyldig, godt skrevet og grundig. Minner meg om en bedre tid på hardware-nettverket. Ikke et oversettelsesverk.

 

Personlig mener jeg at mange av disse nevnte problemene egentlig bare er symptomer med bakgrunn i at bransjen mer enn noen annen bransje lider av arroganse og besserwisser-egenskaper.

 

Det er uansett vanskelig å finne en sammenheng mellom mytene og målbare data. DJs sverger til at platespillere med så kraftig bassfeedback at man knapt hører vokalene har bedre lyd. Nei. De har ikke det. Knitring og rumling er kanskje en del av en opplevelse, men bedre lyd er det ikke. Koseligere støy, kanskje.

Lenke til kommentar
Musikk er mer enn hva man kan tallfeste, eller i hvert fall mer enn hva vi for øyeblikket er i stand til å tallfeste og ha kontroll over. Vinyl vs. CD går jo på mengde informasjon. CD-lyden er komprimert, en mengde upersonlige ett-tall og nuller er farlig nærme lytteren i produksjonsrekken. Da har lyden sitt utspring i steril teknikk uansett hva algoritmene representerer.

Akkurat hva er det man ikke kan tallfeste sier du?

Lenke til kommentar

Ikke lett å si, i og med at det gjerne unndrar seg språklige abstraksjoner på samme måte som det unndrar seg tall. Men du kan jo for eksempel prøve å tallfeste forventningen lytteren har med seg inn i musikkopplevelsen. Uansett skulle jeg sagt at praktisk dynamikk ikke omfatter alt. Mye vil forsvinne i komprimeringen.

Lenke til kommentar

Svarer på to sitater samlet:

Jeg tror én av grunnene til at det er dårlig lydkvalitet på musikk er fordi den vanlige mann i gata ikke hører forskjell på cd-kvalitet og LP-kvalitet. Eller kanskje man ikke vet hva man skal høre etter?

 

Det blir litt som HD-TVer, man vet ikke hva man har gått glipp av før man ser en full HD-TV i all sin prakt og bilde.

Musikk er mer enn hva man kan tallfeste, eller i hvert fall mer enn hva vi for øyeblikket er i stand til å tallfeste og ha kontroll over. Vinyl vs. CD går jo på mengde informasjon. CD-lyden er komprimert, en mengde upersonlige ett-tall og nuller er farlig nærme lytteren i produksjonsrekken. Da har lyden sitt utspring i steril teknikk uansett hva algoritmene representerer.

Er det lyden av formatene dere hører, eller at dere har bedre platespiller enn CD-spiller? Eller at CDene dere spiller av er gjennomkomprimerte? En skal ha et ganske formidabelt stereoanlegg før begrensningene ved Red Book blir særlig påtrengende.

 

God artikkel, men et par spørsmål: det kan da finnes gode grunner til at transistorforsterkere har betydelige forskjeller i lydsignatur? Strømforsyninger er jo for eksempel av stor betydning. Jeg faller nok ned på samme syn som artikkelforfatter angående kabler, men det hadde ikke gjort noe å adressere noen av de potensielle problemene ved blindtesting. Ikke fordi de har så mye for seg, bare fordi det gir de troende mindre mulighet til å hyle. ;)

 

Forresten, én ting til: hvor er grafen med reduksjon i dynamikk hentet fra? Interessant å vite sjanger osv., dette er jo parametre som varierer voldsomt mellom forskjellige utgivelser. Jeg kjøper en uhorvelig mengde klassisk-CDer, her er det lite å si på dynamikk eller andre parametre.

Lenke til kommentar
Jeg faller nok ned på samme syn som artikkelforfatter angående kabler, men det hadde ikke gjort noe å adressere noen av de potensielle problemene ved blindtesting. Ikke fordi de har så mye for seg, bare fordi det gir de troende mindre mulighet til å hyle. ;)

 

Hyling er nå et grunnleggende behov. Ikke i seg selv, men det å hyle fordi man mener noe er bedre eller verre eller hva det nå måtte være. Følelser spiller i høyeste grad en stor rolle når man foretar sine kjøp, enten det gjelder kabler, klær, biler eller sokker. Selv det at man ikke bryr seg er jo et standpunkt. Jeg er stort sett enig angående kabler, men ser ingen grunn til å hindre folk i å blåse ei årslønn på kabler om de bare vet at de kjøper placebo, branding, en følelse istedetfor FAKTISK kvalitet og ytelse.

 

Når det er sagt; uten pålitelige blindtester mener jeg vel egentlig at man ikke kommer noen vei, men blir stående å røre i den samme synsesuppa som alltid. Ironisk nok er det de innbitte "high-enderne" som er mest konservative og holder bransjer mest tilbake gjennom å tviholde på utdatert tekonologi. Romantisk kanskje, ingenting i veien med det. Men verden går ikke fremover av LP-spillere og trioderør. Selv klasse D-forsterkerne er jo snart et halvt århundre gamle!

 

EDIT: jeg skrev meg litt bort, nok en gang ;) Blindtesting og problemene deromkring er absolutt interessante. Det er nemlig ikke så enkelt som mange tror. Så får man heller rive hverandre i håret over resultatene etterpå :!:

Endret av epifant
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...