Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil, uvanlige krav?


Khaffner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opel Astra 1.6i 16v, Opel Corsa 1.4i 16v og toyota Yaris 1.4 er helt ok biler for by bruk. Er jo ikke nødvendig med mange hester i byen, får jo ikke brukt dem til no. Jeg har Opel astra og hater å kjøre i byen, man får jo aldri opp noe fart og å dra den til 60 kmt på førstegiret er ikke så kult når man må senke farten med en gang, for ikke å glemme å si det er harry:P

Lenke til kommentar

Hva mener du med "no turbo"? Ettermontere? Det er glemmesak, ufattelig mye arbeid.

 

Skal du ha turbo i Audi A3 er det vel 1,9 TDI. Flytter ikke greit på seg nei.

 

Strengt tatt trenger du ikke mange hester i byen, du trenger lav vekt om du vil først ut av lyskryssene.

 

Smart Roadster for eksempel. En mer fornuftig bybil er kanskje en Mini One eller Cooper.

Lenke til kommentar
Hva mener du med "no turbo"? Ettermontere? Det er glemmesak, ufattelig mye arbeid.

 

Skal du ha turbo i Audi A3 er det vel 1,9 TDI. Flytter ikke greit på seg nei.

 

Strengt tatt trenger du ikke mange hester i byen, du trenger lav vekt om du vil først ut av lyskryssene.

 

Smart Roadster for eksempel. En mer fornuftig bybil er kanskje en Mini One eller Cooper.

Eller en A3 med 1.8t og 150hk.

 

EDIT: f.eks http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20329809

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Jeg ser Golf 1.6er nevnt over her...

 

IKKE kjøp en Golf med 1.6L!

Dette er den desidert kjedligste og treige bilen jeg har eid sålangt og jeg angret bittert på at jeg valgte en 1.6L.

 

Det er kun en bil som går like elendig som Golf'en med 1.6 (som jeg har kjørt) og det var en 2002 BMW 316.

 

Men den nye Golf 1.4TSI med 140HK'er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Er det noen som tar forsikringsutgiftene når man kjøper bil når man har svært lite bonus?

 

Eller setter dere bilen deres på faren/mora ?

 

Selv er jeg glad for at jeg hadde den første bilen på meg selv, da jeg fikk opparbeidet meg bonus så fort som mulig.

 

En "ungdomsbil" med mye hester kan fort bli dyr morro :D

 

Gammel bil, mye hester, raukjørt, må plutselig fikses for 20k, dyr forsikring... Yeye :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Du er 18 år? Hvorfor ikke gå for en sprek bil med bakhjulstrekk og gode kjøre egenskaper fremfor en understyrt og kjedelig kone / A-B bil med feilhjulstrekk?

 

Du aner ikke hvor morro det er å sladde før du har prøvd.

 

Forskjell på hva man vil og hva man bør veit du :p

Lenke til kommentar
Jeg regner med at du er 18 år eller der omkring. Å krype før man går er tingen. Å kjøre bil er morsom når du har full kontroll.

En god sjåfør kan kjøre fort men han kan også ta hensyn til andre, gammel bestemor på søndagstur, andre med ferske førerkort, fotgjengere osv osv.

En bil med minst 120 HK som sparker litt lyder ikke så bra her. Jeg har kjørt minst 4 millioner kilometer i 40 år og har ikke hatt skader. Jeg ser mange unge gutter på veien som skal tøffe seg......har selv holdt hånda til en ung gutt som lå på veikanten og trøstet han. Denne unge gutten skulle kjøre forbi min 900cc motorsykkel med sin 50cc moped, kjørte på fortauet, traff en syklist og falt på veien og ble påkjørt av en bil. Den værste dagen i mitt liv.....han gråt ikke i smerte men fordi han var redd for å dø.

 

Jeg støtter alt som sies her.

Du bør fire på kravene dine som den første bilen din. Kjøp deg heller en førstebil til under 50´000. Kjør den et par år til du faktisk kan kjøre bil, og deretter kjøp bilen du ønsker deg. ;)

Lenke til kommentar

Vist en kjører slik at under og overstyring blir noe problem på trafikerte veier bør en egentli ikke holde seg der mener nå jeg. Men på snøv og generelt glatt føre er igrunnen forhjulstrekk utrolig greit , og ikke minst mye mer forutsigbart enn en bakhjulstrekker som kan overaske deg og ganske kjapt kaste deg uti grøften om du ikke er helt obs.

Lenke til kommentar

Wow, utrolig mange tilbakemeldinger en skulle få på påstanden min. Da hadde en kamerat helt rett i at Diskusjon er et altfor "mannen i gata"- forum.

 

 

Sånne som deg ødelegger for så utrolig mange andre!

Skal han begynne å sladde frem og tilbake rundt i byn? Det har faktisk konsekvenser..

 

Trådstarter, har du tenk noe mer på bilmerke? :)

Å? Si meg, når ødelegger jeg for utrolig mange andre? Skader det noen at jeg liker å sladde der det passer seg? Jeg har kjørt sånn i over 2 år og sålangt har det ikke hatt noen konsekvenser for noen andre eller meg selv. Det er bedre å øve seg på å sladde i trygge situasjoner (oversiktlige svinger, ingen i nærheten, ingen stup å kjøre utfor) og heller bruke det hvis det skulle oppstå noe i ikke fullt så trykke situasjoner.

 

 

Jeg støtter alt som sies her.

Du bør fire på kravene dine som den første bilen din. Kjøp deg heller en førstebil til under 50´000. Kjør den et par år til du faktisk kan kjøre bil, og deretter kjøp bilen du ønsker deg. ;)

Det har ingenting å si om du kjører en 940 med 200 hk eller om du kjører en gammel Mondeo, du kan gjøre like mye skade med begge. Jeg hørte seinest for noen dager sia en FWD- tulling som dro i brekket i 100+ bortover en vei og endte med å snurre bortover veien mot krysset. Et under at det gikk bra egentlig.

 

Det er huet som kjører som bestemmer hvor trygg du er i trafikken. Ikke åssen bil du har!

 

 

 

Hvis det er 940 du sikter til, så passer ikke "gode kjøreegenskaper" inn..

Har du noen gang kjørt en 940? En 940 er faktisk en veldig velbalansert bil og skal ikke mye til for å gi den veldig gode kjøregenskaper som kan bli bedre enn de aller fleste andre biler samt nyere Volvo pga vektbalanseringen. Riktignok har 940 stiv bakaksel originalt, men 960 er samme bilen omtrent med delt bakaksel. Har bytta fjøring og til delt bakaksel på min 940 og den ligger faktisk veldig bra på veien nå!

 

Sier ikke at trådstarter skal gjøre det samme, for hvis han ikke liker å skru så har ikke 940 allverdens kjøregenskaper originalt. Men det er nok av biler som har mye bedre kjøre egenskaper enn fex mange Audi hvor motoren er plassert for langt fram at det understyrer/kødder til noe voldsomt.

 

 

Vist en kjører slik at under og overstyring blir noe problem på trafikerte veier bør en egentli ikke holde seg der mener nå jeg. Men på snøv og generelt glatt føre er igrunnen forhjulstrekk utrolig greit , og ikke minst mye mer forutsigbart enn en bakhjulstrekker som kan overaske deg og ganske kjapt kaste deg uti grøften om du ikke er helt obs.

Enig i at man bør holde seg litt i tøylene på vanlig vei, men når det blir glatt ute så merker du mye til det med over og understyring. Kjørte en FWD forleden og irriterte meg kraftig over at i forhold til 940in så kan du knapt gi gass med den før fronten drar til sia. Du skal ikke kjøre bakhjulstrekk mange dager på vinterføre før du lærer deg å forutse når ræva slipper. Jeg tenker ikke over engang når jeg kjører og får litt slepp bak, styring imot og regulering av gass er helt automatisk.

 

Hvis du ikke klarer å rette opp en sladd før den blir så stor at du ender opp i grøfta så skulle du kanskje ikke hatt lappen.

 

 

 

Riktig. Forhjulstrekk er greit å ha på førstebilen. Bilen er jo

stort sett tyngst foran, da er det der du vil at det trekker ;)

Hadde jeg hatt FWD på førstebilen min så hadde jeg sannsynligvis solgt og kjøpt meg en RWD på veldig kort tid. Jeg vurderte faktisk en FWD første gangen.

 

Husk at framhjula har en oppgave å styre, bremse og aksellerere på en framhjulstrekker. Pluss at du har drivaksler som skal inn på dette som begrenser svingradiusen betraktelig (irriterende når du skal ut fra trange plasser). En bakhjulstrekker med delt bakaksling og sperre, med OK vinterdekk så har du en bil som kommer fram alle steder en framhjulstrekker kommer fram i min erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt en 940, og gode kjøreegenskaper er vel ikke beskrivelsen jeg hadde brukt. En Toyota Aygo har gode kjøreegenskaper (men med en 1-liter så er det en overhengende risiko for at du ikke burner ut av hver sving)

 

Selvfølgelig ødelegger du for andre når du sladder, selv om du ikke helt har klart å tenke ut det selv. Noensinne prøvd å kjøre der veldig mange har sladdet? Om ikke: blankis.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt en 940, og gode kjøreegenskaper er vel ikke beskrivelsen jeg hadde brukt. En Toyota Aygo har gode kjøreegenskaper (men med en 1-liter så er det en overhengende risiko for at du ikke burner ut av hver sving)

 

Selvfølgelig ødelegger du for andre når du sladder, selv om du ikke helt har klart å tenke ut det selv. Noensinne prøvd å kjøre der veldig mange har sladdet? Om ikke: blankis.

940 får gode kjøre egenskaper med et sett Bilstein dempere og noen senkefjører. Hvis du bytter alle foringene til Superflex foringer og bygger om til 960 bakstilling (multilink) så har du bedre kjøre egenskaper enn det aller meste annet.

 

Forskjell på å sladde med piggdekk og grave opp litt og å polere isen med piggfritt. Det er også mulig å ikke sladde en sving hvis det ligger en bak eller på siden på strødd vei. Blankis kommer uansett bare fram hvis det ligger relativt løs snø oppå isen og da har du bedre grep der isen kommer fram.

 

Du som er 90 modell, 19 år gammel, noe sier meg at du kjører FWD?

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...