Gå til innhold

Ryktebørsen - rykter og ønsker, Manchester United


Latias

Anbefalte innlegg

 

Lønn kan vi nok alltids konkurrere på.

 

Nei. Normalt sett ikke. Barcelona og Madrid betaler de høyeste lønningen i gjennomsnitt og alle de største lønningene i internasjonal fotball. Sammen med PSG som også kan betale så høye lønninger. Og så glemte jeg Manchester City litt oppi alt dette. De 3-4 klubbene er i en egen økonomisk klasse. Manchester United er hakket under, sammen med lag som Chelsea.

 

Manchester er helt klart en av verdens ledende merkevarer og klubben som er klart mest verdt, sammen med Madrid og Barcelona. Men det betyr ikke at de kan konkurrere på lønn, noe de ikke gjør, iallefall ikke mot de nevnte lag. Manchester konkurrerer i lønn mot lag som AC Milan, Athletico Madrid, Juventus, Chelsea, Arsenal, Bayern Munchen. Deretter følger lag som Arsenal, Liverpool, Dortmund og Inter.

 

 

Kan du egentlig forklare hvordan du kommer fram til dette? Etter litt Googling så fant jeg ut at United i 2015/2016 betalte 260 millioner euro i lønn (faktisk lavere enn sesongen etter å ha kvittet oss med en rekke spillere. Klubbens inntekter og resultat på den andre siden har steget). AC Milan betalte 101 millioner euro. Langt under halvparten med andre ord. Jeg er egentlig fascinert over at du greide å nevne dem, jeg tror at en hvilken som helst topp 10-klubb i PL kan konkurrere med AC Milan på økonomi - i verste fall. Det er lenge siden AC Milan var i europatoppen. 

Forstår heller ikke hvordan du klarer å nevne Atletico. Du skal ikke mer enn to år tilbake da de betalte mindre i lønn enn QPR! De betaler riktignok mer nå, men ikke så mye som du tror. 

Juventus betaler 124 millioner euro i lønn. Også en del mindre. 

 

Ikke lett å finne ordentlig tall for alle, litt forskjellige tall også, men de klubbene som kommer i toppen er i hovedsak PSG, Real, Barca, United, Bayern, City, Chelsea og Arsenal. 

 

Hvor tror du egentlig klubber som AC Milan, Atletico og Juventus får alle disse pengene fra siden de kan konkurrere mot United økonomisk? Atletico og Juventus har vært gode ute i Europa de siste par årene, men har du sett sponsoravtalene til United og de andre store PL-klubbene? PL-klubber har generelt sett god økonomi. Ingen andre ligaer som kan måle seg. 

Endret av Mr. President™
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Lønn kan vi nok alltids konkurrere på.

 

Nei. Normalt sett ikke. Barcelona og Madrid betaler de høyeste lønningen i gjennomsnitt og alle de største lønningene i internasjonal fotball. Sammen med PSG som også kan betale så høye lønninger. Og så glemte jeg Manchester City litt oppi alt dette. De 3-4 klubbene er i en egen økonomisk klasse. Manchester United er hakket under, sammen med lag som Chelsea.

 

Manchester er helt klart en av verdens ledende merkevarer og klubben som er klart mest verdt, sammen med Madrid og Barcelona. Men det betyr ikke at de kan konkurrere på lønn, noe de ikke gjør, iallefall ikke mot de nevnte lag. Manchester konkurrerer i lønn mot lag som AC Milan, Athletico Madrid, Juventus, Chelsea, Arsenal, Bayern Munchen. Deretter følger lag som Arsenal, Liverpool, Dortmund og Inter.

 

 

Kan du egentlig forklare hvordan du kommer fram til dette? Etter litt Googling så fant jeg ut at United i 2015/2016 betalte 260 millioner euro i lønn (faktisk lavere enn sesongen etter å ha kvittet oss med en rekke spillere. Klubbens inntekter og resultat på den andre siden har steget). AC Milan betalte 101 millioner euro. Langt under halvparten med andre ord. Jeg er egentlig fascinert over at du greide å nevne dem, jeg tror at en hvilken som helst topp 10-klubb i PL kan konkurrere med AC Milan på økonomi - i verste fall. Det er lenge siden AC Milan var i europatoppen. 

Forstår heller ikke hvordan du klarer å nevne Atletico. Du skal ikke mer enn to år tilbake da de betalte mindre i lønn enn QPR! De betaler riktignok mer nå, men ikke så mye som du tror. 

Juventus betaler 124 millioner euro i lønn. Også en del mindre. 

 

Ikke lett å finne ordentlig tall for alle, litt forskjellige tall også, men de klubbene som kommer i toppen er i hovedsak PSG, Real, Barca, United, Bayern, City, Chelsea og Arsenal. 

 

Hvor tror du egentlig klubber som AC Milan, Atletico og Juventus får alle disse pengene fra siden de kan konkurrere mot United økonomisk? Atletico og Juventus har vært gode ute i Europa de siste par årene, men har du sett sponsoravtalene til United og de andre store PL-klubbene? PL-klubber har generelt sett god økonomi. Ingen andre ligaer som kan måle seg. 

 

 

Jeg snakker ikke om total lønn. Jeg snakker om høye ukelønner i enkelte avtaler med individuelle spillere.

 

 

Ekstra info her:

https://www.theguardian.com/football/2015/may/20/paris-saint-germain-sports-biggest-average-wage

 

How they rank: sport’s top 12 average weekly wages

1 Paris Saint-Germain, Ligue 1, £101,898

2 Real Madrid, La Liga, £96,933

3 Manchester City, Premier League, £96,445

4 Barcelona, La Liga, £90,675

5 Los Angeles Dodgers, MLB, £89,999

6 Manchester United, Premier League, £89,988

7 Bayern Munich, Bundesliga, £85,935

8 Chelsea, Premier League, £83,713

9 New York Yankees, MLB, £81,992

10 Arsenal, Premier League, £77,963

11 Brooklyn Nets, NBA, £70,102

12 Detroit Tigers, MLB, £69,633

 

 

Dessuten er den sikkert regnet ut med altfor sterk pundkurs, noe som i realiteten gjør at Barcelona og Real Madrid er enda mer suverene. Jeg tror lønningene er jevnere i Manchester United enn i Barcelona, og at de høyeste lønningene blant de to klubbene, så er det iallefall en håndfull Barcelona spillere på topp 7 spillere med høyest ukelønn.

Lenke til kommentar

Ser United på samme liste som PSG, RM, City, Barca, Bayern, Chelsea og Arsenal. Hvor er AC Milan, Juventus, Atletico, Liverpool, Dortmund og Inter? Av de 6 nevnte er nok Liverpool nærmest. Dortmund har nok kraft de også, men tipper at Bundesliga kanskje ikke lokker mest for de fleste.

Ganske irrelevant hvor sterk en viss valuta er egentlig. Det varierer og kan gå alle veier.  

 

Den lista er uansett ikke veldig betydningsfull. Gjennomsnittlig ukentlig lønn trenger ikke å bety noe særlig, spesielt når artikkelen er over 1 år gammel. Jeg regner med at listen er basert på spillere som har spilt på 1. laget, og United har gitt plass til mange fra reservelaget der så jeg vil tro at enkelte av dem drar ned snittet. 

 

http://www.totalsportek.com/money/psg-salaries/

http://www.totalsportek.com/money/manchester-united-player-salaries/

 

La sammen lønningene fra alle spillerne på den listen, da fikk jeg United på 2 095 000 GBP (2 675 000 EUR) og PSG på 1 821 000 GBP (2 323 500 EUR). Disse tallene er ikke helt oppdaterte, vet ikke med PSG, men i United så har f.eks. Rashford signert ny kontrakt og gått opp fra £500 til £20000. 

Man kan uansett krangle om hvem som bruker mest penger på lønn, men faktum er uansett at det er jevnt. Du sier at United er langt i fra klubber som PSG, Real og Barca samtidig som du viser til en liste hvor vi faktisk er i nærheten. Barca er hele £675 foran United der...

Påstandene dine holder ikke vann, de holder ikke luft engang. Du må gjerne forklare delen om blant annet AC Milan. Du skriver at du ikke snakker om total lønn, men hva ellers er det du vil fram til? Individuelle avtaler? Sitter du med innside info om klubbenes retningslinjer om hvordan lønnen bestemmes? Man betaler jo ikke mer enn man har råd til totalt sett. 

 

Slike retningslinjer er uansett en internsak og sier ikke noe om hva klubben har råd til å betale. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, poenget er at Man Utd ikke betaler topplønningene som klubber som Barca, Real M og PSG. Barca og Madrid har stort sett vært stabilt overlegne som verdens rikeste klubber, med høyest omsetning av alle fotballklubber og klubbene i verden som er mest verdt.

 

Her er det ikke snakk om 10 år, men rundt 25 år og enda lengre. Barca er litt mer nyrike enn Real M.

 

Real Madrid og Barca er overlegne økonomisk og begge overgår Manchester som en plass fotballspillere ønsker å spille. Tradisjonelt sett har Barca og Madrid hatt høyest evne til å betale store summer for spillere og betale de høyeste lønningene.

 

Basta.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig betaler vi ikke som Real, Barca, PSG osv når vi ikke har verdensklassespillere i alle ledd. Messi, Suarez, Neymar, Ronaldo, Bale, Benzema, Modric, Busquets, Kroos etc.

Spillerne våre er nok et av de aller mest overbetalte.

Klubben har myknet opp på økonomi-siden de siste årene. Under Sir Alex så var vi strenge på både lønn og overgangssum.

Blir uansett for dumt dette her, det var noen saker for noen måneder siden som dreide seg om at United hadde lagt inn bud på Neymar forrige sommer på rundt 2 milliarder. Tror det kom fra agenten eller noe slikt. Inntrykket var i alle fall at det ikke var rent oppspinn.

Kan man bruke så mye penger på en spiller så kan man kjempe mot hvem som helst.

 

Svært få av våre spillere ville ha tjent se mye hos f.eks. Real og Barca.

 

Basta.

Lenke til kommentar

Har det noe å si hvem som kan betale mest?

 

Nei..

 

Bare noen som er i kranglete humør. Men det er interessant iallefall. Klubbøkonomi er jo viktig. F.eks er Manchester United overlegne Liverpool på økonomi. Mens Liverpool holder et stabilt høyt økonomisk nivå, tross motgang. Newcastle er faktisk ganske rik klubb, men er alikevel dårlige.

 

Interessant også at Premier League har omsetning nesten dobbelt så høy som Bundesliga på andreplass.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_professional_sports_leagues_by_revenue

Lenke til kommentar

Imponerende hvor mye piss man kan komme med og tro på ting selv.

 

Og henvise til en liste der tall er 89 og 90 i forskjell, der 90 tydeligvis er overlegent 89.....

 

Gir liten mening....

 

United kan konkurrere på lønn med ALLE klubber i verden. Men først må de få spillere som er gode nok til de lønningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...