Gå til innhold

Ordbok for "in game" forkortelser


jakblak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal lage ordbok kan det være en god ide å ha kontroll på orddelingsreglene. Ord som uttales i ett skal som regel også skrives i ett. Kombinasjoner av norske og engelske ord som uttales som et ord skal skrives med bindestrek mellom. Altså "Gaming-ordbok".

 

Ellers er det et godt tips å søke rundt på urban dictionary som Gavekort så sublimt prøver å uttrykke. Det kan også være verdt å tenke på at mange forkortelser av uttrykk kan ha flere betydninger avhengig av situasjon og/eller spill. For eksempel kan "gg" både bety "Good game" og "Gotta go", mens "FPS" både kn være "Frames per second" og "First Person Shooter". Så pass på å få med alle betydningene. :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

WTF = What the f***

 

FTW = For the win

 

FTL = For The Loose / For The Leet, veldig få som bruker denne.

 

GG = Good Game

 

HF = Have Fun

 

GL = Good Luck

 

WOOT = We Owned Other Team, men jeg bruker w00t eller wut i en "WHAAAAT?!??!?!" situasjon da "We Owned Other Team" høres ut som en setning laget av en 12-åring.

 

BRB = Be Right Back

 

BBL = Be Back Later

 

IMO = In My Opinion

 

IMHO = In My Honest Opinion

 

AFAIK = As Far As I Know

 

PLXKKTHX = Please, ok, thanks.

 

GTG / G2G = Got To Go

Lenke til kommentar

Gidder ikke oversette til norsk.

 

 

IIRC = If I Recall Correctly

 

THX = Thanks

 

FFS = For f*ck sake

 

PLS = Please

 

Pull = Skyte en fiende så den angriper spilleren(e), helst uten at de andre fiendene følger etter. Mye brukt i MMORPG'er.

 

Res = Resurrect me (mye brukt i MMORPG'er)

 

Inv = Invite (navngitt spiller, eller meg om ikke noe annet er oppgitt) (mye brukt i MMORPGer)

 

Kan sikkert flere, men får ta det en annen gang om jeg gidder.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at det er get the fuck out. Har hvertfall aldri sett det bli brukt i get the fuck off-sammenheng. Ellers har jeg alltid hatt det for meg at IMHO står for "In my humble opinion" og ikke "In my honest opinion". Sistnevnte impliserer jo at de gangene du ikke bruke IMHO, så er meningene dine uærlige. Å skulle legge til ærlig virker selvmotsigende. "Humble" derimot, er et ord som kan brukes for å uttrykke høflighet. Altså en god ordning.

Lenke til kommentar

gh = good half

 

99 (gg) = good game

 

soz = sorry

 

fu = f*ck you

 

cockblocker = en spiller som plasserer seg slik at du ikke får bevegd på deg, gjerne ved en trang inngang/utgang osv, resulterer veldig ofte i det at du/begge dør

 

noobtube = grenade launcher

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
WOOT = We Owned Other Team, men jeg bruker w00t eller wut i en "WHAAAAT?!??!?!" situasjon da "We Owned Other Team" høres ut som en setning laget av en 12-åring.

Nei. At det er en forkortelse for 'we owned the other team', samt misforståelsen at det betyr 'what' har kommet i senere tid.

 

Ville også slått opp 'loose' i ordboken hvis jeg var deg.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=woot

Woot originated as a hacker term for root (or administrative) access to a computer. However, with the term as coincides with the gamer term, "w00t".

 

"w00t" was originally an trunicated expression common among players of Dungeons and Dragons tabletop role-playing game for "Wow, loot!" Thus the term passed into the net-culture where it thrived in video game communities and lost its original meaning and is used simply as a term of excitement.

"I defeated the dark sorcerer! Woot!"

 

"woot! i r teh flagmastar!" (Think Tribes)

 

"Woot, I pwnzed this dude's boxen!'

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...