Gå til innhold

Metallica - Gutta kommer til Bergen! - Generell diskusjon rundt bandet, konserter og album!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer nok ikke til å dra på noen Metallica-konsert med mindre de spiller kun (eller stort sett) låter fra de fire første skivene. Og det skjer nok aldri :(

 

Settlisten fra Valle '07:

 

 

MAIN SET

1. Creeping Death

2. Fuel

3. Wherever I May Roam

4. Disposable Heroes

5. Welcome Home (Sanitarium)

6. ...And Justice for All

7. The Memory Remains

8. No Leaf Clover

9. Orion

10. Fade to Black

11. Master of Puppets

12. Battery

ENCORE #1

13. Sad But True

14. Nothing Else Matters

15. One

16. Enter Sandman

ENCORE #2

17. Whiplash

18. Seek & Destroy

 

 

Jeg mener det er tilnærmet en bortimot perfekt settliste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skjer nok aldri necro, de er ikke et band som sitter fast 20 år tilbake i tid. Det vil ikke gi bandet noe som helst å bare spille urgamle låter lengre. De vil jo promotere det nye de lager også. For det andre, er ikke Lars en ungkar lengre heller, han har rundet 40 og har dårlige skuldre og knær etter 30 år konstant tromming.

Og Hetfield har ikke "ilden" han hadde på Ride the Lightning turneen lengre, og synger helt annerledes enn før også. Så du ville bare blitt skuffet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Forøvrig ER det jo hovedsaklig låter fra pre-Black Album som spilles på konserter for tiden, i tillegg til en håndfull (altså 5-6) låter fra Black/Load/ReLoad og i den senere tid også et par fra Death Magnetic. Låter fra Garage Inc av og til som en superekstrabonus, og St. Anger er vel ca aldri representert. Så av 20 låter (omtrent) så er det 13-14 fra pre-Black. Det må man nesten si seg fornøyd med.

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med setlistene jeg har fått de siste årene.

 

Lars er ikke den trommeren han engang var, og det å kjøre dobble basstrommer i to timer kveld etter kveld tror jeg ikke kroppen hans takler mere ;)

 

Uansett: Jeg likte setlisten vi hadde i Telenor arena i fjor (konsert #2) ganske godt. Kona elska setlisten til den første konserten best, da hun kjenner Metallica best gjennom black album.

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Metallica kunne faen meg gått på scenen og spilt Odd Norstoga-sanger og jeg hadde headbanga samma F ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at Lars aldri har vært en fantastisk god trommeslager (i mange biografier om bandet står det jo også at Lars slet med å holde tempoet jevnt under de første øvingene med Hetfield), og han har jo helt klart også tapt seg med årene. Klart, det er en del låter på de første fire albumene som har ganske heftig dobbelbass, men det er faktisk rimelig straightforward. Hvis man ser på klipp av da f.eks Joey Jordison eller Dave Lombardo vikarierte for Lars, så ser det nesten ut som de kjeder seg bak trommene - fordi de skal få det til å høres mest mulig likt ut. Og da spilte de til og med låter de vanligvis unngår pga for heftig tromming for Lars.

 

Nå rota jeg meg litt ut av temaet, tror jeg.

 

Men ja, tror nok både det faktum at Lars begynner å bli gammal og James langt fra har den samme stemmen lenger gjør at vi nok svært sjelden kommer til å få de ekstreme låtene fra tidlige album - og det er synd, da mange nok mener at de låtene er blant de bedre.

 

Jeg ser ikke for meg Dyers Eve live med det første, altså.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Alle trommiser taper seg med årene pga slitasjeskader på skuldre og knær. Det er uunngåelig i det yrket, selv om man gjør alt riktig.

De har hver sine metoder for å dekke over skadene sikkert, som gjør at enkelte holder det gående lengre enn andre. Phil Collins f.eks la opp trommestikkene for godt i fjor, han har spilt trommer i Genesis siden starten av 70-tallet. Han sa det ikke eksisterer brusk i skulderbladene lengre, og knehasene gnisser mot hverandre hvis han ikke bruker silikon-smøring hele tiden. Konstant repetisjon er jo noe av det værste som finnes for brusk og muskler, og disse karene spiller samme låtene i kanskje 30 år, annehver kveld.

 

Nicko McBrain i Iron Maiden (Lars sitt største tromme-idol) sier han også han problemer, men det er ikke så ille siden Maiden aldri har vært så harde på trommespillingen mtp doble basstrommer og fortest-mulig spilling. Han har alltid vært kjent som en "metronom-spiller", altså at han spiller fjellstøtt i takt.

 

Nicko har faktisk lagt inn flere doble basstrommepartier etter 2000 enn han gjorde før, på de eldste låtene også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Nicko har faktisk lagt inn flere doble basstrommepartier etter 2000 enn han gjorde før, på de eldste låtene også.

 

Nicko bruker da ikke doble basstrommer? Så vidt jeg vet har han kun brukt det på én sang, nemlig Face In The Sand fra Dance Of Death.

Lenke til kommentar

Nicko har faktisk lagt inn flere doble basstrommepartier etter 2000 enn han gjorde før, på de eldste låtene også.

 

Nicko bruker da ikke doble basstrommer? Så vidt jeg vet har han kun brukt det på én sang, nemlig Face In The Sand fra Dance Of Death.

 

Ikke på plater, men live gjør han ofte det. Det har jeg lagt veldig merke til. Han spicer opp låtene litt med dobbel basstromming her og der, 8-deler istedet for 4-deler.

Ikke rask 16-dels basstromming.

Han har to pedaler, noen ganger to basstrommer. Lars sa jo intervjuet at når han ser på trommesettene til Nicko blir han litt redd, fordi de er så sinnssykt store ift det han bruker selv.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...