Gå til innhold

"Alle" vil ha Windows 7


Anbefalte innlegg

Ditt poeng er at spill er veldig dyre? Fullversjon (ikke bundet til hovedkortet og ikke upgrade) av en "crippeled" utgave av Win7 ("premium" hvor man ikke kan endre UI språk) koster forøvrig rundt det dobbelte.

Hvem ønsker noe annet en engelsk?

Tror du MS tar ekstra betalt for denne funksjonaliteten hvis den ikke var etterspurt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@ L4r5\resten: Jeg sa NESTEN, ikke faktisk 800 kroner.. Nye spill koster gjerne 499/599. Uansett, poenget var at ja, du får kanskje 2 nye spill for samme pris som Windows. Hvor mye bruker du Windows i sammenligning? Hvor mye arbeid ligger bak Windows ift. de spillene kanskje?

 

Long story short, 800 er ikke mye for et såpass stort "program".

 

Faktisk så bruker du ikke Windows nesten i det hele tatt. Det er kun et oversettelseslag mellom det programmet du bruker og hardwaren. Om vi skal være virkelig pirkete. Så reelt sett har ikke Windows særlig verdi i seg selv.

 

Derfor blir det bare tåpelig å sammenligne pris på et OS og på spill/applikasjoner.

 

Og det ligger utrolig med ressurser bak utviklingen av et spill.

Lenke til kommentar
Long story short, 800 er ikke mye for et såpass stort "program".
Billigste enkleste "fullversjonen" tilgjengelig i Norge koster 1465kr i følge prisguiden.

 

 

OEM: Billigere.

 

OEM er fortsatt ikke en ''fullversjon'' :)

Blir mer som en demo. Alt for lite muligheter.

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Problemet med OEM lisensen er jo at du må kjøpe ny lisens hvis hovedkortet ditt ryker.

Jeg hadde gjerne kjøpt Win7 hvis det var en "vanlig" lisens til 800 kr.

(Og jeg synes ultimate versjonen ikke kan forsvares med sin pris på ca 5 laken (ikke-oem)).

 

Det var også snakk om en familiepakke men det kommer vel til USA først, som alltid.

Lenke til kommentar

beklager språkbruken, men... forbaska sytpeiser!!! :innocent:

 

har man et problem med prisen på windows, så får man vel bare gi f*** i å kjøre windows, og spille pc/windows spill. leik dere med linux eller hva nå enn som måtte tilfredstille kravene deres. det beste i livet er vistnok gratis :tease:

 

men seriøst, prisen på Windows Vista var heilt på trynet. 2500-3000,- for en fullversjon av home premium? (butikkpris) horribelt.. mens prisen på windows 7 derimot er mye mer spiselig for min del. 1500,- for fullversjonen? det må det jo være verdt, dette "programmet" som er grunnmuren for dette verktøyet/leketøyet som så populært kalles "pc". irriterer meg at noen kjøper hardware til tusenvis av kroner hver mnd, men syter over 1500,-? hadde man fulgt med LITTEGRANN så kunne man jo ha forhåndsbestilt det på amazon til 49 pund, eller senere 60 pund, og fått fullversjonen til 7-800,- (som jeg selvfølgelig gjorde.. 3 lisenser til prisen av 1, hehe), men neida, er vel artigere å syte i ettertid :w00t: ja for, jøye meg, det koster jo nesten det samme som en taxitur hjem fra byn for en bondetamp, huffamei.. ehehehe. peace.

Lenke til kommentar
Problemet med OEM lisensen er jo at du må kjøpe ny lisens hvis hovedkortet ditt ryker.

Jeg hadde gjerne kjøpt Win7 hvis det var en "vanlig" lisens til 800 kr.

(Og jeg synes ultimate versjonen ikke kan forsvares med sin pris på ca 5 laken (ikke-oem)).

 

Det var også snakk om en familiepakke men det kommer vel til USA først, som alltid.

 

 

Neida man bare ringer til MS og sier at HK gikk fyken og at man må kjøpe ett nytt, man får da registrert lisensen på nytt.

Lenke til kommentar

Har selv både Vista OEM og Windows 7 Premium som funlgte med maskinene, så ikke alle har mulighet til å velge som et tidligere innlegg påstår.

 

Har lekt meg litt med begge, og har ikke merket noen problemer med hverken Vista eller Windows 7. Får ikke testet hastigheten da det vil være noe urettferdig da maskinen med Windows 7 har en SSD. Alikevel, synes ikke hastigheten eller stabiliteten har vært noe problem i noen av dem.

 

Nå har jeg ikke brukt hverken Vista eller Windows 7 mye, men kan heller ikke se store forskjellen bortsett fra et par forandringer relatert til grensesnittet til Windows og en del av programvaren som følger med.

 

Synes heller ikke 800,- for et operativsystem er for mye. Selv om jeg ikke hadde betalt for en RTM-utgave av Windows, har jeg støttet Linux-distribusjoner med tilsvarende som kan sammenlignes litt med kostnaden til Windows.

 

En av grunnene til at Windows 7 har solgt såpass bra tror jeg ligger til grunn for både god kritikk, høy markedsføringfaktor, og det at mange sikkert har hoppet over Vista da Vista fikk dårlig kritikk fra mange hold, samt at mellomrommet mellom Vista og Windows 7 ikke var så alt for stort.

 

Det er uansett positivt å se at MS har klart å levere et produkt forbrukerne liker :)

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Angrer ikke på at jeg gikk fra XP til Windows 7, godt anvendte 120 kroner det. :w00t:

 

Har egentlig ikke hatt et eneste problem:

 

XP rutine: etter hver reinstallasjon må jeg alltid installere alle mulige drivere manuelt fra CD-plater, nettsider, osv., og sette opp nettverkstilkobling for å komme på nett, og diverse andre uforutsette/forutsette problemer. Det er alltid et eller annet.

 

Win 7 rutine: Alt fungerer etter installasjon, og de 2 enhetene som trenger nye drivere (men fungerer likevel pga standard-drivere) oppdateres automatisk via Windows update 1 minutt etter installasjon. Rett på nett, og standardinnstillingene i Windows er mye bedre enn både XP og Vista.

 

Har installert Vista for andre, og det var langt i fra like problemfritt..

Lenke til kommentar
Problemet med OEM lisensen er jo at du må kjøpe ny lisens hvis hovedkortet ditt ryker.

Jeg hadde gjerne kjøpt Win7 hvis det var en "vanlig" lisens til 800 kr.

(Og jeg synes ultimate versjonen ikke kan forsvares med sin pris på ca 5 laken (ikke-oem)).

På papiret så må du det, men ikke i praksis. De siste gangene jeg har ringt den produkt-akriveringen på telefon så har data-stemmen bare spurt meg om hvor mange datamaskiner dette produktet var installert på, en eller flere. Når jeg har svart en så har jeg fått ny aktiveringkode med en gang. Har en Vista Ultimate 64-bit OEM-lisens som har vært igjennom iallefall 3 hovedkort bytter de siste årene...

Lenke til kommentar
Problemet med OEM lisensen er jo at du må kjøpe ny lisens hvis hovedkortet ditt ryker.

Jeg hadde gjerne kjøpt Win7 hvis det var en "vanlig" lisens til 800 kr.

(Og jeg synes ultimate versjonen ikke kan forsvares med sin pris på ca 5 laken (ikke-oem)).

 

Det var også snakk om en familiepakke men det kommer vel til USA først, som alltid.

 

Nå er faktisk ikke prisen på Ultimate 5 lakken, faktisk bare 2 400. Home Premium koster knappe 1 500 kr for fullversjon. Så norske priser er mer fornuftig denne gang.

 

Og som flere nevner, det er kurrant å få fornyet aktiveringen om hovedkortet ryker. Så for de fleste, særlig om man skaffer seg ny maskin samtidig fungerer OEM helt greitt.

 

Personlig gjorde jeg som mange andre, kjøpte da Amazon.co.uk hadde kjempetilbud, så mine to fullversjoner (Premium og Ultimate) kom ikke på særlig mer enn OEM-versjonene av disse hadde kostet i Norge.

 

Familiepakken ble lansert sammen med resten den, og det er en oppgraderingspakke. Og den er ikke tilgjengelig i Norge, men kan kjøpes de fleste andre steder.

 

Når det gjelder at alle vil ha Windows 7, er det vel heller ikke tvil om at en del av disse attraktive tilbudene har påvirket salget.

Lenke til kommentar
På min hardware(11 måneder gammel pc, og 2 år gammel macbook) kjørte Vista faktisk veldig bra, hadde ingen problemer. Jeg oppgraderte likevel til windows 7, da jeg fikk dette tidlig gratis gjennom msdnaa. Etter å ha kjørt windows 7 i noen måneder nå, er det egentlig bare oppgavelinja og muligheten for å dytte vinduer til sida for å maksimere de, som skiller seg ut.

 

Jeg skjønner liksom ikke hele oppstret med at windows 7 skal være så mye bedre.

 

Det er litt mer en som så!

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_7

Lenke til kommentar
På min hardware(11 måneder gammel pc, og 2 år gammel macbook) kjørte Vista faktisk veldig bra, hadde ingen problemer. Jeg oppgraderte likevel til windows 7, da jeg fikk dette tidlig gratis gjennom msdnaa. Etter å ha kjørt windows 7 i noen måneder nå, er det egentlig bare oppgavelinja og muligheten for å dytte vinduer til sida for å maksimere de, som skiller seg ut.

 

Jeg skjønner liksom ikke hele oppstret med at windows 7 skal være så mye bedre.

 

Det er litt mer en som så!

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_7

 

Kult å se den lista :)

 

Det er ofte folk som ikkje akkurat har utforsket windows 7 sine muligheter som klager på at det er så lite nytt. Når man bare soser her på forumet og pakker ut rarfiler i windows utforsker, så er det ikkje rrart om man ikkje finner mye nytt :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...