Gå til innhold

Høyere krav til RAM på 64-bit?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt nye deler til PCen min, og hadde tenkt å installere Windows 7 også. Jeg har hørt veldig mye positivt om 64-bit-versjonen, og hadde tenkt å installere denne; men så hørte jeg at man burde ha mer RAM enn 4GB for å bruke 64-bit. Jeg kjøpte bare 4GB... Blir dette noe problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida.

 

Harde fakta:

32-bits støtter en vis menge ram(litt over 3 GB)

64-bits støtter latterlige menger med ram(16.8 millioner terabyte), hvorav vi er fysisk begrenset til 4 petabyte på x86-64

64-bits bruker litt mer RAM, men du kommer også over den stygge "max 2 Gig per app" grensen. Også er det litt kjappere :p

Poenget er at hvorfor ha såvidt over hva du gikk over for når du kan overdrive til de grader?

Lenke til kommentar

Okei, tusen takk for svar! En annen liten ting jeg lurer på (veit ikke om dette er riktig sted å poste det) er i hvilken rekkefølge jeg skal foreta installasjonen og utbytting av deler. Skal jeg reformatere/slette partisjonene på PCen, deretter bytte ut delene, deretter installere Windows 7?

Lenke til kommentar

- Installer eventuelt nytt hovedkort + Minne + CPU.

- Gjør nødvendige cmos settings (BIOS) instillinger.

- Kople til disker på de sata kontroller portene du ønsker.

- Last ned en Memtext86+ ISO , brenn til CD . Test systemet

ved å boote fra Memtest86+ CD.

- La memtest foreta et par til tre pass . Du skal ha null feil.

- Installer Windows 7. (her har man flere valg)

 

- Installer f.eks "over" gammel windows OS installasjon/partisjon

uten formattering hvis du mener partisjons størrelsen er OK.

Alle gamle OS programfiler brukerdata filer finner du igjen under

den nye installasjonen i C:\Windows.old

Ta vare på og kopier det du trenger å ta vare på til ønsket

annen plass. Slett .\Windows.old og defragmenter C:

 

 

Edit:

Med Win7 64bits og 4GB ram får du faktisk opptil ca 800MB mere minne tilgjengelig

enn du vil ha med 32bits.

Dette da max avsatt plass til minne i 32bit kappes ved 3.2GB uansett størrelse

på pci mmio reservasjon.

Har du dessuten skjermkort med 1GB minne på vil det faktisk være enda

mindre enn 3.2GB tilgjengelig i 32bits OS til "normal" ram bruk.

 

Så ja - 4GB minne og 64bit OS vil gi deg utnyttelse av alle 4 til "normal" ram bruk

uten at det er overlapping av pci I/O memory adresserings områder.

Dette forutsetter dog at hovedkortet kan "remappe" pci reservasjon , men alle nyere hovedkort støtter dette.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Hvilke deler er det? Og er det OEM eller Retail versjon av Windows?

Dersom det er snakk om HK bytte og du har en OEM versjon, bør du bytte dette FØR du installerer Windows. Dette fordi lisensen på OEM versjoner bare er gyldige på hovedkortet du først installerer det på.

 

Du mener vel kanske om det er en Win7 Upgrade DVD lisens.

Vanlig OEM eller Retail Windows 7 installeres selvfølgelig "rett på" den nye hardwaren.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Blingset vel litt . Og vi er vel samstemte.

 

Måtte legge til det at du ikke nevnte Win7 Upgrade DVD/Lisens.

 

 

OEM installeres på det HK man skal kjøre på i ettertid(dvs bytte hk først).

 

Retail blir det samme hva man gjør , da man kan reaktivere med nytt HK. Man kan gjøre det man selv syns passer best.

Men det normale pga brikkesett drivere og slik er å installere denne rett på ny hw/hk.

 

Upgrade edition blir litt kinkig om man skal følge EULA.

Dette da man på papiret skal ha et allerede aktivert Windows OS installert man starter Win7 Upgrade DVD lisens installasjonen ifra.

Skal man bytte HK i slengen må man strengt tatt reisntallere XP/Vista på nytt HK , få dette gamle OS aktivert på nytt HK føre man kjører Upgrade DVD til Win7.

Er XP/Vista systemet som TS kjører en OEM blir jo dette et lite dilemma.

(finnes hacks og omveier for dette dog)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om dette har blitt skrevet før, men det jeg vet er:

XP 32bit: Max 3,5GB

Vista 32bit: Max 4GB (SP1)

W7 32bit: Max 4GB

 

XP 64bit: 1GB->

Vista 64bit: 1GB->

W7 64bit: 1GB->

 

Så om du har 4GB ram og skal installere W7 kan du ta 32bit, men vil anbefale 64bit om du skal oppgradere i senere tid. Er kanskje litt stress og begynde å installere windows på nytt.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke om dette har blitt skrevet før, men det jeg vet er:

XP 32bit: Max 3,5GB

Vista 32bit: Max 4GB (SP1)

W7 32bit: Max 4GB

 

XP 64bit: 1GB->

Vista 64bit: 1GB->

W7 64bit: 1GB->

 

Så om du har 4GB ram og skal installere W7 kan du ta 32bit, men vil anbefale 64bit om du skal oppgradere i senere tid. Er kanskje litt stress og begynde å installere windows på nytt.

 

 

Kanskje du skal lese dette: ;)

http://support.microsoft.com/kb/929605

Lenke til kommentar

Jeg synes det er dumt å fokusere kun på hvor mye RAM som er tilgjengelig. 64-bit har flere fordeler enn kun dette, men dette er det mest iøyenfallende problemet med 32-bit.

Hvor mye RAM som kan brukes på 32-bit er også helt avhengig av hva slags hardware som er installert.

Et annet problem med 32-bit er også memory-mapping av filer, som er den aller raskeste og beste måten å gi filtilgang. I dag er det ikke uvanlig å ha filer som er over 4GB i størrelse, og disse filene kan ikke memory-mappes i 32-bit som vil senke ytelsen for lesing/skriving til filen betraktelig.

Lenke til kommentar
64-bits støtter latterlige menger med ram(16.8 millioner terabyte)

Om 50-60 år kommer du til å sitte på gamlehjemmet og surfe i web-arkivet, og tilfeldigvis kommer du over dette innlegget. Du vil humre hjertelig over hvor mye dette virket den gang, og hvor mye mer minne selv notepad.exe krever den dag i dag :D

 

16,8 millioner TB er mye? Hahaha, det var tider, det, vil du tenke :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...