Gå til innhold

Radeon HD 5750 uten en lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil heller ha et iskaldt kort enn et varmt og "100%" stille kort. Arctic Cooling har jo en kjøler til de kraftigste nVIDIA kortene. En jeg kjenner har det og du hører det absolutt ikke. Skal ha det selv en vakker dag. Temperaturene er også utrolig bra. Passiv kjøling er ikke veien å gå. Bedre med gode kjølefinner og vifter som går sakte og dermed ikke høres. Arctic Cooling har faktisk en en liten kjøler som passer dette kortet. Hvor stillegående akkuratt den er, vet jeg ikke. Den er så bitteliten! Hvorfor lager de ikke bare en større, mer stillegående og en som kjøler bedre! :(

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar
Har en (u)vane med å alltid kjøpe det raskeste vifteløse skjermkortet på markedet, men vet ikke riktig om det er verd 1000 kroner å oppgradere til HD5750 fra mitt nåværende HD4850. Noen som vet om noen gode tester mellom de to kortene?
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3658&p=1

Virker ikke som om det er så mye og hente. Iallefall ikke nok til å forsvare en pris på 1000 kroner. Likevel frister det litt siden HD5750 bruker mindre strøm.

Lenke til kommentar
Virker ikke som om det er så mye og hente. Iallefall ikke nok til å forsvare en pris på 1000 kroner. Likevel frister det litt siden HD5750 bruker mindre strøm.

 

I praksis tror jeg ikke du merker noe forskjell, men greit med et kaldere kort. jeg gikk fra 4870 til 5770, var helt enorm forskjell. :)

 

så får du sikkert 500 på bruktmarkedet for det kortet du har nå

Lenke til kommentar
Mindre avstand mellom finnene og således bedre egnet kjøling med lite luft?

 

Helt enig, det er eit eller anna som skurrer der.

Etter det eg har lært om radiatorer til nå så er det store forskjeller på design på en radiator som skal ha egen konveksjon og en radiator som skal ha aktiv konveksjon.

En radiator som bare skal ha egenkonveksjon skal ha mye større avstand mellom ribbene enn en radiator som er ment for aktiv konveksjon.

Ta foreksempel en titt på korleis en vanlig radiator ser ut i en bolig med vannbåren varme. Stikkordene er stort areal og liten luftmotstand. Ofte så mye som 2 cm mellom flatene som skal føre bort varme. Dette er ikkje bare gjort fordi dette er billigere, men det gir en mye bedre transport av varme til omgivelsene. Hadde det foreksempel vert brukt en radiator liknende det som er i biler ville luften rundt radiatoren stått tilnærmet stille fordi det hadde vert for stor motstand i radiatoren.

Lenke til kommentar

Jeg også har vifteløst 4850 i dag, og angrer ikke ett sekund. Jeg kjøpte først ett med vifte som liksom skulle være omtrent lydløst på idle, men det var det IKKE.

 

Men: Når jeg skal spille ett spill, må jeg skru opp alle de andre viftene i PC'en (har viftestyring), hvis ikke så krasjer PC'en :)

Men det er ingen problem, det er når den er idle (ser på film, osv) jeg trenger at den er stille.

I utgangspunktet kommer jeg aldri til å gå tilbake til vifte, men nå har vel slik jeg har forstått det ATI selv lagt inn viftestyring i programvaren sin, og det kan kanskje forandre saken.

Kan noen bekrefte det?

 

Uansett høres oppgraderingen mellom 4850 og 5770 litt liten ut, så satser på det kommer ett 5850 også ganske snart :)

Lenke til kommentar
Virker ikke som om det er så mye og hente. Iallefall ikke nok til å forsvare en pris på 1000 kroner. Likevel frister det litt siden HD5750 bruker mindre strøm.

Jeg er enig med resten her i at det er lite å hente på en sånn oppgradering. Rundt regnet +10% ytelse og -20% effekt (110 vs 86 Watt) ved full last og -70% effekt ved tomgang (ca 47 vs 16 Watt).

 

Vent heller på neste generasjon. Radeon 6750 eller noe sånt.

Lenke til kommentar
skjønner egentlig ikke helt vitsen med passiv kjøling på skjermkort ? altså, viften på et vanlig skjermkort bråker jo ingenting når kortet er i 2d modus.og ved spilling så har han på lyd uannsett så man hører ikke vifta selv om den spinner litt opp.

 

Jo, det bråker når det er i 2d-modus, og nei, ikke alle spill har full guffe på lyden hele tiden, stille partier er en naturlig del av et godt lydbilde i de fleste situasjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar
skjønner egentlig ikke helt vitsen med passiv kjøling på skjermkort ? altså, viften på et vanlig skjermkort bråker jo ingenting når kortet er i 2d modus.og ved spilling så har han på lyd uannsett så man hører ikke vifta selv om den spinner litt opp.

 

Jo, det bråker når det er i 2d-modus, og nei, ikke alle spill har full guffe på lyden hele tiden, stille partier er en naturlig del av et godt lydbilde i de fleste situasjoner.

 

AtW

 

da har du kjøpt deg feil kort hvis ditt bråker i 2d modus. mine kort har aldri gjort det. trenger heller ikke ha lyden på "full guffe" for å overdøve skjermkortet.

Lenke til kommentar
skjønner egentlig ikke helt vitsen med passiv kjøling på skjermkort ? altså, viften på et vanlig skjermkort bråker jo ingenting når kortet er i 2d modus.og ved spilling så har han på lyd uannsett så man hører ikke vifta selv om den spinner litt opp.

 

Jo, det bråker når det er i 2d-modus, og nei, ikke alle spill har full guffe på lyden hele tiden, stille partier er en naturlig del av et godt lydbilde i de fleste situasjoner.

 

AtW

 

da har du kjøpt deg feil kort hvis ditt bråker i 2d modus. mine kort har aldri gjort det. trenger heller ikke ha lyden på "full guffe" for å overdøve skjermkortet.

 

Jeg kan glatt finne skjermkort jeg hørrer fint i 2d-modus, og poenget er ikke å ha volumet høyt, poenget er at få spill med god lyddesign har masse lyd hele tiden, stille partier er en naturlig del av de fleste spill, uten stillhet så mister lyden ofte sin mening.

 

AtW

Lenke til kommentar

Planlegger å bygge HTPC, og vil gjerne at den skal være god på spill. Vil det være mulig å putte to av disse kortene i et slikt kabinett...

 

Link til Antec Fusion Remote Max på Microplex

 

...og ikke oppnå en maskin som høres ut som en støvsuger? Evnt. kan det godt støye (litt) når man spiller krevende spill, men ved filmvisning er det viktig at den forholder seg rolig. Evnt. hvilke andre kabinetter egner seg bedre for et slikt oppsett?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se etter erfaringer og tester finnes det ikke bedre kabinett til dette formålet enn Antec Fusion Remote Max. Tech Reviews UK har en.

 

På mange måter har dette kabinettet tatt prinsippene fra Performance One serien til Antec og plassert dette i et HTPC kabinett. Så her skulle det ikke være problemer med å ha relativt varme skjermkort, noe HD 5750 ikke er - også vifteløst. Luftgjennomstrømningen i dette skal være slik at passive kort faktisk kan brukes.

Lenke til kommentar
Planlegger å bygge HTPC, og vil gjerne at den skal være god på spill. Vil det være mulig å putte to av disse kortene i et slikt kabinett...

 

Link til Antec Fusion Remote Max på Microplex

Rent bortsett fra at "max" utgaven ser litt stygg ut med plast og metall i fronten. Og den er veldig stor synes jeg, det er ikke alle rack som "spiser" den. Men jeg hadde heller sett om jeg kunne få "klemt" inn det jeg ville ha i den litt mindre modellen. Men du må da bruke mATX-hovedkort. Den bygger forsåvidt på de samme prinsippene som storebroren, med solid luftutsugning i ene enden. Denne er ganske fin å bruke sammen med

uten vifte. Og du skal få grei nok luftgjennomstrømning med en passiv kjøler på skjermkortet og vil jeg tro.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...