Gå til innhold

Ond tvillingbror?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Historien om iPoden er jo en av de få der det beste produktet faktisk er blitt mest populært, normalt er det jo ikke slik.

 

:rofl:

 

Lo så jeg skremte katta jeg nå.

 

Seriously: Hvis dette blir populært nok, vil canon og Nikon, bare for å nevne de største, bli nødt til å komme opp med en slags svar. For lenge siden laget begge to rammesøkerkameraer, men jeg ser det ikke som realistisk at noen av dem skal begynne med en ny objektivserie (dvs ny fatning etc) anytime soon. Det er mer sannsynlig at deres svar blir en kombinasjon av mindre speilreflekser med samme fatning som de bruker nå, og entusiastkompakter med stor brikke og fastoptikk.

Lenke til kommentar

Hm. Jeg har aldri sett "mFT" noe sted før. Er det en forkortelse dere fant på nå, uten å forklare, eller har jeg vært for lite innom akam i det siste (noen ganger i uka)?

Jeg antar det skal bety "micro four thirds" ettersom vi snakker om Olympus, men jeg tror dere bør notere det et sted i artikkelen. Tipper det finnes folk som er sjeldnere innom akam enn det jeg er.

Forøvrig liker jeg Simon Aldra sin forkortelse (µ4/3) bedre :)

Lenke til kommentar
Historien om iPoden er jo en av de få der det beste produktet faktisk er blitt mest populært, normalt er det jo ikke slik.

 

:rofl:

 

Lo så jeg skremte katta jeg nå.

 

Seriously: Hvis dette blir populært nok, vil canon og Nikon, bare for å nevne de største, bli nødt til å komme opp med en slags svar. For lenge siden laget begge to rammesøkerkameraer, men jeg ser det ikke som realistisk at noen av dem skal begynne med en ny objektivserie (dvs ny fatning etc) anytime soon. Det er mer sannsynlig at deres svar blir en kombinasjon av mindre speilreflekser med samme fatning som de bruker nå, og entusiastkompakter med stor brikke og fastoptikk.

Hei, folkens.

 

Håper E-P2 faller i smak :-)

 

Ville bare slenge inn en kommentar i forhold til om andre aktører vil svare på vår PEN-satsing. Panasonic har jo allerede svart i samme standard. Selv om vi bygger på samme standard og objektiver er kompatible på tvers av merkene, er vi konkurrenter. Fra standarden var ferdig utviklet og lansert har ikke Olympus og Pana snakket sammen om produktutvikling.

 

Når det gjelder resten ville det forundre meg stort om de ikke har noe i ermet. CIPA (den internasjonale kameraorganisasjonen med medlemmer fra Canon, Nikon, Olympus og stort sett alle andre kameraprodusenter) uttalt at de regner med at antall solgte "speilløse systemkameraer" vil være flere enn antall solgte speilrefleks innen 2013. Så her skjer ting fort, og våre konkurrenter er ikke kjent for å være veldig langt bak oss (med støvrensing og liveview som et hederlig unntak :tease: ).

 

For Olympus sin del, er veldig mye av fokuset innen produktutvikling lagt på PEN for øyeblikket. PEN og MicroFourThirds skal være et reellt alternativt til speilrefleks, og det betyr at vi må bygge et utvalg av kamerahus og objektiver relativt raskt. Akkurat når det gjelder objektiver har vi jo litt bedre tid enn ved nylansering av speilrefleksstandarder, ettersom det nå finnes adaptere for nær sagt alle andre standarder til MicroFourThirds.

 

Men - satsingen på PEN er ikke synonymt med E-Systemet eller FourThirds-standardens død. Heller tvert imot. Flere brukere og mer oppmerksomhet til Olympus som avansert kameraprodusent stiller krav til utvalg og teknologi. Så nyhetene innen speilrefleks er også på vei :-)

 

Nå har jeg sagt mer enn jeg har lov til, og avslutter før jeg får fyken :-)

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Derom strides de lærde (og ikke minst de ikke-lærde)...

 

:rofl:

 

Lo så jeg skremte katta jeg nå.

 

Sier No wireless. Less space than a nomad. Lame. dere noe?

 

Det var søtt å misforstå såpass kraftig, men er 8 år siden nå, og de fleste har innsett at hvorvidt et produkt er "godt" eller ikke ofte avgjøres av andre ting enn funksjoner og spesifikasjoner. Vi får håpe mobiltelefonbransjen begynner å ta mer etter Apple fremover. Nå for tiden virker det som om de har delt produktene sine i "iPhone-etterligninger" og "den samme gamle driten". Jeg holder en knapp på Android/Motorola.

 

 

Vel, til det egentlige tema.

 

Jeg håper Olympus og Panasonic innser at det kan være lurt å samarbeide til en viss grad i forhold til at andre dukker opp, men intern i µ4/3 er det selvfølgelig toppers om de prøver å overgå hverandre. Det dumme er at Panasonic gjentar suksessen fra 4/3-samarbeidet ved å insistere på optisk stabilisering, og ved å kanskje allerede ha produsert optikk som baserer seg på softwarekorreksjon som Olympus ikke støtter :ermm: Det er viktig å fokusere på å selge systemet, selv om det kanskje er en uvant tanke for markedsavdelinger.

 

 

Og vi trenger flere speilnyheter :yes: Olympus ser ut til å klare seg bra om dagen, og selv om det selges fryktelig mye 500D/D5000, så tror jeg nok Olympus har en langt lavere andel kunder som bare kjøper et prispresset billighus og aldri kjøper et objektiv fra dem igjen. Når det gjelder utviklingsressurser, så har Olympus tidligere uttalt at mye av µ4/3-arbeidet gjøres av kompaktkameraseksjonen, og at hele affæren påvirker 4/3 i mindre grad enn en kanskje skulle tro. En del av utviklingen er jo også felles. Jeg er spent på neste kamerahus fra Olympus.

Lenke til kommentar
Det var søtt å misforstå såpass kraftig, men er 8 år siden nå, og de fleste har innsett at hvorvidt et produkt er "godt" eller ikke ofte avgjøres av andre ting enn funksjoner og spesifikasjoner.

 

Hvis du vil sette likhetstegn mellom "godt" og "selger godt" har du sikkert rett.

Lenke til kommentar
de fleste har innsett at hvorvidt et produkt er "godt" eller ikke ofte avgjøres av andre ting enn funksjoner og spesifikasjoner.

Hvis du ser på andelen iPod-eiere blant audiofile så er den den adskillig lavere enn markedsandelen generelt. Det er jo et tegn på iPod ikke leverer der det virkelig gjelder - nemlig lydkvalitet. Ser man på Canon og Nikon så har man (etter mitt inntrykk) den motsatte tendensen. Markedsandelen er større blant "fotofile" enn i markedet generelt.

 

On topic:

Jeg håper virkelig vi får se et økende mangfold blant denne typen kameraer. For min del er E-P1/2 hverken fugl eller fisk (men en frosk?). Det er ikke "avansert" nok til å være hovedkamera (mangler rammesøker, blits, fokuslys og ikke minst bedre AF-ytelse), og det er i største laget til å være lommekamera. Dermed håper jeg at vi fremover får se både "M9-kloner" og flere entusiastkompakter av typen Leica X1 og Sigma DP2. Hvilken produsent som kommer med slike kameraer er av mindre betydning.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på andelen iPod-eiere blant audiofile så er den den adskillig lavere enn markedsandelen generelt. Det er jo et tegn på iPod ikke leverer der det virkelig gjelder - nemlig lydkvalitet. Ser man på Canon og Nikon så har man (etter mitt inntrykk) den motsatte tendensen. Markedsandelen er større blant "fotofile" enn i markedet generelt.
Exactly my point...
Lenke til kommentar

Jeg føler meg lurt av Olympus om de ikke kommer med elektronisk søker til EP1 også.

Hvis dette med den nye kontakten har vært en del av planen, så tror jeg mange entusiaster mister lysten på Pen kameraene. Vi kan ikke ha det slik at de nye modellene ikke bygger på de gamle.

Vi som har kjøpt EP1 burde fått byttet dem inn får å få den nye.

Lenke til kommentar
Jeg føler meg lurt av Olympus om de ikke kommer med elektronisk søker til EP1 også.

Hvis dette med den nye kontakten har vært en del av planen, så tror jeg mange entusiaster mister lysten på Pen kameraene. Vi kan ikke ha det slik at de nye modellene ikke bygger på de gamle.

Vi som har kjøpt EP1 burde fått byttet dem inn får å få den nye.

 

Eh nei ?

 

Fordi om nyeste Porsche 911 Turbo har flere hester enn den forrige får du ikke bytta den inn, helt sant.

Lenke til kommentar
Jeg føler meg lurt av Olympus om de ikke kommer med elektronisk søker til EP1 også.

Hvis dette med den nye kontakten har vært en del av planen, så tror jeg mange entusiaster mister lysten på Pen kameraene. Vi kan ikke ha det slik at de nye modellene ikke bygger på de gamle.

Vi som har kjøpt EP1 burde fått byttet dem inn får å få den nye.

 

Eh nei ?

 

Fordi om nyeste Porsche 911 Turbo har flere hester enn den forrige får du ikke bytta den inn, helt sant.

 

Aner ikke hvem du er og hvorfor du svare som en idiot, og bryr meg heller ikke.

Men du bommer fullstendig på poenget og hva det dreier seg om. At Ep-1 ikke har søker er en vesentlig mangel ved kameraet.

Lenke til kommentar
Jeg føler meg lurt av Olympus om de ikke kommer med elektronisk søker til EP1 også.

Hvis dette med den nye kontakten har vært en del av planen, så tror jeg mange entusiaster mister lysten på Pen kameraene. Vi kan ikke ha det slik at de nye modellene ikke bygger på de gamle.

Vi som har kjøpt EP1 burde fått byttet dem inn får å få den nye.

 

Eh nei ?

 

Fordi om nyeste Porsche 911 Turbo har flere hester enn den forrige får du ikke bytta den inn, helt sant.

 

Aner ikke hvem du er og hvorfor du svare som en idiot, og bryr meg heller ikke.

Men du bommer fullstendig på poenget og hva det dreier seg om. At Ep-1 ikke har søker er en vesentlig mangel ved kameraet.

 

Det kan man jo argumentere for, men det er vel presumptivt kjent for de som kjøper det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ep1 har søker (skjermen). I tillegg kan man få søkeren VF-1.

 

Pratet om "vesentlig mangel" og innbytte høres ut som du prøver å fremme en reklamasjonssak. I juridisk forstand er det slett ikke noen vesentlig mangel. Faktisk ikke en mangel i det hele tatt siden ditt eksemplar har akkurat de søkermulighetene som alle andre EP1 og sånn Olympus har laget de og markedsført de.

Lenke til kommentar
Ep1 har søker (skjermen). I tillegg kan man få søkeren VF-1.

 

Pratet om "vesentlig mangel" og innbytte høres ut som du prøver å fremme en reklamasjonssak. I juridisk forstand er det slett ikke noen vesentlig mangel. Faktisk ikke en mangel i det hele tatt siden ditt eksemplar har akkurat de søkermulighetene som alle andre EP1 og sånn Olympus har laget de og markedsført de.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dere vil gjøre dette så vanskelig.

Reklamasjon. Nei, den har ikke en mangel i den forstand.

 

Men jeg hadde egentlig ventet at de skulle bygge videre på EP-1. Og for min del så er den manglende søkeren viktig. Og jeg hadde regnet med at de da kom med en søker som jeg kunne bruke. Når de nå velger å heller komme med et "nytt" kamera så føler jeg meg litt snytt. Og jada, jeg kan ikke klandre Olympus for at de ikke oppfyller mine ideer, men jeg kan irritere meg.

 

 

og

man kan kverulere og vri på det jeg skriver i alle retninger.

Men hvis du forstår hva jeg mener så la være, og bruk heller tiden på noe fornuftig. Om du ikke forstår hva jeg mener så send meg en melding.

Lenke til kommentar

ramses: Du har jo ikke akkurat skrevet utfyllende så man kan jo lett lure på hva du mener.

 

Om det er noen trøst så synes jeg samtlige mFT-kameraer bærer preg av å være tidlig i evolusjonsprosessen. Jeg liker konseptet utrolig bra, men både teknisk og konkurransemessig føler jeg ikke at det har kommet helt på plass ennå. Det tar trolig et par år før jeg føler mFT eller tilsvarende systemer er modent nok for meg.

Lenke til kommentar
:

Hvis dette med den nye kontakten har vært en del av planen, så tror jeg mange entusiaster mister lysten på Pen kameraene. Vi kan ikke ha det slik at de nye modellene ikke bygger på de gamle.

E-P2 bygger vel på E-P1 og får kontakt og evf. For de som synes evf er et must så burde den mangelen ved e-p1 være godt kjent, ikke minst fordi Panasonic var ute med en god evf et halvt år før E-P1 kom, og til en uforståelig høy pris.

 

Jeg ser ikke bort fra at jeg bytter til E-P2, eller seinere modeller (det kan nok ventes et par til av dem neste år), for å få den søkeren. Men min E-P1 nøyaktig like attraktivt som den var før lanseringen av E-P2. Kanskje bortsett fra fargen... :blush:

Lenke til kommentar
Hvis du vil sette likhetstegn mellom "godt" og "selger godt" har du sikkert rett.

 

Det fremgikk klart at jeg mente at dette var to separate ting, og at det i dette tilfellet var sammenheng mellom de to.

 

Hvis du ser på andelen iPod-eiere blant audiofile så er den den adskillig lavere enn markedsandelen generelt. Det er jo et tegn på iPod ikke leverer der det virkelig gjelder - nemlig lydkvalitet.

 

Hvis du ser på andelen Toyota-eiere blant Formel 1-førere, så er den betraktelig lavere enn markedsandelen deres generelt. Hvis du tror portable musikkspillere ment for helt vanlige mennesker har noe som helst med audiofili å gjøre, så forklarer det saken hvis du mener iPod ikke var et godt produkt. Lydkvalitet havner temmelig langt ned på listen over viktige parametre for et slikt produkt. Utover det så har såvidt jeg husker iPodene pleid å ha gode Wolfson-DACer, og jeg mener jeg har sett flere som har modifisert dem med bedre utganger for å få en god batteridrevet (dermed uten støyende strømforsyning) lydkilde.

 

Ser man på Canon og Nikon så har man (etter mitt inntrykk) den motsatte tendensen. Markedsandelen er større blant "fotofile" enn i markedet generelt.

 

Vel, Canon har en veldig stor del av markedet på kompaktkameraer også. Den er mindre enn på speilrefleks vil jeg tro, men det stammer nok fra at mange kjøper noe helt tilfeldig fordi de virkelig hverken bryr seg eller har peiling. Canon har veldig gode kompaktkameraer, og er de eneste som kan måle seg med Panasonic, selv om de typisk alltid ligger bak i utviklingen. Nikons kompaktkameraer derimot, er sjanseløse.

 

 

 

 

Jeg forstår forresten ikke hvorfor folk hisser seg så voldsomt opp over manglende elektronisk søker på E-P1. Med en gang man stapper en stor klump oppå der tar jeg heller en GH1. Men så ser jeg ikke for meg disse kameraene brukt til den voldsomme actionfotograferingen heller (i mangel på et bedre ord). I hvor stor grad tror dere motvilligheten mot å bruke skjermen stammer fra vane? Jeg har aldri aldri savnet noen søker på LX2, men så har jeg nok kanskje ikke prøvd å bruke det til så mye som er krevende på den måten. Sterkt sollys nevnes ofte, men jeg kan ikke huske at det har plaget meg så enormt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...